Namiesto otázky by som čakal odpoveď v kontexte na článok, ku ktorému som písal komentár. A to, koľko na tom štát zarobí do rozpočtu.
Namiesto otázky by som čakal odpoveď v kontexte na článok, ku ktorému som písal komentár. A to, koľko na tom štát zarobí do rozpočtu.
Múdry sa z dobrej kontroly poučí, hlúpy a zlodej sa bojí, že sa to iní dozvedia. Vždy to je o faktoch.
To znamená, že NKÚ si robí svoju prácu.
Za 3 desaťročia sa vytvorilo množstvo zbytočných úradov a tie, čo boli, narástli. Všade. Od ministerstiev, VUC až po obce a mestá. Realita - miesto jedného viceprimátora, dvaja, dedina 300 obyvateľov a zbytočne platený starosta, rozbité soc. cesty, chodníky a nefunkčné osvetlenie. Hlavne, že pošle ľuďom pošle výmery a úradom výkazy. Neviem o čom. Napr. Štatistický úrad - žiada mesačné výkazy s údajmi, ktoré podnikateľ dáva Finančnej správe a Soc. poisťovni. Úrad životného prostredia. Firma zničí v obci cestu, chodník, na kraji lesa 100 rokov starý odvodňovací jarok, neporiadok, odpad - sankcie žiadne. Volám, nech prídu a zasiahnu. Buď výhovorky, po funuse, moje foto zbytočné. Príkladov je množstvo.
Keď nevieme, pozrime do ČR, alebo Poľska, ktoré má nezávislý úrad pre všetky eurofondy, ktorý zabezpečuje kontinuitu investícií naprieč zmenami vlád. Je pod verejnou kontrolou. A preto majú nové cesty. U nás sa každé volebné obdobie priority menia, politické strany hádajú a fondy rozkrádajú.
Ešte by bolo vhodné dodať, že k hospodárskemu úspechu v Poľsku prispieva aj:
- Poliaci majú jeden Úrad pre prideľovanie financií z eurodotácií na projekty ktoré aj sám riadi - centrálna kontrola, nezávislosť, dlhodobá kontrola úradu viacerými politickými stranami - jasné, že nič neexistuje dokonale - ale tá prehľadnosť - nejaký novinár by mohol aj tu napísať článok, ako to funguje - možno by to bolo dobré aj u nás - aspoň by skončili nekonečné hádky a podozrenia medzi koalíciou a opozíciou
výsledok - rýchle budovanie diaľnic a infraštruktúry - teda oproti SR
- Väčšie územie, viac obyvateľov, lepšie podnikateľské prostredie dáva viac možností pre zahraničné investície, lepšie by bolo mať čo najviac vlastných, ale keď sa nájde kapitál a zabezpečený zmluvný export na výrobu, tak lepšie ako nič
- prístavy - v dnešnej dobe, keď treba voziť a vyvážať všetko z/do celého sveta - veľká tiež výhoda
K tým platom a životnej úrovni v Poľsku a na Slovensku.
Poliaci sú pragmatici hľadajú spôsob, Slováci sú byrokrati - hľadajú prekážku - viď Poľské trhy, tam to išlo, u nás nie,
osobné skúsenosti:
1. Hľadal som firmu na nátery "oplechovania" strechy a obloženia - Bazoš - viacerým v okolí som poslal foto, čakám na odpoveď, sľuby, čakanie mesiace a nič - a nakoniec kto urobil ?, v strede SR - Poliaci
2. V jeseni stred. SR - stôl zo zeleninou - mrkva, petržlen, karfiol, uhorky, cibuľa, cesnak - ceny určite menej ako tržnica v okr. meste - kto to je ? - poľský predavač - tak 100 km od hranice sa mu to oplatí ?
3. Pred 5 rokmi - staveb. búda - vybral som najlacnejšiu - prišli, zmontovali, ukotvili - plechovú 2,5m x 5m, novú, za dve hodiny a vtedy za 200 € aj s účtenkou - kto ? - predsa Poliaci,
4. Hľadal som dvojposteľ - tvrdé drevo rámu, matrace, montáž - zase stred SR, prišli, zmontovali, za polovicu našich cien, faktúra a dokonca mi neskôr vymenili reklamované vankúše - kto ? - Poliaci
K vyjadreniu v článku: "Obranný priemysel je sektor s vysokou pridanou hodnotou."
