Hneď na začiatku: "Elektrické autá síce nehoria tak často ako tie so spaľovacím motorom"
Prečo? Lebo sú na trhu chvíľu = sú pomerne nové a je ich veľmi málo...
Skúmajme to po povedzme 15 až 20 rokoch a zanedbaní údržby... Potom sa uvidí.
Hneď na začiatku: "Elektrické autá síce nehoria tak často ako tie so spaľovacím motorom"
Prečo? Lebo sú na trhu chvíľu = sú pomerne nové a je ich veľmi málo...
Skúmajme to po povedzme 15 až 20 rokoch a zanedbaní údržby... Potom sa uvidí.
Online navigácie nejako nemusím... Používam iba offline. Takže Waze je pre mňa nepoužiteľné...
Nedávno som išiel so známym niekde do Rakúska... On mal Iphone pripojený na cez "Apple car play" na systém auta (Škoda) a na navigoval ho Waze... V najhoršom momente sa to všetko "..." a my sme sa ocitli bez navigácie... Stať sa môže všetko, ale pri online navigácii je pravdepodobnosť "teoreticky" väčšia...
Zle napísané, ale dobre myslené...
Môj syn (18 ročný) si nedávno spravil vodičák... Keďže sa držím pravidla "Keď máš rád svoje deti, kúp im vlastné auto", tak som mu kúpil jeho prvé auto - pekný Opel Corsa 1,2 / 51 kW... Na prvé auto to ide VEĽMI pekne... Minule sa tak vezieme, syn samozrejme za volantom a hovorí, že to auto je už pre neho SLABÉ !!! ??? "Vraj" to nezrýchľuje... (= nedávajte plný plyn pri nízkych otáčkach)... Tak mu hovorím... A načo myslíš, že máš tú páku pri sedadle? ;)... Podradil a bol spokojný :)... Tak sa raz (neraz) pýta, kedy mu dám šoférovať moje veľmi obľúbené auto? Toho sa tak skoro nedočká... (=mám rád svoje deti / okrem toho jeho auto minule utrpelo malé "zranenie" = už sa mi kúpa vyplatila... Byť to moje auto, tak by ma to VEĽMI mrzelo...)
Problém je občas aj to, že človek si spraví VP, najazdí 200 km a má pocit, že mu to ide SKVELO... Ale to platí všeobecne vo veľa oblastiach života...
Oproti tomu čo človek prečítal o automatoch je manuál totálne spoľahlivý... DÁVNO som nepočul, žeby niekto mal problém s manuálnou prevodovkou (okrem bežnej výmeny spojky po "n" kilometroch)... Ale neraz som počul / čítal o "spoľahlivosti a kvalite" napr DSG...
Možno ešte 1 bod by som dodal...
NIKDY nedávajte svoje obľúbené auto (s manuálom) do rúk človeku, ktorý nevie poriadne jazdiť s manuálom... Podobných stále pribúda...
Mimochodom... Preradiť zo 6 do 3-ky ne je nič hrozné... Hlavne ak človek ide napr 80 na 6-ke a potrebuje výrazne zrýchliť... To ani bežný moderný "turbomotor" len tak "okamžite" bez podradenia "nesplní". Mimochodom... človek cíti, či podradenie bolo OK, alebo nie.
To nie je "retro", to je hnusné...
Mimochodom, koľko tu toho predajú? Dotácie končia a zákazníci už elektrické autá nechcú. Ak už, tak kúpia niečo "značkové", čo má zázemie... Alebo niečo čínske - buď lacnejšie, alebo dobré (Xiaomi)... Rivian nemá ani históriu, ani servisné zázemie, ani ceny nebudú určite skvelé...
Globálny model... My tu v EU budeme kupovať "oklieštené" modely (motoricky) a inde vo svete budú mať tie isté autá s vyššími výkonmi, lepšími motormi... Ako keby sme nežili na 1 Zemi... Konečne by sme sa mali vykašľať na to nezmyselné a sebazničujúce snaženie na dosiahnutie eliminácie CO2 v ovzduší... A robiť naozaj niečo, čo Zemi pomôže (napr neplýtvať zbytočne zdrojmi...)
Ešte môžu ísť do ulíc a spraviť menší "neporiadok"...
Alebo nabudúce zvolia celkom iných politikov / predstaviteľov mesta. A tí to všetko obrátia naruby... chcete príklad? Jeden skvelý tu máme, síce nie z Francúzka.. Ale zmeny nastali okamžite.. A je to Donald Trump... Tiež extrém, ale je to dôkaz, že okamžitá zmena je možná... Nič nie je večné, čo sa politických rozhodnutí týka.
