"zákazník až tak veľmi nechce elektické auto."
A preto rastu predaje?
Q1 2024 vs Q1 2023:
+21% Global
+7% EU & EFTA & UK
+31% China
+13% US & Canada
+21% RoW
"zákazník až tak veľmi nechce elektické auto."
A preto rastu predaje?
Q1 2024 vs Q1 2023:
+21% Global
+7% EU & EFTA & UK
+31% China
+13% US & Canada
+21% RoW
"S elektrickými to ide z kopca " , "zákazník nechce elektrické autá"
A preto rastu predaje?
Q1 2024 vs Q1 2023:
+21% Global
+7% EU & EFTA & UK
+31% China
+13% US & Canada
+21% RoW
V EU+EFTA+UK za april 2024 bol podiel EV na registraciach novych aut 13.4%, PHEV 6.9%, teda spolu nabijatelne auta (EV+PHEV) 20.3%. Za jan-apr 2024 je to 20.6%.
"Elektromobily sú na tom biedne."
Andrejcak ako spodina slovenskej zurnalistiky sa nezaprie.
V EU:
"V apríli 2024 vzrástli registrácie elektromobilov o 14,8 % na 108 552 kusov, pričom ich trhový podiel sa ustálil na úrovni približne 12 %. Francúzsko a Belgicko zaznamenali výrazný nárast o 45,2 % a 41,6 %, zatiaľ čo Nemecko zostalo stabilné (-0,2 %). Od januára do apríla bolo zaregistrovaných celkovo 441 992 nových batériových elektromobilov, čo predstavuje nárast o 6,4 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom."
"Registrácie plug-in hybridných áut zaznamenali minulý mesiac mierny nárast o 3,7 %. Zatiaľ čo Belgicko zaznamenalo výrazný pokles o 17,6 % a Francúzsko zostalo stabilné (-0,1 %), silný výkon Nemecka s nárastom o 28,4 % pomohol vyvážiť segment. V apríli predstavovali plug-in hybridy 6,8 % z celkového trhu s automobilmi, pričom sa ich predalo 62 148 kusov."
Jasne, niektori hladaju dovody preco sa to neda a posobia destruktivne nech sa deje co sa deje. Bohuzial, aj takyto ludia ziju medzi nami. Inteligent zvladne aj chaos a preto nema problem nabijat za najlepsie ceny.
ved som napisal, ze za LFP clanky, 56 USD/kWh
"V súčasnosti sa články LFP veľkosti VDA predávajú za menej ako 0,5 RMB/Wh. Viceprezident spoločnosti Leapmotor Cao Li nedávno v rozhovore povedal, že obstarávacie náklady spoločnosti na články LFP klesli na 0,4 RMB/Wh, uvádza sa v správe."
0.4 RMB = 0.055 USD, teda LFP 1kWh obstaravacia cena je podla viceprezidenta spoločnosti Leapmotor Cao Li 55USD.
" životnosť je 8 rokov, potom je po záruke"
Zivotnost a zaruka su dve velmi rozdielne veci. Na niektore auta je zaruka len 2 roky, ale nikto neocakava, ze je to ich zivotnost.
"budem môcť meniť za inú, s vyššou hustotou a vyšším dojazdom ako mám teraz a omnoho vyššou cenou"
S bateriami to je podobne ako s inou elektronikou, casom za tu istu cenu sa da kupit nieco omnoho vykonnejsie - procesory, disky, ci ina elektronika. Ceny baterii rychlo klesaju pretoze vyrazne stupli vyrobne kapacity, vyrabaju sa rozne druhy vdaka technologickemu pokroku, zefektivnila sa vyroba.... LFP clanky uz sa dostali v Cine na cenu 56 USD/kWh.
"Množstvo oxidu uhličitého v atmosfére pritom stúpa čoraz väčším tempom. Kým v 60. rokoch rástla koncentrácia v priemere o 0,6 častice za rok, v poslednej dekáde je to 2,3 častice za rok."
Problem je vsetko CO2 co vypustame a prispevok aut je podstatne vacsi ako si myslis.
"Doprava predstavuje približne jednu pätinu celosvetových emisií CO₂. Z toho tri štvrtiny pochádza z cestnej dopravy."
"pri 139km/h už po chvíli odpadol."
Mozno len jazdi povolenou rychlostou.
"Ale pri cenách elektriny do 1E na rýchlonabijačkách"
Andrejcak a jemu podobni tresnu niekde nezmyselne ceny za nabijanie a uz sa to stava pre niektorych faktom. Kto vela jazdi a nema moznost moznost nabijat doma/vo firme tak su urcite predplati nejaky pausal, napr od ZSE za 89 Eur ma 400 kWh, teda 0.2225 E/kWh a moze nabijat aj na UFC, ked to minie tak dalsie nabijanie v danom mesiaci aj na UFC ho stoji 0.29 E/kWh. Kto moze nabijat doma tak ma najlepsie dat si fotovoltaiku, ak to ma kam umiestnit.
