ani to prirodzenie - http://kultura.pravda.sk/jan-kulich-tvorca-sirokeh o-srdca-do5-/sk-kgaleria.asp?c=A100917_144435_sk-k galeria_p46
ani to prirodzenie - http://kultura.pravda.sk/jan-kulich-tvorca-sirokeh o-srdca-do5-/sk-kgaleria.asp?c=A100917_144435_sk-k galeria_p46
Pozrite si komunikáciu medzi TTSK a výtvarnou obcou prostredníctvom trnavských novín Trnavský hlas:
Vladimír Beskid: Otvorený list Viliamovi Kubányimu - http://www.trnavskyhlas.sk/c/1968-vladimir-beskid- otvoreny-list-viliamovi-kubanyimu.htm
V galérii premietali porno – reakcia TTSK - http://www.trnavskyhlas.sk/c/1969-v-galerii-premie tali-porno--reakcia-ttsk.htm
Ad: V galérii premietali porno - http://www.trnavskyhlas.sk/c/1780-ad-v-galerii-pre mietali-porno.htm
V Galérii Jána Koniarka premietali porno - http://www.trnavskyhlas.sk/c/1603-v-galerii-jana-k oniarka-premietali-porno.htm
V tomto prípade majiteľ Pravdy, Joj-ky a investor sochy v jednom.
Nik už nebude vo veľkom protestovať, minula sa energia, nevznikol precedens z predošlých protestov a hlavne je nám všetkým jasné, že aroganciu moci neprekryčíme.
Oveľa dôležitejšie je jasne stanoviť pravidlá toho, ako, kto, kde a aké sochy osádzať do verejného priestoru, inak tu bude i naďalej fungovať presádzovanie si osobného vkusu záujmových skupín. V článku sa píše o soche, ktorá, ak sa nemýlim spadá pod výtvarné umenie. Kde je názor teoretika umenia, či umelca? Čo majú spoločné historici, či politici s estetickým názorom, či aktuálnym jazykom výtvarného umenia?
Média, ktoré by mohli napomôcť riešeniu týchto problémov, akoby mali presne opačnú agendu (nap.: v úvode článku sa uvádza, že "Na Námestie Ľudovíta Štúra v centre mesta by sa malo vrátiť súsošie Márie Terézie", ako to, keď ešte ani Ftáčnik o tom nevie, keď ešte nik o tom nerozhodol?)
Už by sme sa mohli naučiť veci vnímať aj inak ako: dobré-zlé, pekné-škaredé, nebo-peklo.
Normalizáciou sa označovalo obdobie po roku 1969 v ČSSR. Mala za úlohu zastavenie demokratizačných procesov a následné zjednotenie pomerov v našej krajine na základe marxizmu-leninizmu, obnoviť vedúcu úlohu strany a autoritu štátnej moci. V umení sa tento smer nazýva ako socialistický realizmus (realizácie pamätníkov SNP, Leninov, Gottwaldov, oslobodzujúcich hrdinov). Ján Kulich, ako funkcionár UVKSS bol popredným normalizátorom slovenskej kultúry a umeleckého školstva (určoval čo a kto bude študovať a vyučovať na Vysokej škole výtvarných umení v rokoch 1973-1989).
pozri viac:
http://sk.wikipedia.org/wiki/Ján_Kulich_(sochá r)
http://sk.wikipedia.org/wiki/Normalizácia_(Č SSR)
Článok skresľuje, čiastkuje informácie, nakoľko sa pôvodná debata strhla okolo celého diela a požadovala jeho odstránenie. Tento alibistický krok kozmetických úprav neodstráni prekážajúci objekt z areálu a taktiež ani vedomie rehabilitácie najväčšieho normalizačného sochára na Slovensku, Jána Kulicha.
„Mal som myšlienku vyjadriť Leninovou hlavou celý vesmír, teda vlastne naraz všetko...," vyjadruje sa v inak zriedkavom autorskom priznaní sochár pri príležitosti inštalácie vyžarujúcej hlavy sovietskeho politika na 15-metrovom podstavci v okolí Žiliny."
Ján Kulich
„Umenie a triedna spoločnosť", Večerník, 19. 5. 1972
doplnam o vystizne video s vystiznym nazvom:
Skončime s budovaním slovenského Disneylandu
http://kultura.sme.sk/c/4948320/sko ncime-s-budovanim-slovenskeho-disneylandu.html
Tento clanok povazujem za absurdnu PR gycoveho sochara, ktory je presne takym istym socharom v sucasnosti, akym bol Kulich, Racko, ci Bartfay v predoslom rezime. Ku soche Svatopluka, ktora je predvolebnou propagandou vladnucej strany sa tento sochar nemoze vyjadrovat, pretoze je autorom sochy Krista, ktory je takou istou propagandou politikov mesta a uzemnych celkov (prip. ine zakazky pre VUJE a Trnavsku VUC). Spolu s blizkym priatelom presovskym primatorom Pavlom Hagyarim si do verejneho priestoru svojvolne pretlacaju diela bez odbornej diskusie a vyberoveho konania - cez znamu strategiu daru obcianskeho zdruzenia mestu. Podobne ako v pripade OZ Svatopluk.
