asi ho doriesia dodatocne...budu musiet.. toto neni normalne, nebol tam ani naznak stiahnutia nohy, nic.
asi ho doriesia dodatocne...budu musiet.. toto neni normalne, nebol tam ani naznak stiahnutia nohy, nic.
ked zoberieme do uvahy, ze sme poslednych 50 rokov spali, lebo nebol dopyt po vesmire, tak ano. Ale nie je to to az taky technicky skok a zazrak. Raketa pouziva pomerne slaby motor na osvedcene palivo, uz pred 50 rokmi boli lepsie a silnejsie motory, mozno az na spolahlivost. Stale sa jedna o obyc strednu raketu s malou nosnostou s principom viacerych stupnov. Nie je to revolucia. Treba si uvedomit, ze historicky hybnou silou vyvoja rakiet bola ich schopnost preniest bombu cez more/ocean a tam nech uz spravi co treba. Nikdy nebola poziadavka, aby sa cast rakety vratila naspat pochopitelne. A vesmirny program a lety do vesmiru boli v ociach oboch vlad len podprodukt, ze aj na to sa da bojaschopna raketa pouzit. Musk, ako masina na peniaze, spravne odhadol, ze satelity mu vedia zarobit, snazil sa znizit len svoje naklady a ze mu uplne staci, ak mu nieco satelit vynesie hore a vrati sa dole. Chytre, ale len nasiel sposob,ako inak pouzit techniku, ktoru sme mali aj predtym.
Uznavam, ze je sikovny a velmi vizionarasky sa vie pustit vsade tam, kde vidi dobry zarobok. Ciel nie je Mars, to je zjavne kazdemu pricetnemu, ciel, ktory si pred 20 rokmi pri zakladani spaceX stanovil, boli satelity (komunikacne, spionazne a ktovie este ake)...a na to aby ich hore vyniesol tisice, potreboval "lacny" dopravny prostriedok a teda raketu, ktora sa da cela, alebo jej cast znovapouzit. To zvladol bravurne. Aj celu tu show okolo. Ale technicky, je rozdiel prdkat sa niekde na nizkej orbite s raketou, ktora vynesie 20 ton a vyniest 120 ton, ako to mal Saturn V z cias Apolla. Falcony, konkretne Falcon heavy duty, co su 3 falcony zlepene dokopy, maju zatial polovycnu nosnost oproti Saturnu. Problem je, ze zatial nemaju adekvatny motor s potrebnym tahom a bez toho to dalej proste nejde (aktualny motor Merlin je o dooost slabsi a paralelizovat motory tiez nejde donekonecna, resp prinasa to technicke problemy). Suma sumarum, logisticky pokrok ano, technicky, tu som skor pesimista
fajn vsetranne auto.. ale ten motor to je jedno velke trapenie. Uz 110 kw v takom tazkom aute s cvt a 4x4 nie je ziadna hitparada, znizit si vykon aj krutiaci chce velku davku sebaobety, v podani automobilky je to niekde medzi sebatryznenim az samovrazdou, hlavne pri tej cenovke. Staci doplatit malilinko a dostanete Outback s 2.5 motorom, vacsi, silnejsi a aj krajsi. Tiez to nie je sportiak, ale ta 2.5 ma sily podstatne viac.
s tou spotrebou ste si isty ? ziaden tempomat z principu nemoze znizit spotrebu, lebo jeho schopnost vyuzivat kineticku energiu auta je skoro ziadna. Musel by mat dovoleny rozptyl povedzme +10 -10 km/h, aby bol schopny vyuzivat profil trate ako tak vo svoj prospech.
via iuris asi uz zabudla na pana Marcela Slavika z Európskej asociácie životného prostredia a predsedu Združenia domových samospráv a jeho aktivity a pripomienkovanie stavieb. Snad neexistuje na slovensku stavebnik, ktory by pana nepoznal. Niekedy je proste menej viac.
Vyjadrenia tohto pana sledujem uz dlhsie, je riadne mimo. Ludia predsa najlepsie sami vedia, ci maju za domom vela alebo malo medvedov. A nemusia citat ani studie z Ontaria. Ked uz pan pridava fotky medvedkov, nech da aj nejaku z Roosveltky z chirurgie, ako obcas vyzera druha strana... saso
uplatky sa samozrejme beru aj dnes a nie je to nic vynimocne. Problemom je, ze ti, ktori ich davaju ocakavaju, ze sa uplatkom vyliecia (lekar ich vylieci), bud sa jedna o ich samych, alebo o niekoho im blizkeho. A tam to bohuzial konci. Lekar nie je schopny im poskytnut lepsiu medicinu, tak ci tak. V slusnej spolocnosti by nevyziadanu obalku mal prijemca odmietnut, no ale... sme na slovensku. A potom je tu par ludskych trosiek, ktori umyselne obalku ziadaju a tahaju falosne motuzky a euricka z kapsicky.
