Trochu ale bocime od temy. Ja v mojej uvahe riesim porovnanie HEV a BEV. Ak chces riesit Cinu, ich politiku ohladom energii a podobne veci, asi places na nespravnom hrobe.
Trochu ale bocime od temy. Ja v mojej uvahe riesim porovnanie HEV a BEV. Ak chces riesit Cinu, ich politiku ohladom energii a podobne veci, asi places na nespravnom hrobe.
nesuhlasim s tym, ze nahradou spalovakov za BEV sa situacia neriesi. Riesi.
Na vyrobu konecneho paliva pre spalovak (benzin, nafta) potrebujes ropu spracovat. Je to energeticky narocny proces, a rozhodne nie cisty. Energeticka narocnost sa meni v zavislosti na krajine a zdroji ci kvalite ropy, takze uvadzat nejake konkretne cislo by bolo zavadzanim. Ale rozhodne plati, ze kym dostanes do nadrze spalovaku liter paliva, vypustis do ovzdusia ci vod obrovske mnozstvo CO2 a dalsich odpadov.
Plyn je tiez len fosilia a tolko LPG ci PNG na svete nie je, aby dokazalo plnohodnotne nahradit benzin ci naftu v spalovakoch.
Spalovak ma energeticku ucinnost velmi nizku, na konecny pohon sa vyuzije (v tom uplne najlepsom pripade) iba 30% z energie obsiahnutej v palive.
Pritom spalenie toho isteho paliva vo velkych elektrarnach je daleko ucinnejsie, turbiny a filtracie su tam daleko ucinnejsie a efektivnejsie.
BEV je len na chvoste vyuzivania energie, ako ju vyrabas, za to elektromobily predsa nemozu.
samozrejme vsade tam, kde nemozes nasadit hydroelektrarne ci inu cistu alternativu, fotovoltaika je riesenim. Vyuziva bezne dostupne materialy a zdroje surovin (kremik, bezne kovy) vyroba nezatazuje ziv. prostredie vypustanim toxickych odpadov.
vyuzivanie fosilnych zdrojov je otazka casu, skor ci neskor dojdu. v tej chvili budu prakticky vsetky elektrarne "ciste". takze pointa???
ako som pisal v inej reakcii, elektromobilita riesi problem fosilnych paliv do buducnosti vseobecne, nie je to kratkodobe ani kratkozrake riesenie. To, aky energeticky mix ma ta ktora krajina je v podstate irelevantne, lebo elektromobilita vyuziva iba nepatrne percento z tej spinavej elektriny. S narastom elektromobility sa postupne rozvija aj vyuzivanie alternativnych zdrojov el. energie celosvetovo, takze tych spinavych zdrojov bude postupne ubudat. nemozes chciet hned vsetko.
S tym ciastocne suhlasim, ale elektromobilita je cesta na riesenie problemu s fosilnymi palivami do buducnosti. Raz tie fosilie dojdu. A co potom? To az potom zacneme riesit ako to nahradit? To je prave to, ze sa to zacina riesit uz dnes, aby potom, ked tie fosilie dojdu, bol prechod na ine typy energii plynuly. LPG je opat len docasne riesenie, tiez je to len fosilia. Takze skor ci neskor aj ten energeticky mix a elektrarne kdekolvek vo svete budu musiet prejst na cisto obnovitelne sposoby - fotovoltaika, veterne, hydroelektrarne, pripadne fuzia.
Desertec sa netyka vyuzivania biomasy/organickych zdrojov, ako to navrhuje surmita, takze tato pripomienka je dost irelevantna.
Desertec navyse neskrachoval, tam su problemy najme geopoliticke a kulturne, ktore tento projekt zdrziavaju. Ono vytipovane miesta na solarne elektrarne, kde je slnecneho svitu neurekom, su bohuzial prave na miestach s velmi nestabilnym politickym systemom. A nikto nebude investovat obrie ciastky do nejakej elektrarne kdesi v africkej pusti, kde moze kedykolvek nabehnut banda nabozenskych fanatikov a cele to rozstrielat alebo vyhodit do vzduchu.
