Mimochodom, práca "Július Krempaský: Veda verzus viera?" bola recenzovaná prof. RNDr. Antonom Hajdukom, DrSc. a bola vydaná vo vydavateľstve VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied.
Zaoberá sa zhodou Biblie s exaktnými vedami, najmä s fyzikou.
Mimochodom, práca "Július Krempaský: Veda verzus viera?" bola recenzovaná prof. RNDr. Antonom Hajdukom, DrSc. a bola vydaná vo vydavateľstve VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied.
Zaoberá sa zhodou Biblie s exaktnými vedami, najmä s fyzikou.
Máš pravdu, že fyzika má iné veci ako hľadanie Boha, je veľa nevyriešených problémov fyziky.
Takisto predpokladám, že v odbornej literatúre, týkajúcej sa fyziky nenájdeme práce, ktoré sa týkajú existencie, alebo neexistencie Boha, pretože sú tam skôr články, týkajúce sa problémov fyziky samotnej.
Čo sa týka toho, či vie fyzika dostatočne odpovedať na otázku, či je potrebná nejaká nadprirodzená moc na vznik vesmíru a všetkého okolo, k tomuto som mal donedávna otázku: "Čo bolo pred Veľkým treskom?" Dnes sa hovorí o antihmote, ale nehovorí sa o tom, ako sa táto premenila na jedinú čiernu dieru, čiže vyvstáva tu nová otázka.
Napriek tomu, že pravdepodobne neexistujú v odborných fyzikálnych časopisoch práce o hľadaní indícií existencie, či neexistencie Boha, na niektorých vedeckých konferenciách prebiehala polemika medzi veriacimi a neveriacimi fyzikmi viď napr. "Weinberg, S.: Facing up. Český preklad: Tváří v tvář. Praha : Nakl. AURORA, 2004."
ké náboženské hypotézy s nízkou pravdepodobnosťou?
Prof. Július Krempaský vo svojej knihe „Veda versus viera?“ popisuje stvorenie sveta podľa knihy Biblie Genezis vo svetle poznatkov vedy, predovšetkým fyziky.
Poznámka: Nezainteresovaný môže mať problém s biblickým pojmom „deň“. Ešte pred objavením teórie Veľkého tresku mi jeden teológ povedal, že ide zlý preklad pôvodného (hebrejského?) textu, správnejšie by malo byť „časový úsek“. Dĺžky jednotlivých „dní“ vo svojom popise stvorenia sveta profesor Krempaský udáva.
Teda „hypotéza“ stvorenia sveta podľa Genezis má rovnakú pravdepodobnosť ako „Veľký tresk“.
Super!
Popis vzniku vesmíru ten istý, alebo podobný ako popis vzniku vesmíru od významných vedcov, ktorí sú veriaci (nemám čas hľadať rozdiely), títo naopak prišli k názoru popudom k vzniku Veľkého tresku bola inteligentná bytosť - teda Boh. Jedným z ich argumentov je skutočnosť, že parametre veľkého tresku sú nastavené tak, že sú málo pravdepodobné, ale majú aj iné, ktoré sú argumentami teoretickej fyziky.
Už som napísal v rámci diskusií o Jankovej série článkov Ateizmus, že fyzika je málo spoľahlivá k tomu, aby bola braná ako indícia k existencii alebo neexistencii Boha.
Čo sa týka poznámky Janka o možnej interpretácii Veľkého tresku inými náboženstvami - prečo nie? Medzi týmito interpretáciami a interpretáciami vedcov, vyznávajúcich kresťansko-židovského Boha ako aj medzi názorom, že Boh neexistuje sa musí príslušný jedinec rozhodnúť sám.
O príčine vzniku Veľkého tresku vedú polemiky vedci (aj ateisti, aj kresťania), ktorí majú oveľa hlbšie vedomosti, ako Janko a ja.
Špičkovým svetovým vedcom netreba zadávať úlohy, oni si ich nájdu sami. Kto zadal Einsteinovi úlohu objaviť teóriu špeciálnej relativity? Po objavoch teoretickej fyziky bolo zákonité, že niekto vymyslí teóriu Veľkého tresku.
Keby sme sa spoliehali len na tie objavy, ktoré vedcom niekto zadá, asi by sme žili ešte v chatrčiach, bez výdobytkov súčasného technického rozvoja.
V tomto príspevku som sa dopustil malej nepresnosti. Krempaský termodynamikou podporuje nielen svoje vysvetlenie evolúcie, ale celý svoj výklad o vzniku a vývoji vesmíru, vrátane evolúcie. Pri pojednaní o evolúcii spomína aj Darwina.
Pod pojmom evolúcia sa obyčajne myslí vývoj v biologických systémoch, aj keď sa niekedy tento pojem uvádza aj v širších súvislostiach.
Viacerí cirkevní hodnostári dnes tvrdia, že v Biblii je napísané, kto stvoril svet ale nie je tam napísané ako. Je úlohou vedcov zistiť ako.
Evolúcia dnes nie je len Darwinizmus. O evolúcii píšu a hovoria nielen veriaci fyzici ale aj niektorí teológovia.
Pokiaľ viem, väčšina vedcov uznáva Veľký tresk za vznik vesmíru. Keby sa ukázali nové teórie, ktoré by vyvrátili tento názor, bolo by to potvrdenie mojej poznámky, že poznatky fyziky sa menia rýchlo a nie je bezpečné robiť na základe nich uzávery o podstate bytia.
