a na to reagoval undeground takto
na také prípady zákon existuje, musíš vyriešiť nesúlady v katastri v rámci katastrálneho konania a na to zákony máš, vrátane súdneho konania. a na scelenie pozemkov máš takisto zákon o pozemkových úpravách, ak by si nevedel je to zákon č.330/1991 Z.z., ďalšie zákony, ktoré s ním súvisia je občiansky zákonník (ustanovenia §139 ods.2 o nakladaní s vecou, keď je v podielovom vlastníctve), zákon č.504/2003 Z.z. o prenájme pôdy, zákon č.97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách a ďalšie. Ak ich budeš dobre využívať, tak sa dopracuješ k tomu, že riešenie niektorých problémov je nárokovateľné (napr. §12a z 504/2003) a pozemkové úpravy predstavujú jednu možnú, do budúcna bezproblémovú realizáciu takmer protichodných požiadaviek.
A ešte by som rád vedel, ako sa otvorí cesta zlodejom a ako si bezbrehé zlodejstvo predstavuješ? Alebo vieš, že takýto postup tomu zabráni?
prečo teraz je nájom pod cenou? prečo ľudia predávajú pozemky? to si naozaj myslíš, že všetci svoje pozemky povinne predajú? prečo si nevedia ochrániť majetok? to všetko sa môžu naučiť v pozemkových úpravách, ak ich štát na to nepripravil. Tam, kde sa pozemkové úpravy dokončili, tam je úplne iný pomer tých, čo predávajú a nepredávajú, lebo cena pozemkov podstatne stúpne, stúpne nájomné a nedochádza k problémom z hľadiska priamych platieb. Preto aj takéto hlasy, ako je tvoj sú skôr v prospech tých, voči ktorým svojimi príspevkami bojuješ.
ak máš podiel pod štátnou cestou, tak môžeš požiadať súd určovacou žalobou na vysporiadanie vlastníctva. Predpokladám, že na žiadosť o to, aby ten podiel od teba odkúpili, správca cesty nereaguje. Ale spravidla sa jedná o malé výmery, hoci skoro 70% ciest nie je vysporiadaných, vrátane častí diaľnic. Pozemkovými úpravami sa tento stav môže napraviť veľmi jendoducho, dostaneš za ne iné pozemky, ktoré už nebudú pod cestou, ak budeš mať o to záujem.
To, ako nastavil politici systém, je aj v tom, že začali drobným vlastníkom vyplácať náhradu v peniazoch, aby legalizovali veľké náhrady (viď obchvat Bratislavy, viď kauzu pána Bugára). V pozemkových úpravách sa tieto veci riešia transparentne a k špekuláciám by nedošlo, lebo za poľnohospodárske pozemky by dostali iné poľnohospodárske pozemky.
zákon č.330/1991 Z.z. je jedným z najčastejšie novelizovaných zákonov, lebo pozemkové úpravy prinášajú problémy, ktoré v čase jeho vzniku neexistovali, alebo sa o nich nevedelo.
tým som sa nikdy netajil. pozemkové úpravy si platia aj vlastníci sami, lebo vedia, že im je to na osoh. komplexné pozemkové úpravy platí štát, lebo za tento stav nesie zodpovednosť a ich financovanie presahuje ich individuálne možnosti. Na druhej strane asi nechceš dosiahnuť stav, kedy na riešenie všetkých problémov, súvisiacich s užívaním pôdy, budovaním infraštruktúry, boji proti klimatickým zmenám a podobe sa tým, že sa tieto problémy nebudú riešiť, nakoniec doplatia samotní vlastníci, lebo štát im pôdu na ne zoberie.
bezpodielové vlastníctvo nie je vlastníctvo podielové a je chápané ako jeden vlastník (na LV máš pre bezpodielové vlastníctvo len jeden záznam). pozemkové úpravy neriešia vysporiadanie bytových domov.
neprídeš, čítaj nižšie. a pozri sa na stránku komory pozemkových úprav (http://www.kpu.sk).
