Lisovane spoje su lepsie ako pajkovane.
Pri rope/plyne je rozdiel casu jasny, no pri biomase rastie nova biomasa +- rovnakym tempom ako sa niekolko mesacna az niekolko rocna spaluje. Navyse biomasa sa tiez primarne vyuziva na teplo, elektrina je aj pri biomase vecsinou vedlajsi (aj ked dolezity) produkt.
Malzenice su zaloznou elektrarnou, ako by vlastne mali byt vsetky plynove. v r 2020 este mozno vyrobia viac, ale v r 2021 po spusteni 3.Moch. uz podstatne menej, Neskor budu uz zrejme len cistou zalohou pri vypadku jadra. Prevadzkovat sa mozno budu len kvoli ekonomike podla cien elektriny. Ekonomika sa bije s ekologiou a tak to bude este dlho.
Solar spominas, jasne, ze je ho malo, no VE Gabcikovo urcite podstatne vylepsi priemer.
Nasiel si nejaky zdroj, kde su prehladne rozpisane elektrarne podla majitelov
SE: maju prehladny zoznam
ZSE: Malzenice
Vodohospodarska vystavba: VE Gabcikovo a male VE okolo
.
.
.
Este k biomase: nechapem preco v electricity map biomase prisudili az 230g/kWh. Ved princip vyroby a spalovania biomasy je uhlikovo neutralny. Biomasa pri svojom raste odoberie z obvzdusia rovnake (alebo pri dobrych filtroch aj vecsie) mnozstvo C ako ho vrati do obvzdusia pri spalovani
Ano, z tych chybajucich cca 30% tam nie je napr. zapocitana VE gabcikovo, ktorej ročná výroba elektrickej energie je v priemerne vodnatom roku 2 727 GWh
Urcite v tych 30% nebudu uholne elektrarne, budu tam solarne, male vodne a z CO najhorsich asi len elektrarne na biomasu. Mozno tam budu aj nejake plynove kogeneracne, no tie su primarne urcene na vyrobu tepla a vyrovnavanie zataze. Takze nevidim dovod preco by tych 30% malo zhorsit uhlikovu zataz, skor ju zlepsi.
Prierez vodicov vecsiny predavanych startovacich kablov je ubohy, navyse niekedy dokonca pouzivaju hlinikove vodice.
Preto pouzivam len svojpomocne vyrobene medene startovacie kable s prierezom vodicov minimalne 25mm2, pre vecsie dlzky startovacich kablov a startovanie dizlov 50mm2
Na electricity map mame cca 5% neznamych zdrojov s 700g/kW - Takze nedodane data do electricity map su penalizovane 700g... to nie je bohvieco....cize vypocitane cisla na electricity map su nepresne. Skor uverim nasmu clanku, kde je zozbierany rocny priemer.
Na Elektricity map je aktualna, nie priemerna. Dolezity je rocny priemer. Aj tak sa mi to nezda, ze by to bol aktualne takmer dvojnasobok voci priemeru r. 2019 ako tvrdia v clanku co som dal linku dole. Alebo pouzivaju inu metodiku.
Uz som to sem daval viackrat, keby od zajtra teoreticky nebol ziaden benzin a nafta a vsetko by nahradila elektrina, tak by spotreba elektriny stupla o 20%. Maximalne sa da do 10+ rokov nahradit stvrtina, co je 5% ny narast spotreby elektriny za 10+ rokov . Ziaden problem pre vyrobu ani distribuciu.
Tu je to:
https://www.teraz.sk/ekonomika/spotreba-elek…
" Špecifické (merné) emisie CO2, vztiahnuté na čistú dodávku elektriny, sa v roku 2019 dostali na historicky najnižšiu úroveň, a to 106,7 gramu na kilowatthodinu (kWh), pričom medziročne poklesli o vyše 20 percent. "
daj linku, ze priemerne u nas vyrabame 196g/kWh..
neviem to tetaz najst, no bolo tam, ze v r. 2019 bol priemer vyroby tesne nad 100.
Zaujimave, ze ADAC netestoval Teslu model S... zrejme preto, lebo ma urcite lepsie hodnoty ako ma Tesla model X.
V intenzite uhlika pre jednotlive sposoby vyroby elektriny je zapocitane vsetko, teda aj nakladanie s jadrovym odpadom.
