Na Spišskom hrade je aktuálne najvzácnejší betón, a v Levoči nevedno o žiadnom orloji...
Na Spišskom hrade je aktuálne najvzácnejší betón, a v Levoči nevedno o žiadnom orloji...
PhDr. Novotná v prvom rade nemala s bustou súkromníčiť v depozitári, ale mala zabezpečiť jej vyhovujúce zverejnenie a stále vystavenie! Lenže, spolu s PhDr. Herucovou sa zmohli akurát na regionálnu tlačovku! Áno, múzeá majú vystavovať, nie ukrývať v depozitároch...
Istý sochár Štefan Ferenczi (1792 - 1856) z Rimavskej Soboty svojho času zakúpil kdesi v Taliansku sošku koňa. V gemerskom meste aj zomrel. V soške sa rozpoznalo domnelé dielo Leonarda da Vinciho, a teda putovala do budapeštianskeho múzea. naozaj si niekto - vrátane Pánisa - myslí, že diela tohto druhu patria do regionálneho múzea s minimálnou frekvenciou publika?
Nepatrí busta ako domnelé dielo Donatella skôr do Talianska? A nevlastnili ju náhodou predtým spišskí Čákiovci!? Komu teda patrí?
Branislav Pánis sa od septembra 2024 tvári ako martýr, pravdouvšak ostáva, že našiel omnoho výnosnejší flek v kremnickom múzeu zriaďovanom NBS...
faktom je skôr:
- bustu zakúpili spišskí Čákiovci (Csáki) akiste niekedy v 19. storočí a tento zberateľský kus umiestnili do rodového kaštieľa v Spišskom Hrhove(LE);
- nástup "ludovej demokracie" hneď po apríli 1945 priniesol označenie vyšších vrstiev spoločnosti za nepriateľov a zradcov národa, navyše ak boli ľahko stotožniteľní s Nemcami alebo Maďarmi - ku ktorým sa, pravda, objektívne hlásili;
- rody zvykli riešiť vlastnú záchranu urýchleným opustením sídiel a emigráciou, pričom majetky ostávali v celosti na svojich miestach;
- novú situáciu využiľ ľud a rýchlo privatizoval vybavenie kaštieľov, ktoré napokon národné výbory konfiškovali a poštátňovali - s využitím na JRD, ubytovne, internáty, sociálne útulky...
- ďalšia história busty je známa, chovankyne sociálneho ústavu s ňou hrávali futbal, tak ju riaditeľka umiestnila do slávneho Spišského múzea v LE, ktoré zase celé desaťročia nemalo žiadnu erudíciu ju rozpoznať...
verejnosť, médiá i štátny rozpočet si musia uvedomiť, že kultúra nie je nanajvýš divadlo (SND) a RTVS, hoci práve tieto pohlcujú najväčší balík rozpočtu...
Zaujímavé, že verejnosť sa nedomahala vystavenia busty, teda nikomu nechýbala až do stvrtka, a Spišské múzeum ponúklo svojmu štátu iba regionálnu tlačovku...
Nakoľko začali pribúdať nápady s kupenymi výstavami, možno veľmi pochybovať o vnútornej iniciatíve múzeí...
nezabudnime, že priamo v objekte Spišskémo múzea v LE sa nachádza obchod so starožitnosťami, naozaj neobvyklá kombinácia a celkom rozporná s účelom múzea. Sotva tento druh krámov možno vidieť v budovách svetových múzeí...
6) určite nie poslednou otázkou ostáva, koľkí z hejterov diskusie budú ochotní zaplatiť za vstupenku na prípadnú výstavu... Ako býva vídať v slovenských múzeách, keď urobia akciu (Noc núzeí) – klientelou bývajú teplákoví návštevníci, takže nie je vysoká mienka o domácich divákoch. Prípadne nejeden vidiecky návšteník bez rozpakov omakáva všetky gotické kusy, znalecky odhadujúc materiál... Netreba sa preto čudovať, keď expozície viac zaujímajú španielskych turistov…
5) prípadná verejná prezentácia busty od Donatella bude musieť počítať s autorstvom nálezu a atribúcie, ktoré patria PhDr. Marte Herucovej, Ph.D. (SAV). Otázkou ostáva, ako sa rezort MK SR vyrovná s týmto faktom, alebo či PhDr. Herucová bude ochotná spolupracovať s terajším vedením... Na druhej strane bude treba vysvetliť aj zo strany Spišského múzea, prečo zverejnenie podnikli akurát na miestnej tlačovke - kým vedecké zdôvodnenie IBA v cudzine, a či predsa len nemali konať v rámci vyššej štruktúry a na centrálnej úrovni SNM...
