Keby EU netlacilo Ukrajinu do NATO ale k plneniu Rezolucie OSN 2202 z roku 2015 (minske dohovory), tak ziadna vojna nemusela byt...
Keby EU netlacilo Ukrajinu do NATO ale k plneniu Rezolucie OSN 2202 z roku 2015 (minske dohovory), tak ziadna vojna nemusela byt...
a so zlodejom sa prestanu kamaratit aj doterajsi priatelia.
...takmer 200 rokov, pricom v kazdom obdobi zodpovedaju "hardwaru" technologickeho vyvoja danej doby.
ratas sice ako simecka, ale najvacsie skrty investicii v zeleznicnom dopravnom systeme vykonali vlady Meciara, Dzurindu a Matovico-Hegero-Odora. Ficove vlady, hoci davali do zeleznic viac nez tito vsak tiez nedavali dostatocne, a preto zeleznice SR zaostavaju za susednymi...
tak "spasou" mozno bude, ak Slovensko pohlti nejaky iny statny utvar, ktory bude dopravu riesit harmonizovane, lebo si nedokazeme sami pre seba dobre vladnut.
on je zjavne progresivec, co zneuziva nehodu na navazanie sa do ministra.
Zdielam tvoj nazor - jednoznacne je rozhodujuca cast viny na rusnovodicovi, ktory nerespektoval navest zakazujucu jazdu. Vysetrovanie moze zistit preco.
Ovsem, je tu aj systemove zlyhanie organizacie strategie implementacie ETCS, ktory postupne nahradza jestvujuce zabezpecovacie systemy, nehovoriac, ze tento samotny ma svoju systemovu chybu. Vybavenie rusnov mobilnou castou ETCS je na dlhe obdobie rokov koexistencie rusnov s a bez ETCS na tej istej trati. To je vsak tema na dlhu debatu.
si dalsi progresives, co len hlupo keca o veciach, v ktorych sa nevyzna.
Najvacsie investicne skrty na zelezniciach na Slovensku sa diali za Meciara a oboch vlad Dzurindu a za cvargovlad Matovic-Heger-Odor (podporovane utvarom min fin "Hodnoty za peniaze", ktory len skrtal a skrtal...). Ficove vlady sice zelezniciam "nieco" viac nez ine vlady davali, ale tiez nie dostatocne, a tak sa ako snehova gula neustale nabaluje tzv investicny dlh na zeleznicnom systeme dopravy.
V porovnani so susednymi statmi zeleznice na Slovensku zaostavaju v rozvoji (v tom teda aj v rychlosti trati a bezpecnosti) a svoj podiel na tom maju vsetky doterajsie vlady SR, z coho tie Ficove najmensi.
ty si vo svojej progresivnej nevedomosti krochkaj a taraj dalej, lebo zjavne ine nevies.
mojko, ani zeleznica ani cesta nie je iba "priamka", ma svoje obluky a zakruty, stupania a klesania.
To co sa tebe z perspektivy pohladu z kamery z nastupista zda vlavo je naozaj navestidlo vpravo vedla kolaje, pre ktoru plati. V Pezinku su tie navestidla uz destarocia na rovnakom mieste a kazdy rusnovodic musi mat poznanie trate, tak zo svojho stanovista vie, kde ich ma "vidiet".
Vdaka fr inzinierovi Augustinovi Fresnelovi (18. storocie) su navestidla vybavene jeho sosovkami a tak usmernuju svetelny luc do pozicie stanovista rusnovodica (pozorovatel z nastupista ich teda nevidi rovnako - pre neho vsak nie su urcene).
"hodne Slovenska" sa vyjadruj k veciam, o ktorych aspon nieco vies!
mojko, take systemy jestvuju davno, odkedy je zeleznica zeleznicou, teda uz takmer 200 rokov!
pozn. na okraj: EK legislativne nanutila ETCS zelezniciam v EU, ktory ma systemovu chybu: umoznuje rozjazd stojaceho vlaku proti cervenej, prejdenie navestidla (balizy) a system brzdi vlak az za navestidlom, cim umozni, ze tento vlak vbehne do cesty ineho iduceho vlaku.
tvoje a moje dane za vysoke "porizovaci" naklady na tento system netecu ani zelezniciam, ani ich zodpovednym pracovnikom do vrecak, ale "vdaka" EK vyvolenym firmam konzorcia, ktore je jedine opravnene tento system dodavat. "Odborne" sa to nazyva europska precerpavacka (nieco obdobne ako vyhradni vyrobcovia vakcin proti covidu, ktore museli clenske staty nakupovat, lebo si to vonderlajno dohodlo cez smsky...).
kedze masa vlakov (niekolko stoviek ton) je ovela vacsia nez je hmotnost masy vozidiel riadenych vodicmi "na rozhlad", tak jazdy vlakov su riadenie zabezpecovacimi systemami, ktore okrem riadenia beznej prevadzky musia byt "blbuvzdorne", teda maju maximalne vylucovat moznu chybu ako ludskeho faktora tak samotneho systemu pri pripadnej poruche. Preto sa aj zrazky na zelezniciach stavaju len zriedka, lebo je to obvykle az pri kumulacii viacerych chyb v jednej situacii.
