„Prečo si to urobil?“ Vyšetrovanie havárie lietadla v Indii naberá desivý rozmer, z rozhovoru pilotov mrazí
Nie je to sci-fi–v kokpite naozaj existuje možnosť „zavrieť kohútik“ k palivu. Každé dopravné lietadlo má palivové uzáverové ventily (fuel shut-off) ovládané páčkami alebo tlačidlami. Slúžia na
- štart a vypínanie motorov (po pristátí sa bežne prepína do polohy CUTOFF),
- rýchle zastavenie motora pri požiari, vibráciách či úniku oleja
Páky sú síce chránené, ale nie zamknuté – pilot ich musí vedieť rýchlo použiť v núdzi. Preto teoreticky stačí jeden omyl či skrat v hlave a oba motory ostanú bez paliva, hoci všetko ostatné funguje. Dopravné lietadlá majú viacero motorov a dokážu fungovať pri výpadku niektorého z nich. Prívod paliva je možné zastaviť selektívne pre vybraný motor.
Takže áno – podobne ako pri motorke stisneš kohútik benzínu, aj v lietadle vie posádka zastaviť prívod k turbínam. Rozdiel je len v tom, že každé takéto rozhodnutie má presné postupy a zvyčajne dvojakú kontrolu, aby sa predišlo tragédiám, aká sa rieši v článku.