Nie, popod Minčol to nejde, ten je južnejšie...
Tektonický zlom tu je 20 miliónov rokov, neobjavil sa zo dňa na deň. No ako argument po podrobnom zdokumentovaní prieskumnou štôlňou mi to príde riadne amatérske - najmä pre firmy, chváliace sa bohatými skúsenosťami s razením tunelov. Navyše - ten zlom má max. pár metrov, preto nikdy nemôže predražiť stavbu o desiatky mil. €, resp. spomaliť - v našom prípade zastaviť celú stavbu!
Ak na stavbe behá 10 áut a robia dva bagre, ťažko očakávať dokončenie 7 km úseku (nerátam tunel) za niekoľko mesiacov. Robilo sa (pred septembrovou inšpekciou šermiara) len na privádzači, v tuneli a pri ceste na Turie, jednoducho tam, kde to bolo na očiach. Na niekoľko pilierov nahádzali nosníky, aby bolo vizuálne aspoň niečo vidieť. Na úseku medzi LL po Turie (čo z cesty nevidno) sa nepostavilo vôbec nič! Ale to zrejme dobre videli z vrtuľníka aj pán premiér.
Kde vy chytráci beriete, že Chorváti celú diaľnicu postavili za desať rokov?! Hlúposť ako voda v koši! Chorváti zintenzívnili prípravu výstavby a na mnohých úsekoch začali práce po osamostatnení, resp. po ukončení vojny, teda nie je pravdou, že to bolo za pár rokov. A spomínať tu túcenu, za ktorú to realizovali, mi pripomína plány Mečiara. To by sme dnes boli v stave ako Grécko. Radšej o 5 rokov neskôr, než za cenu neprimeraných nákladov. Škoda len, že hoci sa ešte vonku celkom dalo, nerobilo sa na úseku LL - DS takmer nič.
Veľmi zlé argumenty! Tieto podniky väčšinou vznikli ešte koncom 19. storočia a budované na megazávody boli v povojnovom období. Myslím strojárne v DCA, PB, KM, MT, či spomínané SCP (zabúdaš na náklady na dopravu surovín - z Oravy, Liptova či Turca je to predsalen bližšie do RK a na juhu je tiež menej suroviny). Najstaršie podniky fungovali už pred vybudovaním železnice a - mimochodom, ZV bol na trať z Pešti napojený skôr, než bola dokončená severná KBŽ! BB tuším o rok neskôr, teda toto neobstojí! Železiarne v Podbrezovej vozili rudu i výrobky (koľajnice) koňmo a dodnes prosperujú bez diaľnice! Tú železnicu na juhu a východe majú, no nemajú tam strojárov a mechanikov, ktorí by im tam pracovali. Diaľnica pri rozhodovaní nemá žiadny väčší, rozhodujú iné faktory.
Netvár sa, že o priemysle sa rozhodlo po určení trasy D1 - o tej hovoril Baťa v 30. rokoch! Neobviňuj ľudí z Považia, že tam prosperuje priemysel, tiež by som radšej žil v krajine bez komínov, kamiónov a kolabujúcej dopravy.
Čo je na smiech? Potvrdenie, že tam tú cestu treba a budú ju ľudia využívať?! Štatistiky len potvrdzujú správnosť výberu trasovania! Severom neklesajú intenzity pod 15 tis. áut, pokým juhom je to od LC (160 km po KE) tretina! Ty si myslíš, že ľudia budú jazdiť do Tatier cez Rožňavu a Vernár a nie cez ZA?! Podobne celý sever PO kraja uprednostní (po dokončení oboch trás) cestu Považím pred juhom!
Navyše, neporovnávaj časť trasy, porovnávaj celé úseky od TT - kde sa trasa BA - KE rozdeľuje, po cieľ v KE! D1 bola po PN, no tiež bola R1 k NR i ZH - ZV! Žilina je prirodzenou križovatkou, podobne ako RK, Prešov či Zvolen a všade tam je nutné dopravu riešiť - ukazuje sa to denne v dopravnom servise. Sedlákom to dojde, a tebe tiež? :))
Ty zrejme raňajkuješ červené rožky s džemom s Ficovým portrétom! Keby ten Matovič nerýpal do tých zlodejov, robili by ešte viac zlodejstiev, ako robia! Teraz sa dva-tri roky neotvorí žiadna diaľica - toto je výsledok šafárenia tej tvojej dokonalej Ficovsko-Počiatkovskej vlády pred pár rokmi!
To pokračovanie južným smerom je vraj už dlhšie stopnuté... Samé výhovorky majú... Kvôli pár metrom zosuvového úseku má byť dôvodom na rok a pol omeškania?! To si myslia, že im niekto na to skočí?! Dnes som bol pri tuneli - z tunela vyvážajú tretinovo naložené kĺbové sklápače... Potom bodaj by mali peniaze! Piliere sú len popri ceste na Turie, ďalej ku LL nič, vozia len materiál z kopy na kopu...Hrajkajú sa...
Tiež nerozumiem, prečo v Hubovej neurobili úsek po križovatku na Kubín?! To by tiež celkom pomohlo odľahčiť dopravu v RK.
