Bezcolná preprava na Trans-eurázijskej železnici už existuje: trasa vedie od Čong-čingu v čínském Sečuáne cez Kazachstan, Rusko, Bielorusko a Poľsko až do Duisburgu v Nemecku. Peking a Astana tiež rozvíjajú spoločnú obchodnú zónu v Horgose. A súčasne začala minulý mesiac výstavba Čínsko-mongolskej zóny cezhraničnej ekonomickej spolupráce, projektu v celkovej hodnote 135 miliónov dolárov.
Kazachstan dokonca koketuje s myšlienkou Eurasijského kanála z Kaspického mora do Čierneho mora a potom ďalej do mora Stredozemného. Je len otázka času, než mu k tomu niektorá čínska stavebná spoločnosť dodá štúdiu uskutočniteľnosti.
A tak neprekvapí, že jednou z úplne neviditeľných súčastí agendy, ktorú presadzuje Washington v Damasku prostredníctvom obsedantného torpédovania akéhokoľvek mysliteľného prímeria, prípadne neustávajúcej podpory "umiernených povstalcov" v Aleppe, je opäť rozbitie ďalšieho z možných stredísk na Hodvábnej ceste.