Posranec, všade chce byť dobrý, a to sa nedá
Posranec, všade chce byť dobrý, a to sa nedá
Aj keď obohacuje iba vlastníka. Je to akýsi optický klam, že obohacuje iba jeho vlastníka. Ten človek nežije vo vákuu vo Vesmíre, medzi hviezdami. A dokonca aj v takom extrémnom prípade by som to nezavrhoval. Prečo?
To je na 6000 znakov debata.
Presne tak. Lenže u technických a teda veľmi užitočných odborov z hľadicka výroby a priemyslu je matematika základom, aj fyzika a iné predmety pretkané matematikou. A kto chce študovať ľahko, ide na sociálnu prácu.
Ale to má vedieť ten študent, že nebude mať uplatnenie. Stále chcete, aby štát riadil chodenie ľudí na WC (s prepáčením). To, čo riadi štát, to väčšinou nefunguje. Štát nemá záujem na rentabilite, či efektivite.
Ale predsa štát sa o tieto veci nemá čo starať. Mňa vôbec nezaujímalo, či štát "môj odbor " potrebuje. Študoval som to , čo ma bavilo, o čo som mal záujem, čo ma lákalo. Keby ma to nebavilo, ako by som ten odbor vyštudoval. Za úplatky učiteľom, či ako ? Lenže v súčasnosti aj menej talentovaný predavači v obchode študujú sociálnu prácu. Vysoké školy to mileradi otvárajú a študentov vezmú, pretože z toho majú financie. A tu je čosi choré. Bárskto vyštuduje bársčo. Ale je Bc., Ing. Mgr., prípadne PhD.
Riešili sa malé aj veľké veci. Od lešení, policových skladov, až po turbíny leteckých motorov.
Samozrejme, že časti niektorých väčších konštrukcií. Kmitanie komínov, rôzne nosné konštrukcie.
Moji študenti sú už docenti, možni niektorí aj profesori. Robia zložité výpočty, ktoré by som ani ja už nezvládol. Robí sa to na výkonných počítačoch.
Nevyučoval, až od roku 1989 som začal, keď. ˇsom odišiel zo ZVL.
Keď nebolo peňazí robil som nastavbách, betón, omietanie a pod. Maľoval som doma menšie obrazy. Tie som predával. Robil som vo fabrike v Pragovke a v ZVL. Doučoval som matiku a fyziku.
Robil som manažerské práce a n vysokej škole. V prípade, že bolo treba fotil som, vyvolával som filmy robil fotky. V 60 tych rokoch sme s priateľom opravovali chladničky, ešte tie staré. Prospechové štipendium 200 korún nebolo nič moc. V rokoch 1978 - 85 som prekladal z ruštiny technickú literatúru. Jednoducho, keď človek ovláda pár remesiel a má vysokú školu a vie aj dva , či tri jazyky, nemáš so zamestnaním problém. A keď už nie je riadne zamestnanie , dá sa zarobiť. To všetko som robil, aby som uživil rodinu. Žiadne veľké peniaze. Začal som s 1400,- kčs platom a skončil so 600 Eurami na vysokej škole.
Nie som docent, pretože som študoval nie pre tituly. Načo docentúra a vedomosti malé. Vyšší plat, to je často dôvod pre profesúry a docentúry. Dvadsať rokov som učil pevnostné výpočty na strojarine.. Aj vo fabrike som robil, aj pri strojoch. To Ti musí stačiť
Menšia reakcia: pozri sa okolo seba, koľko inžinierov a doktorov práv behá po ulici a nevedia nič, teda takmer.
Načo študovali to, čo ich nezaujíma. Lebo sused a jeho deti študovali, tak aj Ty budeš. Robia na poštách , v bankách pri okienku. Dokonca s titulom PhD.
To ťažké debaty. Aj Ježiš bol vysoko vzdelaný človek. To asi ani nevieš. A okrem toho vzdelanie sa nezískava iba v škole. Niektorí ľudia nemali takmer žiadne školské vzdelanie a urobili preľudstvo obrovský kus práce , napr. M. Faraday . Bol knihár a matematicky nevzdelaný. Pre náuku o elektrine a magnetizme však vykonal gigantickú prácu. Neustále sa samovzdelával.
