tak to je fakt pozitívum.. pre vrecká akcionárov.. zatiaľčo ty ich máš aj vďaka vysokým daniam zo spotreby, doplatkom za služby o to ľahšie..
tak to je fakt pozitívum.. pre vrecká akcionárov.. zatiaľčo ty ich máš aj vďaka vysokým daniam zo spotreby, doplatkom za služby o to ľahšie..
u nás majú strany, ktorým fandíš aký program ? snáď zvyšovanie firemných daní, znižovanie DPH, znižovanie veku odchodu do dôchodku,.. ?
stále je... no škoda, že len cudzích
Pamätám sa na Dzurindove vlády resp. vtedajší parlament. Tam sedeli za SMK aj takí slušní pravicoví demokrati, čo chceli autonómiu.
Podnikatelia radia budúcej vláde. Vďaka p. Rácz, naivne žijem v presvedčení, že už vyše 30r vládnu, financujú politické strany alebo si ich sami zakladajú, nominujú ľudí na pozície v štáte, tvoria sociálnu politiku, politiku bývania, nastavujú si dane, legislatívu, prideľujú štátnu podporu, rozhodujú o financovaní školstva, zdravotníctva a aj zvnútra ich svojimi súkromnými záujmami formujú. Vo svojich firmách aj v štátnej správe cez nominantov, manažérov nastavujú pracovnú kultúru aj výšku miezd. Zabudol dačo podstatné ? Tento originálny podcast rozhodne uchovajte v archíve.
Mexiko - to je SASKÁrsky štíhly štát v praxi.
Priemerný vek osobného auta na Slovensku je 15r.
Priemerný vek ľahkého úžitkového vozidla - dodávky je 14r.
Základná otázka - ak sa chceme v dnešných postagrárnych a postindustriálnych ekonomikách založených dominantne na službách odvolávať na produktivitu, sme si istí, že pretrvávajúce spôsoby jej výpočtov sú dostatočné a korektné ? Nie je to tak, že nielen my, ale aj v ďalších ešte viac transformovaných západných ekonomikách lamentujúcich nad produktivitou vrátane US, GB, JAP atď. už tak trochu ani nevieme, aká tá produktivita vlastne je ? Nemali by sme primárne začať nejakou generálkou národných účtov ?
Herzog si myslí, že Germáni, Frankovia, Vikingovia, Anglosasi majú všetci doktoráty a každý tretí niečo vynašiel.
Produktivita je komplexnejšia vec a trochu mrzí, že autorka naskočila na zjednodušený naratív zamestnávateľov a ich think-tankov, ktorý ju podľa počasia používajú ako zbraň proti zvyšovaniu miezd. Mala im to vrátiť a opýtat sa na rokovaniach, prečo sme mali nižšie mzdy ako Česi aj v rokoch keď sme mali vyššiu produktivitu ako oni. Alebo- ak máme produktivitu na úrovni 2/3 rakúskej pri 1/3 platoch, o koľko vyššiu produktivitu od nich potrebujeme, aby sme mali rovnaké platy.
Kórejci budovali svoje automobilky nielen cez výrobu licenčných západných+japonských vozov, cez joint-venture, ale aj tým, že úplne zakázali dovoz japonských áut a na európske s americkými uvalili vysoké clá, takže sa stali nepredajnými. Ľudia si nútene navykli na domáce značky, ktoré sa aj vdaka takto chránenému domácemu trhu postupne vzmáhali, a aj preto tam jazdia po cestách dodnes prakticky len kórejské autá. Keď skrachovala KIA v čase ázijskej krízy 1997, tak ju nepredali Fordu, s ktorým mala od 1986 spoločný podnik, ale domácemu Hyundaiu. O 2 roky neskôr skrachované Daewoo prevzal GM a túto kórejskú značku osobných áut pochoval. Prílišný EU protekcionizmus voči Číňanom je v tomto momente tažšie predstavitelný, lebo euro-auto nutne potrebuje ich suroviny, prácu, 1,5 mld. trh. Na druhej strane ak sa nič neudeje, euro-autá čaká dalšia konsolidácia spojená so zánikom značiek + další rast koncentrácie vlastníctva. Globálne to asi skončí ako pri telefónoch- pár mien, zvyšok do počtu.
"premačknete" je spisovná slovenčina v ktorom našom veľkomeste ?... rozpučíte, rozmliaždite, rozdrvíte, roztlačíte, prerazíte, rozmliagate, rozdlávite, pogniavite... málo na výber ?
*upozornenie na nezrovnalost... tie samostatné čísla bytových jednotiek v bytových domoch, rodinných a iných som omylom uviedol z celkového stavu fondu domov a bytov v r. 1992 - 1.655.018 jednotiek, vrátane 277.699 skolaudovaných do r. 1946
Parabludy vypúšťajúce trolovce si tiež neuvedomujú, že vtedy bol priemer iný oproti dnešku v zmysle svojej výpovednej hodnoty / mzdovej stratifikácie. Napr. v r. 1968 bola štatistická priemerná mzda v Čechách 1.828 Kčs, (o 95 Kčs vyššia ako u nás). Podľa štatistiky v danom roku tam najviac ľudí (21%) malo mzdu v rozpätí 2.000-2.500 Kčs, mzdu nad 5.000 Kčs malo v tom roku necelých 10.000 zamestnancov. To dnes neexistuje, aby také percentá ľudí mali mzdu nad priemerom. V roku 1981 už mzdu nad 5.000 Kčs v ČR poberalo 130.000 ludí, vyše 3% zamestnancov, pri priemere 2.800 Kčs a najväčšou skupinou 22% bola stále 2.000-2.500 Kčs. Dnes je to príjmovo ešte polarizovanejšie čiže aj výpovedná hodnota priemeru viac skreslenejšia.
