Napíš niečo o numerológii. Rád si prečítam.
Tie tvoje konšpiračné teórie.
Tým pokusom som chcel ukázať, ako prebiehajú experimenty + som ho presne popísal, teda nie je to ako s tebou, keď "jedna babka povedala".
Jeden zo slávnych experimentov:
Německý fyzik Otto von Guericke, starosta města Magdeburgu, v roce 1654 předvedl dramatický experiment, ve kterém ukázal sílu vakua a dokázal existenci atmosféry Země.
Guericke spojil dvě duté měděné polokoule s úchyty o průměru 51 cm (Magdeburské polokoule) a ze vzniklé dutiny vypumpoval vzduch. Pak nechal zapřáhnout ke každé polokouli 4 páry koní a ukazoval, že ani 16 koní není schopno od sebe polokoule oddělit. Poté, co nechal do dutiny opět vniknout vzduch, se od sebe obě polokoule oddělily samovolně.
Tímto pokusem Guericke vyvrátil hypotézu zvanou horror vacui. Prokázal, že obě polokoule nebyly k sobě pevně připoutány vzduchoprázdnem, ale že je držel u sebe tlak okolního vzduchu.
Jedna babka povedala?Chcem vidieť ten experiment,inak si budem myslieť,že tu naschvál klameš.
Experiment(vedecký pokus) je robený zá účelom overiť,alebo vyvrátiť hypotézu,poznatok,ktorý niečo tvrdí o príčinných vzťahoch určitých fenoménov.Pokus je hlavným nástrojom empirického poznania.
Vedecký experiment má byť plánovitý,opakovateľný a overiteľný.Podmienky pre experimenty sa podľa oborov líšia.Vo fyzikálnych a chemických vedách experimentátor môže meniť vstupné podmienky a parametre,v biologických a lekárskych vedách sa obvykle vyžaduje použitie kontrolnej skupiny aby sa vylúčil vplyv iných,než skúmaných činiteľov.
Myšlienkový experiment vychádza z mysliacej situácie a snaží sa z nej logicky odvodiť jej dôsledky. Experimentum crucis, rozhodujúci experiment je taký, ktorý má rozhodnúť o platnosti či neplatnosti nejakej teórie.
No ja neviem či som ťa dobre pochopil, ale planckova konštanta sa dá dobre získať napr. takto fyzikalniulohy.cz/uloha.php?uloha=626 a rýchlosť svetla je tiež relatívne dobre zmeraná Michelsonon, ktorý použil v roku 1926 rotujúce zrkadlá na zmeranie času potrebného pre svetlo na prejdenie vzdialenosti od Mount Wilson k Mount San Antonio a späť. Výsledkom týchto meraní bola určená rýchlosť svetla na 299 796 kilometrov za sekundu.
Asi som ťa úplne nepochopil, ale je pravda, že dobrú kvantovú teóriu gravitácie stále nemáme.
Ďalší spôsob je dekoherencia.Je proces,v ktorom sa samovoľne stráca informácia o vzájomných fázach v superpozičných stavoch jednotlivých kv. objektov.Je to dôsledok interakcie s okolím.Pri tejto dekoherencii sa informácia stráca samovoľne,pričom kolaps vlnovej funkcie stráca informáciu následkom merania fyzikálneho systému.
Ako je to ale v prázdnom priestore?Ako tam môže dôjsť ku interakcii s okolím, ak sa v priestore nič nenachádza?No v priestore sa nenachádza nič v priemere.Takže aj prázdny priestor sa hemží aktivitou.Akoby si vznikajúce častice a antičastice požičali energiu z budúcnosti pod tou podmienkou,že ju vrátia veľmi rýchlo(planckov čas).Vznikne častica a antičastica a anihulujú.To zanecháva v prázdnom priestore "dozvuky".Takže ak by som ceruzku strčil to úplného váuka, tak sa z nej nestane kvantový objekt.Nepotrebuje žiadneho pozorovateľa.
Takže asi toľko teda.Podotýkam,toto nie sú hypotézy.Sú to súčasti konvenčnej kvantovej teórie.
