Podiel štátu na financovaní železničnej infraštruktúry dosahuje u nás 33 percent, zatiaľ čo v Česku a Maďarsku je to okolo 50 percent a v susednom Rakúsku až 70 percent.
Cargo chce tiež presadiť tzv. internalizáciu externých nákladov cestnej dopravy - aby cestní dopravcovia znášali vo zvýšenej miere aj náklady vyvolané účinkami dopravy. Patrí medzi ne napríklad odstraňovanie následkov dopravných nehôd, odstraňovanie negatívnych vplyvov na životné prostredie, znečistenie ovzdušia, odstraňovanie následkov poškodenia zdravia obyvateľstva v dôsledku dopravných nehôd, emisií, hluku, časť nákladov infraštruktúry, dopady na rozdelenie územia a podobne.
„V zásade očakávame, že ak nepríde k harmonizácii podmienok podnikania pre všetky druhy dopravy, bude dochádzať k limitnému využitiu kapacity cestnej siete, pričom železničná sieť je v súčasnosti využitá priemerne na 48 percent," hovorí Grecová.
Podľa štúdie ministerstva dopravy a Výskumného ústavu dopravy v Žiline je u nás totiž nákladná železničná doprava zaťažená 2,5-násobne vyššími poplatkami ako konkurenčná cestná doprava, čo sa premietlo aj do podielov realizovanej vnútroštátnej železničnej prepravy ZSSK Cargo za posledné roky. „Objem nami realizovanej vnútroštátnej železničnej dopravy sa vlani podieľal na jej celkovom objeme 13 percentami, zatiaľ čo v roku 2002 to bolo 21 percent a v roku 1996 až 32 percent. Hlavným dôvodom poklesu bola výška poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty," povedala v januári pre HN Margaréta Grecová.
Železnice Slovenskej republiky, ktoré spravujú koľajovú sieť, však ceny už niekoľko rokov nedvíhajú, a to napriek tomu, že náklady spoločnosti rastú.