Za preklep v mene sa velmi ospravedlnujem.
Za preklep v mene sa velmi ospravedlnujem.
Pan Andsrejcak sa dnes exemplarne "vyznamenal"
citujem y jeho prispevku:
"Netvrdí síce, že ide o plnohodnotné rodinné auto, ale pre tých, ktorí denne nenajazdia v meste viac ako 30 km, je ideálnym dopravným prostriedkom"
Ked novinar po sebe necita a "nedopatrenim" yabudne napisat jednu nulu navyse pri tak ostro sledovanom parametri ako je dojazd elektromobilu na jedno nabitie, je velmi otazne, ci to nahodou nebol zamer aj za takuto stupidnu cenu poskodit renome vozidla.
Oficialy dojazd Dacie Spring na jedno nabitie je 230 km podla kombinovanej metodiky WLTP (mesto, okresky, dialnica) pricom dojazd na jedno nabitie cisto mestskej prevadzky len v meste ma podla WLTP 305 km.
Navyse Daciu spring mozno nabijat samozrejme aj pocas dna, takze denny dojazd mozno zvysit akokolvek nad tieto hodnoty. Samozrejme zimny dojazd pri minusovych teplotach bude mensi cca o 20% az 30% v zavislosti ako komfortne bude vozidlo vykurovane.
Termin "Skutocna hodnota akcii: neexistuje. Existuje len aktualna hodnota akcii presne taka aku ju definuje v danom momente prislusna burza. Samozrejme chapem aky parameter ste chceli uviest, vami uvedena suma znamena nieco uplne ine a nema s hodnotou akcii nic spolocne.
Kapitalovy trh je vseobecne velka hra s velkymi peniazmi, niekto ziska, niekto strati, no stratene aj ziskane peniaze su uz skutocne realne. Nech by to bolo s cenou akcii TSLA hociako, nic na veci nezmeni, ze Tesla je najdynamickejsia automobilka, ma v prevadzke tri fabriky, stvrtu tesne pred zaciatkom vyroby a piatu rozostavanu. Brzdenie cipovou krizov sa jej az tak nedotklo ako inych automobiliek, nerobi prestavky vo vyrobe aj za cenu, ze musi domontovat nejake nedolezite komponenty majitelom az po odovzdani auta.
Neustale navysuje vyrobu a predaj pricom zaujem aj tak nedokaze pokryt. Tesla nema distributorov ani predajcov, predava priamo zakaznikovi. Nedava ziadne peniaze do reklamy.
Sam Musk dlhodobo tvrdi, ze akcie Tesly su enormne nadhodnotene. No kapitalovy trh funguje po svojom a aj enormny predaj akcii Muskom nejako podstatne kurz akcii TSLA neznizil. Pokles po predaji 9.11 na 1024 USD len vratil cenu TSLA na stav z 25.10. Najvyssia hodnota akcii TSLA bola 4.11 na1230, pricom cast akcii predal este predtym ako to ohlasil na Twitteri., cize priemerna cena predaja bola niekde medzi tym. Clanok je dost neaktualny, pretoze pan novinar sa pozabudol pozriet na dnesny stav, TSLA sa uz od poklesu sa uz zotavuje. Teraz je 1105USD za akciu. Tu je aktualizovany graf, pre lepsi prehlad si treba prepnut polrocny, ci rocny priebeh:
Emisie nejhakej sopky tisice kilometrov daleko ma netrapia tak ako bordel zo spalovakov v meste v ktorom zijem.
Studia Volva sice nekoresponduje so studiami Transport and Enviroment, ktore som sem daval uz viackrat.Ale nech, povedzme, ze Volvo ma vypocty spravne.
Pan novinar vypichol len negativne fakty a citoval len najvysie kilometre, ked sa situacia obrati pozitivne na stranu elektromobilu. Pritom v studii sa pri dobrom energetickom mixe spomina obrat pri odjazdeni 50 tisic km. Pricom renergeticky mix sa bude casom zlepsovat ako aj vyroba baterii bude do buducnosti uz len cistejsia a baterie sa budu recyklovat efektivnejsie.
Napriklad v novych LFP bateriach sa uz nepouziva mangan, su preto o cca 20% lacnejsie, nehorlave, a maju cca 3x mensiu degradaciu, pricom im nevadi stale nabijanie na 100% kapacity. Na druhej strane .maju mensiu vahovu aj objemovu energeticku hustotu, preto su urcene pre mensie a stedne elektromobily s mensim dojazdom (WLTP do 500km).
U vsetkych bateriovych technologii sa pomery drahych a enviromentalne zatazujucich komponentov clankovneu stale upravuju smerom dole.
Autoforum je namierene vyslovene proti elektromobilom. Uverejnuju len negativne spravy o elektromobilite.
Skutocnost, ze na Slovensku sa predalo uz 100 Skoda Eniaq/ov, (klon ID.4) dokazuje, ze nebude s predajom take zle.
