Umelci v službách propagandy
V drvivej väčšine sú umelci závislí na donoroch, systéme. Nepoznám v dejinách prípad umelca, ktorý by od začiatku ma l dosť peňazí na živobytie a tvorbu. Najmä u nás v cent. Európe. Za socíku dva roky, tri, fachčil ako murovatý za stolom, potom si zažiadal 3 mesiace tvorivej dovolenky, spísal, opus, materské, či iné vydavateľstvo mu to vydalo, za zbierku dostal 3-4 tisíce, národní umelci asi päťkrát viac a vrátil sa ku svojmu redakt. stolu. Dielo posudzovala komisia, ak nihil obstat zaradilo sa do edičného plánu. Tak žiadne protirežimové dielo neuspelo. Ak-tak v cudzine, najmä Česi. V stredoveku voľnejšie, schválenie záviselo od vkusu a peňazí mecenáša, ale naprotiveň diela "nevznikali", umelec by pošiel od hladu a smädu.
Dnes je to i jednoduchšie, ale i komplikovanejšie. Ak máte vlastné peniaze - semmi problémai, vyjde, ale s protirežimovým sú samo problémy. Ak nemáte, uchádzate sa o podporu pri Mkultúry z fondu(úprava), či novodob. mecenášov, pravdou je, ak skvelý PR-úspech.