Toto je pravda ak:
Ak vojenská výroba dokáže vyprodukovať zisk väčší, ako sú náklady zo štátneho rozpočtu na voj. výrobu. To však predpokladá, že vojenská výroba pôjde predovšetkým na export z ktorého bude zisk do štátnej pokladnice tak veľký, že sa z neho dokážu financovať všetky náklady na vlastné vojenské potreby. Ak je v tom zapojený súkromný kapitál, potom to platí v rozsahu zmluvami dojednaného zisku štátu so súkromným investorom. To je asi zase tajné.
Inak, na druhej strane, v dnešnej chorej dobe nám zrejme nič iné nezostáva, ako mať primeranú a modernú vyzbrojenú armádu. Navyše, v EU máme viacero štátov so silným vojenským lobingom, ktorý potrebuje naťahovať čas a udržať vojnovú psychózu. Vystrašené obecenstvo EU im už dalo súhlas na zvýšenie rozpočtov pre zbrojenie na 5%. A tak zbrojárske firmy, banky v EU si už mädlia ruky na tie stovky miliárd z ročných rozpočtov EU na zbrojenie.
Určite správne rozhodnutie. Mali by sme sa pripojiť aj my. Možno strkáme hlavu do piesku a spoliehame sa na to, že od nás utečú späť. Zrejme to bude závisieť od výšky dávok, poskytnutého ubytovania, roky trvajúcej podpory, čiže koľko to bude Soc. poisťovňu stáť, či to štátny rozpočet zvládne a či budú ľudia na ich dávky ochotní robiť aspoň jednu, dve generácie.
No, vyzerá to tak, že ten vek povinnej lekárskej prehliadky sa bude v budúcnosti zvyšovať. Predtým 65, teraz 70.
Keď sa bude chodiť do starobného dôchodku v 80 - ke, lebo nebude mať kto robiť a budú chýbať kamionisti, taxikári, vodiči pre kuriérske služby, dokonca aj vodiči tej pohrebnej, možno tá povinná ZP bude v 85, ak vôbec.
No možno by bolo vhodné zaviesť pre skupinu od 18 do 50 rokov u lekára povinné prehliadky s testom na zvyškové stopy z drogy. Určite by výrazne klesol počet smrteľných nehôd spôsobených touto skupinou ako u dôchodcov nad 70 rokov zo zdravotných dôvodov.
Hlavne treba naťahovať čas a udržať vojnovú psychózu minimálne v EU. Vystrašené obecenstvo EU dá súhlas na zvyýšenie rozpočtov pre zbrane aj na 5%. Zbrojárske firmy, banky, ale aj vybrané dôchodc. správ. spol. si už mädlia ruky.
Leyen dostala scenár 613 milárd/rok a tiež čaká odmeny.
Nejakí smradi, ktorí by chceli mier, nebudú predsa kaziť kšeft. Cena akcií a investovanie do zbrojárskych firiem v EU musí stúpať podľa plánu, aspoň do r. 2035. Zatiaľ sa darí, zbrojári v EU ako SAAB stúpli za rok o 101%, Leonardo 77%, Thales 62%, či banky Banco Santander 110%, BBVA 101%, UniCredit 67%. Ale v tomto investičnom zmätku, inflácii a finančného chaose sa darí aj ťažiarom kovov - Newmont 136%, Gold Fields 183% či Kinross Gold o 185%. Zrušiť plán? V žiadnom prípade. Treba vydržať. Všetko je pripravené, len plniť ceny energií a odpustkov ETS. Výsledky sú zatiaľ výborné. Len nedopustiť limity cien. Ešte to! Čo si to v tej V4 dovoľujú!
Kde na to brať ? No predsa od vystrašených divákov v EU.
Hrozné, neviem si predstaviť, čo prežívali rodičia, možno aj ten chlapec. Ak sa skutočne potvrdí únos dieťaťa nejakým úchylom, tak to treba rázne riešiť. Dúfam, že tam nebudú zase nejaké poľahčujúce okolnosti od psychiatrov.
