To by tu bolo úplne prázdno
Podľa:vlákien iba prvá úroveň času |
najnovšie po najstaršie najstaršie po najnovšie |
Tvoj výpočet nekomentujem,ale skúsim dopočítať:
r.1999,vtedy bol VVZ 128 736 Sk
OMB pri pravidelnej mzde:288 000/128 736=2,2371
OMB pri nepravidel.mzde:168 000/128 736=1,3050
rozdiel iba za r.1999 je 2,2371-1,3050=0,9321 bodu
Min. mzda bola od r.1990,ale max.vym.základ - 8 x min.mzda platil od 1995 do r.2003,t.j.9 rokov.Za ten čas sa menila 4x.Od 2450 do 4000Sk.Tiež sa menila za tie roky aj mzda pracovníka.Preto zoberiem r.1999 ako priemer.
9 rokov x 0,9321=8,3889 OMB!
Keď určíme,že zarábal priemerne 1,6-nás. všeob.vym.základov za rozhodujúcich napr.25rokov,súčet by bol 40 OMB.
On však prišiel za tých mizerných 9 rokov o 8,3889 OMB !
Pokiaľ išiel do dôchodku napr. 2010,sa mu z POMB nad 1,25 započítava 80%
pravidelná mzda:1,6-1,25=0,35x80%=0,28+1,25=POMB 1,53
nepravidel.mzda:40-8,3889=31,6111/25=1,2644- 1,25=0,0144x80%=0,1155+1,25=1,2615 !
1,53/1,2615 je 1,2128,čiže mohol mať o 21,28% vyšší POMB !
P.S..ADH sa za 2010-2021 zvýšila o 54,05%
Za tých 11r. sa mu valoriz.dôchodok o 16% !
Nebola to 3-chlapová firma, mala cca 100 zamestnancov.
Iste na Pošte, ZS SK, USS, VW, Tesco, KIA , to nejde.
Ale väčšina zamestnancov pracuje v podstatne menších firmách.
Drahá pre koho?
Skús dopočítať to čo si začal.
-zníženie nebude o 1,71 len 1,49, spôsobí to vyššia úprava OMB
1,305 bude korigovaný na 1,2874 (VZ 168 000)
2,223 bude korigovaný na 1,9213 (VZ 288 000)
Rozdiel v OMB je 1,92-1,28 = 0,49
0,49 za 1 rok OMB predstavuje cca 7,0€ na dôchodku.
7,00 x 12 x 15 = 1260€
Zamestnanec ušetril cca 500€ v cenovej úrovni 1999.
To zodpovedá dnes cca 1000€.
Lenže on by nedostal pri nástupe do dôchodku 1000€, ale 7€ mesačne po dobu 15 rokov.
Ak zamestnanec nezíska len tých 12% ale aj polovicu z 38% = 31%
Aj keď to zdaní bude v pluse. Ak to navyše rozumne investuje tak celkom určite
Keby väčšina odmietla,bola by tá väčšina na úrade práce.Robil som v tých rokoch na doprave,nebudem to tu rozpisovať.Dopravné firmy lepšie zmluvy nemohli ponúknuť,aj tak ich väčšina skrachovala.
K odvodom-príklad:
rok 1999,zákl.plat 12000,prémie 100%
odvody 12% z pravidelnej mzdy:288000x12%=34560 Sk
odvody 12% z nepravidel.mzdy:(10x12000)+(2x24000)=168000x12%=20 160 Sk
zamestnanec ušetril za r.1999 na odvodoch 14400 Sk,t.j.1200 Sk mesačne
zamestnávateľ /38%/ušetril za ten rok 45600 Sk t.j.3800 Sk mesačne
zvýšenie dane zamestnanca bude daň z ušetrených odvodov,z tých 1200 Sk mesačne,záleží na nezdaniteľných položkách do akého pásma bude zaradený,čiže úsporabude o to nižšia
Čo je podstatné,zamestnanec má ročný vymeriavací základ iba 168 000 Sk namiesto 288 000 Sk,ktoré by mal pri pravidelnej mzde!
288 000/168 000=1,7142 !
to znamená,že keby mal zamestnanec pravidelnú mzdu,mohol mať o 71,42% vyšší vym.základ !
Do konca života,vďaka šetreniu zamestnávateľa,bude mať znížený dôchodok!
Môj nick je počtár.
Pracovná zmluva je zmluvou dvoch strán. Ak by bola väčšina odmietla, nepristúpili by podnikatelia na iný model?
Krátením odvodov ušetril aj zamestnanec.
Zvýšenie dane nedosahuje úroveň zníženia odvodov.
Robil som to podobne, ale o odvody zamestnávateľa sme sa podelili.
Poštár,to nebola žiadna ich dohoda,ale riadna prac. zmluva napr.tisícov kamionistov na Slovensku.Na prac.zmluvách boli uvádzané mzdy blízke min.mzde.Inú možnosť nemali.Jedine sa prihlásiť na úrade práce.To by bolo podľa teba lepšie riešenie?
Pri nerovnomernej mzde zásluhou krátených odvodov,poisťovne mali menší príjem,ale štát vďaka vyššiemu zdaň. základu zarábal na vyššej progresívnej dani.Tá bola tuším až do r.2005.Zamestnávateľ ušetril na krát.odvodov /36% hrubej mzdy zamestnanca/.Zamestnanec doplatil na to väčším zdanením a znížením dôchodku.
