má úplnú pravdu; v skutočnosti však samotná hovorkyňa ZSSK nezabudla dodať, že ich podnik osobnej dopravy nespravuje most - ani jeden železničný, tým menej cestný. Celkom zbytočný údaj, ale prevzali to aj iné médiá...
má úplnú pravdu; v skutočnosti však samotná hovorkyňa ZSSK nezabudla dodať, že ich podnik osobnej dopravy nespravuje most - ani jeden železničný, tým menej cestný. Celkom zbytočný údaj, ale prevzali to aj iné médiá...
nuž neviem, včera mal medzištátny vlak prechádzajúci týmto úsekom meškanie 1 hodinu, a toľký sklz nespôsobuje rekonštrukcia vlastnej žel. trate Kúty - št. hr. SK/CZ vrátane mosta cez Moravu...
do správy ZSSK naozaj nepatrí žiadny, hoci železničný most...
Pán Mgr. Pánis by mal byť ticho. Úlohou generálneho riaditeľa naozaj nie je asistovať prevozom zbierkových predmetov, ale utvárať podmienky na rozvoj inštitúcie z odbornej, materiálnej a finančnej stránky. Nemyslím, že generálni riaditelia viedenských múzeí jazdia s každým jedným exponátom, ktorý príde ako pôžička, alebo ktorý vypožičiavajú, navyše často transatlanticky. To by nerobili nič iné, iba cestovali... Načo majú kurátorov? Práve počas svojho - časovo neobmedzeného - pontifikátu generálneho riaditeľa SNM sa mal zaujímať o nález (2021), a práve on mal zabezpečiť jeho bombastickú prezentáciu najlepšie v Bratislave! Lenže, konglometrát SNM nikdy nemal pána, je to združenie autonómnych múzeí, v podstate akési sub-ministerstvo vnútri rezortu MK SR... A konečne, zbytočne privážať na Slovensko Etruskov, keď mali máločo spoločné s našim územím - z pozície SNM mal viac produkovať pôvodné výstavy, nie kupovať drahé putovné projekty zo zahraničia...
všetky projekčné veci v Levoči - SNM, na magistráte Levoče (pešia zóna), na Spišskom hrade, na levočskej farnosti (Sv. Jakub) i na biskupstve (Spišská Kapitula) zabezpečuje monopolným spôsobom Ing. arch. Magdaléna Janovská, ŠTÚDIO J+J, s.r.o., ktorá takto je napojená na výdatný peňazovod zo štátneho i komunálneho rozpočtu.
Vzľadom na enormný objem stavebných zámerov i reálne bežiacich akcií ale príliš nestíhali, PhDr. Novotná odišla na dôchodok, hoci má stále veľký vplyv, kým Uharčekovú-Pavúkovú vyrazili, pričom sa tvárila, že nevedela prečo. Pravda, po nej neštekne ani "Otvorená Kultúra!"...
"ako si privlastni Slovensko" - píšete o Matovičovi?
PhDr. Mária Novotná sa spolu s Dášou Uharčekovou Pavúkovou pustili do projektu rekonštrukcie tzv. románskeho paláca na Spišskom hrade - v čase, keď SNM krvopotne lialo peniaze do Krásnej Hôrky, ďalšou podarenou budovateľkou bola Kusá v SNG a ešte netušili o Donatellovi a potrebe zvýšenej ochrany, ktorá nie je gratis.
Inými slovami, regionálne múzejníčky si vzali na seba tažší náklad, ako dokázali uniesť a financovať z rozpočtu štátu a/alebo SNM, pričom na prebujnelé stavebné náklady si sotva boli schopné zarobiť prijímom zo vstupného. Naozaj nemožno všetky múzeá a hrady stavať naraz a zároveň - najmä ak MK SR nikdy nemalo ambíciu spravovať eurofondy!
Na Spišskom hrade je aktuálne najvzácnejší betón, a v Levoči nevedno o žiadnom orloji...
PhDr. Novotná v prvom rade nemala s bustou súkromníčiť v depozitári, ale mala zabezpečiť jej vyhovujúce zverejnenie a stále vystavenie! Lenže, spolu s PhDr. Herucovou sa zmohli akurát na regionálnu tlačovku! Áno, múzeá majú vystavovať, nie ukrývať v depozitároch...
Istý sochár Štefan Ferenczi (1792 - 1856) z Rimavskej Soboty svojho času zakúpil kdesi v Taliansku sošku koňa. V gemerskom meste aj zomrel. V soške sa rozpoznalo domnelé dielo Leonarda da Vinciho, a teda putovala do budapeštianskeho múzea. naozaj si niekto - vrátane Pánisa - myslí, že diela tohto druhu patria do regionálneho múzea s minimálnou frekvenciou publika?
