Levočanom a miestnym konšelom je busta i kultúra ukradnutá, videli v nej iba potenciálny zdroj na zvyšovanie turizmu a teda akých-takých prijímov z cestovného ruchu...
Levočanom a miestnym konšelom je busta i kultúra ukradnutá, videli v nej iba potenciálny zdroj na zvyšovanie turizmu a teda akých-takých prijímov z cestovného ruchu...
škoda, že verejnosť, elektorát i politické strany si všímajú problémy kultúry iba po vyhrotení situácie (v tomto patrí vďaka práve JUDr. Machalovi) - ale keď treba prostriedky tu a teraz, nikto nie je ochotný ich uvoľniť, a ani vyvinúť tlak... V tomto zmysle ostali Slováci úplnými roľníkmi. Napokon, nie je nič neobvyklé, keď múzeá (i to len počas akcie) navštevujú teplákoví turisti, prípadne účastník dedinského zájazdu omakáva gotický kus za kusom a "znalecky" odhaduje materiál...
MK SR je ústredným orgánom štátnej správy na úseku múzeí a galérií i zriaďovateľom SNM
ak je to toľký poklad, prečo od roku 2021 s nálezom súkromničila iba PhDr. Herucová a úzky okruh ľudí zo Spišského múzea? Prečo PhDr. Herucová & Co. zverejnili na Slovensku nález iba na mietsnej tlačovke, kým publikáciu riešila v cuczine? Prečo je SNM konglomerátom autonómnych múzeí, kde vlastne nemá nikto moc a kždé kope iba samo za seba?
Namiesto zbytočného článku o výkope pre hydroizoláciu treba skôr zabezpečiť výskum stien,na ktorý sa však nikto nemá... Možno však prídu Maďari...
PhDr. Herucova síce dotiahla na tlačovku i prof. PhDr. Máriu Poetzl-Malikovu, DrSc. (1935) z Mníchova/Viedne, ktorá mala oceniť jej akribiu, ale kto vie, či vôbec sama čítala Herucovej článok, lebo nikomu nie je dostupný... A ktovie, či MPM považuje zverejnenie prave na tlačovke za najvhodnejšie fórum...
Analýzu PhDr. Herucovej nikto okrem úzkeho kruhu v SNM Levoča nevidel a nečítal, nedá sa teda posúdiť, a uznáte, že miestna tlačovka nie je adekvátne odborné fórum. Dalo by sa povedať, že ide o štýl "JPP"...
PhDr. Marta Herucova (SAV) síce publikovala atrubuciu vo francúzskom odbornom časopise a určite jej to zvyšuje akademické bodovanie, ale mohla to urobiť tiež na Slovensku a mimo tlačovky... Ale býva bežné, že tunajší "vedci" utekajú s nálezmi najprv do zahraničia..
Slovenskemu národu však nevadí, keď machalovci vydávajú povolenky na vývoz nášho kultúrneho dedičstva do cudziny...
Ak si naozaj niekto myslí, že medzi Ikeu a D1 sa zmestí elektricka, musí byť padnuty na hlavu...ťažko ju stavať v ochrannom pásme dialnice, nevraviac o potrebe nadjazdu...
Možno by sme mohli poskytnúť tovar, zárobok sa zíde pestovateľom vždy
nuž, ale triptych chcel BB biskup naozaj predávať, a iba na poslednú chvíľu to zastavil a preplatil štát - takže tvrdenie vyššie sa zakladá na skutkovej pravde. Dielo totiž neprišlo do SNG automaticky a samé od seba...
BB tryptich v originále majú v Slovenskej národnej galérii
5) prípadná verejná prezentácia busty od Donatella bude musieť počítať s autorstvom nálezu a atribúcie, ktoré patria PhDr. Marte Herucovej, Ph.D. (SAV). Otázkou ostáva, ako sa rezort MK SR vyrovná s týmto faktom, alebo či PhDr. Herucová bude ochotná spolupracovať s terajším vedením...
6) určite nie poslednou otázkou ostáva, koľkí z hejterov diskusie budú ochotní zaplatiť za vstupenku na prípadnú výstavu... Ako býva vídať v slovenských múzeách, keď urobia akciu (Noc núzeí) – klientelou bývajú teplákoví návštevníci, takže nie je vysoká mienka o domácich divákoch. Prípadne nejeden vidiecky návšteník bez rozpakov omakáva všetky vystavené kusy, znalecky odhadujúc materiál... Netreba sa preto čudovať, keď expozície viac zaujímajú španielskych turistov…
3) Machala si teda chce privlastniť keď už nie objav/atribúciu, tak aspoň jeho verejnú prezentáciu (vystavenie)...
4) Rezortu kultúry vybuchla jediná výstava v SNG – amerických fotografií, kúpená za sumu 250 tisic eur, v kultúre naozaj neuveriteľných (nikdy predtým, ani pri vlastnom výskume, sa nikomu nesnívalo o takomto rozpočte!) . Viackrát zmenené vedenia počas roka 2024 i 2025 (najnovšie: Mgr Art. Juraj Králik a jeho umelecký námestník z Česka!) – nenavrhli ďalší program od 19. 5. 2025, tak možno táto busta bude program náhradný...
1) neraz sa už stalo, že objav alebo drahé reštaurovanie na Slovensku ako prví zverejnili cudzinci, najlepšie Maďari v Maďarsku. Kým tam kultúra vyrába a predáva tučné zväzky zamerané na 'felvidék' a zhromažďuje opulentné výstavy(!), u nás sme schopní zvolať nanajvýš regionálnu tlačovku... proste, oficiálne inštitúcie sa vyznačujú ochotníčením, v lepšom prípade dobrovoľným entuziazmom, pretože na viac im nikto nedá €€€...
2) Pravdou býva, že takýto objav sa prezentuje bombastickou, dobre vybavenou výstavou v národnej galérii, nie púhou tlačovkou pre regionálne médiá “akurát” v Levoči. Jednoducho, takýto objav sa zvykne speňažiť, komečne využiť, ale na odborný marketing organizácie slovenskej kultúry ešte nedorástli... ale nemajú ani financie, aby mohli dorásť.
Na rozdiel od fantazmagorii, machalovci požičiavajú slovenské kultúrne dedičstvo - do Maďarska... Nevadí?
Nešlo o bustu z Betliara, ale súkromného majetku zberateľa na Slovensku, ktorý dedičia rozpredávali.
Bustu však podhodnotil Ďusi Barci z čistej neodbornosti a nevedomosti, ale i tak postúpil na post riaditeľa v Betliari - ale iba preto, že pochádza z okolia...
V roku 2024 naozaj nemusel tušiť o SNG, takže fakt nemal čo povedať; pravda, vedúci zamestnanci a mnoho radových dali k 30. 3. 2025 výpovede, takže je tam riadiaca kontinuita celkom prelomena...
Odporúčame