Petr Pavel je ukážkou, ako funguje politický marketing. Ako dokáže z chladnokrvného vycvičeného vojaka vykresať postavičku s masarykovským imidžom. Je to produkt, nie autentický politik. Marketingový kandidát však nikdy nie je dobrý kandidát. Je to kandidát tých, ktorí ho vyrobili. O tomto človeku však nevieme vôbec nič – a nemýľte sa, že tie starostlivo vytvorené „príbehy“ z jeho života sú niečím viac ako vyfabrikovaným PR. Petr Pavel staval na tom, že mlčal. Akokoľvek sa snaží víťazný generál strihom briadky štylizovať do pózy prvého česko-slovenského prezidenta a frázami do toho posledného, Pavel nie je Havel a už vôbec nie je Masaryk. Prezident T. G. Masaryk bol idealista, Petr Pavel nikdy idealistom nebol. Je to v prvom rade ctibažný človek, ktorý slúžil minulému režimu i tomu súčasnému a bol by schopný slúžiť aj akémukoľvek inému. Preto bol pre mocenské kruhy v kľúčových západných štátoch ideálnym kandidátom. Mal finančnú podporu zo Západu a preto vyhral.