"2 jadrové reaktory", tušíš z čoho všetkého sa skladá naša energetická sústava ? :)
Medzi rokmi 1946 - 1992 sa postavilo a skolaudovalo na Slovensku 1.377.319 nových bytových jednotiek. Z toho 821.416 v bytových domoch, 826.707 v samostatných rodinných domoch a 6.895 v iných typoch stavieb. Posledných 30r. (1993-2022) to je sotva tretina toho čo za "zvysoka kašlajúcich súdruhov", pričom aj ich priemerná výmera klesla. Také "tisíce bytov" sú to a za ceny, že 7/10 mladých vo veku 18-34 žije s rodičmi. Pri 34tých narodeninách bolo bežné mať už postavený nový 2-3 podlažný dom alebo 3-4izb. nájomný byt + školopovinné deti v ňom, držiace nám demografiu a zásobu vzdelanej pracovnej sily dodnes nad vodou.
Tebe mäkne.
Chceli zavraždiť Kaddáfího zostrelením jeho lietadla francúzskymi stíhačkami, pri fingovaných NATO manévroch v priestore, kadial mal letieť domov z Európy, cez Stredozemné more vo svojom osobnom lietadle Tupolev. Kaddáfí však na poslednú chvílu dostal echo z talianskej tajnej služby a dal odkloniť svoje lietadlo na Maltu, kde pristálo. Medzitým do priestoru vletel lýbijský MIG, ktorý mu šiel naproti nevediac, že Kaddáfí bol odklonený. Namiesto neho tam na predmetnom mieste bol civilný DC9, ku ktorému sa MIG pripojil, netušiac, ze to nie je Kaddáfi. Atentátnikom na radaroch sa to javilo, že veci idú ako majú, MIG sprevádza Kaddáfího a dali stíhačkám rozkaz zostreliť lietadlo, ktoré lybijský MIG sprevádzal. DC9 sa zrútilo do mora. Následne, ked MIG začal hladať útočníka, sa odohral súboj medzi MIGom vs. 2 franc.+3 talian. stíhačkami, kde bol proti presile aj on zneškodnený. O tejto nehode DC9 Itavia flight 870 je aj jedna časť známej série Vyšetrovanie leteckých neštastí.
Dovolenka je zo slova uvoľniť sa, dovoliť si odísť, ked chceš dočasne opustiť pracovisko. Materská dovolenka znamená, že budeš uvoľnený kvôli materským povinnostiam. V angličtine máš na to výrazy holiday, ktorý pochádza zo slov "holy" + "day" alebo vacation, z latinského "vacare" (byť neobsadený, nezaneprádnený).
Nemáš za čo.
Každá automobilka je z nejakej krajiny. Ked má problémy, hrozí úplný krach, tak ju štát ratuje ako napr. ratovala americká vláda americké automobilky po 2008. Renault bol po vojne tiež pred krachom znárodnený a dodnes tam má štát najvačší balík. Ked v čase ázijskej fin. krízy 1997 krachovala KIA, tak ju zachraňovali štátne banky. Štát pomáha aj rôznymi stimulmi, dotáciami, infraštruktúrou atd. Tesla za 20r existencie napriek priamym aj nepriamym miliardovým vládnym dotáciám po celom svete prakticky vytvorila nejaký zisk až v posledných 2 rokoch. Viaceré automobilové značky boli založené štátom na zelenej lúke (VW, Seat, Dacia, Maruti, Lada,..) a boli to štátne podniky, predtým ako boli čiastočne alebo úplne sprivatizované.
No vidíš, poďakuj komunistom, že sa postavilo toľko bytov, že máš teraz svoje, nezaťažené hypotékou. Že z teba holori tiara urobili samozvaného kysuckého aristokrata, lebo dnes sú presne tie isté exnájomné sociálne paneláky už pre väčšinu nedostupným luxusom a reálne tvoje až ked zaplatíš poslednú splátku hypotéky. Vyše 70% nehnuteľností v osobnom vlastníctve je dnes nezaťažených hypotékou. Vďaka komu a čomu ? Aké percento populácie žije v prenájme na Západe, aké má hypotéku ?
Poďakuj sa aj tej polovici plebsu, čo stavala vlastné domy, no zároveň nepriamo prispievala na výstavbu aj regulované nájomné tvojho bytu, ktorý si potom pri privatizácii z dnešného pohľadu za smiešnu sumu odkúpil. Kolko mladých dnes môže vdaka vtedajšej výstavbe bývat s rodičmi a len vdaka tomu si dovolit zaloziť rodinu ? Kapitalistická výstavba a politika bývania u nás je oproti tej spred 89 fiasko a zároveň hanbou, že dnes sa základný statok domácností "buduje" častejšie cez dedičstvo ako na zelenej lúke.
priemerná mzda v hospodárstve :
1949 - 792 Kčs
1959 - 1.281 Kčs
1969 - 1.863 Kčs
1979 - 2.549 Kčs
v r. 1970 foter nastupoval po 2r. vojenskej službe do fabriky ako zámočník, nástupný základný plat bez príplatkov 2.000 Kčs
Odporúčame