A kolko baterii z elektromobilov zlikvidovali, ked viac nez 90% z tych co bolo evidovanych na Slovensku su este v zaruke? A skoncenie zaruky na bateriu elektromobilu neznamena, ze ju treba hned recyklovat.
A kolko baterii z elektromobilov zlikvidovali, ked viac nez 90% z tych co bolo evidovanych na Slovensku su este v zaruke? A skoncenie zaruky na bateriu elektromobilu neznamena, ze ju treba hned recyklovat.
"všetci tvrdia, že je nedostatok nabíjačiek" - nezda sa Ti, ze prehanas?
"V roku 2021 bolo na Slovensku celkovo evidovaných 2972 plug-in hybridov a 3669 elektromobilov."
https://www.setri.sk/aky-bol-predaj-elektrom…
pritom mame vyse 1000 verejnych nabijacich bodov a zaroven vacsinou vodici nabijaju doma alebo vo svojej firme.
V roku 2018 sa v Nemecku predalo 3.4 mil. aut, 2019 3.6 mil. aut. Teda ak pominie COVID a nebude ina kriza, tak zrejme predaje sa opat dostanu na uroven aka bola pred COVIDom.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022…
Predaje elektrickych aut su v Nemecku kazdym rokom zhruba 2 nasobne oproti predchadzajucemu roku. https://www.best-selling-cars.com/germany/20…
Teda ak by trend pokracoval vdaka dotaciam, aj ked postupne nizsim, aj len 1.6 nasobkom, tak 2022 cca 570 tisic, 2023 900 tisic., 2024 1.45 mil. a uz pomalsie od 2025 cca 2 mil a dalej podobne spomalenie rastu podielu, pricom 2030 by sa mohli BEV dostat na 90% podiel z predaja novych aut, teda cez 3 mil., ak nebude samozrejme kriza a ceny BEV sa postupne priblizia cenam spalovakov pripadne vyrovnaju aspon ako sucet nakladov(kupa+prevadzka) pocas zivotnosti auta zhruba v roku 2025 aj bez dotacii
Ist 1000 km s autom, ktore ma na dialnici dojazd pod 200 km sa sice da, ale vhodnejsie su elektromobily s dojazdom 500 a viac km a nabijanie 100kW. Snad kazdy vodic potrebuje prestavky pri takej trase, ktore sa daju vyuzit na nabijanie, takze predlzenie casu cestovania moze byt par desiatok minut pre elektromobil s dojazdom okolo 500 km (na dialnici dojazd 400km).
Urcite strechy su lepsie umiestnenie pre fotovoltaiku ako luky/polia. Netreba kabel z luky do mesta, len zo strechy do domu/budovy. Len k tomu treba vhodne uloziska na vyrovnavanie rozdielu medzi vyrobou elektriny a spotrebou elektriny a na to budu vhodne aj elektromobily. V garazi/pri dome/pri firme auto sa nabija z fotovoltaiky a ked dom/budova potrebuje viac ako dodava fotovoltaika tak pomaha bateria auta do urcenej hodnoty vybitia baterie (napr. 50%). Samozrejme je to vhodne len pre nove generacie baterii, ktore su schopne vydrzat cez 1 milion km jazdenia na aute.
Nemecko v roku 2020: 311g CO2/kWh, Slovensko: 101.7 g CO2 kWh
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/davi…
Spotrebu 5.2l/100km mas z palubneho pocitaca alebo skutocnu, teda natankovane litre na pocet prejdenych km? Palubne pocitace si vymyslaju hodnotu, samozrejme smerom dole.
Predovsetkym ide o to kolki nabijaju "z vlastnej zasuvky", teda rodinny dom, garaz, pripadne mensi bytovy dom, kde si mozu lahko urobit upravu pre nabijanie auta, pripadne na firemnom parkovisku moznost nabijania. Verejne nabijacky vyuzivaju na dlhsich cestach a mensina, ktora nema vhodnu "vlastnu zasuvku".
Kombinovany dojazd v lete 195 km, kombinovany dojazd pri -10C 140 km. Prioritne je to auto urcene do mesta a na kratsie trasy mimo mesta a to je aj pri -10C dojazd 170 km.
Moj spalovak mal v zime v priemere o 15% vacsiu spotrebu nez v lete.
"V průměru zaplatí typická česká domácnost 5,81 Kč/kWh včetně všech poplatků a daní." https://www.elektrina.cz/cena-elektriny-za-k…
To je pri aktualnom kurze 0.237 Eura/kWh
Najbeznejsia tarifa DD2 na Slovensku bola v roku 2021 okolo 0.13E/kWh + mesacna platba za odberne miesto zhruba 6-8 Eur. Teda pre beznu domacnost so spotrebou 2MWh/rok celkovo okolo 0.17E/kwh v roku 2021.
Tak tie udaje su prud a napatie. GAC ma nabijacku 600A/900V, teda max. vykon 540 kW.
To auto ma byt predstavene v septembri, nenasiel som informaciu o baterii, pre 1000 km podla NEDC by musela byt aspon 120 kWh a to sucasne so zlepsenim odporov - vzduch, valivy odpor, efektivnejsi motor,...
