Re: Používam
samozrejme že CTRL a nie ALT. :-) Ja to mačkám bez toho aby som kukol ktorá klávesa to je.
Re: Používam
samozrejme že CTRL a nie ALT. :-) Ja to mačkám bez toho aby som kukol ktorá klávesa to je.
Používam
A nielen vo Woknách, ale aj v iných programoch, napr. Photoshope. A tu ma nesmierne vytáča preložená česká verzia, ktorá má úplne iné klávesové skratky! Som zvyknutý napr. na ATL+I, I pre zmenu veľkosti obrázku, alebo ALT+M pre krivky. Preto používam zásadne iba anglickú verziu. A to nielen Photoshopu, ale Woken a všetkých možných programov. Občas sa mi stane že ma niekto posadí za počítač kde je česká verzia Photoshopu a chce po mne aby som v ňom robil. Je to katastrofa! Pozmenené klávesové skratky úplne narúšajú prácu a serú ma.
Smrady
Osobne nemám rád ak auto smrdí nejakými umelinami. Auto má mať svoj vlastný "smrad". Jazda vo veteráne je plnohodnotná jedine vtedy, ak cítiť olej a benzín. Nové auto znova smrdí novotou, samozrejme po roku z neho vyprchá. Osobne nemám rád rôzne smrady do auta, či už stromčeky alebo nedajbože aktívne voňavky, ktoré sa montujú na mriežku ofukovania interiéru a dokonale zasmradzujú celý priestor. Keď takto nastúpim do kamarátovho Citroenu AX, tak ma to normálne ovalí. Auto nemá smrdieť po ničom inom ako po aute. Stačí bežné čistenie - vysávanie interiéru, utieranie palubovky, občasné umytie palubovky a inách pevných častí a preleštenie prípravkom na čistenie plastov. Ten síce tiež smrdí, ale veľmi rýchlo vypáchne, takže už na ďalší deň je auto čisté a nesmrdí.
Re: part II
No moja tisícka ma najazdených už 140 tisíc km. A je v pôvodnom stave, s pôvodným, nemeneným motorom. Je jasné že plecharnia za roky zhrdzavela a bolo nutné vyvariť, ale to každé auto v tom veku, ktoré bolo jazdené v našom podnebí. Samozrejme že sa už raz generálkoval motor (teraz je 2. generálka, dával som robiť 2. výbruk kľukovky). Pri porovnávaní s dnešnými autami je samozrejme MBčka primitívna, ale to sú všetky autá zo 60-tych rokov.
Video :-)
Odporúčam: vidno jednak auto, ale aj motor a rozvody pracovať
http://www.youtube.com/watch?v=eiYGeZg4Smw
part II
A to je prosím pekne 40 ročný motor. Spotreba oleja tiež minimálna. Jediné čo tisícne môžeme vyčítať je podvozok, ktorý neoplýva takými jazdnými vlastnosťami aké by mohli byť už vtedy dosiahnuteľné, na druhej strane si treba uvedomiť na aké cesty bolo to auto konštruované. Samostatnou kapitolou sú absolútne katastrofálne tlmiče, ale Škoda a tlmiče nešlo dokopy nikdy, snáď až po Favorita... Tisícky sú skvelé autá, na svoju dobu predstavovali to lepšie čo bolo v Európe (aj západnej) a hlavne je zázrak že tieto autá vnzikli v podmienkach aké sme mali. Nebyť normalizácie, tak by žiadna Škoda 105/120 nešla do výroby, ale Škoda 720 a 740, ako nástupca. Tieto mali motor vpredu, 1250 alebo 1500, modernú karosériu a boli to špičkové autá provnateľné s vtedajšími Audi a BMW po technickej aj dizajnérskej stránke. Škodovka mala vyvynuté skvelé motory a koncepcie, len režim vtedy tvrdo normalizoval, tak sa všetko škrtalo. Je to večná škoda pre Škodu. Dnes Škoda už neexistuje, je to VW...