Vies Jeno, zavadzas pekne, ale zle. zvysujeme produkciu (uvolnovanie) CO2 do atmosfery spolu s produkciou dalsich toxickych (a sklenikovy efekt podporujucich) plynov, prachovych ciastociek atd. Subezne s tym nicime tie tolko potrebne ekosystemy na stahovanie CO2 z atmosfery - vyrub lesov, vypustanie toxickych odpadov do moria oceanov, kde fytoplankton zabezpecuje najvacsiu cast znizovania koncentracie CO2 z ovzdusia. Lenze my obe tieto klucove "pluca" likvidujeme, a niet realneho vyhladu, ze spravanie vsetkych ludi na Zemi sa zmeni tak rychlo, ako by to bolo potrebne, aby sme tento nepriaznivy vyvoj zvratili. Elektromobilita je v danej oblasti (osobna doprava ludi a nakladov na dlhsie vzdialenosti) prakticky jedina cesta. Nie spasa celeho ludstva.
to je sice dobry napad, ale energeticky absolutne nepriechodny. Fotosynteza dokaze vyuzit len necely polovicu energetickeho spektra a ma brutalne malu energeticku ucinnost - iba cca 3-4%, s teoretickou hranicou max 11%. Potom tu hmotu (napr. drevo) budes spalovat ci inak spracovavat na pohon. Najlepsie spalovacie motory beznych aut na cestach maju ucinnost biednych 30%, a to pri pouziti vysoko energetickych a cistych paliv. Nedokazem si predstavit, aku biednu ucinnost by malo spracovanie dreva na pohon.
Naproti tomu komercna fotovoltaika je dnes na urovni okolo 20% a stupa to. Sucasny vyvoj je taky, ze vdaka nanotechnologiam to moze stupnut az na 40%, ide len o prevod technologii z laboratorii do masovej vyroby. A tuto energiu dokazeme s vysokou ucinnostou (cez 90%) uskladnit v akumulatoroch a vyuzit priamo. Ucinnost elektromotora (podla typu) je 80-90%.
Takze elektrina je najlepsi zdroj pre pohon v doprave prakticky vo vsetkych ohladoch.
10. paneboze, to je argument... Ano, aj petrolejove lampy tu boli skor a dlhe desatrocia (o ekologickych svieckach ani nehovoriac, tie fungovali cele starocia!) ako elektricke ziarovky. je mi preto zahadou, preco sa teda vytratili.
Technologia baterii bola na tu dobu mizerna a s prudkym rozmachom lahko dostupnych fosilnych paliv, ked nikto ekologiu ani obavy z vycerpania tohoto zdroja neriesil, stratili akukolvek konkurencieschopnost. To sa ale dnes meni s tym, ako si ludia uvedomuju, ze tie fosilne paliva tu nebudu zo zeme vyvierat donekonecna a ze to ma velmi negativny efekt na celu ekologiu. Preto je cesta elektrifikacie v podstate nevyhnutnost. Snad nechcete porovnavat technologiu baterii, ktore su dnes uplne inde ako tie spred 140 rokov.
4. tento blud uz bol vyvrateny, litia je dostatok, len je casto v pomerne nizkych koncentraciach. Navyse litium je v sucasnych litiovych bateriach zastupeny v nepatrnych mnozstvach (a toto mnozstvo sa pokracujucim vyvojom neustale znizuje), daleko viac je tam grafitu, medi, hlinika, niklu, kobaltu a inych kovov.
5,6,7. na toto ani nema cenu reagovat.
8. predpoklad poziadavku, ktory je uplne mimo reality. skoda rozoberat.
9. riesit ceny baterii, ktore vytrvalo klesaju a ich vykon, kapacita a zivotnost stupaju. je podobne ako keby ste v r. 1990 povedali, ze pocitace su nezmysel, lebo stoja 50-150 tisic korun (mnohonasobok priemernej mesacnej mzdy) a nemoze si to hocikto dovolit. Od tej doby vdaka vyvoju a dalsim aspektom ceny pocitacov klesli a dnes ma smartfon vykon, o ako sa tym pocitacom za ery CPU 286 ci 386 ani nesnivalo. S bateriami to je podobne. Tie za posledne roky urobili obrovsky skok v parametroch a cena sa stale znizuje.
Ja by som bol naozaj nerad, aby si ktokolvek pri citani mojich blogov privodil nejake zdravotne problemy. Ak mas s tymto blogom problem, prosim radsej ho necitaj. Nikto ta nenuti.
LPG je fosilne palivo. Takze o ekologii alebo jeho perspektive do buducnosti je uplne zbytocne sa bavit.
1. To, odkial beries elektrinu, neriesis ani ty doma. Ani v pripade ze ides elektrickou, vlakom alebo metrom. Elektricky mix je pre kazdu krajinu iny a vobec nema zmysel ho rozoberat. Tym sa ani v clanku nezaoberam, uvadzam nezmyselnost HEV. Napriklad aj preto, ze pokial pre BEV potrebujem 130kW tej "necistej" elektriny, aby som z nej pouzil 100kWh na pohyb, tak u HEV tejto spinavej elektriny potrebujem 3.5-4x tolko! Na rovnakych 100kWh ktore pouzijem na pohyb.
