Príliš dlhý "zimný" spánok ...
Nebuďme naívni a nepodliehajme ilúzii , že tento problém štát rieši .
Iba ak na papieri a učičíkanie verejnej mienky .V čase ,keď ZP vytvorila dlh o ktorom sa denno denne hovorí a ZP pristupuje k reštrikčným opatreniam a zatvára ambulancie , tento stav keď sa zatvorí nejaké oddelenie na periférii Slovenska môže iba ak maximálne hrať do kariet . Toto je slovenská realita .
A čakaťv blízkej budúcnosti na nejaké viditelné ale hlavne citelné zlepšenie môže iba blázon .
Tu mi nie je úplne jasné zatváranie a zbavovanie sa niektorých oddelení, napríklad interných , ktoré nie sú ziskové nikde , čím sa len prehlbuje nedostupnosť týchto služieb pre pacienta .
Ako vnmíma reformu III.
A čo tak „zreformovať“ zisky zdravotných poisťovní , beztrestné tvorby dlhov a to najmä v štátnej , odstránenie limitov pre poskytovateľov , zreálnenie platieb za ich výkony . Ale pozor,niektoré platby za výkony sa zreálnili a to práve pre sprivatizovaných poskytovateľov , najme vlastníkov záchraniek , diagnostických zariadení , ale vôbec nie pre štátne nemocnice , zvlášť tie menšie .. Ak to zhrniem - rozsah chaosu /ak chcete „entropie“/ktorý tento proces „reformy“ priniesol , tak si asi každý zákonite položí otázku o druhom vstúpení do tej istej rieky ...
Ako vníma reformu II.
Dokonca sa ambulantnej sféry podstatne v menšej miere dotkla aj vysoká miera profesionálnej konečnej zodpovednosti za pacienta , ktorý v nemocnici ostáva . Z tohto všetkého však mal profitovať na prvom mieste pacient ...Čas plynul ,ale čo bolo stále v nedohľadne , bolo ono zlepšenie postavenia pacienta , skvalitnenie prístupu ku nemu , v zmysle empatického prístupu zdravotníkov, tiež v zmysle lepšej a rýchlejšej diagnostiky a hlavne skrátenia čakacích lehôt na vyšetrenia alebo operácie ... Dostali sme sa tak k dnešku , ktorého realita je podstatne menej prozaickejšia , ak tento fenomén vôbec reformátorov dnes zaujíma . Kedže reforma nepriniesla to podstatné , a to aby pacient pocítil na vlastnej koži ,že finančné prostriedky / údajne 4,5 miliardy E/ktoré „pritekajú“ do systému ,a či mu zdravotnícku starostlivosť nejako skvalitnili , nemožno sa čudovať ako je s odstupom času už podstatne reálnejšie hodnotená „reforma“ spájaná s jej autormi .
Ako vnímam reformu I.
Slovensko zo sociologického hľadiska je krajinou s veľmi nízkym "revolučným" potenciálom . V porovnaní s okolitými štátmi /napríkladv nedávnej minulosti Grécko alebo dnes Poľsko/ tvorcovia reforiem môžu počítať na Slovensku s apatickým až ignorantskými postojmi občanov bohužial práve hlavne k negatívnym dôsledkom , ktoré "reformy" všeobecne prinášajú , a najmä keď občanom spočiatku uniká pravý dôvod , KOMU sú výsledky reforiem určené a KTO z nich najviac bude profitovať ... Tvorcovia reforiem v zdravotníctve sa ešte navyše poistili tak, že rozdelili takmer proti sebe aj odbornú časť verejnosti , hlavne lekárov na dve skupiny a to na nemocničných a tých neštátnych . Neštátni lekári poskytovatelia mali podstatne liberálnejšie podmienky ako tí , ktorí ostali v nemocniciach navyše zviazaní v dôsledku nedokonalého zákonníka práce množstvom nadčasových hodín , ktorý fenomén je v tomto prostredí aktuálny dodnes , a podstatne prísnejším pracovným režimom ...
Motiváciou nemôže byť nič iné , ako po veľkohubom vyhlásení každoročného "prítoku" 4,5 mldl.E do zdravotníctva mať maximálny podiel na "distribúcii" tohto balíka ...
Pokračovanie III :
Tento stav je dnes neudržatelný . Nie je šanca personálneho posilnenia , klasická fraška s prijatím zákona na vznik urgentných príjmov sa končí tragicky,pretože nie sú profesionáli ,lekári sestry , ktorí tam budú pracovať ...
Vačšina oddelení najmä perif.nemocníc je personálnom kolapse ,pohotovostné služby sú zaisťované so sebazaprením všetkých zúčastnených lekárov , podotýkam , iba za cenu pokračujuceho porušovania zákonníka práce ... Kozmetické opatrenia v podobe všelijakých rezid.programov kritickú situáciu najmä v nemocniciach logicky nemajú šancu zlepšiť ...
