prave tieto otazky 3 a 9 boli z tych lahsich, lebo sa tam pytali na hlavne mesto a pre tieto staty je to znamy "chytak", podobne ako otazka 7, ale tam sa na to spytali priamo
prave tieto otazky 3 a 9 boli z tych lahsich, lebo sa tam pytali na hlavne mesto a pre tieto staty je to znamy "chytak", podobne ako otazka 7, ale tam sa na to spytali priamo
Sucasne dizle splnajuce euro6 maju v realnej prevadzke tolko emisii NOx, ze by nesplnili ani euro2 a prave jeden z najhorsich su renaultacke motory. Ked podavaju jeden z najvyssich vykonou vo svojej kubature a nepouzivaju ani mocovinu, tak je to na ukor NOx.
Ked tam bolo plucne oddelenie, tak sa mi to zdalo divne, na liecenie pluc je vhodny cisty vzduch, napriklad Tatry a nie blizkost kominov Slovnaftu. Ked tam dali geriatricke oddelenie, tak som v tom videl "vyssi" zmysel, ze plne vyuzivaju potencial daneho prostredia.
v tom clanku som si vsimol 2 zaujimave veci
- mochovce budu stat niekolkonasobne viac ako povodne mali a ich elektrinu nepotrebujeme a hladame komu by sme ju mohli vyvazat. Inak povedane, zbytocne vyhodenych aspon 5,1mld eur a budeme mat este problem (naklady) s jadrovym palivom a likvidovanim elektrarne, ked dosluzi, co su dalsie miliardy. Za to mohli postavit radsej niekolko stoviek km dialnic.
- madari sice elektrinu dovazaju, ale maju ju o 33% lacnejsiu ako my. To znamena, ze ked my mame elektriny prebytok, mame ju drahsiu ako niekto kto ju dovaza.
Velmi by ma zaujimalo ako si k cislu 70000 prisiel. Ked si pozries posledne scitanie dopravy, tak ani vsetky vypadovky zo ziliny nemaju dokopy 70000. Najviac ma cesta na strecno a to ma iba 26563.
Ked sme pri tej efektivite, tak pri jednom dialnicnom useku v zilinskom kraji, ktory sa stavia, je predpoklad 5000 vozidiel a cena na kilometer je 8x vyssia ako pri R7.
Cesta na rovinku ma 19993 vozidiel, lebo semafory na tej ceste viac aut neprepustia a preto mnohe tisice aut sa tlacia cestami tretej triedy a tie v scitani zaratane nie su.
Linka na scitanie dopravy v zilinskom kraji http://www.ssc.sk/files/documents/dopravne-i…
Ked sa naposledy robilo scitavanie vozidiel a zistovalo sa aj kam smeruju, tak vyslo, ze je minimum kamionov a tranzitnej dopravy, ktora ide z d2 na d1. Ked idu kamiony z ciech, tak vacsinou smeruju do madarska a rakuska. Ked idu zo Slovenska alebo Polska, tak smeruju tiez do madarska alebo rakuska. Ked chce ist kamion z Ceska na Slovensko a nejde do okolia Bratislavy alebo na juzne slovenskko, tak nejde cez Bratislavu, bola by to velka zachadzka.
Problemom je miestsna doprava presuvaju sa z vychodnej casti Bratislavy na zapadnu cast a naopak. Tu by pomohol ovela viac tunel, ktory je blizsie k centru ako je to naplanovane v uzemnom plane. Ked sa postavi tunel D4 pod karpatami, tak dalsi sa najblizsie desatrocia nepostavi. Lepsie je postavit tunel ktory je lacnejsi (moznno aj o polovicu) a prejde cez neho ovela viac aut (mozno aj 3x viac) ako stavat nasilu tunel D4 len aby to na mape krajsie vyzeralo.
Ked sa naposledy robilo scitavanie vozidiel a zistovalo sa aj kam smeruju, tak vyslo, ze je minimum kamionov a tranzitnej dopravy, ktora ide z d2 na d1. Ked idu kamiony z ciech, tak vacsinou smeruju do madarska a rakuska. Ked idu zo Slovenska alebo Polska, tak smeruju tiez do madarska alebo rakuska. Ked chce ist kamion z Ceska na Slovensko a nejde do okolia Bratislavy alebo na juzne slovenskko, tak nejde cez Bratislavu, bola by to velka zachadzka.