Palivove clanky maju daleko mensiu zivotnost ako dnesne li-baterie, navyse pri konverzii vodika ta vypustana "cista" voda nie je cista, obsahuje nanociastocky paladia, platiny a dalsich kovov z toho clanku.
Recyklacia baterii je na vzostupe.
250kW superchargre od Tesly su uz realita a skutocne to funguje (https://youtu.be/vOlOsqvCXBY?t=213)
Inak by auto nebolo schopne takeho dojazdu. Ako to maju vyriesene, netusim, ale Tesla zjavne uz pri prvotnom dizajne naddimenzovala pouzite prvky. Model 3 mal povodne len schopnost nabijania 150kW, po upgrade firmwaru to ide aj na 250kW. A kto trochu rozmysla, ten vie, ze softwarovym zasahom sa neda prinutit, aby kable a rozvody boli zrazu schopne zvladat o 66% vyssie prudy. Bateria v modeli 3 ma nominalne napatie 350Voltov (96s x 3.65V). Rychlost nabijania 250kW funguje logicky len zo zaciatku, ked je bateria uplne vybita. Konektory 250kW nabijaciek su aktivne chladene.
U nakladnej dopravy som videl projekt vymeny baterie. Teda el-tahac sa nedobija, ale vymeni iba bateriu. A ide dalej. O legislativnom aspekte nejakej casti elektrifikacie dopravy sa nema zmysel bavit, lebo toto je na uplne inu diskusiu. A nie pre elektrikarov, ale pre politikov ci pravnikov. A to ja nie som ani jedno.
1. Propagatori HEV tiez ignoruju emisie elektrarni, lebo tu elektrinu na vyrobu vodika musis odniekial zobrat. A elektriny pre vodik spotrebujes 4x viac, takze 4x vyssie emisie.
2. Co tym chcel basnik povedat? HEV si s obycajnym palivovym clankom nevystaci, bud tam musi dat taky, aby zvladol akceleraciu (teda vykon clanku cca 150-200kW) alebo dat baterie, o ktorych propagatori HEV klamlivo tvrdia, ze sa pouzivanim HEV uplne eliminuju.
3. Nerozumiem porovnavaniu doby nabijania a zivotnosti baterii. Tie dve veci nemaju nic spolocne.
4. Doba nabijania je len informacna, podobne ako dojazd. Vela zavisi od okolitych teplot, poveternostnych podmienok, style jazdy (to predovsetkym), ci bateriu dobijam doma zo zasuvky atd.
5. Nespravne. Zivotnost baterii sa uvadza vzdy v cykloch 100% DoD, zivotnost baterie (podla vyrobcov) je na konci ked kapacita klesne pod 80% povodnej kapacity.
6. V tabulke efektivity je vypocet uplnej spotreby vo vsetkych krokoch. 50% straty je totalny blud.
Labutia piesen spalovakov. V Irsku uz pripravuju zakon ( https://www.independent.ie/irish-news/news/d… ), ktorym sa zakaze registracia ICE automobilov od roku 2030. Takze aj keby tam vstrekovali svatenu vodu, tak im to nepomoze.
V Irsku pripravuju <a href="https://www.independent.ie/irish-news/n ews/d… ktorym sa zakaze registracia ICE automobilov od roku 2030. Tento trend sa bude rozsirovat postupne aj do ostatnych krajin, takze neboj, postupne sa jeden z najvacsich znecistovatelov odstrani.
kapitalizmus je o slobodnom trhu, podnikani a sukromnom vlastnictve. Ze sa pri tom vytvara zisk, je prirodzene, ale nie prvorade. To len komunisti si mysleli, ze zisk a sukromne vlastnictvo je choroba, ktoru treba zlikvidovat. A tak to "ludove" hospodarstvo, aj vyzeralo. Na zaplakanie.
Mimochodom, kopec subjektov dnes dokazuje, ze ekologicka cesta moze byt ziskova. Staci trochu poguglit a zdroje najdes.