1. Antropický princíp je len hypotéza. Nie je vôbec dokázané,že takýto princíp pokladajúci človeka za ústredný podnet existencie nášho vesmíru existuje.Je to hypotéza,tvrdiaca,že vesmír je nastavený tak,aby existoval inteligentný život.Môžem doporučiť knihu The Fallacy of Fine-Tuning: Why the Universe Is Not Designed for Us od Victora Stengera, časticového fyzika.Takže zakladáš svoje tvrdenie len na neoverenej hypotéze,pravdepodobne chybnej.Samozrejme,že nad tým ale môžeme filozofovať.
Kvantová fyzika má ale vysvetlenie,ktoré odpovedá pozorovaniam a je v súlade s matematikou.Existuje tzv. kolaps vlnovej funkcie,ktorá je spôsobená pozorovaním.Príklad 2-štrbinový experiment.Tu vzniká otázka:Ako je možné pri existencii inteligentného pozorovateľa,že sa častice správajú pomocou vlnových funkcií,teda pravdepod.?Musíme ich predsa my zmerať.Takže inteligentná bytosť sa asi nepozerá na naše experimnty,hm? Ďalší spôsob v ďalšom komentári.
No dobre...keď si to takto napísal, tak mi to nedá.
Prečo si myslíš, že jedna z mnohých variácií kv. fyziky hovorí o tom, že vesmír musí mať pozorovateľa? Alebo inak, nie prečo si to myslíš, ale skús to vysvetliť pomocou kvantovej fyziky.
To ci je bez alebo s odozvou, je uplne irelevantne. Brenkusa nepoznam. :-)
Nie nemam taku predstavu. :-D Ale ty ju mas pretoze opakujem, ignorujes uz asi po tisici krat to, ze veda pouziva pri svojej praci urcote postupy. Vyssie som napisal ze ak je nieco inak nez experiment, treba teoriu opravit. Ty to stale s radostou ignorujes a ides si svoje. :-D A nie nie je moja a tvoja fyzika. To, ze to stale budes pisat a opakovat to, pravdu z toho nespravis. Ak je nejaky jav ktory nepoznam a ty ano, je tvojou ulohou dokazat ho. Ale to sme opat pri vedeckych postupoch vsak ? :-D
Ja ti to nevyčítam, že si tu písmenkujeme. :D
Nič ako tvoja, alebo moja fyzika nie je. Je proste fyzika. Už to začni akceptovať, lebo to stále musím opakovať a je to naozaj únavné. :)
Tak odpoviem.Ak ateista stretne nehmotnú bytosť, tak stretne nehmotnú bytosť. Proti tejto odpovedi sa nedá namietať.
Tvoja fyzika teraz nie je fyzikou.;-)Nerozumieš stále tým vedeckým princípom,ktoré som už niekoľkokrát opakoval a stále ich neberieš do úvahy.Prečo to robíš?Ja tomu naozaj nerozumiem.Prečo si silou mocou stojíš za svojimi tvrdeniami bez akýchkoľvek dôkazov,bez akejkoľvek logiky a racionality?Existencia nejakej nehmotnej bytosti vôbec nie je dokázaná a naozaj pochybujem,že niečo také existuje.Ty ale rovno zakladáš svoje otázky na tom,že táto bytosť existuje.Preto sa aj pýtaš:"co sa stane ked ateista STRETNE nehmotnu bytost?".Je to jednoducho prístup,ktorý ťa úplne pomýli a pravdepodobne sa to aj stalo.Nedokážeš tvojim prístupom rozdeliť výmysel od reality.Nemám k tomu žiadne prostriedky.
Spojenie "veriť súčasnej fyzike" je úplne nesprávne. Niečo ako veriť súčasnej fyzike neexistuje.
Haha a ten tvoj príklad je úplne mimo :D Netuším, čo ti to napadlo. Jednoducho ak hento vypočítali, tak to vypočítali zle :D A skúsili experiment, tak nasadli do vlaku. Nezadusili sa a preto výpočty bolo treba upraviť, bolo treba upraviť teóriu, aby súhlasila s experimentami. To je vedecký postup, ktorý ti stále nie je známy, čo je smutné.
Vravíš, že stále myslím na jednej úrovni. Povedz mi, o čo je tvoja úroveň vyššia?
Nie nepochopil si ma. Pomocou vedeckych metód a použitím skeptického a racionálneho myslenia vysvetlíš, že to nebola nehmotná bytosť.
