Predaje nabijatelnych aut Q1 2024 vs Q1 2023:
+21% Global
+7% EU & EFTA & UK
+31% China
+13% US & Canada
+21% RoW
Predaje nabijatelnych aut Q1 2024 vs Q1 2023:
+21% Global
+7% EU & EFTA & UK
+31% China
+13% US & Canada
+21% RoW
Tesla ked vyrabala len drahe modely S/X bojovala o prezitie a bola skoro stale v strate. Do zisku sa dostala, az ked zacala vyrabat omnoho lacnejsi model 3 vo velkych mnozstvach a predavat za 35-55 tisic USD.
Ked to Ford nevie, tak nech to nerobi, je dost automobiliek, ktore EV vyrabat za prijatelnu cenu vedia.
Predaj nabijatelnych aut (BEV+PHEV):
3,2 mil. kusov za rok 2020
6,7 mil. kusov za rok 2021
10,5 mil. kusov za rok 2022
13,7 mil. kusov za rok 2023
Tesla, BYD, NIO si urcite nemyslia, ze cim neskor tym lepsie.
Niekto tu asi trochu zaspal dobu, ked chce predavat predovsetkym modely EV za 70 tisic USD. Tesla uz vela rokov predava EV predovsetkym v cenovom rozsahu 35-55 tisic USD, a drahe modely Tesly sa v poslednych rokoch predavaju kvartalne v tisicoch kusov, kym model3/Y v stovkach tisic za kvartal. Za minuly rok predaj Tesla model 3/Y tvoril vyse 96% predajov Tesiel.
Kazdy, kto sa aspon trochsku rozumie obchodu s autami vie, ze sezonne vykyvy v predaji aut su velke, preto je nezmysel porovnavat Q4 a Q1, ale maju sa porovnavat rovnake obdobia roka, teda napr. Q1 2024 vs. Q1 2023.
"už dnes nemáme energiu"
a preto s nou treba setrit, ucinnost elektrickych motorov je podstatne vyssia nez spalovacich motorov, elektricku energiu si fotovoltaikou kazdy vlastnik domu moze vyrobit sam aj pre svoj dom aj pre svoje auto, benzin alebo naftu si pre svoje auto tak lahko nedokaze vyrobit
"aj Tesla končí s budovaním nabíjačiek"
Zase dalsi blud od pali3xy.
"aká bude batéria drahá / ťažká???"
Aka bude tazka si vie vypocitat aj dieta na zakladnej skole na zaklade udajov uvedenych clanku, 205 Wh/kg.
Ceny baterii aj nadalej vyrazne klesaju. Po velkom dopyte po litiu, ktory zvysil ceny doslo k poklesu potom co sa vo velkom zacali montovat omnoho lacnejsie LFP baterie a uviedli sa na trh este lacnejsie sodikove baterie.
Nejde o ziadnu revolucnu bateriu, je to len dalsi krok pri vylepsovani vlastnosti baterii, ktore CATL vyraba. Bateriu s nabijanim 4C predstavil CATL v auguste 2023, tato bateria sa uz montuje do niektorych EV modelov.
Teraz sa podarilo zvysit hustotu energie a znizit naklady, takze namiesto dojazdu 700 km podla CLTC cyklu, dosiahli 1000 km dojazd podla CLTC cyklu.
Rekordna hustota, ktora je k dispozicii je 720Wh/kg avsak zatial neviem o velkoseriovej vyrobe tejto baterie a cena zatial predurcuje tuto bateriu pre letecky priemysel.
Domcek zase siri hoaxy?
Keby bola situacia s nabijackami v Europe katastrofalna, tak firmy ich zacnu montovat vo vacsom mnozstve, lebo by bol velky dopyt. Problemom su niektore miesta a niektore casy, ale urcite nejde o plosny problem.
Na Slovensku mame vyse 2 tisic verejnych nabijacich bodov a nieco vyse 10 tisic nabijatelnych aut. Vacsina majitelov nabija prevazne doma pretoze je to obvykle lacnejsie a pri priemernom najazde 15 000 km ide priemerne o 1 nabijanie za tyzden, pripadne viac kratsich nabijani ak chce mat majitel vzdy dlhsi dojazd k dispozicii.
Sa divim, ze na autofore uz nepisu o spalovacom motore s ucinnostou minimalne 100%.
