Vyssia spotreba je ekologickejsia?
Nutnost kupy noveho auta je ekologickejsia?
Podľa:vlákien iba prvá úroveň času |
najnovšie po najstaršie najstaršie po najnovšie |
Niekto za bývalého Československa chcel byť svetový, tak siahol po oxide.
Ale vo svete jedinečné názvoslovie kysličníkov, ktoré je použiteľné iba pre český a slovenský jazyk, kde koncovky vyjadrujú oxidačné číslo príslušného prvku (postupne I -ný; II -natý; III -itý; IV -ičitý; V -ičný/-ečný; VI -ový; VII -istý; VIII -ičelý), nezmenili a stále platí. Príklad: MnVII2O7 - oxid manganistý.
Našťastie slovenskí jazykovedci uvádzajú, že
"Z jazykového hľadiska sú slová oxid aj kysličník obe správne a zodpovedajú spisovnej slovenčine. Slovo oxid je však oficiálny odborný termín, ktorý sa záväzne používa v odbornej sfére, kde sa vyžaduje terminologicky presné vyjadrovanie.
A určite tento článok informačno-populárny, nie je viazaný používať oficiálne odborné termíny.
Myslím si, že OXID je správnejšie pomenovanie. Pojem kysličník teoreticky môžu používať ľudia vysoko nad 50 rokov, ktorí sa to takto učili v škole.
Mimochodom:
- v angličtine CO2 = Carbon dioxide (=OXID)
- v nemčine CO2 = Kohlendioxid (=OXID)
Prečo by sme mali používať iné pojmy ako svet? Aj používame medzinárodné pojmy, komunikácia je jednoduchšia.
Rovnako je to s českými pomenovaniami mesiacov (Leden až Prosinec). Celý svet používa klasiku (Január...), len Česi to majú ináč, pritom aj tak všetci klasické názvy poznajú. Sampozrejme chápem to - jazyk, história...
Takže, oxid a ďalej čo? Dáko sme sa v tej svetovosti zasekli.
Ako vidíš, karbón sme neprevzali, zostal uhlík, uhličitany, uhľovodíky.
Aj kyslík máme slovenský, aj vodík, síra, draslík...
To preto, že tí tvrdohlaví Slováci majú na väčšinu chemických názvov a zlúčenín vlastné slovenské pomenovanie.
Je to dané historicky; baníctvo, hutníctvo, farbiarstvo, koželužne, konzervovanie a spracovanie potravín, atď.
Tzv. triviálne názvy, sú najstaršie a vytvárali sa pri objavovaní nových zlúčenín.
Mnoho triviálnych názvov je tak zaužívaných, že sa stále odporúča ich prednostné
použitie pred systémovými názvami.
S názvami mesiacov nemáš pravdu - ide o historicky vplyv latinčiny v Európe. Poliaci, Bielorusi, Litovci, chorváti majú tiež iné mená pre mesiace v roku.
Z jazykového hľadiska sú slová oxid aj kysličník obe správne a zodpovedajú spisovnej slovenčine. - súhlasím,
ale môj 25-ročný syn a 22 ročná dcéra, nevedia čo je to kysličník. Pretože už na základnej škole v hodinách chémie sa používa pojem oxid.
"potrimiskár" - krásne slovenské slovo, ale kto mu rozumie - možno pár učiteľov slovenčiny, kto ho dnes používa - nikto. Každý používa výraz "príživník" - tomu rozumie každý.
Myslím si, že hlavne v médiách, by sa mali používať slová, ktorým každý rozumie.
Ako chcu s palivom E10 znizit produkciu CO2, ked to sposobi vyssiu spotrebu a teda aj vacsiu produkciu CO2?
Prijali opatrenie, ktore ma znizovat CO2 ale jeho implementacia ho naopak zvisi. To mi pripomina nariadeniami znizovanie spotreby motorov , co ma za nasledok komplikovane a drahe motory a to sposobuje predrazenie hlavne malych aut, ktore pomaly miznu z trhu. Male auta maju mensiu spotrebu, ale ked ich ubuda, tak priemerna spotreba vsetkych aut sa zvysuje a nariadenie na znizovanie spotreby sposobuje priemerne zvysovanie spotreby minimalne v kratkodobom casovom horizonte.
Politické rozhodnutia nemusia byť v súlade s vedeckými poznatkami a príslušnými štúdiami.
Politikov totiž žiaden zákon nenúti konzultovať svoje chystané rozhodnutia s vedeckou obcou.
Na zdôvodnenie svojich rozhodnutí používajú politici čarovnú formulku "lebo" s pripojením svojho pritrúbleho úsmevu, ktorý prchkejších jedincov spravodlivo evokuje k presne mierenému zdviháku.
..lieh zvyšuje oktanové číslo, výfukové plyny sú podstatne teplejšie a preto podpaľujú výfukové ventily .... to je celý problém ....
odus - 2 deci liehu na 50 litrov benzínu motoru neuškodia...robím to roky rokúce s týmto podielom,alebo deci do kanistra / 20 l/...ked idem mimo civilizáciu k rybníkom či k chate..
Keby namiesto tejto xsrxračky začali predávať E85.
A nezávidím ľuďom čo majú benzíňáky a tankujú "za 10€". Dva roky s E10 a nádrž a palivový systém ide do prdele.
"Riešením má byť kúpa novšieho auta," ktorého výroba je tak strašne ekologická...
"...prinesie totiž motoristom, aj tým s modernejšími autami, vyššiu spotrebu, asi o 5 %, a nižší výkon."
Čo podporí výrobu silnejších motorov s alikvotne vyššou spotrebou...
Namiesto toho, aby sa znižovala nutnosť jazdiť všade autom, sa radšej zvýšia príjmy výrobcom áut a rafinériam. Neobnovia sa menšie samoobsuhy v dedinách, obchody na rohu, kde si človek nakúpil denne aj bez auta. Budeme ďalej z celého okresu jazdiť autom na nákup do dvoch megamarketov. Zrušíme okresné nemocnice, ambulancie lekárov, železničné trate. To je ekologické...
.... V porovnaní so súčasným benzínom E5 Natural 95, bude nové palivo E10 ,,zelený" benzín obsahovať dvojnásobné množstvo biozložky.
Na Ukrajine takýto ,,zelený" benzín vyrábali už v roku 2000, keď 65 oktánový prefarbili zeleným krepovým papierom na zeleno a predávali ho ako 97 oktánový. Keď som takýto ,,zelený" benzín natankoval v Užhorode, ledva som so svojou Škodou 120 GLS vyliezol do cca 500m dlhého kopca na hranicu.
Európska únia bude spokojná, až vtedy, keď po Európe budú jazdiť iba elektromobily, hoci na výrobu elektriny pre tie autá sa do ovzdušia vypustí viac škodlivín, ako vyprodukujú autá na klasický pohon.
Benzín natural 98 bude naďalej v ponuke? Pokiaľ áno, radšej si zaň priplatím, než ekonezmysly.
V článku sa píše ze ostáva v ponuke palivo s oktanovym číslom 100. To biozlozku neobsahuje.
Pozor! E100 (tak ako to spomenul autor v článku) je označenie pre čistý etanol, dokonca s obsahom vody do 5%. To svinstvo sa používa nateraz iba v Brazílii.
Tu je referencia: https://en.wikipedia.org/wiki/Common_ethanol…
...akurát si myslím, že voči E10 trochu prioptimistická...
Odporúčame