Tieto Poctarove slova by si Nemci (aj Rakusania) mali vytesat do kamena ako pomnik svojej hluposti.
Tieto Poctarove slova by si Nemci (aj Rakusania) mali vytesat do kamena ako pomnik svojej hluposti.
Ano, pri spaľovaní vodíka s kyslíkom by sa ako jediný produkt vytvárala vodná para. Lenze spalovaci motor nepouziva cisty kyslik, ale pouziva vzduch, ktory obsahuje vela dusika, takze pri spalovani vodika so vzduchom vznikaju oxidy dusíka NOx . V tomto je spaľovací proces podobny ako pri dizlovom motore aj s prislusnymi emisiami. Resp. situacia je este horsia, lebo vodik sa vyraba hlavne z plynu, kde su emisie na urovni spalovacieho motora spalujuceho plyn. Takze emisie cez spalovanie vodika su dvojnasobne, ako keby sa plyn spalil rovno v spalovacom motore.
Bezemisna vyroba vodika z elektriny elektrolyzou je mozna, no draha a hlavne neexistuje bezemisna elektrina a technologia vyroby vodika elektrolyzou vody tiez pridava emisie. Cez vodik je to jednoducho neriesitelne nielen spalovanim ale aj palivovymi clankami. Ked drviva vecsina automobilik uz skoncila s palivovymi clankami aj EU oficialne vyhlasila, ze vodik v osobnej doprave uz nepovazuje za perspektivny a nebude ho podporovat.
https://worldakkam.com/il-divo-star-carlos-m…
Il Divo star Carlos Marín died at a hospital in Manchester at the age of 53, Covid.
The Spanish singer fell ill on December 7th and fell into a coma.
Vyroba vodika sa riesi uz 30 rokov a stale su len dva sposoby.:
Z plynu, pricom emisie pri jeho vyrobe su cca na urovni priameho spalovania v spalovacom motore. Zlozita draha technologia na vyrobu, uskladnenie, distribuciu, plnenie do FCEV, vysoka cena a komplikovanost FCEV zvysyje uhlikovu stopu este viac ako pri jednoduchom spaleni v spalovaku.
Vyroba vodika elektrolyzou pomocou elektriny. Teoreticky by to mohol byt spravny relativne bezemisny sposob, no v reale nie je k dispozicii tal cista elektrina, ze vodik vyrobeny z elektriny by bol riesenim.
Jeho cena je enormna a ucinnost retazca elektrina -> vodik -> distribucia -> plnenie -> premena na elektrinu v vodikovom aute je len 20%. Pouzitie elektriny priamo do elektromobilu je teda jedina efektivna cesta.
No keby fakt existoval zazracny efektivny sposob vyroby vodika, do lodi, vlakov, lietadiel by bol super.
Ale na zazraky neverim.
Pre osobnu a lahku nakladnu dopravu je vodik mrtva technologia, co oficialne vyhlasila EU.
Na dotacie elektromobilov na Slovensku bolo v dvoch kolach poskytnutych cca 9 mil euro, ani tie sa vsetky nevycerpali. Ziadne desiatky milionov. Len cca 2x tolko ako Sulik minie na dve uplne zbytocne vodikove plniace stanice.
Pan Sulik radsej oplieska 4 miliony na vystavbu dvoch plniacich stanic pre vodikove elektromobily v case, ke EU konecne jednoznacne zavrhla vodik ako nepouzitelnu technologiu pre osobnu a lahku nakladnu dopravu. Ja tvrdim, za ani v tazkej nakladnej, (kde EU dava este vodiku sancu a bude ju podporovat), cisto bateriova technologia pre svoju jednoduchu skalovatelnost elektromotorov a akumulatorov tiez prevalcuje drahu a komlikovanu vodikovu technologiu.
Ked sa fakty niekomu nepacia, tak produkuje zbytocne osobne urazky.
