"Capacity retention of Tesla vehicle batteries averages ~90% after 200,000 miles of usage"
"Capacity retention of Tesla vehicle batteries averages ~90% after 200,000 miles of usage"
Nevidim problem v tom, aby som isiel na dovolenku 300 km do Tatier a pritom nemusel cestou nabijat. Ist na dovolenku do Alp 500-600km a raz cestou nabijat nepovazujem za problem. Teda pre mna sa to na dovolenku pouzit da.
V Nemecku sa za prvy polrok 2021 registrovalo takto:
"New registrations year-to-date:
BEVs: 148,716 – up 236% at 10.7% market share
PHEVs: 163,571 – up 230% at 11.8% market share
Total: 312,287 – up 233% at 22.5% market share"
Teda viac ako 3-nasobok oproti prvemu polroku 2020. Najvacsi problem su vyrobne kapacity pre elektricke auta a nasledne bude problem s nabijacimi stanicami, ak sa nepristupi k ich rychlejsiemu budovaniu.
"As of 2020, there are 52,096 commercial EV charging points in Germany"
"In 2020, there were roughly 285,800 public charging stations for electric vehicles in Europe"
a to coskoro zacne byt problem, ak nebudu pribudat v Europe tak ako v Cine.
"China installed 284,000 public EV charging outlets in 2020, including 112,000 in December alone"
Prechod na elektromobilitu bude postupny a bude trvat viac ako 20 rokov. Na sidliskach kazda vhodna poulicna lampa moze mat zasuvku na nabijanie (nie vsetky rozvody/kable su vhodne a budu sa musiet vymenit, ale niektore vyhovuju uz dnes). Priemerny elektromobilista raz za tyzden vecer pripoji auto na nabijanie a rano ho bude mat nabite.
Mame zaregistrovanych 3.2 mil. vozidiel na Slovensku, na ich nabijanie treba menej elektrickej energie ako vyrobia 3. a 4. blok JE Mochovce. A prave v noci mame prebytky elektriny a spustenim 3. a 4. bloku JE Mochovce este narastu, a to sa bude dat vyuzit na nabijanie elektromobilov. Urcite sa vybuduju pocas nasledujucich 20 rokov aj dalsie zdroje - slnecne/veterne/vodne elektrarne, takze zdrojov bude dost. Treba vsak vylepsit regulaciu (zapinat/vypinat nabijanie podla prebytkov/moznosti siete) a niekde posilnit rozvody el.energie. Kto bude nabijat z prebytkov, bude nabijat lacno (aj pocas dna). Kto bude nabijat v spicke, bude nabijat draho.
Tak to preto, ze ich nikto nechce sa ich minuly rok predalo 3.2 miliona https://www.ev-volumes.com/
a za prve styri mesiace tohto roka uz vyse 1,5 miliona,
preto len na Tesla Cybertruck je uz vyse miliona objednavok.
To, ze tebe vyhovuje smradit a vrcat kade chodis, neznamena, ze to vyhovuje vsetkym. Vidis zjavne problemy ale nevidis vyhody. Priemernemu vodicovi nestaci priemerny dojazd elektromobilu par dni v roku pri dlhsich trasach a vtedy je to iste obmedzenie, obvykle mu vsak staci nabijat raz za 7-10 dni.
"Čo bude tou zálohou? Uhlie nie? Žeby Biomasa?"
Baterie, rozne solne roztoky, zotrvacniky, precerpavacie vodne elektrarne, vodik, ...., teda energia z vetra a slnka sa docasne ulozi, to tychto zaloh a pouzije sa, ked nie je energia zo slnka/vetra. Zaujimave su prilivove elektrarne a energia z morskych vln.
"Priemerná cena 33 000€ bola asi značne ovplyvnená predajmi v Číne."
Priemerna cena bola ovplyvnena aj
elektricka Škoda Citigo-e IV u nas bola cena 17 590 € bez statnej dotacie
vw e-up sa dal u nas kupit za 17 970 € bez statnej dotacie
""Priemerná" ID.3 začína na 42 000€"
VW ID.3 zacina na 29 930€ https://www.vw.sk/id3/cenniky-a-katalogy Cenník ID.3 05/2021
Za Spring Electric v najnižšej úrovni Comfort zaplatíte 16 500 eur. https://auto.pravda.sk/novinky/clanok/585044…
"Tvoj odhad slovenskej ceny je ale nereálny."