V marci 2024 bol podiel nabijatelnych aut na predajoch novych aut v Cine 43%, za Q1 2024 je to 39%.
"Elektromobilita padá - dá sa povedať, že pomaly sa posúva do pozadia.."
Predaje nabijatelnych aut Q1 2024 vs Q1 2023:
+21% Global
+7% EU & EFTA & UK
+31% China
+13% US & Canada
+21% RoW
"Ak chce človek EV, kúpi si často Teslu. Ak chce elektrické EV - kúpi Teslu model Y"
Zase len taras!
Za januar 2024 mala Tesla model Y podiel na trhu EV v Europe 5.7%.
Za februar 2024 mala Tesla model Y podiel na trhu EV v Europe 9.8%.
To na mudrlanta pali3xy neplati.
Ten problem Toyoty s plynovym pedalom: "hlásených 89 úmrtí spojených s týmto problémom."
napr. https://teslainnovations.sk/
Baterie EV idu predovsetkym do ulozisk elektriny, iba tie bloky, ktore su nepouzitelne maju ist na recyklaciu. Zvysok auta je bezna recyklacia, jednoduchsia nez u spalovakov lebo nemaju tolko maziv a spalin.
Ako obvykle Andrejcak ma nejake svoje statistiky:"Odbyt však klesol aj v celom prvom štvrťroku 2024."
V skutocnosti:"Prvý štvrťrok 2024 sa skončil s celkovým počtom 332 999 zaregistrovaných nových batériových elektromobilov, čo predstavuje nárast o 3,8 % v porovnaní s rovnakým štvrťrokom v predchádzajúcom roku."
Ja nikde netvrdim, ze dojazd 220 km po 10 rokoch prevadzky auta je pre kazdeho, ale som presvedceny o tom ze si taketo auta najdu svojich majitelov, ktorym taky dojazd bezne staci. A nepojde o jednotlivcov ale o desiatky percent slovenskych vodicov, ktori jazdia dlhsie trasy len velmi zriedka a malokedy jazdia viac ako 50 km za den, co obvykle vedia vopred.
Ked niekto castejsie potrebuje denne absolvovat stovky km tak potrebuje auto s dojazdom 400-700 km (teda bateria 60-110kWh), ale to nie je nic co by nebolo v sucasnosti v ponuke. Potrebujeme sa len priblizit sucasnym cenam v Cine.
"7 nabíjačiek za 7,5 miliardy dolárov. Nie je to vtip"
Spodina slovenskej zurnalistiky sa nezaprie, bulvarne media mozu len tisko zavidiet.
Nemecku najazdi viac ako 2/3 vodicov menej ako 15 000 km za rok, cize menej ako 290 km za tyzden. Nabijat priemerne raz za tyzden by vacsine z nich nemal robit problem. Aj po znizeni dojazdu na 220 km by to stacilo zhruba 40% nabijat priemerne raz za tyzden, mozno raz za 5 dni aby prilis nevybijali bateriu. Skor je to o rychlosti nabijania a dostupnosti nabijaciek pocas par dlhych ciest za rok. Samozrejme sa najdu taki, co budu vykrikovat, ze potrebuju dojazd minimalne 1000 km.
V clanku chyba jednoducha informacia ake su stupne ADAC hodnotenia
0,6 - 1,5 = sehr gut | 1,6 - 2,5 = gut | 2,6 - 3,5 = befriedigend | 3,6 - 4,5 = ausreichend | 4,6 - 5,5 = mangelhaft,
Ziadne z desiatok hodnotenych aut nedostalo hodnotenie "sehr gut". Teda tieto uvedene cinske, su v skupine, kde je aj drviva vacsina hodnotenych aut podla testu ADAC.
Ty poznas cenu tej baterie?
Napr. Lexus dava zaruku 1 mil. km, aj ked len 70% povodnej kapacity
https://insideevs.com/news/420681/lexus-ux-3…
Cena v Nemecku zacina na € 44.900,-
https://www.autoscout24.de/auto/lexus/lexus-…
Ja iba viem, ze ceny niektorych typov baterii pouzivanych v EV za uplynuly rok klesli na polovicu a ocakava sa dalsi pokles. V pripade litiovych clankov CATL ocakava, ze na konci tohto roka ich bude ponukat za 60USD/kWh, LFP este za menej.
Odporúčame