Pri reformovaní nášho vysokého školstva, ktoré je nanajvýš potrebné (viď rebríčky) - treba rešpektovať vývoj. Na dnešné univerzity sa kladú iné nároky ako pred 50, 100,… rokmi. Dnes nemôže byť úlohou univerzity poskytnúť všestrannú vzdelanosť. Dnešné študijné odbory sú úplne iné a práve špecializácia má kľúčový význam.
Náš problém je, že sa snažíme špecializovať s nedostatočnými kapacitami. Mnoho študijných odborov stoja na jednom odborníkovi, často aj v dôchodkovom veku. Máme 35 univerzít a vysokých škôl, čo je príliš veľa. Všetky sú podfinancované, veľká časť z nich produkuje neuplatniteľných absolventov. Nejaké stratégie a priority boli vypracované, ale skončili v šuplíku.
Nejaké približovanie špičkovým svetovým univerzitám v dohľadnom časovom horizonte nehrozí.