Janet tvrdi, ze sankcie mozu znicit americky dolar
https://english.alarabiya.net/News/world/202…
Nejako to sudruhovia nedomysleli.
Janet tvrdi, ze sankcie mozu znicit americky dolar
https://english.alarabiya.net/News/world/202…
Nejako to sudruhovia nedomysleli.
To je kruta realita, ukazalo sa to pred 10 rokmi, ked boli pokusy vyrobit J-2X (vylepseny model J-2). Lockheed mal velke problemy vyrobit znova Avcoat (tepelny stit) pre Orion, kedze dokumentacia sa stratila, museli zhanat dochodocov, co to vyrobili pre Apollo pred 50 rokmi.
Asi tak, ako zachranovali nedavno software (Colossus a Luminary), ktory bezal v CSM a LEM (a umoznil pristatie na Mesiaci), ked museli davat dokopy rucne listingy z troch zdrojov (a zachovali to iba preto, ze si ich programatori zobrali domov a po 50 rokoch nasli v pivnici), to je to tvoje starostlive uchovavanie :-))))
Boeing staval iba prvy stupen (nic viac), motory F-1 aj J-2 boli Rocketdyne. IBM vyvinul iba riadiaci pocitac pre Saturn, Apollo (CSM aj LEM) malo AGC (Apollo Guidance Computer) od MIT/Raytheonu.
N1 pri prvom lete neexplodovala, to bolo az pri druhom.. pri prvom letela asi minutu.
Elon asi nema peniaze ci ludi na vyvoj velkych motorov (ako mal Saturn ci Energia), bolo by to jednoduchsie a spolahlivejsie riesenie.
By ma zaujimalo, preco Elon zvolil problematicku cestu vacsieho poctu mensich raketovych motorov na prvom stupni.. nevedel ci nemal na vyvoj velkych motorov? To sa dalo cakat, ze bude opakovat historiu N1.
Raketoplan fungoval tak, ze nebola otazka ci, ale kedy nastane pruser ako Columbia.. kachlicky odpadavali od prveho letu v 1981. Challenger bola fuserina a nezodpovednost NASA z politickych dovodov.
Hubblov teleskop nebol vobec viazany na raketoplan, 12 ton vynesie na obeznu drahu beznaraketa.
SpaceX s 33 motormi dokazala to iste, co posledna N1 - dve minuty letu a potom problem, to ma daleko od bezproblemovosti.
Close, but no cigar, sorry.. a nezmenia na tom nic oslavne ritolezecke dristy.
Raketoplan skoncil po 50 rokoch ako slepa ulicka.. vratili sa ku klasickym raketam a zvacsenemu Apollu, Orion je rovnaka technologia a koncept ako 60 rocne Apollo (s lepsimi pocitacmi a displejmi). SLS (Space Launch System) je 50 rocna technologia, ktora vynasala raketoplan.
Americke vesmirne sondy na Mars, Jupiter ci Pluto vynasaju do vesmiru 50 rocne Titany a Centaury.
Tak mozes zacat, aby si nebol prekvapeny.. raketoplan vychadzal niekolkonasobne drahsie, nakoniec to priznala aj NASA. Pochopili to aj v US Air Force, ked vycuvali zo spolku z NASA po Challengeri a vratili sa ku klasickym raketam Titan.
Sojuz vychadzal ovela lacnejsie ako Space Shuttle.
Ekonomika raketoplanu bol podvod, preco sa potom NASA vratila ku klasickym raketam a lodiam a oprasila Apollo? Preco nepostavili dalsie raketoplany a neleteli s nimi na Mesiac?
Ake manevrovanie? Elon nemal na vykonnejsie motory.
Naucili sa od americkych sudruhov, ti tiez po pri letoch na Mesiac pustali bomby na hlavy vo Vietname.. v takej miere ako nikto predtym ani po nich.
V pripade Starship doslova, kedze si Elon zobral za vzor staru rusku N1.
Po dnesku tak skoro nebude.
Uvidime, kolko startov bude potrebovat Elon teraz.
Starship skoncil rovnako havariou.. a mylis sa, to bol druhy pokus v juli 1969, co zlikvidoval startovaciu rampu (ked raketa spadla z 200m vysky na zem).
SpaceX asi nemal na vyvoj vacsich motorov, tak okopiroval nudzove riesenie Rusov spred 55 rokov - 33 motorov v prvom stupni, so vsetkymi vyhodami aj nevyhodami.
Nie je dokumentacia ani ludia, co to vyvijali.. uz su na druhom svete alebo maju demenciu, NASA sa pred 10 rokmi pokusala obnovit lox/lh2 motor zo Saturnu (J-2X), nevelmi uspesne.
Velke problemy boli aj s tepelnym stitom pre Orion, nevedeli zopakovat kvalitu vyroby spred 50 rokov z Apolla.
Je to aj o peniazoch - jeden zo sefov mesacneho programu v NASA povedal, ze spolahlivost rakety Saturn V bola vykupena peniazmi.. a aj napriek skoro neobmedzenemu rozpoctu bola v americkom programe fuserina, ktora skoncila poziarom Apollo 1, aj vtedy to stavala sukromna korporacia (North American, neskor premenovany na Rockwell a teraz Boeing) za statne prachy.
NASA teraz nema prachy, Elon je na dotaciach a diete, je to tazke.. preto sa aj terminy natahuju, ved na Mesiaci sme mali byt uz pred 10 rokmi (Constellation, teraz premenovany na Artemis).. Orion je zvacsene Apollo (s lepsimi pocitacmi a displejmi, namiesto palivovych clankov solarne panely, ale inak vsetko po starom), aspon SLS je 50 rokov osvedcene SRB od Thiokolu na pevne palivo a motory z raketoplanu na lh2/lox.
Ked bude mat Elon do dvoch rokov spolahlivu raketu, ktora sa nerozsype po dvoch minutach a NASA bola ochotna posadit na nu ludi.. pokial viem, tak velkohubo sluboval pilotovany let uz koncom tohto roku, myslim, ze si hryzie do jazyka.
Za desatinovu cenu?? Dobry vtip, rovnake sluby davala NASA Nixonovi pred 50 rokmi, ze raketoplan bude lietat kazde dva tyzdne na obeznu drahu a bude taaaky laaacny.
Podobnych slubotechien tu uz za poslednych 50 rokov bolo.
Apollo pristavalo na privratenej strane Mesiaca okolo rovniku, takze rozhodne nebol problem s komunikaciou (NASA mala tri stanice na kazdej strane zemegule (Kalifornia, Madrid a Australia), takze vzdy mala signal z Apolla.
Boli radioamateri, ktori dokazali zachytit aj slaby signal vysielaciek zo skafandrov astronautov na Mesiaci.
Odporúčame