Spomína sa nízke vybavenie súprav systémom ETCS. Neviem funguje a náklady na jeho plné rozšírenie sú asi vysoké. Problém pretrváva roky - financie do investícií a ekonomika žel. dopravy ako celku.
Prosím niekto od fachu, či do doby vybavenia ETCS neexistujú rýchlejšie a omnoho lacnejšie riešenia ?
Pre oblasti, kde ETCS nie je kvôli cene ani v pláne. Dočasné riešenie cez sledovanie a monitorovanie polohy vlakovej súpravy, podobne ako v nákladnej doprave, plus prenos info o stave výhybiek, vlakovej cesty s lokálnymi komunikátormi s prenosom GPS do aplikácie regionálneho riadiaceho centra a spätného prenosu filtrovaného výberu z centra na vlakovú súpravu. Rušňovodič by videl na mape vlakových ciest svoju potvrdenú polohu, iné vlakové súpravy a ich pohyb v okolí na kilometrov, stav križovania, návestí, výhybiek, stav žel. priecestí. V prípade poruchy nejednoznačnosti, či poruchy komunikátora by dostal aspoň výstrahu k danej položke. Možno niečo také existuje, ale nikto to nespomína.
Pri čítaní niektorých komentárov som si spomenul na známy výrok, že "Národ, ktorý nepozná svoju históriu, si ju musí zopakovať", alebo niečo v podobnom duchu. Myslím, že je na tom kus pravdy.
Som rád, že ÚPN zverejnil aspoň zrnko faktov tej doby.
Jednotlivci, alebo celé rodiny, ktoré zažili negatívne a tragické skúsenosti s ŠtB, význam práce ÚNP chápu. Nie som historik, ale viem, že poznať základné fakty tejto doby je stále nutné pre chápanie spoločenských súvislostí aj v dnešnej dobe.
Zverejňovanie faktov je len zamatové minimum, čo ponovembrová spoločnosť urobila. Avšak činnosť ÚPN a jej verejnosti prístupné archívy sa nepáčia najmä bývalým funkcionárom, členom, spolupracovníkom. Neuvedomujú si, že ak by dnešná spoločnosť postupovala rovnako ako oni do roku 89, tak by väčšina z nich už nežila, alebo makala v nejakých tajných lágroch.
Súhlasím. Aj Čína dováža to, čo nemá. Je tu však rozdiel, ktorý sa spomína málo.
Čína roky investovala do nákupu nevyťažených surovín - v Afrike, Ázii a latin. Amerike. Kupovala práva na ťažbu, aj keď samotnú ťažbu rozširovala postupne. Lítium, meď, nákupy zlata a pod. V tej dobe, nik netušil prečo. V danej dobe to vzhľadom na nižšiu infl. rastu cien nevyzeralo investične logicky. Dôvod: Čína potrebovala znížiť obchodné prebytky a tým opticky korigovať - udržať nízku hodnotu juanu, pretože z dôvodu zvyšovania exportu mala jeho hodnota reálne rásť. Podhodnotenú hodnotu juanu ČCB kritizovali najmä banky EU a USA. Prebytky, ktoré by iné krajiny prejedli, alebo by skončili v daňových rajoch, investovali v zahraničí. Opticky vyhodené sa im vracia formou dovozu lacných, ale hlavne istých surovín pre výrobu.
A čo my, v EU ? Ideme spasiť svet. Zaviedli sme si green deal, vyššie clá, poplatky ETS a kritizujeme dotovaný export Číny. Výroba v EU klesla z 25% na 14% a klesáme ďalej. Ale kam?
To je výsledok zelenej dogmy v komisii EU. Nariadenou zelenou politikou nie je možné prinútiť vývoj a výrobu vyrábať ekologicky s prijateľným nákladmi. Dobrý nápad musí prísť sám, náhodne, často pri dlhom výskume, vývoji a testami ekonomickej životaschopnosti. Čína je pragmatická, skúša, vyvíja, často s chybami, vždy sa poučí, nedáva si nezmyselné ciele a keď je potrebné plán zmení.