Na záver sa domnievam, že tento stav nemajú ani najmenšiu šancu zlepšiť také opatrenia ako DRG , či e-health .
Iba postaviť systém z hlavy na nohy , čo najskôr zlepšiť socio-ekonomické prostredie v nemocniciach a ambulanciách , ale obávam sa že toto sa tak rýchlo neudeje , politická vôľa sa demagogicky na niekolko dní objaví tradične pred voľbami . Je to na voličoch dokedy budú tento stav tolerovať ...
Pokračovanie II :
Namiesto toho, aby sa posilnila diagnostika /CT , MR a ďalšia / a práve dostupnosť akútnych postelí , kapacita týchto už takmer viac desaťročí sa nezmenila . Udáva sa , že len za lo ročné obdobie sa počet pacientov vyšetrených na ktorejkolvek ambulancii zdvojnásobí , ale počet personálu ostáva pôvodný ... Možno sa čudovať, že stav s ktorým sa zoznamujú už na praxi medici sa stáva tak hrozivý , že jednoducho do týchto profesionálne poddimenzovaných prostredí sa nikdy nevrátia a idú do zahraničia ...A tak sme dnes sva
edkami dominového efektu , kde odchod stačí jedného lekára , ktorému "prasknú" nervy spustí lavínu exodu najmä mladých lekárov . Zodpovednosť tak ostáva na starých lekárov , ktorých trpezlivosť tiež nie je nekonečná , ale stav sa ani v náznaku nezlepšuje , ani nestabilizuje ale permanentne zhoršuje ... Ak sa ku tomu priráta extrémny nárast chorobnosti Slovákov za posledných 2O rokov bez kompenzácie kapacít stav je denno denne dezolátnejší .. .
Pokračovanie :
Väčšina týchto interných oddelení sa v dosledku tejto likvidácie okamžite stalo preplnenými a znefunkčnenými , nezriedka s dosahovanou tzv.obložnosťou okolo loo a viac percent , čo malo hrozivé dosledky nielen epidemické , ale hlavne vo sfére maximálneho zhoršenia podmienok pracovných , a tiež aj v zmysle dostupnosti zobrazovacích RDG vyšetrení, CT a neskor i MR ktorých kapacita sa nezvýšila . Okamžite sa stali preplnené JIS , OAIM . Logickým dôsledkom bolo výrazné zhoršenie pracovných podmienok pre ošetrujuci personál, ktorý musel prejsť na tzv . minimálne personálne normatívy . A tak konečne vznikli tie dnes známe oprávnene kritizované situácie , kde na 3O pacientov pripadajú dve sestry .Extrémne sa zvýšili nároky na odbornosť a akcieschopnosť lekárov , v konečnom dosledku prispeli k drastickému nárastu zodpovednosti za pacientov , ktorých systém dodnes nedokáže v optimálne rýchlo, bez tzv. profesionálnych strát času dodiagnostikovať .
Už takmer 25 rokov čelíme v zdravotníctve programovanej drastickej deštrukcii s katastrofálnymi dosledkami , ktorých sme svedkami . Boli to procesy , ktoré niesli "honosný" názov "reforma" .V prvej fáze týchto deštrukčných opatrení sa zrušili najprv v menších a stredných nemocniciach nesmierne dôležité oddelenia ako napríklad kožné , krčné , plúcne , psychiatrické , infekčné , urologické ,doliečovacie , ale aj onkologické ... Bez vyriešenia a náhrady , kam sa pacienti z týchto oddelení podejú , pretože ak niektoré z týchto oddelení ešte ostalo existovať vo veľkých nemocniciach , tak sa tieto stali absolutne preplnenými a znefunkčnenými ... Zároveň sa umožnil odchod lekárov z týchto špecializovaných oddelení do ambulantnej sféry , čím sa ešte prehĺbil deficit týchto zrušených špecializovaných oddelení , bez náhrady tzv. konziliárnych služieb . Následky pre konkrétneho pacienta boli hororové , pretože všetci títo pacienti skončili prevažne na interných oddeleniach .
P.S. Je velký problém rozoznať , toho - ktorého potencionálneho pacienta-simulanta , a to pri súčasnej chorobnosti Slovákov , kto si príde na pohotovosť , kde už sedí 5O ľudí si ju len tak "mirnix-dirnix" ju zneužiť ...