Realizacie Martina Palu minaju sucasny vizualny jazyk, kopiruju monumentalitu, bronzalitu a narativnu vypoved predoslych socharskych dekad normalizacie avsak s obsahovym posunom k rozpravkovej naivite.
Nezrozumitelnou mi pride i ilustracna fotografia obrazov Andreja Dubravskeho, o ktoreho dielach sa autorka v texte nezmienuje. Chyba i objasnenie desiatich bielych kociek, ktore su modelom 1:1 existujucej galerie Singel v priestoroch galerie HIT sidliacej v suterene VSVU. V tejto suvislosti je i trochu nepresne pomenovanie Atelieru intermedii, nakolko ide o Atelier "IN" Ilony Nemeth, ktory spada pod Katedru intermedii a multimedii.
Za zmienku taktiez stoji, ze Cena Oskara Cepana je cenou pre mladeho vytvarnika roka do 35 rokov.
Verim vsak, ze presnost pojmov a faktov nadobudne autorka praxou.
Drzim palce
Je sympaticke, ze autorka clanku ma snahu obsiahnut svojimi textami i najmladsiu generaciu vytvarnych umelcov, ale bolo by odborne i novinarsky profesionalnejsie, keby sa viac vnorila do pojmov vytvarneho umenia, nazvov katedier, ci zadefinovania budov VSVU a pokusila sa o kompaktnejsi text.
Jemne pripomienky:
"Z kracania do kopca" si citatel nevydedukuje, ze ide o budovu na Drotarskej ceste... Z textu nie je zrejme, ze VSVU obsahuje tri budovy s jemne, ci viac vyraznym rozdelenim na katedry. Chyba objasnenie "pestrosti ponuky" a teda, ze VSVU je svojim zameranim katedier typom umeleckopriemyselnej skoly. Studenti mozu studovat ako volne tak i uzite umenie... Jemne sa tak preto v texte zamiena vtipny dizajn za koncepty volneho umenia /netvrdim, ze medzi nimi neexistuju presahy/.
Re: Slečna Kusá chce ísť do konkurzu
V čom je konflikt záujmov? Aj pri nepozornom čítaní je možné to postrehnúť a nie je až také ťažké si domyslieť, že ak sa zo SNG stane STG, tak nám z našich daní nakúpi do zbierok výhradne diela od popredných umelcov z Tranzitu
A ak ste si nevšimli, nik tu nenapadá odbornosť, či už slečny Kusej alebo pána Pokorného,jediné -ak si pozorne prečítate oba články-čo sa tu napáda, je to, akým spôsobom sa výberové konanie pečie na jednoho kandidáta. Pán Pokorný nie je jediným špičkovým galeristom, české prostredie má oveľa pestrejšiu ponuku. Preistotu uvediem pár mien: Jaroslav Anděl(NG,DOX),Karel Císař(GHMP),Marcel Fišer(Klatovy/Klenová),Ondřej Chrobák(GASK),Rostislav Koryčánek(Dům umění Brno),Jiří Ševčík(NG,AVU),Radek Váňa(NG,Veemvloer,Amsterdam),Pavel Zatloukal(Muzeum umění,Olomouc) a ďalší.A nie len v Čechách musíme hladať odborníkov: Edelbert Kob(MUMOK,Viedeň),Piotr Piotrowsky(Muzeum Narodowe,Varšava),Szolt Petrányi(Mücsarnok,Budapešť),Lioba Reddeker(Basis-Wien,Viedeň)..
Re: Slečna Kusá chce ísť do konkurzu
niekto si to vie zariadit skoda, ze nedoveruje viac svojej odbornosti
Slečna Kusá chce ísť do konkurzu
a nikomu z vás neprekáža, že jej otec, bude rekonštruovať SNG, ktorej ona bude po konkurze šéfovať? viď. (http://www.bkps.sk/kusy-panak/projekty16.html#
Pozná niekto z MK SR, či SNG pojem "konflikt záujmov"??
A nikomu z vás odborníkov na umenie neprekáža že sa do SNG dostane súkromný sektor VUB - cena za maľbu, v ktorej mimochodom zasadá komisia zložená z Tranzitu a výhercovia sú z Tranzitu a slečna Kusá je z Tranzitu a kurátoruje cenu od jej začiatku? (hmm? konflikt záujmov??? nič?
Žeby nová Slovenská tranzitná galéria slečny Kusej?
Odporúčame