Videl som už parkovať auto aj na 4 miestách :) To už bolo priveľa.
A k tým mladým vodičkám v SUV... Hlavne, že sú v bezpečí, lebo majú SUPER bezpečné auto = "Tank"... A potom to dopadne tak ako nedávno, kedy mladá vodička v Audi Q7 nevhodne obiehala a zabila pritom nejakých ľudí v normálnom aute. Pocit bezpečia a neohrozenosti je niekedy falošný... Hlavne, ak niekomu nalejem do hlavy, že veľké SUV je absolútne bezpečné a ak má aj 4x4, tak pre neho neplatia ani fyzikálne zákony...
Tam to tuším nemajú spoplatnené iba podľa typu auta, ale podľa hmotnosti (ak sa nemýlim)... A Kamiq nie je SUV, ale "Crossover" ;)
To by bolo veľmi pozitívne, keby cca 1,344 mil obyvateľov Paríža patrilo k "dezolátom"...
V každom prípade Francúzi radi prejavujú svoju nespokojnosť, tak možno niečo podpália, rozbijú...
Bývať v tak skvelom meste ako je Paríž, tak sa asi čo najskôr odsťahujem niekde na okraj mesta...
Čím väčšie a "západnejšie" mesto, tým viac obmedzovania a menej slobody... Človek si už nemyslí, že máme tu na Slovensku až taký zlý život... Len je potrebné dať si pozor, aby neovládli aj náš štát podobné "živly", ktoré nám budú prikazovať a zakazovať...
No v podstate je aj elektrické auto iba auto. Okrem pohonu má všetko iné rovnaké (aj zložitejšie). Na spaľovacom motore sa bežne mení olej, sviečky, rozvody... To nie sú veci, vďaka ktorým by auto neprešlo STK (možno zlé sviečky spravia horšie emisie?)
Zato brzdy, vôle podvozka, hrdza, osvetlenie... To všetko je spoločné. Ak si niekto myslí, že EV nepotrebuje servis, tak sa mýli...
V každom prípade, že je Tesla nie veľmi kvalitné auto sa dokázalo už neraz.
A keď kedysi dávno sa zistilo, že spaľovacie autá sú lepšie ako elektrické? To bol aký prechod?
To je veľmi zlé porovnanie s koňmi... EV nie je lepšie ako spaľovacie auto. Ak už, tak to mali nechať na prirodzený vývoj = ak budú EV lepšie, tak sa presadia, lebo ľudia budú chcieť lepší produkt. Ale tlak, ktorý zaviedli iba nastolil odpor k elektrickým autám.
Vždy v minulosti skončili EV na batérii a dobíjaní. Preto sa to bez nátlaku neujalo. A ktovie, čo sa bude hovoriť o ďalších 20 rokov? Keď dnešné EV budú "hniť" na skládkach nebezpečného odpadu...
A čo z toho? 3x sa rozbehnete na plný výkon a potom Vás obmedzí elektronika? Alebo spravíte 2 ostré kola a auto sa prehreje, batéria sa vybije? A Mustang bude po okruhu krúžiť celý deň.... Výkonné elektrické autá sú úplná zbytočnosť. Navyše sú priťažké - to nie sú športové autá, ale "tanky".
Máte pravdu... Ak už podporujeme elektromoblitu, tak základom malo byť, aby boli ceny elektriny a nabíjanie úplne transparentné. Odchýlky asi ako u benzínu / nafty... Nad nabíjacou stanicou tabuľa s cenami... Pre každého rovnako a nie také zahmlievanie.
Chceli elektromobilitu, ale nevyriešili úplné základné veci... To nech si potom také autá nechajú...
Mmochodom, prečo by mali byť ceny elektriny úplne zanedbateľné? Nech sú normálne trhové + k tomu nejaká forma zdanenia ako u fosilných palív.
Keď idem po diaľnici, tak väčšinou je na diaľku vidieť, aká je cena... Občas je výrazne vyššia (napr na nemeckej diaľnici) a to človek potom ani nezastavuje. A ak už potrebuje, tak natankuje pár litrov a pokračuje ďalej.
Ja som si článok prečítal a ešte viac ma presvedčil, že EV v žiadnom prípade nechcem !!!
Mimochodom: "...nabíjať najmä doma, alebo v práci..."
