aj aj
Mna uz varovat nemoze, uz 5 rokov jazdim len na elektromobiloch.
Vecsina klasickych AT ma standardne aktivovanu volnobezku, len na niektorych sa da volnobezka zrusit a spojit prevod napevno (rezim L) - hlavne pre tahanie privesu, ci jazdu z kopca.
Ak treba, tak adaptivny tempomat spomaluje mechanickymi brzdami.
Zadne brzdy maju na kazdom aute mensi brzdny ucinok.
Pan Andrejcak sa zase vyznamenal... Hejtovat elektromobilitu co najidiotskymi prebratymi clankami... je smutne kam klesol.
Hrdzavenie diskov nepouzivanim moze byt u EV problem, predne to spravidla zvladaju, predsa brzdia podstatne viac ako zadne, preto EV malej a strednej kategorie maju vzadu bubnove brzdy.
Brzdenie motorom u spalovaka je podstatne menej ucinne ako rekuperacia u EV, navyse je to trapenie motora spalovaka, pri automatickych prevodovkach sa brzdenie motorom casto ani neda aktivovat.
Clanok bol o servise.
Naklady na jazdenie EV mozu byt zadarmo az takmer za cenu paliva spalovaka.
"palivo" do EV stoji pri domacom nabijani stvrtinu az polovicu voci spalovaku. No nabijanie na najdrahsich platenych rychlonabijackach bez pausalu sa moze blizit k cene paliva do spalovaka. Stale je este vela pomalych aj rychlych nabijaciek kde sa nabija zadarmo.
Na mestskom EV najazdim malo: cca 5000km rocne, EV na dlhe trate zdielame dvaja ... najazdi cca 25 tis km rocne.
Ano servisy davaju na EV naschval vysoke hodinove ceny aby sa zahojili aspon pocas zaruky, aby mali aspon nejaky prijem, ked na EV zarobia na naplniach a dieloch podstatne menej. Chapem, ze potrebuju zdroje, aby zaplatili skolenia technikov na EV. No s narastom poctu EV sa hodinove ceny vyrovnaju so spalovakmi a pozarucne opravy zacne robit kadekto aj na EV.
Prave naopak ako tvrdi v clanku pan z Fiatu. Len male auta maju sancu zvladnut emisie/km. Velke SUVcka urcite nie
Je len dobre, ze pocet znaciek vyrabajucich elektromobily sa konecne rozrasta. Kazda konkurencia je dobra. Ved zakladnym cielom Elona Muska bolo prinutit automobilky aby zacali vyrabat pouzitelne elektromobily aj za cenu, ze Tesla skrachuje a on strati vsetko co do nej investoval. Takze to vyzera tak, ze jeho zakladny ciel bol splneny a Tesla ani neskrachovala, hoci mala par krat na male. Teraz uz je tak velka, ma fabriky v US aj cine, pricom masivne investuje - stavia fabriku v Nemecku a dalsiu v US, ze krach je uz zrejme nehrozi.
Podla trhovej hodnoty je Tesla uz davno najhodnotnejsou automobilkou na svete. Investori jej veria tak, ze ma uz trhovu hodnotu cca siedmich dalsich trhovo najhodnotnejsich automobiliek spolu :Toyota, Volkswagen, Daimler, BYD, General Motors, NIO a BMW.
Niet nad statistiku, ktoru si sam zmanipulujem.
Elektromobily maju urcite mensie servisne naklady ako spalovaky. Mnozstvo komponentov, ktore su sucastou spalovacich motorov EV vobec nemaju. EV maju olej len v stalom prevode/diferenciale, no ten sa nemeni. Chladiaca kvapalina vydrzi velmi dlho (v mojom elektromobile je planovana vymena raz za 20 rokov). Brzdove oblozenie vydrzi cca 10x viac ako u spalovakov, pretoze mechanicke brzdy sa na EV pouzivaju minimalne. Jediny filter je kabinovy.
nepostehol si mnozne cislo "elektromobiloch" ?
