ešte doplním, ten osobák má 13 medzizastávok, IC 4, Frecciablanca žiadnu. Ale ide po "starej trati"
ešte doplním, ten osobák má 13 medzizastávok, IC 4, Frecciablanca žiadnu. Ale ide po "starej trati"
ŽSR sú správcami infraštruktúry, ktoré prenajímajú kapacitu dopravnej cesty dopravcov a tí im za to platia, nemajú žiadne vlastné súpravy
a prečo sa to u nás neoplatí a v Taliansku oplatí - u nich sú prakticky všetky miliónové mestá (ešte som zabudol na Florenciu) v jednej cca. 900km línii, kade je vedená ich vysokorýchlostná trať. Pravda, stálo to strašné peniaze (napríklad úsek z Bolone do Florencie dlhý asi 70km, z toho 50 km v tuneloch stál cca. 8 mld. €) a nejak sa to musí zaplatiť z cestovného. Preto cestovný lístok napr. z Ríma do Neapola (200km vzdialenosť ako z Bratislavy do Žiliny) stojí v dotovanom osobáku 11,20€ pri dĺžke cesty 2:36 hod, v rýchliku IC 26€/2:03 hod., v rýchlovlaku so zastávkami Freccciablanca (Biely šíp) za 37,50€/1:45hod a v rýchlovlaku bez zastávok FRecciarosa (Červený šíp) za 43€/1:10. Na porovnanie u nás medzi BA a ZA, rýchlik stojí 9,38€/2:46hod a IC 501 čo zajtra ráno odchádza to je za 16€/2:12hod.
To je pekné že tam sa tak rýchlo jazdí, pravda je však taká, že rýchlotrate sú vybudované len medzi veľkomestami Turín (tak 1 milión), MIláno (1,5 milióna), Boloňa (iba 400 tisíc), Rím ( 3 milióny) a Neapol (okolo 1 milióna). Samozrejme, okolo každému mesta je veľká aglomerácia, okolo Neapola žije okolo 4 milióny obyvateľov, okolo Milána až 7. Plus cestovné v rýchlovlakoch je dosť drahé plus musí vlak chodiť každú chvíľku aby sa to zaplatilo a len vo veľkomestách sa vygeneruje dostatočný prúd cestujúcich ktorí to ako tak zaplatia...Metropolitná oblasť Bratislavy má len okolo 650 tisíc obyvateľov.
netáraj, že sa nič nezmenilo, aj keď mohlo by sa investovať viac. Okrem iného, dopravca nejakú infraštruktúru riešiť nemusí, tú totižto buduje a vlastní štát. Dopravcovia, aj tí súkromní však za jazdu po tratiach štátu platia
a kde bude drahšie?? cestovné je regulované štátom, takisto aj počet spojov, grafikon, prípojovosť či požiadavka na vybavenie vlakov výmenou za to, že dopravca od štátu dostáva dotácie
Zas až tak zle by som to nevidel. Aj po zjednotení zostali v platnosti v Škótsku škótske zákony, takisto aj škótsky právny systém alebo školstvo (sú úplne odlišné od toho anglického). Viem to od jedného známeho čo išiel študovať na univerzitu do Škótska, tam je štúdium zo zákona bezplatné, vo zvyšku UK sa platí školné. Vďaka určitej autonómii sa škótska kultúra mohla naďalej rozvíjať. Dnes má Škótsko vlastný parlament, vlastnú vládu, vlastnú políciu ktorá je podriadená škótskemu ministerstvu vnútra, škótska vláda je takisto zodpovedná za sociálnu oblasť, zdravotníctvo či dopravu. Napríklad železničné trate patria britskej vláde, ale škótska vláda určuje výšky cestovného. Samozrejme, spoločná je libra (ktorej sa ani najväčší nacionalisti nechceli vzdať), armáda (ktorú by si Škóti museli vybudovať z toho čo by zostalo po rozdelení) či tajné služby (dnes škótska polícia čerpá informácie od MI6) inak by si museli založiť vlastnú tajnú službu...
Lenže ktovie ako to bolo vtedy - ak som dobre pochopil, štát chcel postaviť tepláreň a vtedy si požičiaval čojaviem za 10% ročne (dnes je to možno 1 - 2%), ak chcel štát výhodnejší úver tak musel dodať takúto záruku že na teplo bude nejaký zaručený odber a z neho tržby a zisk
32 hodín mesačne, tj. 8 hodín týždenne. Na hodinu to vychádza 1,95€ čo je hodinová sadzba minimálnej mzdy
Tak potom prečo Gašparovič nevymenoval Čentéša za generálneho prokurátora??
