Ja áno. Už som odovzdal zaťovi. Ale už tiež na to nadáva. Je to drahšie, ako sa starať o deti. Vlastná skúsenosť.
Podľa:vlákien iba prvá úroveň času |
najnovšie po najstaršie najstaršie po najnovšie |
Zdieľanie áut má veľa výhod, ale aj nevýhod. Rovnako aj kúpa auta sa nedá merať len ekonomickými kritériami. Veď koľko vecí si ľudia kúpia, aj keď ich kúpa nie je celkom ekonomická, ale robí život pohodlnejší. Bolo by možné na túto tému veľa diskutovať. Jedno je však isté. Zdieľanie áut problém prepchatých komunikácií a nedostatok parkovacích plôch to nevyrieši, určite nie v najbližších rokoch.
Zdieľanie je pekná myšlienka, určite nájde svoje miesto - ale presne ako sa píše, je to pre komunitu rovnako zmýšľajúcich ľudí. Ktorí berú systém hlavne z ekologického hľadiska...tzn. nejdem všade autom, hoci by som mohol a tým prenechávam auto k dispozícii inému. Lebo nemôže fungovať žiadny takýto systém, ak jeho všetci účastníci sa chcú každý deň odviezť do práce a z práce a v nedeľu v noci o 0:00 sú všetci v appke aby si uchytili voľné auto...
.
My práve máme skúsenosť so zdieľaním v socializme, napríklad spoločné práčovne v dome. Ak je všetko všetkých tak to dopadá dosť zle. Práčovne boli rozkradnuté a nefunkčné. Fungovalo to len tam, kde sa o to niekto "staral" a ten niekto z toho často aj profitoval. Logistika, stráženie a opravovanie niečo stojí. A ostatní vedeli, že je to zaslúžené a dopriali mu to.
.
Žiadny systém nerobí ľudí lepšími. Ale dobrí ľudia si môžu urobiť systém.
car sharinig - pekne sa to číta, ale:
- idem do práce (z dediny), cca 40 km (nie do mesta, je to opäť dedina, len iný okres). Ráno pozriem že je voľný homér v susedstve, nasadnem, odveziem sa a odparkujem auto. Po 8 hodinách v práci vyjdem von, kliknem na aplikáciu, kde je najbližšie auto a... Auto nikde. Niekto iný, kto býva blízko môjho pracoviska si ho požičal, keď išiel na poobednú a v blízkosti nič voľné už nie je. Takže som bez vozidla, 40 km od domova... Tých 40 km trvá prostriedkami verejnej dopravy viac ako TRI hodiny (plus čakať na spoj, ktorý chodí raz za hodinu) spolu s min. tromi prestupmi. Ďakujem, zdieľanie na prvý pohľad fajn, ale stále zostanú ľudia, čo sa bez vlastného auta nepohnú.
Vo veľkých mestách je riešením fungujúca verejná doprava. Napríklad vo Viedni alebo v Prahe mi ani nenapadne ísť do centra autom, ak tam neveziem nejaký náklad. Na vidieku je to iné. Neviem si predstaviť verejnú dopravu, ktorá by ma doviezla mojich 15 km do práce z Kysuckého Nového Mesta, kde bývam 2 km od autobusovej a vlakovej stanice, na perifériu Žiliny, kde pracujem, za 20 min. Toľko mi to trvá autom. Podotýkam, že doma parkujem vo vlastnej garáži a v práci na firemnom parkovisku, takže nemám žiadne nároky na verejné parkovanie a ideme vždy dvaja.
To boli dva extrémne príklady, Bratislava je niekde medzi.
Auto, PC, a rôzne iné tzv. "životne dôležité" technické vymoženosti sú symbolom slobodného rozhodovania či sa nimi necháme zotročiť, alebo nie. Väčšina ľudí si myslím dokáže racionálne zhodnotiť kde je hranica, kedy tieto veci slúžia a pomáhajú pri naplňovaní slobody človeka a kedy zotročujú. Je to ako s ohňom - dobrý sluha, ale zlý pán. Stačí teda iba mať pod kontrolou, aby tieto veci slúžili nám a nie my im. Ale je to veľmi relatívne, napríklad pohyb peši v malom meste s nedostatkom parkovísk dáva väčší pocit slobody ako presuny autom, ale na väčšie vzdialenosti to už neplatí.
Možno trocha od veci...
Nedávno som pri istom hypermarkete videl slečinku, ktorá zaparkovala pri vchode svoj 150 tisícový Mercedes pri vchode na mieste vyhradenom pre ŤZP. To bol pocit slobody!
K reakciám: „Moja sloboda sa končí tam, kde sa začína sloboda druhého.“ (J. J. Rousseau)
Pán redaktor ten amerikánsky názov "car sharing" pre popísaný systém (podotýkam bez zisku pre súkromnú šrajtoflu), je v podstate založený na socialistickom princípe. Žeby sa sem tam ľudia prebudili? Trochu ma v tejto súvislosti zaráža, že je to vlastne popieranie základného kapitalistického princípu, že zisk je hybnou silou pokroku :-) Je tu jedno veľké nebezpečie pán redaktor. Ono by sa mohlo celé zvrhnúť, áut by bol potrebný zlomok a čo potom s našimi automobilkami na ktorých visí existencia Slovenska? Veď my sme už od havliády prišli o všetko a zabudli robiť všetko. Čo myslíte, koľko mladých dnes rozumie napríklad poľnohospodárstvu? Z Havlovej lásky a pravdy k Spojeným štátom sa ešte nikto nenajedol.
Dočerta a to o pár dní bude veľká oslava slobody...
Odporúčame