Žiadať môžu čo chcú, druhá vec je čo mu súd (prípadne) odklepne. Niečo je presne určené v zákone ale tzv. nemajetková ujma môže byť čokoľvek.
Žiadať môžu čo chcú, druhá vec je čo mu súd (prípadne) odklepne. Niečo je presne určené v zákone ale tzv. nemajetková ujma môže byť čokoľvek.
Áno, dokazuje sa vždy vina (v riadnom, to je zákonnom trestnom konaní), pretože ústava garantuje (od narodenia) právo každému podľa čl. 50 ods. 2 Ústavy SR byť považovaný za nevinného kým súd právoplatne nerozhodne o vine. Toto právo je absolútne a nie je možné ho obmedziť.
No tak hlavne...
Najvyšší súd je kontrolovateľný Ústavným súdom a jeho sudcovia (tak ako každého iného súdu) aj súdnou radou SR. A prípadne aj medzinárodnými súdmi, ako Európsky súd pre ľudské práva.
Pokiaľ ide o prokuratúru, tak je tu nepochopenie niektorých prokurátorov, či sú súčasťou výkonnej zložky štátnej moci alebo či stoja mimo trojjediného delenia moci v štáte (to je výkonná - vláda, prezidentka, súdna a zákonodarná - NR SR). Z toho vyplýva aj mylné chápanie niektorých prokurátorov, ktorí sa považujú za "nezávislých", teda mimo výkonnej zložky štátnej moci. Ako občan, ktorému bola spôsobená ujma na právach konaním prokuratúry, je možné podať ústavnú sťažnosť, čo je však (pokiaľ viem) tak nemožné, ak sa GP rozhodne nestíhať páchateľa trestného činu a tak mu prakticky zabezpečiť beztrestnosť.
A k právomociam generálneho prokurátora - tieto svoje právomoci môže delegovať na iných prokurátorov čo aj využíva a teda nie je to jediný človek na všetko čo spadá do právomoci GP.
To sú ale dobré správy. Takže bývala štátna mafia nebude beztrestne si užívať dôchodky. Dneska už isto Mečiar zvažuje zvýšiť podporu rozvracačom štátu.
Dôvody prečo obmedziť § 363 som Vám už uviedol. Tento § nebol vždy v súčasnom znení, ak si pozriete staršie verzie trestného poriadku. Hlavný dôvod prečo je to zlé v súčastnosti je to, že umožňuje páchateľom vyhnúť sa tomu aby sa vec dostala pred súd, ktorý jediné ma právo rozhodovať o vine. Občanom by pomohlo viac, ak by poznali svoje ústavné práva a následne ich aj uplatňovali. No a najmä to chce reformu prokuratúry, súdov ako aj polície (kde sa to už deje). Treba dostať ľudí zneužívajúcich právomoci preč zo systému.
väzba je o naplnení dôvodov uvedených v § 71 Tr. por. a rozhoduje súd
Proti väzbe je možné (opakovane) podať sťažnosť. To nemá nič spoločné s mimoriadnym opravným prostriedkom, ktorým je § 363 Tr. por.
To urobili aj vyšetrovateľom PZ, pamätáte ? problém nie je v zákonoch ale v ľuďoch, ktorí ich zneužívajú - to treba riešiť
Tak pozvanie vojsk varšavskej zmluvy sme si už vyskúšali. Tiež nevedeli kedy odísť. Teraz som rád, že je tu riadna zmluva a nie len pozývací list.
Falošné obvinenia sú aj teraz. Prokurátor ma ochranu aj teraz. Ale nikto nemá mať ochranu pred protiprávnym konaním, ktoré zákon - nie prokurátor alebo sudca - kvalifikuje ako trestný čin. A práve možnosť rušiť obvinenia v prípadoch, keď by mali byť podľa zákona vedené, je ten problém s "nad-používaním" § 363. Nie je proti tomu opravný prostriedok skrátka. A k dôkazom, ja som ich nevidel, ale na začatie stíhania dôkazy nepotrebujete, stačí dôvodné podozrenie. Povinnosť (ústavna) je nerezignovať na trestné konanie. Je neprípustné, aby páchateľ unikol spravodlivosti len pre možno využiť ustanovenie trestného poriadku v rozpore s Ústavou.
To nie je o autokracii - to je práve o demokracii. Všetká moc v štáte pochádza od občanov, ktorí prostredníctvom svojich volených zástupcov určili v NR SR čo je trestný čin. To je v Ústave čl. 49.
ja by som odporúčal nepodporovať verejne zásah do suverenity Slovenska
Zavolať by som skôr do Pezinku na ÚŠP - nech riešia extrémistov, keď už to majú v náplni práce.
Ešte dodatok - ako osoba, ktorej sa stala ujma na právach, môžete dať samozrejme sťažnosť na ústavný súd (napr. preto, že bolo vedené trestné stíhanie voči Vám aj keď nemalo byť). Problém je, čo robiť, ak je páchateľ zbavený obvinenia - ten predsa sám nedá podanie na súd aby ho znova začali vyšetrovať. V tom je problém. Preto rozhodnutia by trebalo nechať na súd a riešiť cez mimoriadny opravný prostriedok (§ 363 Tr. por.) len veci, keď došlo k zastaveniu trestného stíhania, hoci malo byť vedené - ako to mimochodom navrhuje aj Baránik a aj Kolíková (pokiaľ viem).
ale vznesenie obvinenia predsa nie je o vine osoby - je to len dôvodné podozrenie, že došlo k spáchaniu TČ a že sa ho dopustila osoba ktorá je obvinená - či je niekto vinný alebo nie predsa môže rozhodnúť len súd.
áno súhlas - až na to, že (pokiaľ som pochopil z novín) tak minimálne v jednom prípade zrušil trestné konanie (čo je za hranicou oprávnenia). GP by mal prikázať vo veci znova konať a rozhodnúť.
Neviem ako koalícia, ale mne sa nepáči, že si § 363 vysvetľuje v rozpore s čl. 152 ods. 4 Ústavy SR - "Výklad a uplatňovanie ústavných zákonov, zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov musí byť v súlade s touto ústavou.".
A v rozpore s ústavou je, keď sa nestíhajú trestné činy, napriek tomu, že by sa mali (t. j. čl. 17 ods. 2 a čl. 49 Ústavy SR). Preto myslím, že treba nechať na súd aby rozhodol o vine a nie zmariť prístup (obvinených) k súdu.
no to má - ale ak ste si všimol, tak sa ukázalo, že dosť veľa osôb s právnickým vzdelaním (ako sudcov či vyšetrovateľov) tak nekonala...
Motiváciou som myslel, či napr. nie je na neho nejaká páka aby konal v rozpore so zákonom.
Celkom súhlasím. Len si nemyslím, že premiér či minister majú až taký vplyv na konanie svojich podriadených. Myslím, že je tam bordel ako v tanku. A či sa im to darí riešiť, je otázne, určite je pokrok ale zrejme by mali byť razantnejší. Čisto názor.
Odporúčame