...zarabali o najmenej 2.000 korun viac ako komunisti /totiz platili clenske /...
To ste platili členské 2.000 korún ? To môžeš rozprávať doma brigádnikom v klube.
...zarabali o najmenej 2.000 korun viac ako komunisti /totiz platili clenske /...
To ste platili členské 2.000 korún ? To môžeš rozprávať doma brigádnikom v klube.
Priemerná mzda za socializmu v r. 1989 bola 3.142,00 Kčs (cca 104.30 EUR).
Nástupný plat stredoškoláka (každého) 1 300,00 Kčs (cca 43.15 EUR)
Nástupný plat vysokoškoláka (každého) 1 800,00 Kčs (cca 59.75 EUR)
Človeče, ty si nevyčerpateľná studnica sprostostí. Kde na ne chodíš ?
"...preto sa aj autá fakticky skladajú už povecsine z plastov" Používanie plastov v dnešných automobiloch nemá nič spoločné s kvalitou oceľe a železa.
Daň ktorá platila pre poplatníkov vyživujúcich 2 osoby:
http://www.imageworld.sk/images/wbshbbmtto kn…
Oslovská daň
Tento termín už mladšia generácia nepozná, ľudovo sa tak volalo zdanenie osôb starších viac ako 25 rokov, ktoré nemali deti. Konkrétne bolo uzákonené, že všetci, ktorí zarábali viac ako 560 Kč mesačne, sú povinní platiť zvýšenú daň v tejto výške:
1. Pokiaľ vyživovali najviac jednu osobu, tak sa im daň zvýšila o 60%, a to vo veku medzi 25 a 50 rokmi (ženy vo veku medzi 25 a 45 rokov)
2. Manželkám a družkám, ktoré žili s manželom (druhom) v spoločnej domácnosti, sa daň do 25 rokov veku a od 45 rokov veku zvyšovala o 35%, medzi týmito rokmi až dokonca o 50%
Naopak v prípade, že poplatník vyživoval 3 osoby, znižovala sa mu daň o 30%, v prípade 4 vyživovaných osôb platil len polovicu vypočítanej dane, a v prípade 5 a viac vyživovaných osôb bola zľava na dani dokonca 70%.
V časoch socializmu existovalo rádovo iba malé percento výrobkov, s ktorými Československo prerazilo v nesocialistických krajinách. Náš export v tých časoch zachraňoval plánovaný vývoz do spriatelených krajín. Časť škodováckej výroby v tom čase naozaj mierila do kapitalistických krajín, no naše autá tam poznali skôr kvôli veľmi výhodnej cene, lacnému servisu a náhradným dielom. Bolo úplne bežné vidieť Škodovky vo Francúzsku či Anglicku.
Jediný obchod, cez ktorý sa dalo auto kúpiť bol národný podnik Mototechna, ten zabezpečoval aj servis vozidiel. V roku 1957 vznikol podnik zahraničného obchodu Tuzex, v ktorom sa dali autá kupovať za zahraničné valuty, ktoré sa menili za obchodné poukazy (tzv. bony).
Dopyt po autách začal s príchodom šesťdesiatych rokoch stúpať, ale ponuka zaostávala. V roku 1960 bol priemerný mesačný plat 1 303 Kčs, ale ešte stále boli v platnosti poukazy (končia v roku 1962).
Po zrušení poukazov vzniká fenomén poradovníkov. Išlo o neoficiálnu iniciatívu kupujúcich. Aby ich niekto nepredbehol, tak sa zapísali do zoznamu. Ľudia v zozname potom podľa rozpisu služieb sedeli a niekedy aj v spacákoch spávali pred predajňami, kým neprišli nové, očakávané autá. Niektoré poradovníky mali tisíce čakajúcich a poslední v zozname prišli na rad často aj po niekoľkých rokoch. Vyhnúť sa poradovníku znamenalo mať známosť a ďalšie peniaze na úplatky.