3) Machala si teda chce privlastniť keď už nie objav/atribúciu, tak aspoň jeho verejnú prezentáciu (vystavenie)...
4) Rezortu kultúry vybuchla jediná výstava v SNG – amerických fotografií, rozpočtovaná za sumu 250 tisic eur, v kultúre naozaj neuveriteľných (nikdy predtým, ani pri vlastnom výskume, sa nikomu nesnívalo o takomto rozpočte!) . Viackrát zmenené vedenia počas roka 2024 i 2025 (najnovšie: Mgr Art. Juraj Králik a jeho umelecký námestník z Česka!) – nenavrhli ďalší program od 19. 5. 2025, tak možno táto busta bude program náhradný...
1) neraz sa už stalo, že objav alebo drahé reštaurovanie na Slovensku ako prví zverejnili cudzinci, najlepšie Maďari v Maďarsku. Kým tam kultúra vyrába a predáva tučné zväzky zamerané na 'felvidék' a zhromažďuje opulentné výstavy(!), u nás sme schopní zvolať nanajvýš regionálnu tlačovku... proste, oficiálne inštitúcie sa vyznačujú ochotníčením, v lepšom prípade dobrovoľným entuziazmom, pretože na viac im nikto nedá €€€...
2) Pravdou býva, že takýto objav sa prezentuje bombastickou, dobre vybavenou výstavou v národnej galérii, nie púhou tlačovkou pre regionálne médiá “akurát” v Levoči. Jednoducho, takýto objav sa zvykne speňažiť, komečne využiť, ale na odborný marketing organizácie slovenskej kultúry ešte nedorástli... ale nemajú ani financie, aby mohli dorásť.
môže mesto LE viac konkretizovať deklarovanú súčinnosť "aj v prípade zabezpečenia priestorov"? Pretože ešte i muzeálnu prevádzku v radnici vykonáva SNM, a minoritský kláštor zase poskytlo biskupstvo, lebo na objekte SNM zabezpečilo obnovu...
k) zabezpečuje ochranu predmetov kultúrneho dedičstva z inštitúcií iného štátu uchovávajúcich predmety kultúrneho dedičstva vrátane múzeí a galérií, dočasne dovezených na územie Slovenskej republiky z dôvodu ozbrojeného konfliktu na území tohto štátu, ktorá zahŕňa ich uloženie a úschovu u osoby určenej ministerstvom; ministerstvo zabezpečí bezodkladné vrátenie predmetu kultúrneho dedičstva na požiadanie dotknutej inštitúcie alebo štátu,
l) vydáva štandardy múzeí a galérií a zverejňuje ich na svojom webovom sídle.
j) zabezpečuje osobitnú ochranu predmetov kultúrnej hodnoty v období mimoriadnej situácie,6a) krízovej situácie, v čase vojny a vojnového stavu, v období 12 mesiacov po ich ukončení a v období 12 mesiacov po prírodnej katastrofe alebo inej mimoriadnej udalosti, ktorá mala nepriaznivý vplyv na predmety kultúrnej hodnoty; osobitná ochrana predmetov kultúrnej hodnoty predstavuje súhrn činností a opatrení zameraných na predchádzanie poškodenia a záchranu predmetov kultúrnej hodnoty vrátane poskytnutia materiálnej pomoci na tento účel,
h) vydáva povolenie podľa § 17 ods. 2 a 3 na trvalý vývoz zbierkového predmetu (ďalej len „povolenie“) z územia Slovenskej republiky a povolenie podľa osobitného predpisu na vývoz zbierkového predmetu z colného územia Európskej únie,
i) vydáva predchádzajúci súhlas na dočasný vývoz zbierkových predmetov podľa § 17 ods. 5 až 9, ak je zriaďovateľ,
§ 6
Ministerstvo ako ústredný orgán štátnej správy pre oblasť ochrany kultúrneho dedičstva najmä
a) riadi a koordinuje výkon štátnej správy v oblasti múzeí a galérií a ochrany predmetov kultúrnej hodnoty,
b) určuje strategické a koncepčné smery rozvoja múzejnej a galerijnej činnosti,
c) zabezpečuje vytváranie legislatívnych podmienok na rozvoj múzeí a galérií,
d) vedie register,
e) zabezpečuje výkon štátneho odborného dohľadu a kontroly nad dodržiavaním tohto zákona,
f) vedie evidenciu predmetov kultúrnej hodnoty podľa § 16,
g) udeľuje súhlas podľa § 3 ods. 5 a § 4 ods. 3 písm. a) a b),
Machalov rezort jednou rukou "zachraňuje" levočskú bustu, ale druhou vydáva povolenky na vývoz slovenského kultúrneho dedičstva do cudziny...
Odporúčame