Nezabudol, ale v blogu kde sa venujem potravinam by bolo rozoberanie neekologickosti spalovacich aut (pripadne lietadiel, uholnych elektrarni atd) ako miesanie jablk s hruskami. V tomto blogu sa venujem jablkam. Hrusky pridu na rad neskor ;)
Zle. Vyziarena energia Slnka, ani dopadova energia ci pohltenie/odrazenie na roznych urovniach nema nic spolocne s tym, kolko infracerveneho ziarenia ostane "zachytene" priamo na povrchu Zeme resp. v nizkych vyskach v dosledku nemoznosti vyziarenia spat do vesmiru. Samozrejme na moznost vyziarenia ma vplyv mnoho faktorov, vodnu paru nevynimajuc. Objemove mnozstvo CO2 v atmosfere ma PRIAMY vplyv na to, ake priemerne teploty su namerane na/pri povrchu. Cast svetla/tepla odrazi, cast prepusti (smerom dnu). To iste svetlo/teplo musi ale pri ceste nahor absolvovat rovnaku prekazku. A cim su koncentracie CO2 vyssie, tym je efekt "polopriepustnosti" silnejsi. Samozrejme cely proces je daleko zlozitejsi, toto je velmi zjednoduseny model, ale v konecnom dosledku to takto funguje.
Uvediem len dve tabulky a kazdy sudny clovek ten vztah uvidi:
a
simon22 to vysvetlil. zalezi od danej krajiny, ako sa vyraba elektrina. Lenze je rozdiel spalovat uhlie doma ci v malych prevadzkach bez filtracie a rozdiel vo velkych elektrarnach. Obzvlast "zapadne" uholne elektrarne uz vsetky maju sofistikovane odlucovace popolceka a dalsich jedovatych zloziek. Mnohokrat sa elektrina vyraba aj spalovanim nafty, ropy, zemneho plynu... Ja nepopieram ze na zaciatku vyroby elektriny su aj "spinave" sposoby, ale najme v poslednom case rychlo ustupuju "cistym" sposobom - veterne elektrarne, vodne, fotovoltaika, pribudaju pomaly prilivove, spalovanim biomasy atd.
Ozval som sa preto, lebo svoj prispevok opieras o stary clanok ktory uz je mimo realitu.
Nabuduce budes rozoberat co? Skodlivost parnych lokomotiv? ;)
ZNova opakujem, ze povinne ockovanie MA vedlajsie ucinky, tak ako akykolvek iny liek, a to nikto nepopiera. Ale proklamovane "kazde sedemdesiate dieta" je totalny nezmysel. Poprosim relevantne odkazy na toto tvrdenie, definitivne potvrdene diagnozy a najme s ohladom na priciny a povod.
Nikde nepisem ze rodiny autistov su spokojni a stastni, neprekrucaj co pisem. Pisem o autistoch, ktori ziju vo svojom svete (odlisnom od nasho) a su tam spokojni. Podobne ako ludia s Downovym syndromom. Tym ale nechcem povedat, ze ochoriet znamena byt stastny. Nespravne si pochopil co pisem, davas do suvislosti dve rozne veci len preto, ze som ich jednoducho zmienil v jednom clanku.
Tymto clankom som sa zamyslel nad tym, ako ludia lahko dokazu uverit nezmyslom len preto, ze zneju "presvedcivo". Plocha Zem, iluminati, udajne sfalsovane pristatie ludi na Mesiaci, podvod ohladom klimatickych zmien, ockovania, chemtrails, atd. Nespocet: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_conspi…
kormidlo, rad by som poznamenal jednu zasadnu vec k tvojmu clanku:
- odkazujes na clanok z auto.cz z roku 2012 (pricom oni sami zdroj na danu studiu vobec nikde neuvadzaju, co je divne).
Nepride ti trochu blbe tu dnes argumentovat studiou, ktora v kontexte DNESNEHO stavu elektromobility je, velmi slusne povedane, zastarala?
A aj v dosledku pokroku a vyvoja tento mytus (alebo aj stav) vyssej skodlivosti elektromobilov uz bol prekonany, vyvrateny a zneplatneny.
Vyroba baterii odvtedy ide milovymi krokmi dopredu, tazke kovy sa pouzivaju stale menej a zaroven sa daju recyklovat (plus s ich vyvojom a rozsirenostou sa bude recyklovatelnost len a len zlepsovat).
Stale viac majitelov elektromobilov ma vlastne solarne panely, teda nepouzivaju tu "spinavu" elektrinu.
Argument, "u elektromobilu je nutné v čase jeho životného cyklu vymeniť batérie" mozno platil pre auta s malymi packmi a vtedy, ale rozhodne nie dnes. Zivotnost battpackov sa dnes blizi 500k mil (Tesla S a novsie).
Odporúčame