Dotuje sa iba regionálna doprava "do tých zapadákovov" do 100km. Keď ide regionálny autobus cez dva kraje, tak ho každý dotuje po svojej časti trasy. Diaľková doprava je nedotovaná. V skutočnosti je zlatou baňou pre SADky dotovaná doprava, pretože každý spoj je dotovaný tak aby dopravca na ňom nič neprerobil. Čím menej cestujúcich tým vyššie dotácie a naopak. Všade kde som cestoval po SR tak vlak bol lacnejší než súbežný autobusový spoj na rovnakej trase, lebo železnice rieši štát a autobusy vucky nezávisle od seba. Krušné časy nastanú pre pravádzkovateľov diaľkových liniek typu BA - Námestovo čo vozí najmä študentov na univerzity bez prestupu a tak 200km ide súbežne so železnicou. Takýto prevádzkovateľ zrejme bude musieť linku skrátiť na trasu Námestovo - Žilina a častejšie ju točiť, čo však môže znamenať vyšší počet cestujúcich vďaka častejším spojom počas dňa a vyšším tržbám...
ak to bude tak, že na tejto trati bude vysúťažená nižšia suma dotácii a bude zvýšená úroveň cestovania a hustota spojov pri zachovanom max. cestovnom tak som za. Regiojet nemusí živiť stovky členov manažmentu a dávať predražené zákazky tak môže ísť s cenou a aj potrebnými dotáciami nižšie...
jednoducho - keď si SADka kúpi autobus aj mikrobus, do nákladov sa jej premietajú odpisy a to aj vtedy keď je vozidlo zavreté v garáži. Čím viac jazdí, tak tým sa odpis rozpúšťa na viac kilometrov a na kilometer je to potom lacnejšie. Odstavovanie veľkých autobusov a nasadzovanie mikrobusov mimo špičky znamená, že sa odpisy rozdelia na oveľa menší počet kilometrov a na kilometer je to potom oveľa drahšie. Preto keď vidíš naobed pár ľudí v autobuse, je to lacnejšie pre SADku, že nemusí živiť ďalší mikrobus, ktorý by stál v čase špičky v garáži a v dobe odpisovania by sa neojazdil a mimo špičky to isté platí aj o autobuse
Dať bombu do odpadkového koša s vedomím že pri výbuchu v okolí 10 - 15 metrov to zabije každého naokolo to nie je pokus o viacnásobnú vraždu absolútne nevinných okoloidúcich ľudí?? našťastie pri výbuchu nebol nik zranený ale keby sa to stalo v inú dennú hodinu tak by obetí bolo viac...
V boji?? Nebolo to tak dávno, čo českí piloti na gripenoch vykonávali hliadkové lety nad pobaltskými krajinami. Estónsko, Lotyšsko a LItva nemajú vlastné nadzvukové letectvo tak im vypomáhajú iné krajiny NATO...
A čo bráni Európanov si vyvynúť vlastný OS?? Myslím si že takých systémov už je viac než dosť - rôznych distribúcii linuxu..predpokladám, že aj Čína siahne po linuxe a urobí si vlastnú distribúciu pre svoje potreby..lebo linux je z licenčného hľadiska najdostupnejší...to čo sa týka používania produktov MS, je to už len naša pohodlnosť a sila zvyku, teda okrem úzkošpecializovaných programov ako AutoCAD, ktoré zatiaľ sú z ekonomických dôvodov vyvíjané len na jedinej platforme...na tej najrozšírenejšej
Tu je stále socializmus. Keby bol kapitalizmus tak tu nie je 40 ale iba tak 10 - 15 vysokých škôl a ver mi vtedy by nebol žiadny problém s prácou pre vyštudovaného, boli by vyššie nároky na absolventov a takisto aj vyššia kvalita a oveľa viac príležitostí pre tých ktorí to zvládli. Mnohým by možno vyvolávali aj cez víkendy s pracovnými ponukami a vyštudovaní by si mohli vypýtať o dosť vyšší plat. A to isté platí aj pre pedagogický zbor, profesori by mali o dosť vyššie ohodnotenie aj podmienky pre prácu a na druhej strane by boli vyššie nároky a väčšia selekcia (logicky lebo by ich bol iba zlomok voči dnešnému stavu). Bohužiaľ len my si stále mýlime právo na vzdelanie s právom na titul....
Američania sú tam preto, lebo Nemci rozpútali dve svetové vojny a v oboch boli porazení aj Američanmi. A Nemci aspoň mali gule si to priznať a takisto mali gule nacizmus zakázať. Kým v Rusku mnohí politici stále túžia po obnove ZSSR. Plus Leninove či Stalinove sochy v mnohých mestách..vieš si predstaviť sochy Hitlera či Goeblesa v Nemecku?? Mimochodom, a tí Američania čo sa dnes do všetkého starajú sa medzi svetovými vojnami nezaujímali čo sa deje v Európe a tak nereagovali ani vtedy keď istý fúzatý ujo čo v mníchovských krčmách vykrikoval o svetovláde zrazu napadol Rakúsko či Československo...
Slovensko nedotuje Bratislavu a ani Bratislava nedotuje Slovensko...všetky dane z príjmu právnických osôb sú príjmom štátneho rozpočtu, ktorý ich rozdeľuje centrálne...ministerstvá, vysoké školy, armáda, polícia, hasiči, platenie zdravotného poistenia, sociálne dávky, železnice...dane z príjmov fyzických osôb sa delia medzi obce a župy podľa počtu obyvateľov ktorí v nich majú trvalý pobyt bez ohľadu na to kde pracujú...
a najmä s logom Jobbiku - inej fašistickej chunty, ktorá na rozdiel od tej ukrajinskej má územné požiadavky na suverénne krajiny (Slovensko, Rumunsko, SRbsko)
Vieščo radšej balíčky z vývarovní než peniaze ktoré určité skupiny chudobných minú na cigarety a alkohol...
Odporúčame