Prinášač dobra, to je podľa mojej definície človek, ktorý manifestuje charitatívnu činnosť. Nesiem jedlo, dávam peniaze, rozdávam rôzne veci. Jednak je to relatívne dobro, ale beriem to. Iná skupina nič netvrdí, neukazuje svoju dobročinnosť, ale nechtiac koná dobro. Aj Ježiš chodil a učil. Môže sa tvrdiť, že poburoval. Lenže jeho dielo bolo duchovné a teda extrémne užitočné. Nebolo z tohto sveta.
Áno, študoval som 17 rokov za štátne a 45 rokov za SVÉ. Pomohol som vyše tisícke mladých i starších ľudí k znalostiam, aby mohli konštruovať stroje a mechanizmy. Možno máš aj doma výsledky mojej práce a mojich žiakov. Ale tým žiakom som odovzdal aj kus svojej osobnosti, ľudskosti. Nielen odborné poznatky. A tie sú možno ešte užitočnejšie ako tie odborné. Kto učí iných, musí na sebe pracovať celý život.
Aj ten, ktorý vykonáva jednoduchú prácu môže byť vzdelaný širšie a hlbšie. Potom je to iný človek, nie nejaké neotesané "drevo".Vulgarita na každom kroku je práve dôsledkom nesprávneho chápania vzdelávania a výchovy v spoločnosti. Mnoho dobrých učiteľov pracuje ako IT, alebo inde. Kto bude učiť za 600 Eur..
Vynikajúci príspevok, ktorý sa žiada opakovať každý mesiac v každých novinách. Ten blud o neužitočnosti nejakého vzdelania sa v tejto spoločnosti šíri roky - rokúce. S vedúcou úlohou robotníckej triedy v spoločnosti sa zakorenilo vo vedomí ľudí veľa nezmyslov. Problém vzdelania s tým súvisí.
Keď budeš robiť účtovníka, naučíme Ťa účtovať, baníka, naučíme Ťa pracovať v bani, chirurga, naučíme ťa operovať určité orgány v tele, atď. Fachidioti , ako hovoria Nemci. Človek - stroj. Nevzdelaný , ale užitočný.
Takmer by som toho človeka nazval Frankenstein.
Tvoja posledná veta je zaujímavá. Dobro pre ostatných. Čo to je ? To je zas akási cirkevná idea. Vzdelaný, ale široko a hlboko vzdelaný človek je väčším dobrom pre spoločnosť ako tisíc prinášačov tzv. dobra pre spoločnosť.
Je to dosť zložitý filozofický problém.
A autor článku sa volá Kšiňan.
Zvrátené je skôr to, keď spoločnosť žiada, aby vzdelávajúci sa ovládal viac - menej len činnosti a mal znalosti toho , čo chce spoločnosť. Máš klasický komunistický názor na vec.
Napr. Einstein uspokojoval svoje EGO, Feynman uspokojoval svoje EGO, Mozart uspokojoval svoje EGO, teda všetci slávni ľudia, ktorí sa vzdelávali v nejakých "nepraktických oblastiach len uspokojovali svoje EGO. To je číry utilitarizmus.
Marxizmus to dohnal až do takej polohy, že sa tvrdilo, že práca fyzická je užitočná a práca duševná nie, neprináša hodnoty. Čo je samozrejme nezmysel. Ono je to často práve naopak.
Rusi k nemu "prišli" v rusko - tureckej vojne. Odkedy to platí naisto, od 10. storočia, či 14. storočia, alebo 19. storočia. Keby v 2. svetovej vojne neboli aj Američa nia a Briti, ktovie ako by to skončilo. Možno my by sme boli Deutschland, alebo ZSSR. A tiež Poľsko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko. Na západe by končil ZSSR, až niekde pri Francúzsku a na juhu pri Grécku. Boľšaja to zemlja.
To tvrdí kto? A čo keˇje čínsky, americký, alebo slovenský.
Začalo to Taurmi, potom tam boli Skýti, a Gréci , kmene Ostrogótov, Húni, Tatári, Krymskí Tatári,od 1774 Rusi, potom Krymská autonómna SSR. V roku 1954 vyňatý Krym zo RSFR. Takže chvíľu bol aj ruský. A Slovensko je chvíľu slovenské a 1000 rokov bolo uhorské. Teda maďari by mohli žiadať pripojenie Slovenska k Maďarsku ?
Je to SPRAVODLIVÉ. Podľa Putina je spravodlivé to, čo povie silnejší. Ako v džungli.
Odporúčame