25. mája 2025 dorazil do logistického centra Aprin neďaleko Teheránu historicky prvý nákladný vlak zo Si-anu. Zdanlivo technická udalosť, ktorá by mohla prejsť bez väčšej pozornosti, však nadobudla oveľa širší geopolitický význam – najmä vzhľadom na to, že prvé rakety dopadli na iránske územie len niekoľko hodín po jeho príchode.
Zatiaľ čo doteraz bol Irán vo veľkej miere odkázaný na námorné trasy cez Hormuzský alebo Suezský prieliv – ktoré sú pod silným vplyvom amerických alebo prozápadných štruktúr – nová železničná trať mení pravidlá hry. Teraz môže Čína dodávať svoj priemyselný tovar do Iránu po súši, obchádzajúc rizikové námorné úseky, sankčné kontroly aj vojenské základne USA.
To však nie je všetko – Irán sa týmto krokom mení z „odrezaného“ štátu na kľúčový tranzitný uzol eurázijskej logistiky. Získava priamy vplyv v troch strategických smeroch:
Na juhu: prepojenie cez severojužný koridor s Ruskom, Kaspickým morom a Indiou.