Problemom je miestsna doprava presuvaju sa z vychodnej casti Bratislavy na zapadnu cast a naopak. Tu by pomohol ovela viac tunel, ktory je blizsie k centru ako je to naplanovane v uzemnom plane. Ked sa postavi tunel D4 pod karpatami, tak dalsi sa najblizsie desatrocia nepostavi. Lepsie je postavit tunel ktory je lacnejsi (moznno aj o polovicu) a prejde cez neho ovela viac aut (mozno aj 3x viac) ako stavat nasilu tunel D4 len aby to na mape krajsie vyzeralo.
Ten vyrok obhajcu ma byt akoze navod ako sa vyhnut trestu za soferovanie pod vplyvom alkoholu? Jednoducho bude sofer tvrdit ze nesoferoval a dosvedcia mu to spolucestujuci. To aby policajti pri kontrole robili aj kamerovy zaznam ked zastavuje vozidlo, lebo inak mozu tvrdit, ze najprv si presadli a az potom ich kamerovali.
Keby nebolo figela, aj tak by dialnica este nebola hotova. S usekom d1 turany hubová boli aj vtedy problemy. Mozno by bol obchvat presova pred dokoncenim a tunel visnove by mal o rok skor blizsie k dokonceniu ale za aku cenu. Tunel Visnove sa stavia za 440mil, predtym sa mal stavat za 1100mil plus uroky x3.5, co je skoro 8nasobok. Na splatky by islo tolko, kolko ide teraz na budovanie dialnic a rychlostnych ciest. Potom by sa mohlo zabudnut na budovanie D3, D1 na vychod od kosic,R2, R3, R4 a cakalo by sa 30 rokov kym by sa splatila D1 po kosice.
Mohli by ste v nejakom dalsom clanku uviest ake su dalsie dve alternativy ciest pod karpatmi pekne s mapkami, urcite by to citatelov zaujimalo.
Mna by zaujimalo, na zaklade coho prisli k sume 2mld. eur za tunel pod karpatmi. Usek s tunelom Visnove je dlhsi, samotny tunel je sice o 1.5km kratsi, ale cena je len 450mil. eur.
V tomto clanku su zaujimave informacie o zmysluplnosti tunelu pod Karpatmi. Nemyslel by som si, ze tranzit z D1 na D2 je zanedbatelny a tunel pod karpatmi by stal viac ako zvysok obchvatu. Je to v uplnom rozpore s niektorymi diskutermi - "odbornikmi", ktori tvrdia ze sucasne planovany obchvat nema zmysel a mal by zmysel iba tunel pod karpatmi.
Nestaci len si nieco z fyziky zapamatat, ale vediet to aj pouzit a vidiet suvisloti. Pise sa tam o Antarktide. Keby Antarktida plavala , tak by bola ovela nizsia alebo najhlbsiie miesto na svete marianska priekopa by bola plytka jamka v porovnani s tym, co by bolo pod antakrtidov. Priemerna vyska na antarktide je cez na 2km (2280m), z ladu plava 10% nad hladinou a 90% pod hladinou, tak pod vodou by muselo byt cez 18km.
A inak antarktida je kontinent.
Lebo na tej ceste nie su semafory a krizovatky su mimourovnove.
Na to kolko aut tam chodi, to uplne staci. Su cesty, kde chodi niekolkonasobne viac aut po jednoprudovych cestach v kazdom smere, pricom je na nich vela krizovatiek a semaforov.
Pokracovanie:
Ak sa zrazia rovnako tazke objekty iduce oproti sebe rovnakou rychlostou, tak je to *2 a /2, lebo energia narazu sa rozdeli medzi oba objekty (auta) rovnomerne. Teda je to to iste ako ked narazi rovnakou rychlostou do pevnej nedeformovatelnej prekazky (nekonecna hmotnost prekazky). Teda iba v TOMTO PRIPADE je to ako keby sa rychlosti nescitavali.
Ak sa vsak zrazia dve rovnake auta a jedno ide 30 a druhe 70, tak je to ako keby ktorekolvek z nich narazilo 50 do steny.
Ak sa zrazia auto s nakladiakom, ktory ja 10x tazsi rovnakou rychlostou, tak je to ako keby auto narazilo rychlostou 2*(10/11) do pevnej steny, teda skoro dvojnasobok.
Ked sa vratim k testu NCAP, tak je to ako keby rychlost znizili zo 64 na 50. Lenze obidva objekti su pohyblive, tak dochadza pri naraze inych casti karoserie a niektore auta neboli na to pripravene, preto dopadli horsie.
Rychlosti sa scitavaju, to hovori zakladna fyzika.
