Možno je to vzdelaním architekt. Idiot bol ten novinár. Majiteľia reštaurácií zväčša nie sú tovaroznalci. Na to, aby si úspešne viedol reštauráciu, nemusíš rozmieť mäsu. Stačí, že tomu rozumie šéfkuchár.
Možno je to vzdelaním architekt. Idiot bol ten novinár. Majiteľia reštaurácií zväčša nie sú tovaroznalci. Na to, aby si úspešne viedol reštauráciu, nemusíš rozmieť mäsu. Stačí, že tomu rozumie šéfkuchár.
Já to znám jinak:
"nejezte, nepijte, zemřete zdraví"..
V kterémsi filmu Vlasta Burian na jakémsi žrautu představil strýčka, který měl 90 a celý život nekouřil, nepil, nejedl maso a nevím, co ještě nedělal. Možná ani netančil a nesouložil.
Všichni dědkovi poklepávali po rameni a gratulovali mu. Zabil to ovšem zase Burian. Řekl že druhý strýček, brácha tohodle stařešiny má 100 let. A na dotaz, proč ho také nepřivedl, Vlasta konstatoval, že to nebylo možné, že od hulení smrdí jak udírna a je od rána do večera vožralej, že ani na nohou stát nedokáže..
Naše slovenské!
Poznám jedného mäsiara - banditu, ktorý investuje do reklamy s tvrdením, že predáva len NAŠE mäso, naše, slovenské. Zákazníkov láka kadeakými akciami, gulášmi, kapustnicami,oslovuje zákazníkov bilboarda0mi...
A pred jeho firmou v neďalekej obci, kde NAŠE slovenské mäso spracúva, stoja autá s poľskými EČ...
Asi mu Poliaci vozia mäso zo Záhoria, odkiaľ ho vraj kupuje.
O jeho predajňu by som si ani bicykel neoprel.
*
*
*
Čoskoro zo mňa bude vegetarián.
A neskôr už nebudem konzumovať nič...
Teda ak nebudem v pekle, tam je vraj dobrá kuchyňa. V nebi len jogurty, lebo pre taký malý počet strávnikov že sa neoplatí variť.
Compres sa nerozšíril z viacerých dôvodov.
Jedným z dôležitých je to, že je pomerne veľký a v porovnaní s vysokootáčkovými turbodúchadlami niekoľkonásobne väčší. Ak si pozrieš článok o pokusok ABB s Ferrari na F1, tak to tam uvádzajú. Na druhú stranu u Comprexu nedochádza k známemu spozdeniu turba, kým sa roztočí na plné otáčky pri akcelerácii. To sa ale v technike vozidlovej zvládlo reguláciamu a používaním turbodúchadiel s malou hmotou rotoru.
Videl som kedysi na brzde tlakový výmeník nainštalovaný pokusne na motore M20 (UTD20, dierselový šesťvalec vidlicový, vŕtanie 150, 2000 otáčok, 300 koní), ktorý je používaný ako pohonná jednotka v BVP1 a 2. Zrejme v Rusku tento vynikajúci motor stále užívajú v kadečom. Myslím, že vyrábali aj 8,10 a 12 valec (ten montovali do nosičov strategických rakiet). V Transmaš Barnaul sa to robilo..V Československu v ZTS MT. S Comprexom neboli dobré vyslkedky, lebo nebol zvládnutý teoreticky celý proces (a poloha kanálov a teda časovanie procesu).
Mal by som upresniť téma článku v druhom odkaze. To nie len o tlakovom, či vlnovom výmeníku, ale o idei Brown Bocveri zaradiť také zariadenie do leteckého prúdového motoru, medzi dmychadlovú resp.kompresorovú sekciu a sekciu turbínovú. Teoreticky to malo byť výhodné, aj keď zložité. Poznatky sú v tej publikovanej správe.
