Rád by som autorovi položil nejakú otázku, ale ako vidno, tak jeho slovutné blahorodie s "plebsom" nediskutuje. Skrátka: Sedím si na univerzite a je mi dobre! ;-7
Podľa:vlákien iba prvá úroveň času |
najnovšie po najstaršie najstaršie po najnovšie |
Ani niekoľko dní po uverejnení zaujímavého a podnetného článku žiadne reakcie diskutérov o téme nášho školstva? O témach domácej a svetovej politiky je niekedy aj dvesto diskutujúcich pod článkami. Nevypovedá to niečo zásadné o nás? Možno máme dojem, že sme natoľko vzdelaní, že o téme vzdelávania ani nepotrebujeme diskutovať. Veď žijeme v krajine s počtom obyvateľov, aký má nejedno veľkomesto sveta, pričom máme skoro štyridsiatku vysokých škôl.
Skúsim vyjadriť svoje názory na predmetnú tému, aj keď s veľkou pravdepodobnosťou bez šance, že si ich niekto prečíta.
Škoda, že autora článku nevidí divák v televíznej diskusii, nepočuje v rozhlasovej debate, teda nesleduje ho
v situácii, ktorá doteraz nie je realitou v slovenských médiách, totiž v rozhovore s viacerými odborníkmi. Akým poučením pre divákov a poslucháčov, akou skvelou skúsenosťou názorovej konfrontácie pre samotných odborníkov, by boli také odborné diskusie.Debát politicky neangažovaných odborníkov v našich médiách niet.
Pokračujem:
Autor článku má pravdu. To, čo v našej spoločnosti chýba ako soľ, je odborná diskusia o dlhodobej stratégii a vízii všetkých oblastí vrátane školstva.
Najmä problematiku vzdelávania by mali verejne, teda v médiách, sledovať nielen odborníci, ale aj laici, a to rodičia detí tak v predškolskom veku ako i rodičia detí školopovinných, starí rodičia, vyspelejší žiaci , študenti,
v podstate celá verejnosť. "Ale koho môže taká problematika vážne zaujímať?", môže si niekto klásť takúto otázku. Aby táto problematika zaujímala čo najviac občanov tejto krajiny, to už by malo byť starosťou zodpovedných ľudí z médií, najmä z verejnoprávneho média. Mali by premyslieť taký diskusný formát, ktorý by pritiahol ľudí k televíznym obrazovkám. O úroveň práce všade tam, kde ide o výchovu a vzdelávanie, by sa mali zaujímať všetci občania, lebo od charakteru a kvality vzdelávania závisí kvalita vo všetkých oblastiach práce a života.
Ešte pokračujem:
Autor článku pripomína, že žiadne reformy slovens.školstva sa doteraz nekonali. Aj dokument Učiace sa Slovensko (rovnako ako dokument Milénium z roku 2001) je len pokusom, návrhom novej koncepcie a dlhodobej perspektívy, upozorňuje autor článku. Ale nemali by sa práve autori dokumentu Učiace sa Slovensko (Višňovský, Burjan, Ftáčnik, Juráš, Vantuch, Vozár) dožadovať toho, aby sa o ich práci, za ktorú dostali nemalú odmenu (určite oprávnenú, ale to nemala byť ich jediná aktivita v snahách upresňovať, kompletizovať ciele a obsah reformy) aj verejne diskutovalo, ale v odborných diskusiách, na ktorých budú prítomní tak oni ako i viacerí ďalší odborníci z tých oblastí výchovy a vzdelávania, ktorým v dokumente venovali pozornosť. Napríklad Juráš v diskusiách o predškols, výchove a o predškols. vzdelávaní, Ftáčnik o regionálnom školstve a o vzdelávaní príslušníkov národnostn. menšín, Burian o pracovných podmienkach učiteľov, Vantuch o duál.vzdelávaní,Višňovský a Vozár o VŠ.
Kto tu má prichádzať s požiadavkou odborných diskusií, ak nie samotní odborníci? Ale mali by prichádzať aj s požiadavkou verejných odborných diskusií sprístupnených tak odbornej ako i laickej verejnosti prostredníctvom verejnoprávneho média.
Aká je realita v súčasných médiách? O všetkom diskutujú len politici. Isteže treba sledovať aj diskusie politikov, ale debát s politikmi je už neúnosne veľa..Politici sú síce odborníkmi v istých oblastiach, ale ich úlohou je v prvom rade obhajovať politické programy svojich strán alebo strán, ktoré ich do funkcií nominovali. ("Neuhnúť ani o piaď!") No hlavným poslaním politikov by malo byť presadzovanie rozumných vecí, na ktorých sa dohodli odborníci. Kde však má verejnosť možnosť počúvať politicky neangažovaných odborníkov?!
V tom najvhodnejšom čase na sledovanie diskusií ich v diskusiách niet. V čase víkendu sadajú diváci
k televíznym obrazovkám, aby sledovali výlučne politické relácie.Na TA3 reláciu V politike, na Jednotke O päť minút dvanásť.
Ešte si dovolím pokračovať, veď iných diskutérov (zatiaľ) v tomto diskusnom priestore zatiaľ niet.
Ako je možné, že verejnoprávne médium (RTVS) doteraz neprišlo s takou samozrejmou a nevyhnutnou ponukou divákom televízie, akou je ponuka odborných diskusií o jednej dôležitej téme (diskusií viacerých odborníkov - aj piatich siedmich, desiatich - nie len len diskusie jedného odborníka či dvoch), a to v tom najviac sledovanom čase, napríklad v sobotu po obede alebo v sobotu podvečer pred televíznymi novinami? Požadovať navyše diskusiu odborníkov s možnosťou klásť im otázky aj zo strany divákov, nielen otázky vopred pripraveného redaktora (resp.vyjadrovať
i názory na tému na lište obrazovky), to už by bola na Slovensku, v krajine s niekoľkými desiatkami vysokých škôl, požiadavka ako z ríše snov.
Isteže musia o odborných témach odborníci diskutovať najprv medzi sebou navzájom. Ale o hľadaní riešení veľmi vážnych problémov tejto krajiny musí byť informovaná celá verejnosť.Nielen politikmi.
Odporúčame