Čo tu pletieš topografiu s ekonomikou? Logino ti to napísal jasne - stavia sa podľa intenzít dopravy, nie podľa terénu! Severná trasa obsluhuje o cca 250 tis. obyvateľov SR viac, no najmä prechádza priemyselnými oblasťami, ktoré na juhu nie sú! Rátaj si od TT: sever - HC, PN, NM, (MY), TN, IL, PU, PB, ZA, (KM), MT, RK, PP - rátam priemyselnejšie okresy! Juh - GA, NR, (ZM), ZH, ZV, (BB), LC? a po KE dosť! Navyše R1 obsluhuje 95% potrieb priemyslu tejto trasy. Od LC NIE JE treba 4 pruhy, ale obchvaty, rovnako tak je "naliehavá" 2. rúra Braniska, či Soroška pre tých 4200 vozidiel/24 h, ktoré tadiaľ prejdú.
Koľko tých áut z BA smeruje do KE? 5 percent?! To pre nich treba cestu rovinatejším juhom? Sa zobuďte a pochopte, že diaľnice a RC sa stavajú tam, kde ich treba, nie tam, kde ich chcú! Nadávaš na Žilinu, no skús si prísť vychutnať ten pravidelný dopravný kolabs zo všetkých smerov! A odnášajú si to Žilinčania, ktorí namiesto 5. minút cestujú hodinu!
Nevidím jediný zmysluplný argument... Príklad s Višňovým bol poukázaním na to, že hoci tam bola aj priesk. štôlňa, vyskytli sa závaly. Tiež to posudzovalo viacero odborníkov, ktorí robili paniku - ako Sliačania. Netvrdím tým, že sa nemôže stať niečo s výdatnosťou či kvalitou prameňov. Rovnako ich môžu znečistiť lokomotívy, autá, priesakov Hrona a nehovoriac o toxických darčekoch po sovietoch na letisku! Tie štúdie sú rovnako hodnoverné, ako boli vo Višňovom, či na Žitnom ostrove alebo Korbeľke. Pri dnešných technológiách je to strašenie ľudí. Mimochodom (odhliadnúc od osobnej invektívy), koľko km od Rudlovej ide R2? 20? Ak to je R1, celkom pochybujem, že znehodnotenie je z dopravy!
A tie exhaláty - najdlhší neznamená aj najmenej ekonomický! To "obrovské stúpanie" je cca 100 m na cca 3,5 km... To je fakt strecha... Začni si všímať aktuálnu spotrebu pri rozjazdoch a potom zváž, či je 2 km navyše plynulou jazdou s krátkym stúpaním horšie, než kratšia trasa s 10 zastaveniami a rozjazdom.
Pre pána, zasa sa netvárte, že tam budú druhé Donovaly! Norma predpisuje určitý max. sklon a aj pri tom niekoľko sto m dlhom stúpaní tie autá spália možno tretinu nafty, ako dnes na semaforoch a v zápche v meste! Je obdivuhodné myslenie ľudí, kričiacich o zhoršení podmienok pre pár domov, hoci na druhej strane to pomôže tisícom iných ľudí.
A si presvedčený, že je skutočne treba všade robiť štvorpruh? Na príklade obchvatov Tornale, BN a ZH je pekne vidieť, že pokojne by celým juhom stačili dvojpruhy s obchvatmi sídiel. Rovnako tak R3, R4 i R7 (po NZ). Robiť štvorpruhy pre intenzity pod 10 tis. je úplná hlúposť! A ten obchvat ZV mal byť dávno hotový, aby miestni ľudia netrpeli kvôli tranzitu, ktorý nemá čo v mestách robiť.
Pred razením tunela Višňové sa hovorilo o strate vody vo Višňovom, Turí i Stráňavách (tie doliny s prameňmi sú do cca 1 km od tunelovej rúry), rovnako tak o strate vody vo višňovskom vrte a stiahnutí vody z celej oblasti do tunela... Nič z toho sa nestalo, na višňovskej strane vyteká z 3. tunelových rúr malý potôčik - rádovo v pár l/s. Horšie bude riešiť hluk, nakoľko D1 tu bude stúpať a povedie len cca 250 m od obce. Sľúbená protihluková stena nie je dodnes potvrdená... Takže strata vody je len zámienka, viac ide o bezdôvodný strach... Pri toľkej doprave na dohľad mesta a dymiacich komínoch vo ZV a BB je to neodôvodnené. Navyše tá doprava pri plynulej jazde vyprodukuje podstatne menej exhalátov...
Prínos je predsa ekonomický a environmentálny! Kamióny nepôjdu rovinou popri Váhu, ale sa budú terigať do kopcov, aby následne opäť sklesali údolím Rajčanky do Žiliny. Samozrejme, centrom mesta s nie práve ideálnymi križovaniami a značným pohybom ľudí - Mestským okruhom jazdia autobusy a majú tam tiež zastávky. No geni(T)álny to nápad! A tiež dúfam, že privádzač v rámci šetrenia nepotiahnu južným smerom za Porúbku!