Ten,podľa teba,"lepšie zarábajúci" mal ročný plat niečo vyšší ako dnešná ročná min.mzda.
Min.mzda bola udržiavaná v tých rokoch umele čo najnižšie.Napr. v r.1995-96 bola 2450Sk,hoci napr.kopáč zarábal cca 12000 brutto
Odvody/12%/ boli max.z 8-násobku min. mzdy,t.j.iba z 19600 Sk.
Nechcem tu rozpisovať svoje výplaty za r.1995-2004,ale súčet mesačných miezd za toto obdobie bol cca o 65% vyšší ako súčet vym.základov na mojom dôchodkovom liste.
1, Bola to ich dohoda, verím že i zamestnanci si boli vedomí toho čo robia, niektorí to robia dodnes. V prípade pláce "na ruku" peniaze neboli ani zdanené.
2, V prípade nerovnomernej mzdy tiež neexistoval daňový dopad.
Dane mali vždy ročné zúčtovanie. V prípade nerovnomernej mzdy bolo povinné.
V tomto prípade sa šetrili odvody. Malo to ale význam len pre lepšie zarábajúcich.
Max. vymeriavací základ bol v roku 2010 cca 3 000.
Namiesto 12 x 1000 si vyplatil 11 x 500 + 6500 a tak sa z cca 3500 neodviedli odvody.
Priemerná mzda bola 770 a pre ňu to veľký význam nemalo
11 x 500 + 3740 mimo odvodov je len 740€.
Minimálna mzda neexistovala, niekto mohol súhlasiť aj so mzdou 200€
Osobne pracujem celý život v súkromnej sfére, na ruku som nikdy peniaze nebral.
Možno preto sú mi tieto spôsoby cudzie.
Mal som živnosť a tam vznikajú podobné problémy, ale tých som si bol vedomý.
Poštár,ty o koze ja o voze.Prečo by mal byť zamestnanec neschopný?Si už zabudol ako menšie firmy prvých 20 rokov od prevratu vyplácali svojich zamestnancov?Časť na páske,časť na ruku.A mi nehovor,že pri 20% nezamestnanosti mali si nájsť iného zamestnávateľa.Boli radi,že majú nejakú robotu.Poisťovne strácali na odvodoch,ale štát s tým nič nerobil.Aj veľké firmy šetrili na odvodoch,na ruku síce nevyplácali,ale dávali zamestnancom nepravidelnú mzdu.Tento dômyselný systém krátenia odvodov prevzali od nich okamžite aj menšie firmy.Odvody zo mzdy boli obmedzené,zvyšok mzdy sa progresívne zdaňoval.Neviem,čo je na tom socialistické.Zamestnanec s tým nič nespravil.Menšie ročné odvody,menší dôchodok.Ale daň jak hovado.A žiadne odvodové vyrovnanie sa na konci roka nerobilo.A myslím,že sa doteraz nerobí,ale dnes to už nie je také dôležité,lebo sú limity odvodov úplne inde.
A prečo by sa na vaš dôchodok mali skladať iní občania čo si to odreli? Skuste si zistiť, ako sa namakaju v automobilkach pri pase a ano, maju zarobky viac ako 1200 EUR a štat všetko nad tento vymeriavaci základ všetko umelo znižuje, aby to pridal tým, čo majú nízke mzdy.
Ano, tu je to vysvetlene: https://dochodkovy.blogspot.com/2020/10/vypo…
a ako píše počtár, len do roku 2003
Tie peniaze dá EU z čoho? Len tak zadrmo? Pekne ich budeme vracať, veď my všetci tvoríme EU.
Reagovala som na padajúcu ekonomiku - kvôli Covidu. Štát dostane dosť peňazí z EÚ - nie na dôchodky, ale na iné veci a dobrý ekonóm vie peňažné toky popresúvať - keď chce. Dôchodky neklesajú - je to pravda - ale klesá životná úroveň poberateľov. A to je dobré? Už sme sa x-krát o tom bavili.
ZVS, SŠ,VŠ sa počíta do 31.12.2003 počíta od skončenia povinnej školskej dochádzka (tá sa menila)
Za toto obdobie je započítaný nízky osobný mzdový bod = 0,3.
Osoby ktoré absolvovali vzdelávanie do roku 2003 ho majú započítané.
Za doby vzdelávania od 1.1.2004 je možné doplatiť poistné aj pred odchodom na dôchodok.
Je to vcelku zaujímavé, lebo platíte poistné 40 rokov dozadu.
Materská dovolenka sa započítava stále. Poistné platí štát. OMB=0,6
To je také socialistické, štát má zodpovedať za to, že zamestnanec je neschopný.
Štát vytvára rovnaké podmienky pre všetkých a mzdy sú výrazne rozdielne.
Ak niekto nepracoval 15 rokov, aj za to môže štát? Vtedy nepotrebovala žiadne peniaze?
Pre ľudí s príjmami nižšími ako je priemerná mzda je tam výrazná kompenzácia.
Pre príjem na úrovni 50% priemernej mzdy je to +20%. + zvýšenie na minimálny dôchodok
40 rokov mzda =50% priemeru dôchodok ak by sa počítal bez kompenzácie 282€
40 rokov mzda =50% priemeru dôchodok 340€ -> zvýšený na 378€ (kompenzácia +20% +min. dôchodok)
40 rokov mzda =200% priemeru dôchodok 998€, 4x väčšie odvody, len 2,6x väčší dôchodok.
Odporúčame