bude ju mať. pozemkové úpravy sú ako účtovníctvo, výmera katastra sa nedá zväčšiť alebo zmenšiť, s čím do nich vstupuješ, s tým aj vystupuješ. nikto nepribudne, nikto neubudne. Ak sú nejaké rozdiely, tak sú to spravidla nesúlady medzi realitou a evidenciou na katastri (napr. písomné výmery, druhy pozemkov, spôsoby užívania pozemkov a podobne), že časť pozemkov sa použije na cesty (v pozemkových knihách sa na cesty používala často časť pozemkov vlastníkov) a iné spoločné opatrenia. Vyrovnanie v peniazoch (čo je zjednodušená forma odpredaju malých podielov štátu/obci) sa deje len a len na základe súhlasu vlastníka s vyrovnaním v peniazoch (vlastník môže, nemusí súhlasiť) a s notársky overeným podpisom. Cena sa určuje podľa bonity a častokrát je vyššia ako ponúkajú niektorí záujemcovia o kúpu pôdy.
priemerná doba konania o pozemkových úpravách bola 6 až 8 rokov. Minimálne 7x ste dostali z okresného úradu doporučený list do vlastných rúk: pozvánku na ustanovujúce zhromaždenie združenia účastníkov pozemkových úprav, výpis z registra pôvodného stavu, návrh zásad na umiestnenie nových pozemkov, zásady na umiestnenie nových pozemkov, návrh umiestňovacieho plánu, pozvánky na osobné prejedanie návrhu zásad, návrhu umiestňovacieho plánu a podobne. Pozemkové úpravy vyžadujú aktivitu, ale ak ste sa procesu nezúčastnil, tak aj tak sa s vaše pozemky scelia - a ak sa scelili do jedného pozemku, tak boli primerané (aspoň čo sa týka kvantitatívneho zhodnotenia). Takže nič iné, ako aktívny prístup ku konaniu o pozemkových úpravách vám nezostáva. Čo sa týka urbáru, bude to asi niečo podobné. Vlastníctvo je podľa ústavy nepremlčateľné, ale tiež podľa tej istej ústavy aj vlastníctvo zaväzuje.
tak presvedč vlastníkov aby pôdu nepredávali. alebo tvoje rozhodnutia sú rozhodnutím niekoho iného?
Počas pozemkových úprav dostávaš všetky informácie, vrátane informácií o územnom pláne v obvode pozemkových úprav - a je len na vlastníkovi, ako sa rozhodne. Každý vlastník sa na základe týchto informácii vie, kde sú jeho pozemky, aké tam má výmery a rozhoduje sa, ako sa mu pozemky scelia. Jednoduchým kritériom je primeranosť (v polohe, výmere, hodnote a podobne). Neznamená to explicitne, že budeš mať len jeden pozemok, aby sa zachovala primeranosť, tak ich budeš mať viac, možno niekde sa zachová aj podielové vlastníctvo, ak výmera nebude dosahovať minimálnu výmeru parcely, a budeš žiadať zachovanie výmery v nejakom bloku (napr. kde je plánované niečo v územnom pláne). Treba si uvedomiť, že územné plány sa časom menia, a aj zmena vlastníctva ich môže zmeniť - ale na druhej strane o zmene územných plánov rozhodujú obce a tam máte predsa vami zvolených zástupcov.
Ver tomu, že sa dohodnú. Pozemkové úpravy sa na Slovensku vykonávajú už vyše 160 rokov a ak by sa vykonávali nepretržite aj posledných 70 rokov, tak by takéto problémy neboli. Po roku 1991 sa vykonalo vyše 700 projektov pozemkových úprav, vrátane jednoduchých pozemkových úprav a odhadom sa ich zúčastnilo vyše pol milióna ľudí. Myslíš, že sa nedohodli?
pokiaľ máš do 400 m2 na poľnohospodárskej, do 2000 m2 na lesnej tak štát. je to takzvané vyrovnanie v peniazoch. vzhľadom na to, že sa jedná o pozemky v extraviláne, tak cena podľa BPEJ, pri jednoduchých pozemkových úpravách podľa znaleckého posudku.
ešte raz, predpokladáš, akoby všetci mali povinnosť predať pozemky. a ak ich predali, tak ich niekto prinútil? s tým pozemkové úpravy nemajú nič spoločné. a ak ich niekto prinútil, tak to rozhodne neboli pozemkové úprav, ale nemožnosť prístupu k vlastnej pôde, systém hospodárenia na pôde, ktorý povýšil užívanie nad vlastníctvo, takmer nekonečné nájomné zmluvy, takmer nulové nájomné.
Proti predaju do zahraničia sme tu mali zákon č.140/2014. Bol úplne bezzubý, lebo sa dal jednoducho obísť a nakoniec aj zrušený. Len čo normálnym ľuďom skomplikoval život.