Zrejme ide iba o fotografiu ku ktorej novinari urobili omacku, ale asi nie vsetko sedi co novinari vyprodukovali. Zrejme sa dozvieme detaily v septembri, ked bude auto oficialne predstavene.
Viem si aj predstavit, ze by dali do auta 130-140 kWh bateriu aby dosiahli milnik 1000 km podla NEDC, ale to zase nesedi s nabijanim 0-80% za 8 min na danej nabijacke.
Je pravdepodobne, ze dokazu nabijat bateriu vykonom 480 kW, co je uz pekny vysledok, zvlast ak je to pri 80% nabiti baterie.
Ak by to bolo stabilne z 0% do 80%, tak to by pre 100kWh bateriu znamenalo z 0% na 80% za 10 minut a 600 km NEDC dojazd (80% z 750 km NEDC).
su tam 3 udaje 562.8, 855.6 a 481. Neprekladal som, ale je mozne ze to su priemer, maximim a aktualny nabijaci vykon.
Teda ak je 562.8 KWh priemer, tak za 4 minuty je dodana energia 562.8/60*4= 37.52 kWh, teda nieco by zostalo aj na straty pri nabijani, cca 7% co je pri DC realne. V kazdom pripade udaj 481 kW je podla clanku dodavany aktualny vykon pri 80% nabiti.
Je tam uvedene, ze ide o cyklus NEDC, teda optimistickejsi nez je WLTP, ale mimo dialnice, mimo mrazov/horucav nie je problem dosiahnut dojazd podla NEDC cyklu pri inych autach v realnej premavke. Verzia 80kWh ma NEDC dojazd 600 km, teda na 1000 km, by orientacne mohla stacit bateria 133 kWh, ale zrejme taku verziu nerobia. Urcite sa da este na uzavretom okruhu prejst o cca 30% viac ako je NEDC cyklus a pri 100 kWh baterii by to znamenalo 600 * 100 / 80 * 1.30 = 975 km, ale to nie je realna premavka.
A teda 80kWh za 8 minut znamena priemer 600 kW + nejake straty, teda cca 650kW
Na nic viac sa nezmozes?
Kupil som elektromobil a kupime aj dalsi. Nesmradi, podstatne menej hlucny, celkovy komfort jazdy a velmi dobre jazdne vlastnosti, lacna prevadzka, to su uz sucasne elektromobily. A o zhruba 5 rokov nove elektromobily budu cenovo dobre dostupne aj pre strednu vrstvu vo vyspelych krajinach aj bez dotacii, s este lepsimi vlasnostami nez maju tie dnesne.
Udaj o CO2/kWh je z linku, ktory som v prispevku uviedol.
"GAC Aion V, that also has a claimed NEDC range of 1,000 km (621 miles) on one charge"
"even at 80 percent state of charge, the vehicle was still drawing 481 kW from the charger, and it put 35.1 kWh into the battery in just 4 minutes."
Jeden youtuber, ktoreho jediny ciel je zarobit videom peniaze, nie je absolutne relevantny pouzivatel. Ak kupil auto, ktore malo vadu nabijania, je to jeho chyba, ze si tuto dolezitu vec nepreveril, ak mu problem nastal po kupe zo dna na den, tak sa nejedna o degradaciu baterie ale o poruchu a je takmer vylucene, ze naraz sa pokazi viacero blokov a dojde k poklesu kapacity trebars o 50% a teda namiesto vyplakavania treba najst vadnu suciastku a to nie je vymena celej baterie.
Pre mna su relevantne laboratorne merania/simulacie, z nich vyplyvajuce publikacie a publikovane clanky vychadzajuce z desiatok tisic znamych udajov o degradacii baterii v prevadzkovanych elektrickych autach. Su auta s vyssou degradaciou baterii napr. starsie Nissan Leaf, kde boli priemerne degradacie az 3-4% rocne, ale to je roky znamy fakt aj dovody a elektricke auta roznych znaciek, ktore maju priemernu degradaciu pod 1% rocne, pripadne okolo 1%, pri najazde 15-20 tisic km/rok.
Lodna doprava sa riesi, ale zatial su to len odrobinky.
https://www.ship-technology.com/features/ele…
Podobne letecka doprava zacina pouzivat baterie pre mensie lietadla a kratsie vzdialenosti, ale tam treba este popracovat na bateriach (energetickej hustote), aby sa dali vyuzivat aj pre dlhsie lety. O 10 rokov bude aj tam uplne ina situacia a mozno sa presadi vodik, ktoreho ekologicka vyroba je zatial draha.
Problem Nemecka je ako vyrabaju elektricku energiu. Zavreli a zatvaraju jadrove elektrarne a otvarali namiesto toho uholne elektrarne a z toho vyplynula aj cena elektriny v Nemecku, 0,3 E/kWh, teda zhruba dvojnasobna oproti Slovensku.
Ked Nemecko pri vyrobe 1kWh vyprodukuje 350g CO2, tak sa nemozno divit, ze elektromobilita tam ma maly ekologicky prinos. Francuzko pri vyrobe 1kWh vyprodukuje len 56g CO2 a to potom uz elektromobilita z hladiska CO2 vyzera uplne inak (Slovensko 120g, ale Polsko az 751g).
"Capacity retention of Tesla vehicle batteries averages ~90% after 200,000 miles of usage"
Odporúčame