Automobilový priemysel uspokojuje svojimy produktami potreby spoločnosti.
Automobilový priemysel uspokojuje svojimy produktami potreby spoločnosti.
Lenže páliť 3x toľko energie v benzínovom aute oproti elektrickému, len tak, zo zvyku je asi hluposť.
O 10 rokov auto na benzín nebude nikto chcieť. Zrušenie zákazu je úplne bezpredmetné. Ja by som ho zrušil hneď. O emisiách sa tiež nemusíme vôbec baviť. Bavme sa o energii. To sú čisté peniaze. A tu platí, že elektrické auto spotrebuje tretinu energie na 100km jazdy oproti benzínovému. Tretinu!
Dokážeme si robiť problémy, ale toto je len sekundárny prejav úplného zúfalstva v hladaní cesty z bludiska tejto krízy. Primárny prejav je výrobok, ktorý sa stáva stále menejba menej atraktívnym pre zákazníka. Dokonca stále menej a menej potrebný pre spoločnosť. ....a už vôbec nie za tú cenu. Ano. Píšem o aute. Auto dávnejšie znamenalo slobodu. Dnes znamená stratu času v zápche, problémy s parkovaním v mestách a enormnú finančnú záťaž na krku.
Veľmi jednoducho vidíš problém automobilového priemyslu. Myslíš, že keby dnes mohli výrobcovua vyrábať autá s Euro5 alebo Euro4 tak by bolo všetko v pohode? Nebolo. Toto nie je len o green deale. Toto je hlavne o zaostávaní automobilového priemyslu za spoločenským vývojom. Je to kríza automobilu ako výrobku. Dnes už malo auto vypadať a fungovať úplne inak. Dokonca úplne inak ako to vyžaduje green deal. A úplne inak aj ako nám ho predvádzajú Číňania. Už dávno mala byť centrom pozornosti energia. Emisie sú popri nej podružná téma.
.
...lebo sme v roku 1520 prehrali bitku pri Moháči, lebo sme v roku 1713 obesili Jánošíka, lebo sa v roku 1855 Štúr postrelil na poľovačke, lebo bolo v roku 1944 potlačené SNP, lebo sme v roku 1989 nepovešali komunistov, lebo .... Daj ešte nejakú sprostosť!
Fico programovo odvádza pozornosť od katastrofálneho stavu štátu takými sprostosťami. Už na zajtra má pripravenú tému, že "...na salaši, na tom hornom, zabil bača ženu exkrementom. Kto neverí, nech tam beží, ešte tam ten exkrement leží...". Hlavne nech sa nikto nepýta prečo krachujeme, prečo nefunguje zdravotníctvo, prečo narástla enormne kriminalita, prečo sa očakáva vlna prepúšťania, prečo sa zrážajú vlaky, prečo padajú mosty, prečo máme najdrahšie potraviny, prečo mladí opúšťajú tento štát, prečo zaostávame za všetkými okolitými ekonomikami,..
Dosť by ma zaujímalo, ako si môže niekto myslieť, že by to s tým Donbasom malo prebehnúť. To akože prezident a ukrajinská armáda povedia ľuďom v Kramatorsku a Slaviansku, že hodili sme vás cez palubu, nech vás rusi zožerú. My sa chceme mať dobre a kašleme na vás. To je aká sprostosť?
Ale rozkrývať aktivity ruskej hybridnej vojny a cudzích agentov má SIS. OČTK majú jen zadovážiť dôkazy pre trestné stíhanie. SIS dôkazy nerieši.
Brat za brata je čisté zlo. Páchajú trestný čin propágácie skupiny, hnutia alebo ideológie, ktorá smeruje k potlačeniu základných práv a slobôd osôb, alebo hlása rasovú, etnickú, národnostnú alebo náboženskú nenávisť. Propagujú štát kde ľudia vypadávajú z okien, sú vraždení na ulici (Nemcov) alebo vo väzení (Navaľnyj). Propagujú štát, kde je potláčaná sloboda slova a ktorý upiera právo Ukrajinskému národu na existenciu.
Ani netreba nič riešiť. Ak nebude Gašpar konať, je spolupáchateľ. Ani sa nemôže vyhovoriť, že o ničom nevedel. Veď mu to všetci hovoríme. On si asi myslí, že keď zavrie oči, tak ho nikto nevidí. Že šéf SIS :-)
Nadpriemerne inteligentní nepracovali za pásom nikdy. Ja som mzslel nadpriemerne inteligentných ľudí ako konštruktérov a manažerov v európskom automobilovom priemysle. Tí tam nie sú.
Dnes sa cena vyjadruje v Eurách. Aj v MB. Toto ale nie je o Škodovke a MB. Toto platí pre celú Európu. Jedného dňa sa rozhodli, že ušetria na konštruktérovi. Prvému človeku na ulici dali kravatu a posadili ho za počítač. Začalo byť jedno, či je to "Petr nebo Pavel". Jan kraus povedal "Každý je nahraditeľný. Aj Jágr. On nastúpi kludne miesto neho. Akurát góly nech nikto nečaká." A tak sme sa dostali až sem. Teda do ...!