Nepatrí busta ako domnelé dielo Donatella skôr do Talianska? A nevlastnili ju náhodou predtým spišskí Čákiovci!? Komu teda patrí?
Branislav Pánis sa od septembra 2024 tvári ako martýr, pravdouvšak ostáva, že našiel omnoho výnosnejší flek v kremnickom múzeu zriaďovanom NBS...
faktom je skôr:
- bustu zakúpili spišskí Čákiovci (Csáki) akiste niekedy v 19. storočí a tento zberateľský kus umiestnili do rodového kaštieľa v Spišskom Hrhove(LE);
- nástup "ludovej demokracie" hneď po apríli 1945 priniesol označenie vyšších vrstiev spoločnosti za nepriateľov a zradcov národa, navyše ak boli ľahko stotožniteľní s Nemcami alebo Maďarmi - ku ktorým sa, pravda, objektívne hlásili;
- rody zvykli riešiť vlastnú záchranu urýchleným opustením sídiel a emigráciou, pričom majetky ostávali v celosti na svojich miestach;
- novú situáciu využiľ ľud a rýchlo privatizoval vybavenie kaštieľov, ktoré napokon národné výbory konfiškovali a poštátňovali - s využitím na JRD, ubytovne, internáty, sociálne útulky...
- ďalšia história busty je známa, chovankyne sociálneho ústavu s ňou hrávali futbal, tak ju riaditeľka umiestnila do slávneho Spišského múzea v LE, ktoré zase celé desaťročia nemalo žiadnu erudíciu ju rozpoznať...
verejnosť, médiá i štátny rozpočet si musia uvedomiť, že kultúra nie je nanajvýš divadlo (SND) a RTVS, hoci práve tieto pohlcujú najväčší balík rozpočtu...
Zaujímavé, že verejnosť sa nedomahala vystavenia busty, teda nikomu nechýbala až do stvrtka, a Spišské múzeum ponúklo svojmu štátu iba regionálnu tlačovku...
Nakoľko začali pribúdať nápady s kupenymi výstavami, možno veľmi pochybovať o vnútornej iniciatíve múzeí...
nezabudnime, že priamo v objekte Spišskémo múzea v LE sa nachádza obchod so starožitnosťami, naozaj neobvyklá kombinácia a celkom rozporná s účelom múzea. Sotva tento druh krámov možno vidieť v budovách svetových múzeí...
6) určite nie poslednou otázkou ostáva, koľkí z hejterov diskusie budú ochotní zaplatiť za vstupenku na prípadnú výstavu... Ako býva vídať v slovenských múzeách, keď urobia akciu (Noc núzeí) – klientelou bývajú teplákoví návštevníci, takže nie je vysoká mienka o domácich divákoch. Prípadne nejeden vidiecky návšteník bez rozpakov omakáva všetky gotické kusy, znalecky odhadujúc materiál... Netreba sa preto čudovať, keď expozície viac zaujímajú španielskych turistov…
5) prípadná verejná prezentácia busty od Donatella bude musieť počítať s autorstvom nálezu a atribúcie, ktoré patria PhDr. Marte Herucovej, Ph.D. (SAV). Otázkou ostáva, ako sa rezort MK SR vyrovná s týmto faktom, alebo či PhDr. Herucová bude ochotná spolupracovať s terajším vedením... Na druhej strane bude treba vysvetliť aj zo strany Spišského múzea, prečo zverejnenie podnikli akurát na miestnej tlačovke - kým vedecké zdôvodnenie IBA v cudzine, a či predsa len nemali konať v rámci vyššej štruktúry a na centrálnej úrovni SNM...
3) Machala si teda chce privlastniť keď už nie objav/atribúciu, tak aspoň jeho verejnú prezentáciu (vystavenie)...
4) Rezortu kultúry vybuchla jediná výstava v SNG – amerických fotografií, rozpočtovaná za sumu 250 tisic eur, v kultúre naozaj neuveriteľných (nikdy predtým, ani pri vlastnom výskume, sa nikomu nesnívalo o takomto rozpočte!) . Viackrát zmenené vedenia počas roka 2024 i 2025 (najnovšie: Mgr Art. Juraj Králik a jeho umelecký námestník z Česka!) – nenavrhli ďalší program od 19. 5. 2025, tak možno táto busta bude program náhradný...
Odporúčame