Systém takto nastavených zredukovaných pohotovostí bude znamenať totálny kolaps urgentných príjmov , ale hlavne lôžkových oddelení / interných na l.mieste / , je nemyslititelné , aby lekár na urgente zvládol počas služby 25-3O pacientov , z ktorých denne lo-l5 iba v službe vyžaduje neodkladné prijatie do nemocnice .... Pretože nie je kam týchto pacientov hospitalizovať ... Do pol roka-roka skončí veľa základných oddelení periférnych a možno aj vačších nemocníc ... Nemyslím si totiž , že by ktokolvek z lekárov bol ochotný za tento stav niesť zodpovednosť ...
pre dubakdubak l5:l2
Systém platieb ZP na slovensku je zámerne prevrátený na hlavu , totiž každý si pamatá termín
"nákup zdravotnej starostlivosti" ... Všade na západ od nás to funguje tak , že je stanovená reálna cena za poskytnutý výkon ktoréhokolvek poskytovatela . Ako presne uvádzaš , rozdiel medzi reálnou cenou a platbou ZP je presne ten rozdiel ktorý sa nakoniec uhradí "oddlžením" ...
Hlavne že už keď sa prevádzali školenia na DRG , bolo hned organizátormi konštatované , že na systém platby za diagnozu nie sú peniaze ...
Prevrátený systém platieb ZP je zámerne nastavený na klientelizmus , zvýhodňovanie niektorých zložiek v poskytovaní zdravotnej starostlivosti akými sú vlastníci záchraniek, leteckej záchranej služby , súkromné laboratoriá a súkromne diagnostiky MR ,PET či CT . Pri tom ,paradoxne , sukromný vlastník MR vám odmietne vykonať MRCP ... Je toto normálne ???
sorbonko - prajem ti , aby si tento svoj "neochvejný" názor nemusel opustiť vo chvíli, keď to "emerko" budeš potrebovať v prvom rade ty sám osobne ...
Lenže MR ...To , že kľúčovou diagnostickou metódou ložiskových zmien v pečeni je totiž ...
magnetická rezonancia , čo nie je žiadna novinka , ale problém rýdzo slovenský a to - čakacia doba na ňu ...
Včera som sa pozeral na 11:55 . Vôbec ma neteší , že p.minister naozaj povedal, že v rezorte jednoznačne chýbajú peniaze . A nedal za pravdu všelijakým kvázi "tink-tankom ktoré tvrdia opak , zrejme ako politická objednávka . P.minister konštatoval, že obmedzovanie počtu vyšetrení na jednej strane možno ušetrí nejaké financie znížením ceny samotného dg.výkonu , ale zároveň konštatoval aj to, že zariadenia, ktoré "žili" z objemu financií ktoré im "zarobili" vyšetrovacie zložky ,to pocítia negatívne a toto nie je cesta k oddlženiu a ani ku skvalitneniu práce s pacientom .
Čo pokladám za kontraproduktívne je , že stále neexistujú štandardné diagnostickej a liečebné postupy . Toto je aj jeden z dôvodov , prečo sa pacient podrobuje opakovaným a neodôvodneným a tým aj alibistickým vyšetreniam a to z obavy pred sankciami ÚDZS , ktorého pozícia a vôbec existencia je v momentálnom výkonostnom stave nášho zdravotníctva značne diskutabilná .
Takto postavený systém "šetrenia" je úplne postavený na hlavu . Neprispeje ani k efektivite liečby ale hlavne neprispeje k efektivite diagnostiky . Ak je raz na Slovensku najviac kardiovaskulárnych a onkologických ochorení, tak treba na to ísť od začiatku a nie od konca . To znamená , že je nevyhnutné sprístupniť oveľa širšiemu počtu pacientov kardiocentrá , pretože pred príchodom do kardiocentra užíva pacient l4 druhov liekov a keď je vyriešený tak štyri ... Probémom onkologie je neskorá diagnostika . To znamená, že treba zmeniť systém tak, aby pacient bol diagnostikovaný pokial možno v počiatočných štádiách onkologického ochorenia , I , II a nie ako je to teraz - štádium IV čo je disseminované nádorové ochorenie . Tu treba sprístupniť zobrazovaciu diagnostiku , t.j.každý lekár by sa mal naučiť robiť napríklad ultrazvuky a mal by zvládať aj endoskopické metódy , na začiatok aspoň docieliť stav ich všeobecnej dostupnosti ....A nie limitovať CT a MR ...
Pre non -
z rovnakých dovodov treba zrušiť napríklad aj Urad pre dohlad . Je nemyslitelné , aby lekár v periférnej nemocnici mal za pacienta forenznú zodpovednosť vo chvíli, ked ho odmietne prevziať oddelenie napríklad fakultnej nemocnice pre "nedostatok miesta" ... Čiže treba vytvoriť pre pacienta rovnosť šancí na prežite , a to je jedno kde je jeho bydlisko, či v blízkosti centra niekde v Bratislave , alebo v Trstenej, kde jeho prežitie závisí od toho , či bude lietať vrtulník a či bude pekne ...
Odporúčame