Nezabudni na poziare a deti v Kongu...
Nezabudni na poziare a deti v Kongu...
Uzasny argument 'mozes pisat co chces pravdu mam aj tak ja'.
Ja si aj tak myslim ze spalit pocas zivota auta niekolko desiatok tisic litrov benzinu a vypustit ho do atmosfery ktoru vsetci dychame nieje velmi ekologicke.
Vytazit a vyrafinovat 200 - 500 kg nejakeho materialu a po ukonceni zivota ho vediet zrecyklovat sa mi zda ekologickejsie aj ked budem pouzivat len sedliacky rozum.
A skor nez spustis pesnicku o komine uholnej elektrarne, pripomeniem ze Slovensko ma energetiku postavenu na jadre a nie na uhli.
Od teba to ani nieje urazka, skor priznanie farby.
Vacsina kritikov elektromobilov si naopak mysli ze im to pali viac ako ostatnym a dokonca obcas maju pocit ze sa cely svet zblaznil.
Paradoxne ten co vydrzal 750 tisic nebol prvy. Da sa vyhladat video s rozhovorom s nim. A ano vymienaju ich vacsinou za opravovane. Podobne je to aj s bateriami.
Takto sa kedysi bavili 'odbornici' aj na prvom dotykovom telefone a tiez si o sebe mysleli aki su strasne chytri.
Ten 1.9 tdi ma na svedomi viac zivotov nez cyklon B
Jazdit s tym medzi ludmi je ekologicky zlocin. Len si predstavim ten smrad a uz sa mi dviha zaludok.
Tie dizle nesmrdia mozno prvych par rokov a potom je to hotova katastrofa a moze mat na sebe napisane blue, clear, eko a podobne nezmysly. Vzdy to po par rokoch smrdi ako zdochlina.
Este ze ropa ktoru spaluju spalovaky rastie na stromoch a babky ju operaju do kosikov a doma z nej zavaraju benzin ktory si ty potom natankujes.
Ked napisem ze su ludia ktori su ochotni si priplatit tak to je zovseobecnovanie?
Ked sme uz pri zovseobecnovani, tak tvrdit ze auto musi prejst 500+ km na jeden sup, to vobec nieje zovseobecnovanie. Ako keby tu kazdy obyvatel tejto krajiny robil profesionalneho vodica.
Priemerny najazd na Slovensku je 15000km, co znamena ze na jeden den to v priemere vychadza na 40km. Takze by som si na zaklade tejto statistiky dovolil odhadovat ze vacsina obyvatelov nepotrebuje prejst 500km na jeden sup a dokonca (a teraz sa drzte) vacsina obyvatelov tejto krajiny ani nechodi autom do Chorvatska (to je tiez znama mantra).
Nikdy som netvrdil ze su elektromobily pre kazdeho, len reagujem ked niekto siri ocividne klamstva. Napriklad ze je akcny radius 5km, alebo ze kapacita baterie po par rokoch klesne na polovicu.
4 baterie na 1.9 miliona km, to znamena ze bateria vydrzi skoro pol miliona km - to nieje zle
Ta informacia ze vymenil 13 motorov sice znie dost zle, ale potom sa docitam ze ten prvy mu vydrzal 750000km. Tak mi prosim skuste najst spalovak ktory vydrzi 750000km bez nejakej generalky.
Kedze to ma v zaruke tak mu to neopravuju ale menia a to co mu tam vymenia je zrejme tiez repasovany kus - podobne to robi Tesla aj s bateriami. To znamena ze pocas 1.9 miliona km bol jeho motor opravovany 13x a bateria bola opravena 4x - sice to nieje lichotive cislo ale uz to neznie tak bombasticky ako ked si predstavim ze ten motor alebo bateriu vyhodia niekam na smetisko.
Idealne by bolo keby kazdy motor vydrzal aspon pol miliona km, a elektromotor na to ma viac predpokladov ako spalovak. S bateriami si uz tak celkom isty niesom ale pol miliona nieje zle cislo.
Zabudas na to ze niekto ma radsej ticho, bezsmradovu prevadzku a komfortnu jazdu bez vibracii alebo poskakovania pri radeni. Su ludia ktori si za tieto vyhody priplatia a nevyhody si ochotni akceptovat. Takych ludi je stale viac aj ked ty tvrdis ze elektromobily nikto nechce.
"cenová vojna, ktorú Tesla rozpútala globálne, znížila predajné hodnoty elektrických vozidiel o jednu tretinu" - tak to je aj jedna z odpovedi na otazku preco stracaju jazdene elektromobily hodnotu rychlejsie ako spalovaky - pretoze vela ludi ktori si chceli kupit jazdenku zrazu zistilo ze bude vyhodnejsie kupit si novu Teslu.
Na druhej strane keby mali tie elektricke jazdenky az taku nizku cenu tak by sa mohli cenovo priblizit k ojazdenym spalovakom a zatial sa nic take nedeje, takze neviem ci je ten pokles cien az taky dramaticky ako tvrdia niektori ludia. Ja som nenasiel jazdeny elektromobil v rovnakej cene ako adekvatne vybaveny jazdeny spalovak.
Skoda ze nemame podobne statistiky aj zo slovenskeho trhu. Ceny elektromobilov sice klesaju ale urcite nie tak rychlo. Uz sa neviem dockat kedy budu ojazdene Tesly stat priemerne 25000. Potom to uz asi risknem a kupim si ten bezcenny srot.
