Parádna rada :)
Nepoletí... V EU je VEĽA "..." (aby som nikoho neurazil), ktorí ju s radosťou podporia. Z vedenia ju dostane možno PORIADNA kríza, ktorá otvorí oči všetkým podporovateľom podobných "jedincov" (ktorí EU smerujú do priepasti).
Ľudia chcú rôzne autá, ale so spaľovacími motormi. nie každý sa nechá "uniesť" dobou a chce zbytočne veľké auto. Jazdím nižšou strednou triedou a viem si predstaviť, že by som mal menšie auto. Väčšie by som nechcel.
Veľké a výkonné auto chce len ten, kto si neuvedomuje, že to auto aj niečo stojí. Kto platí svoje auto zo svojho platu a je rozumný, ten si kúpi primerané auto. Pre každého je také auto samozrejme iné.
A teraz situáciu upravme.
Za 20 000€ si kúpim Hyundai i30 , Škodu Scala... = nové autá. Servis je dostupný, auto v záruke. Čo bude výhodnejšie? Tesla, ktorú neopravia kdekoľvek, alebo úplne bežné auto?
Je pravdou, že tie autá sú neporovnateľné, ale povedzme si, že:
- Vy si z danej trojky vyberiete Teslu, lebo je výkonná, elektrická a úplne iná trieda
- väčšina z nás si ale vyberie nové spaľovacie auto, aj napriek nižšej dynamike... Predsa len sú to úplne bežné autá.
Dovolím si povedať, že pri popisovanej situácii bude ten nový spaľovák za povedzme 5 rokov vlastníctva lacnejší. Pričom 5 ročné auto bude ako nové a 9 ročná Tesla... (ťažko povedať)
Prípadne si vezmime havarijnú poistku. Koľko bude za Teslu a koľko za nové auto za 20 000€ ? Už len na tom budem prerábať ťažké "prachy". A skúste si nepoistiť Teslu.
To Vás zaraďujem do skupiny veľmi rozumných ľudí, akých je okolo mňa relatívne veľa.
Ideálne je vybrať si auto, ktoré je povestné skvelou spoľahlivosťou a mať ho relatívne dlho. Navyše pri dnešných cenách človek nemá chuť kupovať nové auto.
Ak to vydrží s nervami a zmení svoje návyky... Okrem iného je dnes ťažké povedať, čo je výhodnejšie.
Veľa ľudí jazdí a náklady nejako extra nepočíta. Hlavná je kúpna cena auta, náklady na servis, poistka... Rôzne výpočty / prepočty sú často veľmi individuálne a neplatia rovnako pre každého.
Okrem toho - niekedy stačí, ak si človek kúpi moderné auto, nemá na poistku... Niekde "ťukne" - oprava takého auta bude drahá a celá "ekonomika" je tam kdesi... Buď na to auto človek má a nepočíta každý cent, alebo na to nemá. Samozrejme každý sme najaký...
Problém je, že z pohľadu úplne bežného človeka je situácia následovná:...
A. ak si vyberám auto, vyberiem si povedzme nejaké úsporné = Toyotu Corollu Hybrid. Prídem do predajne, podpíšem zmluvu, prevediem peniaze a auto je moje = jazdím za málo. Aké JEDNODUCHÉ !
- náklady cca 25 000€ (plus / mínus)
B na druhej strane - chcem akože "ušetriť" s EV, lebo je to super lacné a výhodné -ako píšete...
- naletím na elektrickú "propagandu" (lebo vraj je to super výhodné)
- vyberiem si auto (50 000€)
- ak chcem lacno jazdiť, potrebujem nejaký lacný zdroj energie = kúpim dom s fotovoltaikou (povedzme 350 000€?)
- náklady na "lacné" jazdenie s EV sú pre mňa cca 400 000€
Nakoniec to vidím tak, že ak mám 50 000€ na auto, tak mi je jedno, akú má spotrebu. Do povedzme 10 litrov bude všetko OK.
Záver - elektromobilita je skvelá pre istú skupinu ľudí, ktorí sú na to už teoreticky pripravení a ochotní "slúžiť" autu.
Predaje Tesle klesajú preto, lebo trh s elektrickými autami sa nasýtil. Kto EV chcel, ten ho má, dotácie končia... Teraz nech sa presadia samé. Tesla má výhodu, že to nie je iba EV, ale je to Tesla. U poniektorých niečo ako Iphone vo svete mobilov = nič iné pre nich neexistuje (aj keby to bolo lepšie a lacnejšie).
S Hondou a Nissanom súhlasím - majú málo modelov a tie, ktoré sú, sú pridrahé...
Ale Suzuki je iná "liga" = má aj dnes modely, ktoré sú cenovo dostupné a je ich relatívne dosť. Od malého Ignisu, po RAV 4 ;). Takmer v každej triede niečo (dalo by sa povedať). A nemá nič elektrické = niekto by to označil za chybu, iný za obrovskú výhodu.
Osobne by som ich zaradil skôr k Mazde a Toyote = automobilkám, ktoré nestratili hlavu a ďalej robia autá, aké chce zákazník.
Aj VW / Škoda dokážu vyrábať a predávať lacno. V Indii sa začala predávať Škoda Kylaq... Ak by sme predávali také autá za podobné ceny tu, dokázali by sme spraviť pre "zníženie emisii" oveľa viac, ako pár elektrickými autami. Reálne by lacný Kylaq (napríklad) nahradil práve staré autá, ktoré majú najhoršie emisie.
Donald Trump plánuje znížiť úrovne emisii na limity z roku 2019 (kdesi som minule čítal), Ázia na to kašle, Afrika rovnako, Amerika detto... Z daného pohľadu sa natíska odpoveď na otázku z článku: "A aká bude skutočná cena za splnenie klimatických cieľov?"