Pre mladú generáciu je to už nepredstaviteľné, ale o tom, či ste si mohli kúpiť auto, nerozhodovalo v socialistickom Československu len množstvo peňazí a vôľa kupujúceho. V roku 1948 platilo, že kvôli kúpe motorového vozidla ste museli požiadať o poukaz na miestnom národnom výbore, ktorý nárok posúdil podľa toho, či vozidlo potrebujete k výkonu svojho povolania. Napríklad, ak ste boli lekárom a museli ste dochádzať za pacientmi, mali ste vyhrané. Teda aspoň pokiaľ ide o poukaz, to však ešte neznamenalo, že máte auto.
Oficiálne sa poukazy vo vtedajšej tlači označovali ako „Potvrdenie vydávané spotrebiteľom podľa ich pracovných zásluh na budovaní socializmu“. Vozidlá boli podpultovým tovarom a boli aj veľmi drahé. Napríklad Škoda 1101 Tudor stála 89 400 Kčs, a to bez pneumatík, ktoré boli natoľko nedostatkové, že si ich zákazník musel zháňať sám. Priemerná hrubá mesačná mzda v roku 1948 bola 3 000 Kčs, čo znamená, že uvedený automobil sa dal kúpiť za 30 priemerných platov.
V Československu sa dali automobily kupovať aj cez sieť predajní Tuzex (tuzemský export), kde sa však platilo tuzexovými kupónmi – bonmi. Oficiálne sa bony dali kúpiť iba za valuty a to v nevýhodnom kurze. Kto nemal prístup k valutám, musel si pod rukou kúpiť bony za koruny.
Tuzex - cenník automobilov
rok 1971 - 72 (priem. mzda 1980 - 2065 Kčs)
Cena (TK)
Citroën GS....16 900
Simca 1301....16 500
Fiat 500....7 000
Fiat 127....11 300
Fiat 128....13 950
Škoda 100....10 000
Škoda 110 R....15 500
Ford Cortina....18 500
Chrysler 180....20 500
Saab 99....24 500
rok 1987 (priem. Mzda 2941 Kčs)
Škoda 105 L....11 445
Škoda 120 L....12 810
Škoda 130 L....15 030
Škoda 130 GL....15 705
Škoda 130 Rapid....17 465
Lada 2105/1300 (model 1986)....16 800
Lada 2105/1300 (model 1987)....17 500
Fiat Uno....33 500
Peugeot 309....56 000
Renault 21 TL....53 300
Volvo 360 GL....63 800
Nech je ako chce ale tie autá mali svoje čaro...
Ruskí brigádnici a manželia KDHáckych manželiek to budú mať ťažké. Toto obkecať za neexistujúce zlaté rubľe ani priemerný slovák neurobí.
No ale potom je daľšia ruská brigádnicka konšpirácia v prdeli. Rusáci, čo ten Shelom s vami robí ?
Ivan. Trocha chochmesu a to po čom ti srdco túži sa stalo skôr ako tvoja babka zistila že birmovaný ide pod nôž.
APROPO_čo opakujem ? Padol ti Fidelov obraz na prašinu ?
Keď už ten Fico je len človek a teraz pacient musel si tak ako každý vziať do nemocnice toaletný papier, príbor, pyžamo, župan a papuče ?
22. ČR
6 419 €
43,8 %
23. Poľsko
5 164 €
48,6 %
24. Lotyšsko
4 758 €
40,4 %
25. Litva
4 647 €
38,3 %
26. Rumunsko
2 864 €
38,1 %
27. Estónsko
1 523 €
10,5 %
28. Bulharsko
1 357 €
23,6 %
Fandíš si, Ivan. Až taký rozdiel medzi vami z Ázie a európanmi nie je.
Sry, Ivan. Rozumiem tvojmu stresu ale ty si začal byť prvý osobný. Tak klídek...
Vás dvoch, potomkov ruských okupantov by nechceli ? Aspoň uvidíte krajinu svojich predkov...
Vieš čo je zaujímavé ? Že tie stromy a lesy prežili tisíce rokov aj bez drevorubačov a LKT-ečiek. Či lykožrút pred tým neexistoval ?
Nestresuj a neklam Anča. Slovensko a Grécko sú jediné dve krajiny v Európe v ktorých deficit medziročne vzrástol.
Odporúčame