Preco by mal byt moj odhad slovenskej ceny nerealny? Mat elektrinu za 0.10 E/kWh na to netreba akumulacne vykurovanie. To je v pripade SSE normalna DD3 tarifa: "Vhodná pre odberné miesta s podstatnou časťou spotreby elektriny v NT, ktorá je poskytovaná 8 hodín
denne. Intervaly poskytovania NT sú fixné a aspoň jeden interval je v trvaní minimálne tri hodiny.".
Teda treba auto vecer pripojit a ked sa siet prepne do NT tak sa auto nabija. V pripade 3.7kW, je to skoro 30 kWh za noc (8 hodin). To treba urobit 2-krat do tyzdna, ak sa jazdi cca 350 km/tyzden (17kWh/100km).
Niekedy moze byt treba pouzit drahsie nabijanie, na druhej strane sa stale na mnohych miestach da nabijat zadarmo. Takze dosiahnut priemer 0.10 E/kWh nie je na Slovensku nerealny.
"A čo bude keď odíde baterka po cca 7 rokoch ?"
Bezne elktromobily maju zaruku na bateriu 8 rokov alebo 150 000 km. (Nissan ma záruku na lítium-iónovú batériu na 96 mesiacov/160 000 km)
"použiteľné autá začínajú na 530 eurách"
napr. Nissan Leaf je momentalne v ponuke za 27990E
https://www-europe.nissan-cdn.net/content/da…
Teda ak niekto najazdi za 8 rokov, ked je zaruka na bateriu prave 150 000 km, tak pri nocnej tarife 0.10 E/kWh a priemrnej spotrebe 17 kWh/100km, zaplati za elektrinu 2550 E. Spolu za osem rokov 30540 E, teda 318 E/mesacne. Je malo pravdepodobne, ze bateria sa pokazi hned po 8 rokoch, a 150 000 km, statistiky ukazuju, ze dobre baterie v sucasnosti vyrabane vydrzia stovky tisic km, aj ked samozrejme ich kapacita po 150 000 km nebude 100%, ale priemerne okolo 85-90%.
A je tam zasadna informacia: cena zaratanej elektriny 0.36E/kWh, kym na Slovensku napr. podla koncoveho cennika SSE https://www.sse.sk/buxus/docs/dokumenty/doma… sa da nabijat v DD3 v nocnej tarife za 0.101E/kWh, pripadne aj v DD8 za 0.086 E/kWh, teda 3-4-krat lacnejsie ako je uvazovana nemecka cena elektriny.
Inak povedane nabijanie pre 15 000 km/rok pri spotrebe 17 kWh/100km znamena pri nemeckej cene 0.36 E/kWh 918E/rok, pri nasej nocnej tarife 0.10E/kWh len 255 E/rok, rozdiel 663 E/rok, resp. 55 E/mesacne.
1. Odkial mas ze "spotreba na diaľnici 40kWh/100km"?
Oficialna priemerna spotreba VW ID.4 je 18.8kWh/100 km pre verziu s 77kWh bateriou.
Udaj 120-140 km/h nedava presnu informaciu o priemernej rychlosti, chyba udaj o vonkajsej teplote, a ci bola cesta mokra. To vseko vyznamne ovplyvnuje spotrebu.
Priemerna spotreba na dialnici v zime by mala byt 26.0 kWh/100km, v priaznivom pocasi 20.5 kWh/100km. V meste v zime 19.0 kWh/100km, v priaznivom pocasi 12.8 kWh/100km.
Tu su presnejsie definovane udaje: https://www.youtube.com/watch?v=wC0AEK8B_eY&… cas 10:16
priemerna 110 km/h, teplota 2C, cesta vyzera mokra, spotreba 25.3 kWh/100km
2. ktori vsetci tvrdili, ze "jazdia EV s priemerkou 15kWh/100."?
Niekto taku spotrebu mat moze. Na niektorych autach je to realne. Zavisi to aj od podielu jazdy na dialnici a v zime. Bezne sa vsak rata priemerna spotreba 17 kWh/100km. Tesla Model 3 Standard Range Plus ma oficialny priemer 14.7 kWh/100km
Ako keby smradiace auta nehoreli.
"Štatistika hovorí, že v rokoch 2006 – 2010 zhorelo každú hodinu 17 automobilov na cestách v Spojených štátoch. To je viac ako 150 000 ročne, čo ročne spôsobí približne 209 úmrtí."
Kto tankuje raz za mesiac osobne auto, tak zrejme najazdi menej ako 1000 km mesacne (alebo okolo 1000 km mesacne) a to zodpoveda nabijaniu 3 krat za mesiac pre priemerny elektromobil v rozsahu 20-90% baterie a to nemam problem nabit doma cez noc, takze jazdim priemerne za necele 2 Eura/100km.