Porovnavat rychlost aut s rychlost svetla a z toho vyvodzovat zavery je nezmysel. Pre rychlosti aut plati bezna fyzika - newtonove zakony, pre rychlosti bliziace sa rychlosti svetla plati teoria relativity. Auto je hmotny objekt a svetlo nehmotny objekt. Ziadny hmotny objekt nedokaze ist rychlo ako svetlo a ani svetlo nedokaze ist rychlejsie ako svetlo. Rychlosti svetla sa nescitavaju ale to neplati pre hmotne objekty pohybujuce sa malou rychlostou.
Ako nazorny priklad uvediem, ze je velky rozdiel ked chodec narazi rychlostou 5 km do pevnej steny alebo do kamionu tou istiu rychhlostou, ale kamion sa k nemu pohybuje rychlostou 100km/h. Vysledok zrazky bude uplne odlisni.
Pri naraze sa musi pohltit kineticka energia, co je hmotnost * rychlost, ktora zdeformuje objekt narazu = karoseriu. Ak sa zrazia 2 pohyblive objekty, tak ich rychlosti sa scitaju a energia sa rozdeli v pomere ich hmotnosti.
Nechapem, co na tych zastavkach moze stat 60 milionov. Napriklad vo Vrakuni na jednokolajke by stacilo vybudovat nasyp so zastavkou ako na MHD a dotiahnut k tomu 50m chodnika.
Som zvedavy kde a ako je planovana zastavka v Ruzinove. Tam by sa zisla ako je Hornbach a vybudovat tam aj nadchod ponad zeleznicu a cestu, aby ludia ktori idu z Ruzinova nemuseli prechadzat cez kolajnice. Prechadzaju tadial aj cyklisti a videl som tam aj mamicku s kocikom a dalsimi malymi detmi. Ten nadchod, hlavne keby bol aj pre cyklistov, by stal viac ako zastavka, ale stale 10 mil dat za to je dost vela. Predsa su to eura a nie koruny.
Myslim si ze nadjazd k Pharos bol iba siroky trik. Aby sa mohol Pharos stavat, bolo treba vybudovat infrastrukturu v podobe vynutenych investicii a toto bola jedna z nich. Ked uz mali Pharos schvaleny aj vdaka tejto investicii, tak to rozdelili na dve etapy a nadjazd dali do druhej etapy, ktoru v skutocnosti ani nechceli robit. Toto je pekny priklad ako moze developer vyhupat so samospravami, ked od neho pozaduju vynutene investicie do infrastruktury a nemusi ist ani do restrukturalizacii.
Najuzsie hrdlo vo Vrakuni je most s kruhacom za nim. Samotny nadjazd, ktory by spajal vrakunu s Pharos by kolony neriesil. Skor naopak by sa auta z avionu priamo dostali do kolony, ktore by nemuseli ist po ivanskej a otacat sa na trnavskej, cim by tieto ulice odlahcil. Ale to iste by splnilo aj obchvat vrakune. Ak by chcel ist niekto na D1 z mesta alebo z ruzinova, nemusi ist kvoli tomu na Vrakunsku aby cez nadjazd presiel na D1. Ak ma ist niekto z avionu a okolia na Most pri bratislave tak cez D1 a D4 to ma niekolkonasobne dlhsie, aj ked za sucasnej situacie vyrazne rychlejsie. Je to kilometrovo za mesiac ako ist do Zvolena cez Zilinu, Ruzomberok a BB. Ale bude sa to pouzivat ked to bude rychlejsie, cim sa zahusti D1 a mozno D1 nebude po dobudovani D4 volnejsia ako je teraz.
Samotny nadjazd k Pharos je lepsie ako nic a pomohlo by to mimo spicky sa dostat do Avionu z Vrakune a odlahci ulice v danej casti ruzinova.
Tie odhady o pocte aut, ktore budu jazdit urcitymi usekmi, sa mi nezdaju. Pisu ze po D4 od Race ma jazdit 44tisic aut. Nadvazujuci usek na d1 ma byt odlahceny o 21%. Ked pribudne 44tisic aut a sotva tretina pojde dalej po d4, tak budu musiet ist po D1, tak tych aut skor pribudne ako ubudne.
Prepojenie D1 s D4 by sa velmi hodilo. Ked chce ist niekto z ruzinova alebo z centra mesta na vychod (most pri bratislave), tak aj ked bude obchvat, bude moct ist na sever po D1 a potom sa vracat po obchate na juh, alebo ist na juh na Ketelec a potom sa po obchvate vracat na sever, cim prejde 3-5 krat vacsiu vzdialenost ako keby sa dalo ist priamo. Za sucasnej dopravnej situacii by bolo rychlejsie (ked bude obchat) ist obchvatom 10-15km okolo ako prejst 2km z ruzinnova do vrakune.
Odporúčame