Na electricity map vychadzaju pre SK horsie cisla, pretoze podla tokov importujeme spinavsiu energiu z PL (703) a CZ(462) , ale exportujeme do HU a UA nas priemer 274. Pritom celorocny priemer nasej vyroby je cca 100g/kWh. Po spusteni Mochviec 3 nebudeme musiet kupovat takmer ziadnu elektrinu, takze nas priemer bude dost pod 100, no na mape to bude stale vyzerat horsie, lebo spinava elektrina z CZ a PL sa nam zapocita z horsou intenzitou uhlika, pritom ked ju len presunieme do HU a UA, exportuje sa uz s nasim priemerom. Cize podla mna metodika vypoctu je nespravna.
S vymennymi bateriami to skusali v pociatkoch elektromobility viaceri, no neosvecilo sa to, zakaznici to jednoducho nechceli. U tesly roboticka vymena baterie trvala 3 minuty. Mali vymenne strediska, no pre nezaujem zanikli. Dnes maju baterie vecsie kapacity a nabijaju sa rychlejsie, takze vymena baterie ma cim dalej mensie opodstatnenie. Navyse baterie su cim dalej tym viac integralnou sucastou podvozkovej casti karoserie, vymena by bola cim dalej tym komplikovanejsia, bateria uz je koncipovana tak, ze sa nevymiena pocas celej zivotnosti auta.
Otvaras prilis vela okruhov komplexnych otazok. Netvrdim, ze je to nespravne, no neda sa fungovat bez kompromisov. Ja sa snazim vysvetlit moj pohlad na zalezitosti suvisiace s elektromobilitou ako dlhorocny pouzivatel viacerych elektrickych vozidiel. Pripadne si precitaj moje starsie prispevky na tomto fore, lebo mnozstvo rovnakych alebo podobnych prispevkov a reakcii na ne sa tu uz dookola opakuje.
Odkial si prisiel na to, ze ked sa stvrtina benzinu/nafty nespali, tak efekt bude zanedbatelny.
Elektromobil uz teraz pre velku cast ludi nie je predrazeny, lebo prevadzka BEV je podstatne lacnejsia ako ICE, takze vyssia nakupna cena je pri urcitom najazde kompenzovana nizsimi prevadzkovymi nakladmi. V buducnosti sa rozdiel v nakupnej cene BEV a ICE sa bude len zmensovat.
Z vecsich... davno planovana dunajska elektraren nad mostom Lafranconi zrejme nebude, sancu ma mozno 50MW Sered. Tiez bola planovana vykonna precerpavacka vyuziuc zdevastovane priestory devinskeho kamenolomu... z toho tiez asi nic nebude.
Uz som vypocet elektriny potrebnej na prechod na elektromobilitu na tento web daval:
Spotreba elektriny na Slovensku rocne je cca 30 000 GWh
t.j. 30 000 000 000 kWh
Spotreba nafty/benzinu na Slovensku rocne je cca 2 miliony ton
t.j. 2 000 000 000 kg
Pre vozidla je 30kWh elektrickej energie cca ekvivalentom 10kg benzinu alebo nafty. t.j. 3kwh su cca ekvivalentom 1kg benzinu alebo nafty.
cize 2 000 000 000 kg predstavuje 6 000 000 000 kWh elektrickej energie, co je 20% rocnej spotreby elektrickej energie.
Predpokladam, ze stvrtina spotreby dopravnych prostriedkov a inych strojov, ktore funguju na naftu/benzin by sa dala onedho nahradit elektrickou energiou, co by sposobilo narast spotreby elektriny cca o 5% co je pre vyrobu a distribuciu elektriny nezaujimave cislo.
A to som nezapocital spotrebu elektriny na vyrobu a distribuciu benzinu/nafty, ktora je podla roznych zdrojov cca 1kWh na kg benzinu alebo nafty.
Neprisudzuj mi prosim tvrdenia, co som nenapisal:
Ja som netvrdil, ze si napisal, ze elektromobily maju vecsie emisie, len som uviedol studiu, kde je uvedene ake tie emisie su.
Tiez som nikde netvrdil, ze si napisal, ze je klamstvo, ze BEV maju nulove emisie.
Nulove maju len lokalne emisie pocas pouzivania.
Uz na zaciatku som napisal, ze "pocas celeho zivotneho cyklu" cely zivotny cyklus zahrna vsetko od vyroby cez pouzivanie az po recyklaciu/likvidaciu.
Odporúčame