Je nieco, co si clovek ani za peniaze nekupi, a to je cas. Peniaze sluzia ako naplast za to, ze nemaju cas, za to, v akych podmienkach a s akym vybavenim pracuju. Ak lekari pocituju, ze tato naplast nestaci, tak to asi tak bude. Mladi lekari idu do ciech nie pre zarobok, ten je pre mladeho len troska lepsi, idu tam preto, lebo tam ten system lepsie funguje, maju modernejsie nemocnice, modernejsie metody diagnostiky a liecby a zrejme aj kvalitnejsich lekarov, od ktorych sa mozu ucit (cest vynimkam u nas na SVK), system zaucania mladeho lekara je na inej urovni. Castokrat to, co my liecit nevieme, inde vo svete uz vedia. Nas system sa ruca a nedostatok lekarov sa prejavuje v nekonecnych nadcasoch, lebo zaplatit nadcasy je stale lacnejsie ako zaplatit dalsieho kolegu. Pan isrealecan, ved vystudujte aj vy medicinu a chodte liecit, budete mat najvyssi plat z celej V4. nech sa paci, do toho.
ani pri slepom creve tam nie je chirurg sam :) a kolko ze tych sluzieb ma ten lekar? a kolko je na oddeleni lekarov, aby vykryli cely mesiac sluzbami... odpoved je, ze sluzieb je vela a lekarov malo. A netykaj mi.
a to ma odist od pacienta v nudzi, alebo odist z niekolkohodinovej operacky ? zhodit rukavice, povedat mne padla, caute ?
Na slovensku lekari neskladaju Hippokratovu prisahu. Aj keby ju skladali, neznamena to, ze budu robit zadarmo a ze s nimi moze stat zametat ako chce. Naopak, slub skladaju poslanci: "Sľubujem na svoju česť a svedomie vernosť Slovenskej republike. Svoje povinnosti budem plniť v záujme jej občanov. Budem dodržiavať ústavu a ostatné zákony a pracovať tak, aby sa uvádzali do života." Kolko z nich slub neporusilo, necham na vas. Pan analytik by mohol skusit analyzovat nieco ine. Koalicia a aj tuto pan sa snazia zviezt debatu na to, ze lekari chcu pridat 70 eur. poukzauju pritom na ich vysoke platy. Mali by sa vsak pozriet na tabulkove platy, kolko zarabaju mladi lekari a preco tu nechcu ostat, kolko hodin su v praci. Ked su vratane sluzieb 300 hodin za mesiac v praci, samozrejme ze im to zdvihne plat. A to ze 5 akcioviek nie je sprivatizovanych, este nic nezarucuje. Ale absolutne. Je zrejme, ze analytik nevidi hlbsie do prostredia ktoremu sa venuje.
Nuda vsak. Ziadne kontroverzie, nikto sa s nikym nevyspal, nikto len tak nechilluje, nikto nema sixpack, neslope a dokonca nenadava. Pouzivaju tam normalny slovnik, ktoremu uz nikto nerozumie a myslim, a to je uz skutocne vrchol, ti ludia tam aj nieco vedia vytvorit. No kto sa ma na toto pozerat...
doplnim ze problem doby je tak trocha ignoracia zakladnych fyzikalnych zakonov a faktov, dalej technicka neznalost a neschopnost dedukcie a preto su autofora plne prosieb o radu, najprv pozitivnych a potom negativnych recenzii atd. A preto otazka, ktory motor je spolahlivy je trocha abstraktna. Pri pravidelnej udrzbe a vymene suciastok, pri snahe o co najdlhsi interval idealnych podmienok snad aj kazdy. Pri lajdackej udrzbe, alebo nevhodonom pouzivani asi ziadny. Akurat niektore sa lahsie opravia a stoji to menej penazi a nervov.
z mojho pohladu je 100 tisicovy test za takych podmienok takmer nic nehovoriaci. 18 mesiacov, to je 390 pracovnych dni a teda v priemere 256 km za den. To je celkom velka denna priemerna porcia, a teraz budem troska spekulovat ale da sa predpokladat ze v redakcii s autom necupkali stale po meste, ale skor ho mali ako sluzobne-testovacie na dlhsie trasy, a teda motor teply a pracuje v tzv idealnych podmienkach, neprejavuju sa neduhy priameho vstreku, resp stihnu sa vyparit, olej sa neriedi benzinom a nestraca mazacie vlastnosti, co vlastne test potvrdil, kedze nedetekoval chyby oleja. Suma sumarom, motor vydrzal 100 k v dobrej kondicii. Lenze za takych podmienok to vydrzi kazdy moderny motor. 350k najazd uz je ovela zaujimavejsie cislo na hodnotenie, aj ked priemerny denny najazd 330 km je este vyssi. Ak chceme hodnotit schopnost prezit km najazd, tak dokazu vela. Ak hodnotime spolahlivost prisnejsim meritkom, tak treba ztazit test aby motor nepracoval vzdy v idealnych podmienkach.