Obsadenost mnohych nabijaciek sa da preverit a mnohe sa daju rezervovat pred prijazdom k nabijacke, takze modlenie mozno pomaha, ale lepsie je si ju rezervovat alebo aspon zistit obsadenost, ak to je dolezite.
Z ktoreho prsta si si vycucal ""uhlíkovú stopu" by vyrovnala až po 800 000 km"?
Smrad pokojne dalej, ked sa nemozes zdrzat 30 minut cestou na rychlonabijacke a najst zmyslupne vyuzitie tych 30 minut.
Pri takychto nazoroch ma vzdy zaujima, kolko dni v roku najazdite viac ako 200 km za den, pokial nejde o profesionalneho vodica na dlhych trasach?
Urcite pouzivat bateriu v rozsahu 0-100% stale vyrazne znizuje zivotnost baterie, ale robit to obcas nie je zasadny problem.
Bezny vodic ak najazdi priemerne 300 km za tyzden, tak mu staci nabijat bezny elektromobil zhruba raz za tyzden.
BA-KE v zime, teda ked je sneh na ceste na vacsine tejto trasy, je kolko dni v roku u nas? Ked sa elektromobil zohreje, uz ani pri miernych mrazoch nema taku velku spotrebu, problem je sneh na ceste, lebo tam uz je riadny valivy odpor. A moze to znamenat jedno 30 minutove nabijanie po ceste na rychlonabijacke.
Zakladna Tesla Model 3 sa dala donedavna objednat aj za 35 000 USD, teraz je to asi 37-38 tisic USD.
64kWh Kona, ktoru zrejme v teste pouzili sa predava v Nemecku za €41,850
V januari 2021:
"Tesla aktuálně snížila cenu elektromobilu Tesla Model 3 ve všech verzích o několik tisíc euro. Konkrétně Standard Range Plus nyní stojí (v Německu) €39 990 namísto dřívějších €42 990."
"Verze Long Range AWD vyjde nově na €49 990 namísto dřívějších €52 490 a verze Performance zlevnila o 3500 euro na €54 990."
Ale Tesla upravuje ceny hore/dole niekolkokrat za rok.
To urcite nesuhlasim, ze 22kW nabijacka sa nepocita. Vsetko zavisi od vozidla a toho ci je v okoli co robit pocas nabijania. Renault Zoe sa na 22kW nabijacke nabija rychlostou 110 km/h, ak je v okoli co robit - muzeum, aquapark, ZOO, sportove podujatie, tak nevidim problem dat auto nabijat na dve mozno aj tri hodiny a zaroven zmysluplne stravit cas a nabit na 200-300 km. Vacsina elektromobilov ma len 7-11kW AC nabijanie, ale to tiez moze byt rychlost nabijania 40-80 km/h co nepovazujem za zanedbatelne ak je to miesto pre dlhsiu zastavku. Samozrejme, ked niekto len prechadza co najrychlejsie cez danu oblast tak nebude nabijat na AC 7-22kW, ale to zase moze optimalizovat a nabijat 50-70 km inde na trase, v pripade MI su to KE, HU,PO. Auto s dojazdom 300-500 km nepotrebuje rychlonabijacku kazdych 50 km. Teda aj AC nabijacky prispievaju k pokrytiu uzemia. Ak ma niekto zadarmo AC nabijanie na Ejoin 100-500m od domu/ubytovania, tak preco by tam nenabijal?
Staci sa pozriet na predchadzajuce roky pred COVID-om.
Napr. r. 2019 sa predalo ojazdenych aut cez predajcov 1 275 890 a k tomu medzi sukromnymi osobami 694 954 vozidiel, pritom novych aut sa predalo v roku 2019 len 446 114. Teda v roku 2019 sa predalo viac ako 4 nasobok starych aut oproti novym, kym za prvy stvrtrok 2021 je to len 2,2 nasobok viac. Teda skutocne prekvita trh so starymi autami alebo len autor clanku uvadza co sa mu hodi?
Staci sa pozriet na predchadzajuce roky pred COVID-om.
Napr. r. 2019 sa predalo ojazdenych aut cez predajcov 1 275 890 a k tomu medzi sukromnymi osobami 694 954 vozidiel, pritom novych aut sa predalo v roku 2019 len 446 114. Teda v roku 2019 sa predalo viac ako 4 nasobok starych aut oproti novym, kym za prvy stvrtrok 2021 je to len 2,2 nasobok viac. Teda skutocne prekvita trh so starymi autami alebo len autor clanku uvadza co sa mu hodi?
Odporúčame