EK podlahla lobbyingu vyvoleneho konzorcia vyrobcov ETCS a ignorovala expertne analyticke pripomienky k jeho technickym specifikaciam a tak zo zakona nanucuje vsetkym zelezniciam v EU jednotny ETCS so systemovou chybou...
este na vysvetlenie:
je to obdobna situacia, ako ked vozidlo z vedlajsej cesty odbocuje doprava na hlavnu cestu a neda prednost vozidlu idecemu po hlavnej ceste, ktore nema kam uhnut a tak nabura zozadu do vozidla, ktore mu nedalo prednost. Je to sice zrazka, ale deformacne zony oboch vozidiel pohltia cast kinetickej energie a to chrani ludi v aute.
ak by sa vsak vozidlo z vedlajsej cesty nedalo prednost a v momente zrazky by pri odbocovani stalo z boku voci rychlo iducemu vozidlu po hlavnej ceste, tak pri takejto zrazke z boku by boli nasledky pre osadku vozidla horsie...
doplnam:
tym, ze motorak nebol vybaveny ETCS, tak po jazde proti cervenej na odchodovom navestidle a prejazde vyhybiek zhlavia pokracoval zvysujucou sa rychlostou na tratovu kolaj v priamom smere. jeho rychlost vsak bola stale nizsia nez rychlost rychlika, ktoremu "vbehol" do cesty a ktory sice vdaka ETCS alebo jeho rusnovodica brzdil, ale zrazke sa nedalo vyhnut.
Tym, ze vlaky sa zrazili ako nasledne iduce na priamej tratovej kolaji, kineticku energiu rychlika vo velkej miere absorbovali deformacne zony vozidiel (v tom najma narazniky) a vlaky sa nevykolajili. Zrazka bola sice brutalna ale vyziadala si len zranenych a nie mrtvych.
Nie som zamestnancom zeleznic na Slovensku, nemam pristup k vysetrovaniu a neviem presne aka bola pri zrazke rychlost motoraka a rychlika
Chvalabohu ze motorak nemal ETCS. Ak by ho mal, nehoda by mala fatalne nasledky.
ETCS sleduje iduci vlak a ak ma pred sebou cervenu a rusnovodic nereaguje, tak ho automaticky zastavi pred navestidlom.
Ale tento ETCS ma systemovu chybu, ze nijako nebrani rusnovodicovi stojaceho vlaku sa rozbehnut proti cervenej a prejst navestidlo. Toto sa aj stalo (bez ohladu na ETCS). Vtedy by ETCS motoraku zareagoval az po prechode navestidla s cervenou (jeho balizy) okamzitym brzdenim vlaku. Motorak, co siel po 300m cca 30 km/h by tak bol zastaveny uz na vyhybkach a stal by sikmo voci prichadzajucemu rychliku, ktory by do neho narazil z boku a zdemoloval tuto cast vlaku, sucane by sa vykolajil a na lokomotivu by sa "nahadzali" vozne rychlika.
Takato zrazka by si pri plnych vlakoch vyziadala stovky zivotov ludi... a zdemolovane zhlavie by davali dokopy aspon tyzden.
Poznam dobre cloveka, co pred cca 20 rokmi opakovane kritizoval tuto systemovu chybu, ale EK s lobbystami priemyslu to ignorovali...
ak prejde vodic na krizovatke na cervenu a sposobi tym nehodu - tak je tiez vinny minister?!?
to ze ty valas bez akehokolvek dokazu vinu na ministra je v poriadku? jaaj, opomenul som, ze panko je progresivny libiot, tak potom nic...
P.S. skus si tu situaciu narysovat na papier, alebo pozri na mape:
dakujem, nie som vsak zamestnancom zeleznic. mal som len modelovu zeleznicku a o tematiku bezpecnosti riadiacich systemov sa zivo zaujimam.
a dokonca ani v inych, vseobecne vyspelejsich, zelezniciach v Europe.
bol pod tlakom, lebo jeho vlak nieco meskal a teda sa snazil meskanie dobiehat. Mozno zbadal zelenu na vedlajsej kolaji a predpokladal, ze je pre jeho vlak...
otazne je, ci bol vyrozumeny dispecerom ZSR o tom, ze v Pezinku bude mat dlhsi pobyt, lebo bude mimoriadne predchadzany rychlikom...
odkedy su zeleznice rozdelene na infrastrukturu a operatorov, ma kazda firma svojich dispecerov a otazna je spolupraca medzi nimi a rusnovodicmi... rozdelenie zeleznicneho dopravneho systemu vobec neprospelo bezpecnosti, znizilo ju to.
Ja tiez nie som zamestnancom zeleznic, tak neviem, aky konkretny system na tom motoraku maju. Dik za korekciu - zrejme mas pravdu, ze je tam MIREL (je to nova vlakova jednotka), ktory je vsak rovnako ako LVZ nekompatibilny s ETCS. Principialne plati moje vyjadrenie vyssie.
ak si myslel pri jazde vlaku - tak pre rusnovodica je ich pocet zhodny.
Na jedno odchodove navestidlo odide na trat a na druhe vchodove vojde do stanice a takto sa to opakuje v kazdej stanici. Teda pocet navestidiel vchodovych a odchodovych, pri ktorych rusnovodic pri jazde prechadza, je uplne rovnaky.
nesledoval som tlacovku - ale reagujem na progresivnych tupcov, co chcu za kazdu cenu kopat do ministra, hoci sa jedna o "klasicku" chybu rusnovodica, t.j. nerespektovanie navestidla (dovod sa vysetruje).
Odporúčame