EU odkázaná na dovoz surovín, plynu a ropy sa vydala cestou ekonomického hazardu.
Ekonomicky reálne riešenia v prostredí EU neprichádzajú, tak ich nahradzujú clami. To nepomôže, keďže clá sú v biznise aj z druhej strany a klesne export EU.
Pripomína mi to skrachované RVHP. Aj počas RVHP sa súťažilo o čo najväčší počet inovácií a zlepšovákov. Často to boli len nepodarky, ktoré škodili ekonomike. Spolitizované súťaže, heslá, hodnotené ľuďmi s jediným správnym politickým názorom, ktorí ničomu nerozumeli.
Asi to skončí rovnako.
To je vizitka slovenských fanúšikov - alkohol, výtržníctvo a agresia. Mali ich tam rovno nechať na preliečení prácou v macedónskej base, aspoň na 3 mesiace robiť rajóny.
Presne tak ako píšete vyššie. A to AI je nastavené na vymyslenie názvu článku tak, aby názov šokoval. Z obsahu článku sa však nedozvieme nič. Takže zbytočný článok.
Starobný dôchodok by mal byť priamoúmerný odvodom uhradeným počas života do SP. Rôzne deformácie, nezaslúžené rozdávanie spolu s príčinami nedostatku financií spôsobujú nedôveru v schopnosť štátnych inštitúcií u tých, ktorí platia. Odvody sú neúmerne vysoké a rozhadzujú aj skupinám, ktoré nič neodviedli.
Chyba je aj v zákonoch - spôsobujú nespravodlivé deformácie vo výpočtoch dôchodkov. Deformácie prilepšovania a zvýhodňovania niektorých profesijn. kategórií - desiatky rokov platené výsluhové dôchodky - zo štátneho, s neustálym dotovaním, ako inak.
Ďalším defektom je rozdávanie tým, ktorí zámerne neplatili takmer nič a z nepochopiteľného dôvodu dostávajú minim. dôchodok, hoci by nemali dostať ani polovicu.
Na druhej strane sú sociálne krádeže vedú k nespravodlivosti a okrádaniu pri výpočte dôchodkov u ľudí, ktorí odvádzali z platov nad 1,25 priemernej mzdy v danom roku - z toho plynie limit max. výpočtu dôchodku - odvedú 3 až 7 násobok z priem mzdy, ale dostanú max 2,44 nás dôchodku
No, slušných ľudí viac zaujíma vlastná bezpečnosť ako práva páchateľov násilných trestných činov.
Tí, ktorí zatiaľ neboli obeťou, často tolerujú nezáujem v spoločnosti ako aj nevyriešenie prípadov, či nízke tresty. A ak dôjde k tomu, že sa tiež stanú obeťami či už osobne, alebo v rodine a dokonca sa páchateľ aj nájde, tak sú frustrovaní z toho, ako je súčasné právo neúčinné.
Takže, veľa šťastia.
Ľudia šetria na nesprávnych veciach a niektorí, kvôli tomu prídu aj o strechu nad hlavou. Často vznikne škoda aj na susedných nehnuteľnostiach. Navyše, ani poistné neuhradí celú škodu. Mnohí dokonca poistku nehnuteľnosti ani nemajú, pretože aj tam šetria. A ak, tak nízku, podpoistenú, keďže dobrá poistka je z roka na rok drahšia. Mnohí si neuvedomujú riziko, alebo ani netušia, že škoda z titulu vlastníctva na ich nehnuteľnosti zo zákona nesie zodpovednosť za škody spôsobené na vedľajších nehnuteľnostiach a majetku. Následky sú potom katastrofou, už aj kvôli tomu, že musia nahradiť škodu na susedných nehnuteľnostiach. Zväčša dochádza k žalobám susedov o náhradu škody a k súvisiacej exekúcii. Aj vyhorený byt, či dom sa dá pri exekúcii v dražbe odpredať za zostatkovú cenu a uhradiť tak aspoň čiastočne spôsobenú škodu na susedných nehnuteľnostiach.
Smutné, ale iná cesta nie je.
Odporúčame