Pritom na dodavku Eniaq-a sa teraz caka po objednani takmer rok.
VW uz celkom pekne dobieha spicku v elektromobiloch, podla mna uz predbehlo korejcov s ich Ioniqom5 aj Kiou EV6, pri ktorych sa korejci dostatocne nepoucili z nedostakov predoslej generacie (Kona a NIro.
Tesla je este stale jednotka, ale dovolim si tvrdit, ze VW sa na nu pekne dotahuje. Vseobecne sa elektromobily rychlo zlepsuju a Cinske vela nezaostavaju.
Ano ioniq5 nabija na 50kW nabijacke skutocne stale 50kW, lebo ma menic, ktory upravi napetie z nabijacky na take ake prave jeho bateria potrebuje pri vyuziti max prudu 50kW nabijacky cca 125A.
Pri nabijani inych BEV bez menica, na 50kW nabijacke musi dat nabijacka baterii prave take napetie ake ma bateria auta. Ciastocne vybita bateria ma povedzme 350V, tak nabijaci vykon na 50kW nabijacke je 125A x 350V = 44kW - prave pre obmedzenie prudu.
Pri nabijani vzdy zalezi na maximalnom prude nabijacky. Vykonne nabijacky maju samozrejme ovela vyssi max prud.
Ioniq 5 je sice fajn auto, no na rekamne nabijacie vykony treba v chladnom pocasi pod nulou velmi rychle zabudnut. Korejci zrejme nepoznaju chladne pocasie na severe Europy a nevybavili Ioniq5 rozumnym ohrevvom baterie. Trpia na to vsetky Hyundai/Kia elektromobily a vyzera to tak ze ani na najnovsom Ioniq5 to nevyriesili.
Prve skutocne zimne testy pouzivatelov Ioniq5 este len zacinaju, uvidime aka bude zimna realita.
Na 800V systeme nie je nic revolucne, pouziva sa len ako marketing. Jedinou vyhodou su mensie prierezy vodicov.Spetna kompatibilita s 400V nabijacimi systemami musi byt zachovana, pretoze 800V nabijaciek je zatial velmi malo a 400V nebude nikto vyradovat dokedy budu fungovat. Viacere 800V elektromobily nabijaju na 400V nabijackach slabsim vykonom ako 400V elektromobily. 800V Ioniq 5 jeprave jediny elektromobil, ktory sa vie vysporiadat s 400V nabijanim, ma na to v aute navyse menic co dviha dynamicky 400V na 800V, takze dokaze vyuzit cely vykon 400V nabijacky. Obsahuje teda dalsi kus vykonovej elektroniky, ktora sposobuje straty pri nabijani, zvysuje cenu a vahu vozidla.
Ine elektromobily nap. Porsche Taycan) len jednoducho zapoja 800V bateriu ako dve 400V paralelne, takze pri nizsom napeti baterie nabijaju na 50kW DC nabijacke mensim vykonom, lebo obmedzenie je prudom.
Bubnove brzdy na zadnej naprave su bezne nielen u mestskych elektromobilov, ale aj elektromobilov strednej triedy. Napriklad elektromobily Volkswagen ID.3 (150kW), ID.4 (225kW)a ich viacere koncernove klony maju na zadnej naprave bubnove brzdy.
Nie je to kvoli cene, aj ked aj ta trosku pomoze, je to hlavne kvoli velmi sporadickemu pouzivaniu mechanickych brzd na elektromobiloch, ked diskove brzdy na zadnej naprave by sa skor znicili nepouzivanim ako pouzivanim. Tiez servisne naklady na budnove brzdy su minimalne az ziadne.
Pocas jazdy to nevidim realne, no staticke moze fungovat.
Tu je video z Osla, kde bezdrotovo nabijali elektromopil Jaguar I-Pace vykonom d55 kW.
https://www.youtube.com/watch?v=aq7SP18sPKw&…
Je to riesenie urcene pre autobusy adaptovane do elektromobilu.
Kedze to vymysleli pre autobusy, optimalizovali to s velkou vzduchovou medzerou medzi castou transformatora v ceste a cestou transformatora v aute. Indukcia pracuje na 800V 85kHz. Vo videu tvrdia, ze samotny prenos medzi castami transformatora ma ucinnost 99.9%, comu samozrejme neverim, aj ked uznam, ze indukcia pri 85kHz je uplne iny svet ako pri 50Hz.
Tvrdia, ze to ma kompletnu ucinnost 90% - lebo treba samozreje ratat so standardnymi stratami v elektronike, ktorej je tu viac ako pri kablovom nabijani.
Kedze je to optimalizovane pre autobusy, pre dosiahnutie vyssieho nabijacieho vykonu musel byt elektromobil pocas nabijania zdvihnuty do offroad rezimu a ked z auta vysadli nabijal viac ako ked sedeli v aute.
Na mensie vzdialenosti je to idealne pribizovadlo pre urcitu skupinu pouzivatelov.