Tiez by ma zaujimalo ako mohla byt priemerna cena Tesly M3 v roku 2022 48000 dolarov - ved to je cena novej Tesly M3 long range. To v tej statistike mali len nove tesly vo vybave performance? Specialne pri tej Tesle tie cisla vyzeraju velmi nerealne.
To je ale dilema, na jednej strane si ludia nemozu dovolit elektricke auta lebo su velmi drahe, na druhej strane ked ceny padnu tak sa ich zasa boja kupit.
A kedy sa z toho stane nepredajna kopa srotu? Ak mam auto ktore na jedno nabitie prejde 100km, je to uz nepredajna kopa srotu, alebo sa najde niekto kto si ho kupi aspon ako druhe auto do rodiny a bude nim dochadzat do prace? Kopa Leafov, ktore su zname svojou vyraznou degradaciou baterie sluzi dnes presne na tento ucel. Vela ludi ma doma dve auta a niektori vyuziju nizke ceny elektrickych jazdeniek a vrati sa im to na nizsich nakladoch a podstatne vyssej kvalite jazdenia aspon na kratke vzdialenosti. Vela ludi sa prave takto dostala k elektromobilom - najprv si to kupili ako druhe auto do rodiny a potom uz spalovak nechceli.
Uz si nasiel svoju bombasticku spravu tak nevahaj ani sekundu a zacni ju sirit vsade kde sa len da. A nezabudni na ten priklad v clanku...
Priemerny rocny najzd na Slovensku je 15000km, to znamena ze za den najazdi asi 50km (trosku som pridal).
Priemerna spotreba elektromobilu je 15kWh/100km. To znamena ze clovek s elektromobilom si priemerne za den potrebuje cucnut asi 8kWh elektrickej energie.
Predpokladam ze priemerne auto stoji doma zaparkovane minimalne 12 hodin denne, to znamena ze priemerne potrebuje auto tahat zo siete asi 700W (ak to rozlozime rovnomerne v case).
Moje tepelne cerpadlo v zime vacsinou ide v kuse aj 12 hodin ale odber je iba nieco cez 1kW.
Som presvedceny ze toto niesu cisla ktore by mali vyvolavat paniku, ale na tomto priklade je vidiet ze tepelne cerpadla budu vacsim problemom ako elektromobily. Tepelne cerpadla sa zaroven u nas nasadzuju ovela rychlejsie ako elektromobily, ale panika sa okolo nich nerobi.
Zase sa motoristicky novinar hra na elektrikara alebo nedaj boze na energetika.
Ten vypocet ma pobavil: zoberiem si vsetky skandalozne cisla ktore som v zdrojovom clanku nasiel a vynasobim ich a vysledkom je zaruceny skandal. A dezolati budu hikat a sirit hluposti krizom krazom.
Takze ak tomu spravne rozumiem tak podla toho prikladu bude spicka trvat minimalne 18 hodin, lebo tak dlho sa to auto bude nabijat tym slimacim tempom. Co na tom ze v realite bude nabijanie spomalene mozno 2 hodiny denne a zvysok casu bude fungovat normalne, to by nebolo dost bombasticke.
Tento clanok mi pripomina autoforum - vezmem clanok s nejakou jednoduchou spravou, pridam na zaciatok nejaku katastroficku predpoved z mojej vlastnej hlavy, a zaklincujem to este vacsou sprostostou ktora sa tvari ako seriozny vypocet a ludia ktori veciam nerozumeju su hned namotani.
Gratulujem pan Andrejcak, takto sa vyrabaju hoaxy a dezinformacie.
Skoro vsetky tie auta su elektromobily - cielom bolo ukazat ako rychlo stracaju hodnotu. Problem je ze ked som skusal najst nejake jazdenky na mobile.de tak najlacnejsie boli zhruba o 30% drahsie ako sa pise v clanku. Uz som sa tesil ze je nacase vyhliadnut si nejake nove elektricke auto ktoreho cena padla na tretinu, ale zazrak sa zase nekona.
Zeby tie auta v Britanii stracali hodnotu o tolko rychlejsie ako v Nemecku?
A zase sme raz zistili ze aj ked bateriove auta niesu dokonale, nic lepsie zatial nemame.
Myslim ze zaplatit vodicovi hodinovu prestavku na nabijanie asi bude lacnejsie ako kupovat zeleny vodik.
Dolezite je ze uz dnes existuje bezemisna a nehlucna alternativa dizlovych kamionov aspon na kratsie trasy, pretoze uz prakticky kazdy vyrobca nakladnych aut ma v ponuke aj elektricky pohon. A za par rokov ked sa dojazd zlepsi sa tieto auta postupne dostanu aj na dialkove trasy.
Tak nam prosim prezrad z coho sa vyraba vacsina elektriny na Slovensku.
Alebo z coho by sa mala vyrabat energia ked sa dokonci transformacia energetiky na bezemisne zdroje - to je proces ktory stale bezi v celej EU. Neviem o tom ze by sa niekde v Europe stavala alebo planovala elektraren na uhlie, ale viem o tom ze sa zasledne roky vela uholnych elektrarni odstavilo a dalsie sa odstavia.
Lenze niektori ludia si predstavuju ze si vsetci strcime ruky do vrecak a budeme cakat kym posledna EU krajina odstavi poslednu uholnu elektraren. A potom zacnu fnukat nat tymi plynovymi.
Odporúčame