Stellantis vynovil svoj aerodynamický tunel. Má ‘pohyblivý asfalt‘
Presnejšie: JAZDNÉ ODPORY SÚ KĹÚČOVÁ VEC! Odpor vzduchu, teda koeficient a čelná plocha! Valivý odpor, teda hmotnosť a koeficient valivého trenia pneu. Odpor zotrvačnosti, teda znova hmotnosť a momenty zotrvačnosti rotačných hmôt. Hmotnosť hraje hlavnú úlohu aj v odpore zo stúpania. ...ale ano, je to tak. Odpor vzduchu je v rýchlostiach nad 70 km/h rozhodujúci.
Dôležité však je aj to, čo od auta očakávame a vlastne čo reálne potrebujeme. Potrebujem voziť v aute 4 prázdne sedadlá, nestačia 3? Aký náklad potrebujeme naozaj previezť? A čo maximálna rýchlosť? Od maximálnej konštrukčnej rýchlosti závisí požadovaná vlastná frekvencia jednotlivých konštrukčných skupín (teda tuhosť a s ňou aj hmotnosť).
Pravdou je, že po rokoch, bude najlepšie začať z čistého papiera. A to hovorí vlastne aj EÚ, len automobilky to nechcú počuť. Asi by mala EÚ zafinancovať nejaký projekt technologického demonštrátora, ktorý bude vytvorený úplne bez mantinelov v hlavách managerov.