Ešte doplním, že aj keď to tak možno vyzerá, neide o vytláčanie vzduchu tlakom výfukových plynov. To isto nie. To by sa nedosiahlo toho, že vystupujúci vzduch má významne vyšší tlak, ako vstupujúce výfukové plyny. Je to ináč. Pri rýchlom otvorení kanálu a vstupu horúcich plynov do kanálu naplneného vzduchom, vzniká na ich rozhraní rázová vlna, ktorá letí kanálom v podobe vrstvy komprimovaného vzduchu rýchlosťou zvuku príslušnou danému prostrtediu. Nio a keď vletí tá vrstva stlačeného vzduchu do plniaceho potrubia motoru, kanál sa zatvorí ...Kanály sú vytvorené medzi dvomi valcovými plochami rotoru poháňaného od motoru, pričom spotreba výkonu je malá.
Videl som teraz v TV ako sa idiot s mikrofónom pýtal prevádzkovateľa akejsi reštaurácie, že či skúmal dodanné mäso a že prečo neprišiel na to, že je závadné. Oslovený mu mal povedať, že je idiot ale slušne mu povedal, že mäso pri dodaní videl, ale nič zvláštne si nevšimol.
Potom sa pýtali akejsi odborníčky slovenskej, že čo tým dobytčatám mohlo byť. Si mali zobrať akúsi veterinárnu učebnicu o chorobách hovädzieho dobytka a mohli to predčítať to do rána.
Comprexom plnili dokonca motor Ferrari F1.https://in.motorsport.com/f1/news/abb-f1-fer…
Koho to zaujíma viac, tak trebárs tu: https://www.egr.msu.edu/mueller/NMReferences…
ABB (Asea Brown Boweri) vyrábala či vyrába zariadenia Comprex v rôznych parametroch. Nakonie v Brown Boweri ten princíp začiatkom minulého storočia vymysleli a v ETH Zurich teoreticky zvládli.
Mojím preferovaným systémom preplňovania je tlakový výmenník Comprex. Čosi som okolo toho aj robil, mal som dieselovú Mazdu preplňovanú Comprexom. Je to úžasný princíp využívajúci energiu výfukových plynov prostredníctvom nie lopatkových strojov, ale rázových vĺn v kanáloch.
Táto animácia je pekná:http://www.autohificlub.cz/forumimages/2011 _…
Keď si zoberieme, že PRIBLIŽNE 1/3 tepla v palive sa premení na užitočnú prácu, 1/3 odíde chladením a 1/3 odíde výfukom, je samozrejme jasné, že je snaha tie 2/3 utekajúce preč využiť. A práve v turbodúchadle sa využíva časť tepelnej enrgie výfukových plynov. A je to významné využitie. Bol som kedysi pri meraní výkonu medzi turbínou a kompresorom v turbodúchadle diesela o výkone 1200 koní (sám idem na kW od roku 1975, ale prispôsobujem sa okoliu) . Meranie samozrejme nie jednoduché, vysoké teploty, špeciálne snímače inštalované na hriadeli. Namerané parametre odpopvedali výpočtom. Pri plnom výkone motora na brzde, teda 1200 koní, hnala turbína kompresorové koleso výkonom cca 135 koní. Žiadna sranda. Je to prosté, u motorov dieselových sa udáva parameter "hltnosť", čo je spotreba vzduchu na výkon jedného koňa za hodinu. Bežne sa to pohybuje okolo 5 kg /k.hod.
Motor o výkone 1200 koní potrebuje za hodinu 1200x5=6000 kg vzduchu. Teda 6 ton. Kto si to vie predstaviť?
No porozprávaj mi o preplňovaní čosi.
Mám z toho kdesi v garáži papier CSc.
Princíp je jednoduchý.
Spaľovací motor je tepelný stroj. Čím viac tepľa vyrobíš, tým väčší výkon dostaneš. Ak chceš vyrobiť viac tepla, musíš spáliť viac paliva. Ak chceš spáliť viac paliva, musíš mať k dispozícii aj viac vzduchu. Miera množstva paliva aj vzduchu sa vyjadruje hmotnosťou, nie objemom. Takže musíš do spaľovacieho priestoru napratať viac vduchovej hmoty. A keďže stláčaním sa vzduch ohrieva, používa sa chladenie plniaceho vzduchu, lebo ináč by sa efekt stlačenia srtrácal.