Tentokrat velmi dobry clanok od p. Andrejcaka. Presne toto iste sa dialo na SK pri prvom aj druhom kole dotacii na elektromobily. Predajcovia drzali vyssie ceny, aby si cast dotacie uchmatli pre seba. V prvom kole nebolo proti tomu obrany, lebo podla zlych podmienok dotacie, elektromobil musel byt kupeny od slovenskeho predajcu. Preto sa ani peniaze prveho kola dotacii nevycerpali aj ked bolo predlzovane. V druhom kole sa uz mohlo auto kupit v zahranici, v hociktorej krajine EU, takze stacilo vybrat najlacnejsu ponuku a SK predajcovia uz nemohli tiez drzat vysoke ceny.
Pre mna dotacie na bev nikdy nemuseli byt, co som chcel kupit, kupil som.
Myslis tie elektromobily, ktorych sa kazdym rokom vyrobi viac ako dvojnasobok ako sa vyrobilo predosly rok a vsetky sa predaju, pricom na niektore je cakacka aj viac ako rok. Dotacie su len v niektorych krajinach, daju sa pouzit len na lacne elektromobily, a postupne sa dotacie znizuju a rusia, lebo elektromobilita uz dotacie nepotrebuje. Elektromobily su uz dnes pri zaratani prevadzkovych nakladov lacnejsie ako spalovaky.
A k emisiam: aj ked by sa vsetka elektrina pre EV vyrobila najspinavsim moznym sposobom z uhla, elektromobil vyprodukuje v celom svojom zivotnom cykle o 25% menej emisii ako spalovak. Priemer emisii vyroby elektriny vEU je taky, ze elektromobil vyprodukuje o 55% emisii menej ako spalovak. Vo Svedsku o 85%. Tieto udaje su zo studie z roku 2017, odvtedy sa vyroba elektriny v EU podstatne emisne zlepsila, takze cisla budu dnes pre EV pozitivnejsie. Vyroba elektriny sa bude v buducnosti uz len emisne zlepsovat, takze elektromobily budu do buducnosti este viac cistejsie.
Tesla nebyva v ziadnom rebricku ACEA, pretoze pre ACEA Tesla neexistuje, lebo nie je clenom ich spolku. Tesla sa objavi v zoznamoch len vtedy, ked Tesla zverejni predaje, alebo vtedy, ked EU zverejni registracie novych aut v EU.
EV-Volumes expects sales of 6.4 million EVs in 2021, a growth of 98% over 2020, with BEVs reaching four million units and PHEVs 2.4 million units.
“By the end of 2021 we expect over 16 million EVs in operation, counting light vehicles, two-thirds BEVs and one-third PHEVs.”
Dotacie su len v zopar krajinach a len na lacne elektromobily. Pritom elektromobily sa predavaju vsade a narast predajov je enormny, okolo 100% rocne. Predaj spalovakov klesa 20% az 30% rocne.
Daj nejaky dokaz, ze kvoli elektromobilite niekde skolabovala siet. Elektrtomobilov je dnes tolko, ze im staci podstatne menej ako jedno percento elektriny, co sa v spotrebuje. Ked povedzme o 30 rokov bude polovica vozidiel co dnes jazdia na benzin ci naftu jazdit na elektrinu, tak budu potrebovat len 15% spotrebovanej elektriny,pretoze to je ekvivalent polovice spotrebovanej nafty a benzinu. Takze pri prechode bude treba o pol percenta elektriny rocne viac. Pre vyrobu ani distribuciu nie je ziaden problem zabezpecit o pol percenta rocne viac elektriny. Navyse, cim dalej tym viac sa kvoli cene elektrinou setri, takze setrenim bude aj nejaky pokles spotreby elektriny. Elektromobily, ktore mozu nabijat doma ci v praci mozu vyuzivat zlacnene tarify v casoch prebytkov elektriny, cim nielen usetira za nabijanie ale vyuzivaju distribuciu pri minimalnom zatazeni. Navyse nabijanie modernych elektromobilov mozno riadit priamo distribucnou spolocnostou.