Elektromobil za tak nizku cenu a malymi nakladmi na "palivo" mozu efektivne vyuzivat remeselnici, rozvozcovia , alebo kazdy, kto najazdi denne menej ako je dojazd vozidla na jedno nabitie.. zrychkenie je na mestsku prevadzku v poriadku, pretoze v meste je dolezite zrychlenie do 50km/h, s ktorym nemaju ani elektromobily s relativne malym vykonom ziaden problem, lebo elektromotor dokaze poskytnut plny vykon takmer od nulovych otacok.
V pripade ak je moznost domaceho nabijania ci nabijania v praci, budu naklady na prevadzku cca stvrtinove oproti spalovaku.
V pripade vyuzivania bezplatneho nabijania, ktore poskutuju supermarkety este nizsie.
Samozrejme to nie je vozidlo pre kazdeho, urcite nie na dlhe trate, no svoju klientelu si urcite najde aj v Nemecku s 9 tis dotaciou.
Viem o com pisem. Maly mestsky elektromobil pouzivam tri roky kupil som ho ojazdeny ako 5 rocny, teraz ma osem rokov.
Tesla ma po svete 2500 nabijacich lokalit s viac ako 25 000 nabijacicmi stojanmi. Nabijanie poskytuju aj mnohe dalsie spolocnosti, pricom maju spolu viac nabijaciek ako ma tesla, len nie su vsetky integrovane do jedneho systemu, cize nabijanie nie je tak komfortne ako u teslackych, kde prides zapojis a auto nabija.
Na neteslacke nabijacky treba mat mobilnu aplikaciu ci kartu.
Na dovolenky ci sluzobky som odjazdil na elektromobile za posledne roky 120tis kilometrov po celej EU, bez akehokolvek problemu, pritom nabijacia infrastruktura sa zvysujucim poctom elektromobilov rozrasta a zahustuje.
Tesla bude mat do dvoch rokov 3x viac nabijaciek ako ma teraz.
Neviem, na zaklade coho bol napisany tento clanok. Dianie okolo Tesly sledujem pozorne. V poslednej dobe akuratpreventivne upgradovali softverovo na dialku bezpecnostny brziaci system u necelych 12tis. aut, no ten funguje nezavisle od FSD aj na autach co nemaju fsd (majitel si ho nekupil, no moze dokupit). Ziadnu funkcionaliu nestahovali.
Uplne autonomne riadenie je este daleko. Rozne automobilky nazyvaju svoje systemy rozne, Nazov je len marketing. Tesla ma svoj system najdalej prave pre vyuzivanie betatesterov a nasadenie systemu do realneho zivota za suhlasu majitela auta a prisnych podmienok pouzivania co urychluje vyojj systemu - system sa uci podla reality. V popise fsd je presne napisane, co dokaze a co uz nie (aj ked funkcie casom pribudaju). FSD jma navyse legislativne obmedzenia. V US funguje vsetko, v EU su niektore funkcie zakazane a ine maju priskrtene limity. Uz teraz autonomvy system tesly zabranuje mnozstvu havarii.
Prave redakcia pravdy velakrat pristupovala k elektromobilite negativne, no fakty a cisla aj redaktorov pravdy presvecili ze inej cesty niet a elektromobily sa budu predavat vo vsetkych triedach cim dalej tym viac nezavisle od ich cien, ci dotacii. Staci si precitat statistiky predaja aut na svete a v EU za posledne dva roky. Podiely elektromobilov plynulo narastaju.
efektivitu som odvodil len z toho, ze sa zaplatila, za 3 roky,cize aj keby vydrzala fungovat len 4 roky roky tak budu bohate v pluse.
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/aus…
Novsie bateriove uloziska budu este efektivnejsie, lebo cena baterii klesa.
Baterie pre energetiku a prislusenstvo k nim samozrejme uz existuje.
tesla stavia v Kalifornii ulozisko s vykonom 2 GW a kapacitou 6 GWh
takze kapacitne aj vykonovo cca dva krat vecsiu ako cierny vah.
Doba stavby,cena aj zasahy do prirody budu zlomkom voci ciernemu vahu.
Zivotnost bude mensia, no efektivita jednoznacne lepsia.
Mensie ulozisko co postavili v r 2017 v Australii za 100 dni od objednania sa zaplatilo do roka.
Baterie urcene do ulozisk maju inu chemiu ako baterie do elektromobilov. Su optimalizovane na podstatne viacej cyklov za cenu vecsej vahy a objemu, co pri stacionarnom pouziti nevadi. Stacionarne baterie tnavyse nevyuzivaju cely rozsah svojjej kapacity kvoli predlzeniu zivotnosti.
Pouzivat bateriu funkcneho elektromobilu ako ulozisko elektriny je zatial financne neefektivne. No baterie z vyradenych elektromobilov sa na uloziska pouzivaju - v rezime, ked vyuzivaju cast kapacity baterie.
Musk ma toho tolko, ze som sem zabudol napisat vyrobu elektromobilov Tesla.
Odporúčame