To ci je EV malo je absolutne irelevantne, ked statistika hovori o pocte poziarov na 100 000 kusov.
Takmer niekto zhorel v EV, no to je sialene a co taki co realne zhoreli v spalovacich autach a nejde o jednotlivcov, len v USA su takych stovky rocne.
" benzín a dízel nemôže horieť zaparkované"
Neznalost alebo naivita?
Na poziar staci aj 12V bateria, ktora je schopna dodavat kratkodobo stovky amperov, teda ide kratkodobo o tisic alebo aj viac ako tisic wattov, ak je to na vhodnom mieste, kde sa ma co vznietit, poziar je na svete. Niekedy to ma na svedomi kuna, ale moze ist aj o uvolneny kabel.
https://plzensky.denik.cz/pozary/kuna-prekou…
Dalsia moznost ako spomenul EVang, ale staci aj poskodena alebo vytiahnuta hadicka pre privod benzinu, zacne benzin kvapkat, resp. dotecie trochu benzinu na horuce miesto aj par minut po zaparkovani a poziar je na svete.
Dalsie boli zvolavacie akcie kvoli 12V baterii pre hrozbu skratu a nasledny poziar.
1,854,000 RAV4s from the 2013 to 2018 model years
"Aj preto majú v niektorých krajinách či mestách elektromobily zakázaný vjazd do podzemných garáží"
To by ma naramne zaujimalo, v ktorej krajine je plosny zakaz vjazdu EV do podzemnych garazi? Ci zase len Andrejcakove vymysly?
Do 10 rokov sa ich urcite nepokazi viac ako par percent, aj to v mnohych pripadoch bude stacit odpojit vadny modul. Nove baterie maju vyssiu hustotu energie teda pre niektore modely sa na rovnake miesto ulozi vacsia bateria a maju pritom nizsiu cenu. V sucasnosti sa v Cine predavaju baterie pre EV bezne v cene od 60 do 120 USD/kWh podla druhu baterie.
Je mi jasne, ze Ti vysvetlovat ako je mozne, ze jazdia aj 100 rocne elektricke veterany je uplne zbytocne.
Baterie, ktore nebudu vhodne ani do ulozisk energie sa zrecykluju. V sucasnosti recyklacne firmy dosahuju recyklaciu baterii, ktore sa pouzivaju v EV na urovni 90-95% a technologia sa dalej zlepsuje.
American Manganese Inc. dosahuje pri recyklacii baterii až 99% extrakciu kobaltu, lítia, mangánu a niklu.
Zase len taras!
"the last gas-powered unit is expected to roll off the line in 2032 or 2033. "
"The report says this year the electric sedan picks up a 118-kWh battery, a gain of 9.6 kWh over the current pack"
"Next year, a suite of powertrain improvements include switching to an 800-volt architecture"
"Then in 2028, an all-new EQA on the MB.EA-L platform"
https://www.autoblog.com/2024/04/02/mercedes…
"2025 Mercedes-Benz EQS Debuts New Look, Improved Range"
Preco by mal byt elektromobil drahsi ako spalovacie auto? A ked uz tak len o cenu baterie. Pohonne ustrojenstvo EV je jednoduchsie a lacnejsie ako pri spalovacom aute. V sucasnosti sa predavaju baterie pre EV od 60 do 120 USD/kWh podla druhu baterie a ceny dalej klesaju. Beznemu uzivatelovi staci 60 kWh bateria, co pri beznych podmienkach staci priemerne na 400km. Priemerny vodic najazdi len 200-300 km/tyzden a iba obcas na dlhsej trase potrebuje nabijat po ceste. Pri novych bateriach nabije na vhodnej nabijacke na priemernych 300 km za 15 minut. Su v predaji aj EV, ktore dokazu nabit na 500 km za 11-12 minut, len zatial takych nabijaciek je malo, ale aj dopyt po nich je zatial maly.
Predaj nabijatelnych aut (BEV+PHEV):
3,2 mil. kusov za rok 2020
6,7 mil. kusov za rok 2021
10,5 mil. kusov za rok 2022
13,7 mil. kusov za rok 2023
To nie je utecha, to je vlastnost, ktora nam moze priniest cistejsie ovzdusie, najma v mestach. Zaroven znizime prijmy z ropy Rusku a ostatnym ropnym statom. Pritom v pripade EV vyuzijeme elektrinu, ktoru si mozeme vyrobit doma, hoci aj na vlastnej streche. Uz v sucasnosti dokazeme recyklovat baterie na 90-95% a tato technologia sa zlepsuje.
Treba porovnat vlastnosti baterii pred 100-200 rokmi s dnesnymi bateriami. Dalsia vec je cena. Este pred zhruba 12 rokmi bola cena za 1kWh baterie viac ako 10 krat vyssia oproti dnesnym cenam za 1kWh. Zaroven sa zvysila energeticka hustota a predzila zivotnost. Keby bola podpora vyskumu v oblasti baterii pred 50 rokmi ako je dnes, tak uz su smradlave benzinove a naftove auta davno minulostou.
Odporúčame