V markách bola stanovená cena vo VW. Tak to bolo.
Tak to si už zmeškal, lebo toto sa už stalo.
Príklad:
Mladá Boleslav vroku 1995. Cena za konštrukčnú hodinu 90 mariek. To je 45 EUR. Za niektoré CAD činnosti sa platilo dokonca 150 mariek. To bolo vtedy veľmi veľa peňazí. Pamätám si ako som vtedy išiel do banky urobiť prevod 340 tis. Kč za mesiac práce vysokokvalifikovaného človeka.
Mladá Boleslav 2025. Cena za konštrukčnú hodinu cca 40 Eur.
Slovensko 2025. Cena za konštrukčnú hodinu 30 Eur ale často aj pod 20 Eur.
Sumy nie sú po započítaní inflácie. Tak by bola dnešná cena menej ako 10% z roku 1995.
Záver: Toto porovnanie 1995 vs 2025 hovorí o tom akí ľudia robili tú prácu vtedy a akí ľudia ju robia dnes. Veľa to hovorí aj o výsledkoch ich práce, kvalite produktov automobilového priemyslu a aj o príčinách krízy celého odvetvia. Nadpriemerne inteligentí ľudia dnes jednoducho pre automobilový priemysel v Európe nepracujú. Radšej obchodujú na burze, sú influencermi, Youtubermi alebo Tik-tokermi! ...tak bude z montovne na Slovensku mozgovňa? Takto určite nie.
Nejako si mi to nevyjasnil. Západ od rusov nič nechce a prijíma sankcie. Dištancuje sa od ruska. Tak aké odvetné opatrenia? Čo budú aj napriek sankciám dodávať plyn zadarmo, alebo čo?
Veď nech GM dá na trh elektromobily s podobnými parametrami a cenami ako Tesla Model 3 alebo Y a nemusí utlmovať výrobu. Nemôžu čakať, že budú robiť hlúposti a ľudia im budú tlieskať. Nie sme v cirkuse.
Len dve veci:
1. Zamestnávatelia musia dat také platy, ktoré mladým ľuďom umožnia zariadiť si dôstojný život. Hlavne aby bolo pre nich dostupné bývanie.
2. Mladí ľudia musia pochopiť, že globalizácia znamená aj súťaž s Honkongom, Tchajwanom, Južnou Kóreou či Japonskom, Čínou a Thajskom. ...a tam keď poviete "work-life balance", tak to vôbec nechápu o čom hovoríte a prinajlepšom si pod tým predstavujú nejaké číslo v cirkuse.
P.S. Ja som automobilový konštruktér. Už 35 rokov. Work-life balance v tejto profesii je nonsens. Nikto nie je schopný obsiahnuť to enormné množstvo vedomostí potrebné k tejto profesii tak, že by sa jej venoval od deviatej do piatej. ...ale pokúšajú sa o to mnohí. Preto sme teraz k kríze automobilového priemyslu a jedným z dôvodov je aj nedostatok vedomostí, vzdelania a pracovného zápalu.
Línia zadného stĺpika krízu automobilového priemyslu nevyrieši. To už by malo byť jasné. Takýmto hlúpostiam sme sa venovali posledných 30 rokov a skončili sme tu, v slepej ulici. ...a syntetické palivá? Dobré pre lietadlo, alebo traktor. Hlúposť pre osobné auto. Kto by investoval 19kWh energie do litra paliva aby naňho prešiel 20km, keď dobrým elektromobilom na tých 19kWh prejde 140km. To je 7x toľko! Keby to bolo 7% tak sa môžeme ešte hrať na spomienkový optimizmus, ale takto je to cesta zarúbaná a zúfalstvo prenesmierne.
Už by bolo dobré ukončiť debaty o nezmysloch a začať sa zaujímať o fyzikálnu podstatu problému. Generuje to len masy osprostených ľudí veriacich chiméram. Takí zblúdenci len ťažko urobia v showroome dobré rozhodnutie, alebo sa do toho showroomu ani nedostavia a radšej budú vyčkávať ako to celé dopadne. A to je situácia, ktorú tu máme dnes a preto riešime problémy, ktoré by reálne ani nemuseli byť - odkiaľ bude ropa a plyn.
Chyba je vo výrobku, teda v aute. Je nedostatočne inovatívne. A to platí aj o tých ćínskych autách. Výrobok sa musí zásadne zmeniť aby sa vrátil dopyt a potreba obnovy vozového parku. To je cesta k oživeniu. Myslím, že to auto sa má zmeniť tak aby sa jeho úžitková hodnota a rozhodujúce technické parametre zmenili v desiatkach percent. Potenciál na to je obrovský. Za posledných 20 rokov len prebaľovali cukríky do "krajších" papierikov.
Odporúčame