Ako vyzeral nákup pozemkov pre automobilky v Žiline alebo pri Nitre? A ako vyzeral pri Trnave? Tam boli pozemkové úpravy ukončené, čo asi bude argument proti nim, lebo sa im to vopred pripravilo (boli ukončené dávno rozhodnutím).
Predpokladám, že nemáš vlastný pozemok alebo žiadne pozemky v spoluvlastníctve. Mal by si si prečítať zákon č.330/1991 Z.z. o pozemkových úpravách. Dozvedel by si sa, že vlastníctvo spoločných nehnuteľností sa zachováva, že v projekte pozemkových úprav sa nevzdávaš žiadneho majetku, ak nepočítame príspevok vlastníkov na komunikácie alebo iné, nevyhnutné opatrenia, tie sú však pri komplexných pozemkových úpravách sú 3-5% celkovej výmery (ak tam štát nevlastní žiadne pozemky) a často sú tieto príspevky pod hranicou nesúladov písomnej výmera (tá čo je uvedená na liste vlastníctva) a výmery určenej v teréne. Po pozemkových úpravách máš zabezpečený prístup na pozemok - a o tom, ako budú pozemky usporiadané rozhodujú vlastníci - a projektanti pozemkových úprav sú len tí, ktorí tieto dohody sprostredkujú. A pozemky, ktoré slúžia všetkým (cesty, protierózne opatrenia) sa označia ako nescudziteľné - teda ich nemôže obec alebo štát predať (dokonca ani zaťažiť).
Ak ste na pozemku 5 vlastníci a váš podiel je vúčší ako minimálna výmera pozemku (v projekte pozemkových úprav by mala byť na poľnohospodárskej pôde minimálne 400 m2), tak budete mať každý svoj pozemok v 1/1 a aj na tom istom mieste (v rámci pôvodnej parcely).
Ak budete mať aj inde nejaké iné pozemky, hoci menšie, je možné, aby sa vám tieto podiely pričlenili k tomuto pozemku. Potom pochopiteľne už nebude úplne na tom istom mieste (lebo aj vaši spoluvlastníci môžu mať také isté podiely) - ale zostane zhruba v pôvodnom umiestnení.
Môže sa stať, že ak by všetci mali v iných lokalitách malé výmery a priradia sa k najväčšej výmere, tak v niektorých lokalitách (myslia sa tým súvislé plochy pôdy s rovnakými vlastnosťami) bude prebytok požiadaviek a niekde bude voľno. Projekt pozemkových úprav je dohoda všetkých vlastníkov, ktorú sprostredkuje projektant tak, aby každý mal svoje nové pozemky primerané - v polohe, cene, spôsobe využívania a podobne.
priemerná doba od ukončenia ROEP je už vyše 12 rokov. ROEP bol len nástroj, ktorý spravil evidenciu vlastníckych vzťahov, niečo ako vlak, ktorý doviezol dáta, ktoré sa zbierali od vlastníkov, digitalizovali sa mapové podklady a aktívnou účasťou vlastníkov na konaní, do stanice zvanej kataster nehnuteľností. ROEP je len nástrojom zjednodušenej evidencie a riešenia problémov vlastníkov - teraz máte na riešenie len konanie na katastri alebo na súde. Iná cesta nie je. Komisia bol len poradný orgán - rozhodnutia vydávali orgány štátnej správy a tie aj nesú za ne zodpovednosť.
základný princíp je primeranosť. v polohe, výmere, hodnote, využití pozemku a ďalších dohodnutých pravidiel - a tie navrhujú a schvaľujú, okrem tých zo zákona, len a len vlastníci. zákon umožňuje nedodržania primeranosti len smerom nadol a s výslovným písomným súhlasom vlastníka. to je prípad, keď budeš ako vlastník chcieť zlúčiť všetky pozemky do jedného (ak majú väčšiu výmeru ako minimálna výmera nových pozemkov, 400 m2). v tvojom prípade by ti zostala záhrada, z B a C by sa ti mohol vytvoriť jeden pozemok (ak budeš chcieť). Ak ho budeš užívať, tak budeš chcieť len jeden, ak ho budeš len prenajímať alebo mať predstavu, že na C sa bude stavať hotel, tak budeš chcieť ich ponechať v pôvodnom umiestnení. Je to len na tebe. Ale musíš spraviť nalsedovné: byť aktívny v procese pozemkových úprav. A ešte nezabudni, over si údaje v katastri nehnuteľností, či ich tam máš správne uvedené, aby ti okresný úrad doručil minimálne 5x dokumentáciu ku konaniu pozemkových úprav.
Odporúčame