100 tis km najazdili za 18 mesiacov... to auto stale jazdilo. Tak isto robil Chvala test Pola s 1.0 tsi , ten mal tusim 350tis km, ale spravil ich za 4 roky, aj to auto muselo byt nonstop na ceste. Chcem tym povedat, ze kilometre ako take nemusia byt vzdy smerodajne (pri takomto pouzivani). S trochou nadsadzky poviem, ze sa to uz ani nelisi od testu auta, ktore date na okruh a dokola jazdite po ovale az kym auto nenajazdi urcity pocet km. Treba zapocitat aj velicinu casu (kadejake tesnenia starnu, resp za taky kratky cas nestihnu), treba zvysit pocet studenych startov a kratkych tras (co je u vacsiny ludi pouzivajuc auto na sukromne ucely bezne) a s tou spolahlivostou to moze vypalit uplne inak ako v testoch. Bez tak, 1.0 je vskutku z tych vydarenejisch motorov.
Nema zmysel nostalgicky a nekriticky spominat na to co bolo a nebolo. Drogy, prostitucia a nasilie su tu s nami tak dlho ako sme tu my. A som si isty, ze aj v obdobi socializmu tu bolo hornych desattisic, ktori si uzivali, kym ini o tom nevedeli. Kydate tu na zapad, tak sa pytam, je dnes vychod lepsi ? V com konkretne ? Okrem toho, ze tam maju vsetko to, co maju podla vas na zapade, pridavaju aj ovela nizsiu pravnu moznost jednotlivca branit sa voci tomu (proti nasiliu, mafii, bielym golierom...) a hodnota jednotlivca je tam neznamy pojem. Ak je vychod taky dobry, preco sa tam nerhnu imigranti ? Preco nejdu do ruska, alebo do KLDR? Nic netreba vnimat ciernobielo, ale ak by ste mali moznost narodit sa a zit vo vychodnom alebo zapadnom nemecku, co by ste si vybrali ? neexistuje snad vacsi kontrast toho, co dokazu s jednou a tou istou vojnou rozbitou krajinou spravit dva rozne politicke rezimy.
co to trepete ? IC vlaky su vzdy takmer plne. V tomto nasom humbuku je to v podstate jedina dostojna moznost ako cestovat a necitit sa ako v minulom storoci. Povinne miestenky zarucuju, ze sa nemusite na svoje miesto predierat cez 300 studentov stojacich v ulicke cestujuich zadarmo. Uroven rychlika sa bohuzial s IC neda preto porovnavat. Nie je to pre vyvolenych, je to pre vsetkych, ale treba si za to priplatit. Pre vela vela ludi na slovensku je to moznost ako sa co najrychlesie presunut za pracou/za skolou/za rodinou a necitit sa pritom ako v dobytcom vozni. Zrusenim IC vlakov si hadzeme polena pod nohy a vraciame sa spat v case.
preco sa hned zavzdusnujete ? prvy zapas sezony, bodik doma a uz hejty. Chalan to nema lahke, musi ho troska zivot este oplieskat aby dozrel.. Kazdopadne, hra to, na co zatial ma a co mu tim dovoli. V Montreale z neho spravili power forwarda, chlapika, ktory ked ma puk, tak sa na neho musia zavesit viaceri protihraci. Doprial by som mu este troska lepsich spoluhracov, aby sa mu lahsie dychalo a hned by aj tych golikov bolo viacej.
iste, man city je dnes jedno z naj muzstiev, ale ten pomyselny spic je sirsi, nesedi na nom len city. Zazitok to bol len taky polovicaty, videli sme trening velmi dobreho muzstva a mohli sme si ho porovnat s nasim naj muzstvom. A porovnanie je zalostne, bohuzial v nas prospech. Netreba to zbytocne prehanat s kvalitami supera ani hanit nasich, ale nastavit zrkadlo. Oni hrali na pol plynu, nasi sa len pozerali a nemali narok. Ucast v lige majstrov tak vyzera byt skor ako omyl. Lebo rovnaky debakel by nam ustredrilo dalsich 50 europskych muzstiev. Ak sme uz tam, treba sa poznazit supera aspon potrapit...
Odporúčame