Príde kríza, chudoba, nepokoje... Prečo? Lebo niekto si zmyslel, že Európa bude zelenou / zelenšou za každú cenu (aj keď to globálne neprinesie žiadne zlepšenie).
Otázka 2 - Je "naše" snaženie naozaj zamerané na zlepšenie klímy?
Akurát dnes sme pri obede rozprávali s kolegami, že jedny z mála automobiliek neprepadli nezmyselnému downsizeingu a elektromobilite:
1. Mazda, ktorá v dobe 1,0T 3 valcov vyrábala 2,0 4V atmosféry. Dnes ich nahradila 2,5 litrami ;)
2. Toyota - aj keď "koketovala" s 1,2 turbo, dnes už v ponuke nie je. Majú 1,5 3 valec atmosféru + hybridné 1,8 / 2,0 / 2,5
Ktorá automobilka má ešte v ponuke podobné motory v EU? Ak nepočítam Hyundai so základnou atmosférou 1,5. ŽIADNA? A komu sa dnes veľmi darí? Obom menovaným (celosvetovo / nie iba u nás)
"Čoskoro ich však nahradia elektrické"
Ak ich nahradia elektrické, tak dopadnú ako Mercedes = budú používať čínske motory, lebo nerozvážne zahodili vývoj spaľovacích motorov.
Ako dlho bude trvať, kým vytriezvieme ? (niektorí z nás)
Politici, ktorí chceli zakázať spaľovacie motory to dnes u vidia ináč. Ako sa hovorí - "Kam vietor, tam plášť"...
https://www.autoforum.cz/predstaveni/nejvets…
Ako môžme veriť takým politikom? Boja sa o svoje teplé miestočka? Preto nie je na mieste veriť, že politici niečo zakážu a tak to zostane. Nie, nedokážu to - pokiaľ ich budeme voliť my !
Okrem spoľahlivosti auta je kľúčová aj v článku spomínaná "...dostatočná servisná starostlivosť od majiteľov...". Možno stačí, ak pôjde auto do servisu na predpísané "úkony" a majiteľ nebude úplne šetriť.
Osobne by som videl problém hlavne pri starých jazdených prémiových značkách. Na tie 4. prípadne 5. a ďalší majiteľ už nebude mať financie. Radšej si kúpiť čo najbežnejšie auto - ideálne také, ktoré by som si mohol kúpiť aj ako nové a v najlepšom prípade aj také, ktoré má dobrú spoľahlivosť.
V tomto smere sa určite nedá "stúpiť vedľa" napr s Toyotou, prípadne iným "japoncom". Určite ani Dacia nebude zlá, len to auto je potrebné udržiavať.
A nekupovať staré drahé prémiové autá.. Jeden známy sa rýchlo "vyliečil" z BMW - 2x kúpil staré BMW X3 a po chvíli bol rád, že sa toho zbavil a veľa na tom nestratil.
VW by nemusel nič sťahovať ani rušiť. Stačilo by, aby sa správali ako niektoré iné automobilky. Vyrábať produkty, ktoré ľudia chcú kupovať.
Príklad:
https://www.autoforum.cz/predstaveni/lide-pr…
Jednoduché riešenie problému... Ale oni to nespravia.
Čítam diskusiu a pozerám, že sa tu zišli väčšinou celkom rozumní jedinci. Len tak ďalej dámy a páni - nedajme sa a možno raz zvíťazí rozum. Dúfajme, že čím skôr.
My Vás nenútime, aby ste si kupovali spaľovacie auto. Nenúťte Vy nás kupovať si elektrické. Nechajme to na vývoj a čas. Nič nebudeme zakazovať, ani prikazovať...
Ešte jedna vec - pošlete nám adresu, aby sme Vám mohli posielať fotky ? ;)
Kedysi priaznivci elektromobility písali, že skončia spaľovacie autá LEBO politici rozhodli. Vtedy som určite nie sám písal, že politici nemajú problém zmeniť rozhodnutie, prípadne my si zvolíme iných politikov, ktorí tie rozhodnutia zmenia.
A kde sme sa dostali? Politici menia svoje vlastné nedávne rozhodnutia !!!
Rada pre niektorých - "Čo tak trochu viac rozmýšľať a menej veriť nezmyslom?"
Záver: Elektromobilita bude, ale iba v miere, v akej sa sama presadí - bez násilia, umelého zvýhodňovania. Kto EV bude chcieť, ten si kúpi. Kto nie, kúpi si napr hybridnú Toyotu, alebo atmosferickú Mazdu s 2,5 litrovým motorom ;)
Pred časom som čítal, že dnes je často trendom, že moc preberajú mladí ľudia bez skúsenosti. Potom to tak vyzerá. Politika, firmy...
Japonské autá (hlavne benzínové) sú naozaj už dlho najkvalitnejšími. Aj keď nie sú najmodernejšie, najpraktickejšie... Po rokoch, kedy som sa zaujímal o autá a čítal "kadečo" som skončil u "Japonca". A nemenil by som.
V každom prípade v poslednom čase to vyzerá tak, že európske automobilky išli kvalitou dole - musia šetriť, lebo spravili zlé rozhodnutia. Japonci si naopak väčšinou zachovali svoju identitu (hybridy, alebo veľké atmosféry...).
Nakoniec - počkajme 10 rokov a uvidíme, či nebudeme kupovať čínske autá, tak ako ich mobily. Európa sa ponúka Číne na striebornom podnose a robíme všetko preto, aby sme im to uľahčili.
To nepísal pán Andrejčák. Článok je prevzatý a vyšiel už dávnejšie aj inde. Takže on je v tom nevinne ;)
Odporúčame