Konkrétne problém je v "práci"....
Koľkí z elektro fanúšikov písali, že EV si budeme dobíjať v práci... Bol to NEZMYSEL. Kto z vás pracuje vo firme, kde vám dovolia nabíjať zdarma? (a nie je šéf?) Pri dnešných cenách energii sa ešte aj stroje na dielni vypínajú, keď práve nerobia (kedysi sa to až tak celkom nerobilo a boli v "šetriacom režime")
Ale aby som nebol ohľadne nabíjania v práci celkom negatívny:
Jeden môj známy, mladý muž žijúci v Nemecku si kedysi kúpil Teslu... Tak sme si tu u nás doma povedali, že má všetkých doma v poriadku... A nakoniec sa po čase ukázalo, že pracoval v istej obrovskej spoločnosti, ktorá umožňovala nabíjanie EV zdarma... Potom u nich skončil a čo si chalan kúpil? Ford Mustang V8... Aké "ekologické" zmýšľanie... :)
Aby za pár rokov nepatril koncern VW pon nejaký čínsky "mega koncern"... Európske automobilky sa stali nekonkurenčnými. Japonci spolupracujú s Číňanmi, vyvíjajú VŠETKY druhy pohonov... a na Európu už zanevreli, lebo sme zaostali a nemáme dostatočný vývoj.
O pár rokov si tu ľudia budú bežne kupovať Dong Fengy, MG, Geely... a dúfajme, že značky ako VW neskončia ako kedysi Nokia, Ericsson... Spoluzodpovedná je aj EU tým, že robí maximum preto, aby skomplikovala živor automobilkám. Okrem toho - kto má záujem o dnešné predražené autá?
Možno úspech bude v tom, že:
- nové Mini vyzeralo SKVELO (a časom ho postupne "zopsuli"), skvelo jazdilo a preto bolo úspešné.
- moderný Fiat 500 je tiež celkom úspešné auto (okrem elektrickej verzie)
- moderný VW Beetle bol hrozný = čisté autíčko pre Barbie... Takú hnusná "bublina". Posledný Chrobák už nevyzeral tak hrozne, ale na úspech to zrejme nestačilo.
Ak by mali spraviť z 2CV elektrické auto, tak je to zbytočné. Ak by z neho spravili štýlové spaľovacie auto za dobrú cenu, ktoré by bolo aj úsporné, tak by to mohlo fungovať... "Teoreticky"... Stačí pozrieť do sveta motoriek na tie nádherné "retro" kúsky... Väčšinou ide o cenovo dostupné jednoduché motorky. Ibaže v automobilovom priemysle sú OVEĽA prísnejšie pravidlá..
Minule sa známy rozplýval nad Royal Enfield Classic 350 - úplná pastva pre oči - moderné "retro" :)... Celkom zdieľam jeho nadšenie :)
Buď nemal v poriadku doklady, alebo motorku... Prečo by potom len tak "spanikáril" ? V každom prípade keby sa správal normálne, tak si nikto nič nevšimne...
Ináč čo sa týka motoriek... Obrovská časť motorkárov jazdí opatrne, v súlade s predpismi... Ale nájdu sa aj takí, ktorí riskujú a porušujú pravidlá. Čo čakať od niekoho, kto jazdí po ceste na "takmer" okruhovej motorke, ktorá pod istú rýchlosť (zákonnú možno na diaľnici) poriadne nefunguje?
V každom prípade, ak sa stane motorkárovi nehoda, nie vždy si za to môže sám... Často je na vine iný vodič. Takže jazdime hlavne s rešpektom, opatrne a ohľaduplne.
"...auto, na ktorom len ťažko budete hľadať chybu..."
No jedna chyba by sa našla - SPOĽAHLIVOSŤ !!!
Kedysi som čítal, že dokonca ako jedno z mála áut nespravil (nedokončil) nejaký dlhodobý test spoľahlivosti. Nepokazila sa iba 1 vec ! Takže aj keď je to NÁDHERNÉ auto, radšej by som sa pozrel niekde inde... V podstate keď človek kupuje nové auto a predá ho ešte v záruke, tak to môže byť jedno. Ako jazdené bez záruky by som to nechcel...
Ale nie v spoľahlivosti... Land Rover bol vždy považovaný za menej spoľahlivú značku - v zmysle anglického "That will do" (= to bude stačiť). Vyrobia skvelé auto a potom to pokazia spoľahlivosťou.
Odporúčame