Spôsobov, ako vzduch stlačiť, je dosť. Aj neekonomické (mechanicky poháňané kompresory), aj ekonomickejšie, teda turbodúchadlá alebo tlakové výmenníky (Comprex). Niekedy sa to kadeako kombinuje.
Prvé auto, ktoré som ešte ako školák vo veku cca 12 rokov šoféroval na verejnej komunikácii (pod dozorom otca), malo naftový motor MAN. Štvorvalec s priamym vstrekovaním, cca 100 koní to malo, o preplňovaní turbodúchadlami sa u takých malých motorov v tých časoch ani len nesnívalo. Preplňované turbodúchadlami boli najskôr veľké motory a pomalybežné motory.
Prvé vš štúdium som absolvoval z techniky spaľovacích motorov a vozidilel.
Možno preto, že som sa už ako maličký hrával s komponentami vstrekovacích čerpadiel. Vyrástol som v tom.
A celý život tvrdím, že diesel do osobného auta nepatrí.
Zrejme sa zľakli, keď sa to oprevalilo. Alebo je ten údaj nesprávny a chýba trebárs jedna nula...
To sa nedá všetko vystopovať.
Hneď ako som to počul, konštatoval som, že by mali kontrolóri primárne pátrať v školách a reštauráciach.
Už v minulosti tam boli chemikálie či baktérie obsahujúci mŕtvi vtáci nájdení. Čvarga priekupnícka vie, kde ponúkať, majú svoje kanály direkt na nákupcov.
No nekúp to, keď ti to donesú až do kuchyne a je to ľacnejšie o 30 centov za kilo.
Vždy sa mi vybaví Leli z Menzelovho filmu Slavnosti sněženek (podľa Hrabala), ktorý má v sklade ľacné gumené čižmy, ale všetky ľavé...
*
Ináč je to bieda, že práve školské kuchyne, variace pre naše deti, zápasia o každý cent a nakupujú hocičo, čo je ľacnejšie.
A čo z toho?
Ak poslanci zvolia toho, ktorého výbor označí ako toho, čo nespĺna kritéria. Bude zvolený.
je to ako pri prejednávaní zákonov.
Radím prečítať si Ústavu a nefantazírovať ...
Veľa sa na tom bádalo, báda a bádať bude. Isto, máme iný tráviaaci aparát, ako trebárs pes, ale nemáme ani žalúdky ako krava.
Sme čosi medzi.
Verím, že naši predchodcovia bašitli lístie a oriešky, ale chutili im aj červíky a vtáčikovia. Ako trebárs šimpanzom, s ktorými máme len málo rozdielne DNA.
............................................ .................................................. ............................................
Podľa štúdie Evana Eichlera a kolektívu z roku 2005 (University of Washington, Seattle) je DNA človeka a šimpanza učenlivého (PT Troglodytes) identická na 96 percent, čo vyvracia predchádzajúce výskumy, ktoré dávali rozdiel medzi nami a šimpanzom cca 1,5 percenta.
Za to, že sú na svete zlodeji, podvodníci a iní gauneri, nedávaj vinu kapitalizmu. To, že niekto neplatí dane, či je napojený na pozemkovú mafiu tatranskú, nie je vinou kapitalizmu.
Takí boli aj z´v časoch bačovania komunistov, aj pred nimi. Akurát, že sa venovali trochu iným "záľubám".
Humus je základnou potravinou obsahujúcou bielkoviny ľudí žijúcich v Stredomorí. Nie mäso, ale humus.
Teda rozmixovaný varený cícer, v lepšom prípade ochutený okrem soli, citrónovou šťavou, olivovým olejom, pastou tahini (pasta z praženého sezamu) prípadne aj cesnakom.
Pre naprostú väčšinu Arabov zo severnej Afriky a stredného východu humus základná potravina, konzumovaná s plackami z nekvasenej múky s paradajkami a fertig... Ešte za to ďakujú Allahovi.
Ja som si to obľúbila 1x-2x za mesiac to robí.
Tu sa humusu hovorí cícerová nátierka.
Takže nehaň humus, je to dobrota.
Odporúčame