Jasné, na kiu mater stavať 20 km diaľnice tam, kde kolabuje doprava, keď môžme za rovnaké peniaze postaviť 40 km eRky na feferonkove, kde prejde desatina áut... Pribrzdená logika! D1 nie je "diaľnica do Košíc", je to diaľnica do Tatier z Bratislavy a z Košíc, preto by to bolo juhom hlúposť stavať! To vás nenapadlo?!
Áno! A spojiť Kamčatku s Kuvajtom, aby bol spojený aj východ s juhom! Ty hlava múdra!
No, ibaže projekt z roku 1987 je dnes nepoužiteľný, údržba vôbec nie je taká zanedbateľľná (hmly, námraza, miesto snehu poľadovica...), no najmä SA NEBUDUJE SPOJNICA 2 MIEST, ale hlavná tepna cestnej siete, obsluhujúca SLOVENSKO! Juhom treba dotiahnuť R2 po Lučenec, ďalej postačia obchvaty obcí. Aj hlupák rozumie tomu, že ak je na ceste X intenzita dopravy 6000 a na priepustnosťou podobnej ceste Y je to 16000 vozidiel, prednosť má dostať tá druhá! Čo k tomu potrebujú?! Cez Sorošku prejde denne 5 tisíc, cez Čadcu 15 tisíc áut, čo sa tu rieši?!
Rovnako tu ťahať Žilinu je prejav "prehľadu" - riešia sa lokality, kde je najväčší problém - BA, KE, ZA, PO, RK, DS no tiež ZV či Orava. Len keby sa toľko nekradlo... Riešiť regióny, kde je minimálna doprava je dosť prepychom. Pokým bude v Šahách, Rožňave či Kráľovskom Chlmci intenzita nad 15 tis., bude sa staviať tam.
Myslím si, že od Kriváňa je na 30 rokov postačujúci polprofil. Pozrite si, ako sa jazdí po tých "obchvatoch" - minimálne kolóny, kamióny "prášia" 90 - 100 km/h a nikomu normálnemu nezavadzajú... Kolóny vznikajú v sídlach a vo väčších kopcoch = stačia obchvaty a tretie pruhy v stúpaniach. Hlúpe argumenty o spojnici BA - KE už netreba komentovať, snáď len čísla: intenzita dopravy - ZV 15000, LC 9500, RS 6000 a Soroška 5800 áut/24 h. Na toto treba 4 pruhy?! Po ceste III. triedy do našej obce prejde priemerne 7500 áut, Kysucami prechádza takmer 15000. A reči o vyľudňovaní? Pozrite si štatistiky - všetky sídla s priúdenou komunitou majú nárast populácie. Tých je práve v spomínaných okresoch (LV, VK, LC, PT, RS, RV, KS...) požehnane, no tam treba budovať školy a fabriky a nahnať to k lopatám a za výrobné linky! Hlúpeho lenivca bez pracovných návykov s lepkavými prstami nikto nezamestná, bez ohľadu na odtieň kože, lokalitu a hustotu diaľničnej siete.
To by som si nedovolil, no južným smerom je hlavný prúd po Zvolen a na BB, po LC a RS už ide doprava, ktorej postačuje polproil s obchvatmi. Ťažko povedať, aký by bol presun dopravy na juh, ak by bol ten smer budovaný. Intenzita dopravy je však stav, ktorý je dlhodobý a ťažko sa Prešovčan či Bardejovčan presunie na južnú trasu, ak prirodzeným je smer cez Liptov. Ekonomicky a hospodársky je oveľa zaujímavejší a vyspelejší sever (Turiec, Liptov a Spiš), než Novohrad a Gemer. Netreba však zabúdať, že doprava začína i končí aj "na trase", nie len na jej koncoch a v južnej časti dnes tej prepravy veľa nie je. Osobne by som juh od Detvy, R4 od Prešova aj R3 komplet riešil polprofilom s obchvatmi.
A neznalí veci si naivne myslia, že tí Chorváti to naprojektovali a postavili za 10 rokov... Pritom oni tie diaľnice začali stavať niekedy okolo r. 1967, tak si už vymyslite iný príklad, lebo ten HR model, ktorý ich navyše ekonomicky pekne ťahá do ..., nie je vhodný. Napokon, tá ich diaľnica pod Splitom je veľmi vhodným príkladom, ako by vyzerala naša južná trasa - počas letnej sezóny vyťaženosť nárazovo okolo 10 tisíc áut v sobotu, zvyšok týždňa 4 - 6 tisíc/deň a podobné intenzity po zvyšok roka. Vyššie mýto = nižšie vyťaženie domácimi = väčšia diera vo financovaní...
Tupci sú tí, ktorí pozerajú na D1 ako spojnicu miest BA a KE! V nekonečnej zaslepenosti si uvedomte, že diaľnica má obsluhovať urbanizované územie krajiny, nie viesť prázdnym územím, len aby čo najkratšou trasou spojila bod A s bodom B! Do Košíc môžete ísť pokojne cez Budapešť a nesviniť slovenskú krajinu autami s jednou osobou!
Odporúčame