Pokiaľ viem, teórie multiverza sú len hypotézami.
Janko píše seriál článkov, ktoré obhajujú ateizmus a sú protináboženské. Preto predpokladám, že dospel k názoru, že Boh neexistuje, je len ľudským výmyslom.
Zapojením termodynamickej, chemickej a biologickej evolúcie špičkoví veriaci fyzici dospeli k názoru, že pôvodcom všetkého je Boh, on dal vesmíru základné fyzikálne zákony a dbá na to, aby sa nemenili (možno každý svojim spôsobom, ale, keďže ide o veriacich vedcov, nemohli dospieť k inému záveru). Samozrejme, nemohol som sa dostať k záverom všetkých veriacich vedcov. To, čo som prečítal v knihe prof. Krempaského o "Veľkom treske" je v súlade s mojimi slabými poznatkami, ale o upresňuje a prehlbuje moje poznatky (ja nie som fyzik). Prof. Krempaský pri vysvetľovaní evolúcie využíva aj termodynamiku, táto podporuje jeho výklad.
Prelistoval som knihu prof. Krempaského „Veda alebo viera?“ (je dostupná na Internete). Pre mňa zrozumiteľným spôsobom reprodukoval svoj výklad knihy Biblie Genezis na základe poznatkov fyzikov o Veľkom tresku.
Pre mňa je Veľký tresk potvrdením stvorenia sveta (vesmíru) Bohom (pozor, na fyziku nie je možné zakaždým opierať, poznatky fyziky sa menia dosť často – veď pojem „Veľký tresk“ vznikol relatívne nedávno – až od polovice 60. rokov 20. storočia sa „Veľký tresk“ považuje za najlepšiu dostupnú teóriu vzniku a vývinu vesmíru).
Čo sa týka „Trinitárskeho“ modelu, musím sa priznať, že som ho z výkladu prof. Krempaského celkom nepochopil, aj preto, lebo pre mňa polemiky okolo trojjediného Boha nie sú kľúčové k tomu, aby som veril v Boha (inak ju podáva východná cirkev a inak katolícka). Tým nechcem povedať, že neuznávam, resp. neverím v to, čo je napísané v Novom Zákone. Zatiaľ som o tom hlbšie nerozmýšľal, nechal som to na teológov, možno mi to vysvetlia.
Ťažko zmení názor na vieru človek, ktorý sa opiera o názory špičkových veriacich fyzikov (ale ani ten, ktorého viera sa zakldá na cite).
Veriaci špičkoví fyzici tiež vychádzajú z termodynamickej, chemickej a biologickej evolúcie a predsa prichádzajú k iným záverom ako Ty.
Janko2005,
vo svojich článkoch hovoríš o tom, že argumenty pre vieru sú naivné a Biblia je zbierka legiend a rozprávok.
Zaiste, miera naivity veriacich závisí povedzme od ich vzdelania. Nemôžeš však naivitu prisudzovať špičkovým vedcom - matematikom, fyzikom, chemikom, biológom. Medzi takýmito vedcami je veľa veriacich a aj nositeľov Nobelovej ceny. Sú medzi nimi takí, ktorí hľadajú potvrdenie svojich poznatkov zo svojej vednej disciplíny a píšu o tom vedecké práce. Podľa týchto Biblia nie je zbierka legiend, má veľa odkazov pre dnešok, len je písaná tak, aby ju pochopili ľudia doby a prostredia, do ktorého bola písaná.
Janko2005,
doteraz si veľa nového nepovedal, len si opakoval, čo je a čo nie je ateista, prečo sa veriaci ľudia mýlia, ukazoval si na negatívnu úlohu cirkvi pri ovplyvňovaní myslenia ľudí.
V dnešnom príspevku si napísal jednu dôležitú vec: „Ateista nie je … ale vtedy keď zistí, že k životu nie že nepotrebuje nadprirodzené bytosti, ale začne ich bez strachu chápať ako rozprávkové bytosti.“ Teda skutočný ateista je ten, ktorý je vnútorne presvedčený, že nadprirodzeno neexistuje. Niečo podobné môžeme povedať o veriacom človekovi: veriaci človek je vnútorne presvedčený, že nadprirodzeno (u Teba aj u mňa Boh) existuje. U skutočne veriaceho človeka je toto presvedčenie také hlboké, že ho argumenty, ktoré Ty podávaš nemôžu jeho presvedčenie zmeniť. Buď ide o veriaceho, o ktorom je možné povedať, že jeho viera ide cez city, alebo o veriaceho, ktorý má technické matematické, alebo prírodovedecké vzdelanie a argumenty za a proti má už dávno prelúskané.
Kde máš dôkaz, že matematické axiómy platia? Ak neplatia, potom je celá matematika nanič.
Máš pravdu, Harabin už vyhral viacero súdnych sporov a je veľká pravdepodobnosť, že keď sa pustí do ďalšieho, tak ho vyhrá. To tiež svedčí o úrovni nášho súdnictva, právnikov a politikov.
Na druhej strane, ak je sudca politicky aktívny, nemôže byť vždy nestranný. S tým by mala judikatúra niečo robiť. Keď je treba aj medzinárodná.
Máš pravdu v tom, že podstatou viery je vzťah k posvätnému, v užšom zmysle ide o vieru v Boha, alebo viacerých Bohov. Janko vo svojom blogu hovorí o viere v kresťanského Boha, predpokladá, že čo sa týka ním vyjadreného vzťahu k veriacim, ide o katolíckych veriacich.
Odporúčame