A tu nejde o to, čo ja očakávam. Ak sa potvrdí existencia nejakých nehmotných bytostí, tak to budem akceptovať. Narozdiel od teba, ak sa niekedy potvrdí,že nič také existovať nemôže, tak to akceptovať nebudeš ani po rozumných argumentoch a dôkazoch. Ak sa mýlim a nie je to s tebou takto, ospravedlňujem sa.
Čo sa stane, keď pred veriacim ten úkaz pomocou dostupných informácií a vedeckých metód vysvetlíme?
Miška pekný článok, naozaj :). Na konci však píšeš:"V žiadnom prípade som nechcela týmto príspevkom spochybňovať rodičovskú výchovu dnešných detí."...ale áno, spochybňujme ju! Ja to vidím tiež. Pritom podobne ako ty, nemám dieťa. Je smutné,že pre riadenie vozidla potrebujeme vodičák. Pre kontrolovanie elektrotechnických zariadení potrebujeme osvedčenie. Pre výchovu dieťaťa však netreba skoro nič, dokonca ani rozum. Pritom výchova detí je podla mňa zo všetkých spomenutých najdôležitejšia.
Druhá vec je tá, prečo študentov nezaujímajú prednášky. Ku školstvu som sa vyjadril v tomto článku: http://tomasburan.blog.sme.sk/c/354926/Zabij… Ak chceš, prečítaj si to, veľmi ma to poteší a poprípade napíš, ako to vidíš ty.
Ak by som to mal zhodnotiť a uzavrieť môj názor, digitálne technológie nie sú zlé.Sú vynikajúce.Avšak s technologickým a vedeckým pokrokom výchova a morálka zaostáva. To je ten problém, ktorý vidím ja.
A celkom súhlasím aj s tvrdením,že sme pravdepodobne len náhodou.Táto predstava však vo mne vôbec nevyvoláva nejaké pocity menejcennosti.Naopak je fascinujúce,že sme sa mohli vytvoriť a môžeme skúmať svet.Život bez ktoréhokoľvek boha mi tiež nevadí a necítim sa menejcenný.Práveže si môžem uvedomiť,že za svoj život toho musím predať ďalším generáciam čo najviac dobrého.S vedeckým vzdelaním im však musím predať aj duševné vzdelanie.Tým ale nemyslím modlenie sa k vyššej bytosti,alebo chodenie do kostola.Nemyslím tým ani vieru v Boha.Mám na mysli uvedomovanie si krás prírody,krás logického,skeptického myslenia,ktoré nám otvoria oči a môžeme lepšie porozumieť nášmu svetu a jeho činnosti.Rozvíjanie fantázie tiež patrí ku duševnému vzdelaniu.To som vlastne spomenul aj v uvedenom článku.Je však smutné,že niektorí stále ignorujeme vedecké výskumy napr. z neurofyziky.Ak veriaci vidí prednášku Harrisa,hneď si povie,že je to hlúposť.Pritom môžeme lepšie porozumieť správaniu človeka.
Janko článok sa mi páči.Predstavme si,že napr kresťania prídu na nejakú konferenciu fyzikov a začnú hovoriť,že sa im ich teórie nepáčia a povedia tie svoje.Samozrejme,že by ich pravdepodobne čakalo fiasko.Ignorácia,alebo výsmech.Prečo takto však nereagujeme aj na otázky morálky?Prečo by nejaké náboženstvo,nielen kresťanstvo,malo hovoriť o morálke a správnom správaní sa?Myslím si,že postupom času v tomto jednoducho veda musí vyhrať.Pokrok ide rýchlo dopredu a budeme môcť správne nastaviť naše morálne hodnoty.Veda je spojená so vzdelaním a vzdelanie s morálkou.Škola je výchovno-vzdelávací systém.Podľa mňa je nesprávne takéto pomenovanie,pretože pod pojmom vzdelanie si predstavujem aj výchovu,ako neoddeliteľná časť.Trocha som sa k tomu vyjadril v článku http://tomasburan.blog.sme.sk/c/354926/Zabij…
Z článku som ale asi nepochopil presne,čo myslíš pod tým,že je ateizmus ešte vo vývoji.Prosím,ak by si mi to vedel stručne ešte raz napísať. :)
Odporúčame