Nic z toho nie je podmienkou zaruky na bateriu EV. Neplet si zaruku a zivotnost. O rok, ked bude mat moja bateria 8 rokov, bude mat degradaciu asi 11%, cize ziadna podstatna zmena. O dalsich 10 rokov ako 17 rocna bude mat degradaciu asi 20%. Stale pouzitelne...
A ano, moj mestsky elektromobil je mini auticko: Mitsubishi i-MiEV, s ktorym je ovela vecsia pasia jazdit po meste ako s hociktorym inym autom. Pri vonkajsich rozmeroch 3,4m x 1,4m sa s nim da zaparkovat hocikde, kde sa dospelejsie auto uz nezmesti. Pritom vnutri je prekvapivo dost priestoru, Zadny nahon a extremne maly polomer zatacania su uz len ceresnickou na torte. Moje auto na dlhsie cesty je tesla X.
Neboj sa mal som niekolko 3+ litrovych 6valcov v plnke, dva este mam... ale len z nostalgie, uz na nich nejazdim, Kto by jazdil na smradlavom, huciacom a vybrujucom stroji, ked nemusi.
Uz viac ako 4 roky jazdim len na elektromobiloch, Myslim, ze 500kW, stovka za 3sekundy a maximalka 250km/h je celkom slusne auto.
Ja som taku "hlupost" urobil pred takmer troma rokmi. Lepsiu kupu som v zivote neurobil. Kupil som za 11keuro 4-rocny mestsky elektromobil. Degradacia baterie tohto teraz 7-rocneho elektromobilu je cca 10%. Kludne sa bude dat pouzivat s povodnou bateriou dalsich 10 alebo aj viac rokov. Baterie elektromobilov sa nemenia, vydrzia celu zivotnost auta. Menia sa len v pripade poruchy, ktoru spravidla pokryje zaruka, co byva 5 az 8 rokov a niekolko 100tis. km. V movsich elektromobiloch su baterie kvalitnejsie a zaruka dlhsia.
Vynimocne musim suhlasit s autorom clanki ze PHEV su slepou cestou, v podstate len na vycucanie dotacii. Nozik sa mi vo vrecku otvara ked vidim zelenu SPZ na SUV s 4-litrovym motorom a smiesnou bateriou/elektromotorom.
Tesla ponukala vymenu baterii - 3 minuty. Skoncilo to po roku pre nezaujem.
Baterie sa v elektromobile pouzivaju minimalne 10rokov/500tis km, potom sa po znizeni kapacity pouzivaju dalsich minimalne 10 rokov v stacionarnych uloziskach, potom sa recykluju.
Elektromobil je aj pri najspinavsej vyrobe elektriny (100% z uhlia ako v Polsku) v celom zivotnom cykle (vratane zataze z vyroby a recyklacie baterii) cca o 25% cistejsi ako diesel.
Vid studia belgickej univerzity.
Vyroba aj to distribucia zvladne.
Rocna spotreba benzinu a nafty na SK je pre vozidla ekvivalentom 20% rocnej spotreby elektriny na SK. tu je vypocet.
- Spotreba elektriny na Slovensku rocne je cca 30 000 GWh
t.j. 30 000 000 000 kWh
- Spotreba nafty/benzinu na Slovensku rocne je cca 2 miliony ton
t.j. 2 000 000 000 kg
- Pre vozidla je 30kWh elektrickej energie cca ekvivalentom 10kg benzinu alebo nafty. t.j. 3kwh su cca ekvivalentom 1kg benzinu alebo nafty.
cize 2 000 000 000 kg predstavuje 6 000 000 000 kWh elektrickej energie, co je 20% rocnej spotreby elektrickej energie.
Predpokladam, ze stvrtina spotreby dopravnych prostriedkov a inych strojov, ktore funguju na naftu/benzin by sa dala onedho nahradit elektrickou energiou, co by sposobilo narast spotreby elektriny cca o 5% co je pre vyrobu a distribuciu elektriny nezaujimave cislo.
A to som nezapocital spotrebu elektriny na vyrobu a distribuciu benzinu/nafty, ktora je podla roznych zdrojov cca 1kWh na kg benzinu alebo nafty
Odporúčame