Oprava chýb v článku
Sám mám jednu Škodu 1000 MB DeLuxe (nie Delux, píše sa to s e na konci) r. v. 1966. Takisto je mýtus že auto v zime nekúri. Opak je pravdou, kúri, dokonca až moc dobre. Akurát má kohút kúrenia takmer dvojpolohovú charakteristiku. Alebo studený, alebo horúci vzduch. Naladiť správnu teplotu kúrenia vyžaduje vyhranie sa a dlhší čas. Pretáčavý šmyk je z hľadiska neskúseného vodiča nebezpečný, ale ak človek vie ako ho zvládať, tak vôbec nie je nebezpečný. Problémom je aj nedotáčavý šmyk, o ktorom sa veľmi nehovorí, ale tisícka vďaka ľahkému predtku občas sunie kolá pred sebou. Stalo sa mi to na Pezinskej Babe, ale zvládol som to. Ďalšia vec je spotreba. Kamará má 40 ročnú MBčku ktorá má od výroby najazdených 15 tisíc kilometrov. Keď sme v nej traja išli na zraz do Boleslavi a späť po okrskách (okolo 80 km/h) tak žrala iba 5,6 litra.
zabudol som napísať...
že som myslel samozrejme asynchrónne streidavé motory. :-) Aj keď si myslím, že dnes by skôr výrobca uprednostnil motory s permanentnými magnetmi do takéhoto vozidla.
To bolo už v roku 1970 a dokonca u nás!
http://mototechna.wz.cz/ema.ht
Samozrejme že vetdy sme mohli o nejakých Li-Ion batériách tak akurát snívať, rovnako ako o polovodičovom riadení trakčných motorov a rekuperácii.
RTOčky sú legendy
Prežili nielen radu ŠL 11, ŠM 11 a ŠD 11, ale prežijú aj 700vkové Karosy. Sú to nezmary, s jednoduchou a nenáročnou údržbou a nízkou spotrebou. Žial RTOčka dopravného podniku Bratislava je strašný paškvil. Je to pôvodom jednodverový Jelcz, ktorý sa prestaval na "mestskú" RTOčku za účelom historičáku, zadné dvere sú zle vsadené, okná na ľavej bočnici sú nesprávne. Navyše pri rekonštrukcii v Starko Košice ztrhli krásne hrubé hliníkvé lišty z bokov a po nalakovaní ich nahradili tenkými plasovými lištami z Karosy rady 700. Proste katastrofa! Znalec pri takýchto veciach plače ak nie rovno nadáva. Som veteranista, preto mi záleží práve na detailoch. Dúfamže v DPB spravia aspoň kvalitnú generálku ŠM 11ky a Sanosu... Tieto vozidlá si ešte pamätám z detstva s množstvom detailov...
Mäkké pérovanie?
Listové odpruženie bez tlmičov? Však to skákalo ako koza, vzadu sa dá vydržať iba pri narvatom vozidle, prázdny autobus poskakuje a dokonale vytrasie z ľudí aj posledné haliere. :-) Vpredu sa sedí pohodlne aj pri prázdnom voze. Plne narvatú RTOčku dnes už sotva máme možnosť stretnúť, nie to sa v takej ešte povoziť.
Však ja to vravím už dávno.
Najlepšia je bravčová masť a na studenú kuchyňu poctivý olivový olej. Iné doma ani nepoužívam. A čo sa pečenia týka, tak si priplatím a spraívm bábobku zo skutočného masla. Nie masielka a pod. pseudomasiel, ale zo skutočného masla.
Konečne
To čo sa dnes prezentuje ako VW Beetle alebo nový Mini sú strašné paškvlily. Nový chrobák by mal nadviazať najmä na malé, lacné, jednoduché ĽUDOVÉ auto. Detto Fiat 500. Lenže to čo z toho spravili sú odporné imidžové vozidlá, nie ľudové autá. Volkswagen sa veľmi vzdialil od svojho názvu... Keby Schadefabrika spravila štúdiu reinkarnácie napr. modelu 1000 MB, tak prosím s pôvodnou myšlinekou ľudového auta. Kľudne s motrom vzadu, len nech to už vychádza so súčasných bezpečnostných štandardov a znalostí v konštruovaní náprav, motorov, etc. Dať tomu atraktívny dizajn, cenu nižšiu ako majú Fóbie HTP, tak to pôjde preč ako horúce žemle.
Odporúčame