NIkdy nehovor nikdy, bateriovy elektromobil Detroid electric rok vyroby 1916 jazdil v júni 2017 po Bratislave.
Moj elektromobil ma 8 rokov, degradacia jeho trakcnej baterie je cca 15%, kludne sa bude dat pouzivat dalsich 10 rokov, ked degradacia bude asi 25%. Aj klasicka 12V olovenna bateria je v nom este originalna, pretoze elektromobil na nastarovanie potrebuje len velmi malo, cca 20A na par sekund., dokedy sa nastaruje pocitac a spusti menic 400VDC na 12VDC (ekvivalent alternatora). Zaruka na trakcnu bateriu elektromobilu byva 8 rokov a 150 az 250 tis km.
Na mestskych BEV mam celorocne pneumatiky. Zimne/letne menim len na BEV na dlhe trasy, pricom ich menim sam doma v garazi. Nechcem aby moje elektromobily dvihali na zdvihakoch v pneuservise. Kolesa odveziem do pneuservisu len prevazit, resp. prezut ojazdene.
Este k brzdeniu motorom versus rekuperacia. To si skutocne myslel vazne, ze je to rovnake? Rovnake to urcite nie je. Rekuperacia brzdi podstatne vyssimi vykonmi u niektorych BEV az 100kW, brzdenie motorom spalovaka bude podstatne slabsie. Navyse brzdenie motorom spalovaka amortizuje motor, spojku aj prevodovku, preto som sa cely cas, co som jazdieval na spalovakoch intenzivnemu brzdeniu motorom vyhybal a pouzival ho len v kritickych situaciach, napriklad pri zjazdoch s tazkym privesom v 40 stupnovych teplotach ked mohli mat brzdy problemy. Je efektivnejsie castejsie vymenit brzdove oblozenie ako si nechat amortizovat pohonny system. Naucili ma to pred mnohymi rokmi firemni soferi, setrili tak auta, co si potom odkupili.
.
Ved pockame uvidime ako to bude. Ucinnost baterie a inych komponentov auta ma az tak nezaujima, je taka aka je a nic s tym nenarobim.
Vratim sa k tvojim otazkam. Servis by ma ani az tak nezatazoval, ale ked servis jednoducho nie je je to urcite lepsie. Efektivitou som narazal na to, ze pri servise spalovakov treba vymenit naplne, filtre, a.t.d. ktore treba vyrobit a tiez zlikvidovat. Pocas zivotnosti spalovaka je to dalsia nemala zataz, na ktoru sa zabuda.
Spotreba elektriny ma tiez az tak nezaujima, pretoze vyuzivam vsetok komfort elektromobilu, ktory samozrejme vyzaduje elektrinu navyse mimo jazdenia. Skrabky a ine pomocky na ocistenie auta od snehu a ladu nepouzivam, auto sa odmrazi a vykuri samo.
Samozrejme to stoji elektrinu za niekolko desiatok centov navyse.
No ked citas pochybne zdroje, mozes mat ten pocit. Faktom je ze tesla ma najlepsi softver, ao vsetkych vyrobcov elektromobilov. Pravidelne pridava nove funkcionality aj na auta, ktore su uz davno po zaruke, pricom prihliada na poziadavky zakaznika, ake funkcionality si zela pridat. Pritom je to vsetko zadarmo. Ziadna ina automobilka to tak nerobi. Mame dve tesly, jednu 6 rocnu, jednu rocnu, nikdy ziaden problem s teslacky sytemom nebol. Po 6-tich rokoch pribudlo tolko novych funkcionalit, ze uz uplne ine auto, s vylepsenim ovladanim, rozsiahlejsim infotainmentom a pribudli mnohe dalsie moznosti ovladania cez mobilnu aplikaciu. Ked aj asi dva krat za tych 6 rokov mali tesle niekolkohodinovy problem s centralnym systemom, ktory som si ja ani nevsimol, na funkcnosti auta to nemalo ziaden vplyv. S platenim nikdy problem nebol.
Odporúčame