Uz si nasiel svoju bombasticku spravu tak nevahaj ani sekundu a zacni ju sirit vsade kde sa len da. A nezabudni na ten priklad v clanku...
Uz si nasiel svoju bombasticku spravu tak nevahaj ani sekundu a zacni ju sirit vsade kde sa len da. A nezabudni na ten priklad v clanku...
Priemerny rocny najzd na Slovensku je 15000km, to znamena ze za den najazdi asi 50km (trosku som pridal).
Priemerna spotreba elektromobilu je 15kWh/100km. To znamena ze clovek s elektromobilom si priemerne za den potrebuje cucnut asi 8kWh elektrickej energie.
Predpokladam ze priemerne auto stoji doma zaparkovane minimalne 12 hodin denne, to znamena ze priemerne potrebuje auto tahat zo siete asi 700W (ak to rozlozime rovnomerne v case).
Moje tepelne cerpadlo v zime vacsinou ide v kuse aj 12 hodin ale odber je iba nieco cez 1kW.
Som presvedceny ze toto niesu cisla ktore by mali vyvolavat paniku, ale na tomto priklade je vidiet ze tepelne cerpadla budu vacsim problemom ako elektromobily. Tepelne cerpadla sa zaroven u nas nasadzuju ovela rychlejsie ako elektromobily, ale panika sa okolo nich nerobi.
Zase sa motoristicky novinar hra na elektrikara alebo nedaj boze na energetika.
Ten vypocet ma pobavil: zoberiem si vsetky skandalozne cisla ktore som v zdrojovom clanku nasiel a vynasobim ich a vysledkom je zaruceny skandal. A dezolati budu hikat a sirit hluposti krizom krazom.
Takze ak tomu spravne rozumiem tak podla toho prikladu bude spicka trvat minimalne 18 hodin, lebo tak dlho sa to auto bude nabijat tym slimacim tempom. Co na tom ze v realite bude nabijanie spomalene mozno 2 hodiny denne a zvysok casu bude fungovat normalne, to by nebolo dost bombasticke.
Tento clanok mi pripomina autoforum - vezmem clanok s nejakou jednoduchou spravou, pridam na zaciatok nejaku katastroficku predpoved z mojej vlastnej hlavy, a zaklincujem to este vacsou sprostostou ktora sa tvari ako seriozny vypocet a ludia ktori veciam nerozumeju su hned namotani.
Gratulujem pan Andrejcak, takto sa vyrabaju hoaxy a dezinformacie.
Skoro vsetky tie auta su elektromobily - cielom bolo ukazat ako rychlo stracaju hodnotu. Problem je ze ked som skusal najst nejake jazdenky na mobile.de tak najlacnejsie boli zhruba o 30% drahsie ako sa pise v clanku. Uz som sa tesil ze je nacase vyhliadnut si nejake nove elektricke auto ktoreho cena padla na tretinu, ale zazrak sa zase nekona.
Zeby tie auta v Britanii stracali hodnotu o tolko rychlejsie ako v Nemecku?
A zase sme raz zistili ze aj ked bateriove auta niesu dokonale, nic lepsie zatial nemame.
Myslim ze zaplatit vodicovi hodinovu prestavku na nabijanie asi bude lacnejsie ako kupovat zeleny vodik.
Dolezite je ze uz dnes existuje bezemisna a nehlucna alternativa dizlovych kamionov aspon na kratsie trasy, pretoze uz prakticky kazdy vyrobca nakladnych aut ma v ponuke aj elektricky pohon. A za par rokov ked sa dojazd zlepsi sa tieto auta postupne dostanu aj na dialkove trasy.
Tak nam prosim prezrad z coho sa vyraba vacsina elektriny na Slovensku.
Alebo z coho by sa mala vyrabat energia ked sa dokonci transformacia energetiky na bezemisne zdroje - to je proces ktory stale bezi v celej EU. Neviem o tom ze by sa niekde v Europe stavala alebo planovala elektraren na uhlie, ale viem o tom ze sa zasledne roky vela uholnych elektrarni odstavilo a dalsie sa odstavia.
Lenze niektori ludia si predstavuju ze si vsetci strcime ruky do vrecak a budeme cakat kym posledna EU krajina odstavi poslednu uholnu elektraren. A potom zacnu fnukat nat tymi plynovymi.
Elektromobily mozu uz aj za vyssiu cenu paliv?
Elektromobily su zodpovedne sa emisne pokuty?
To chces povedat ze vsetky elektromobily sa nabijaju v Kauflande? U nas v Kauflande je len jedna nabijacka a zvycajne je obsadena nejakymi taxikarmi. Ale napriek tomu ze tam nenabijam a na svoj elektromobil som nedostal dotaciu, tak som asi prizivnik.
Takze ked prevadzkuje nejake obchodne centrum benzinku s dobrymi cenami, tak to potom znamena ze vsetci majitelia spalovakov su prizivnici, pretoze maju dobre ceny dotovane nami vsetkymi. A nevadi mi ze tam netankujes - podla tejto logiky ste vinny vsetci.
A co maju hovorit chudaci ktori ziju pri rusnych cestach a trpia respiracnymi ochoreniami pricom mozno ani nemaju auto? Ten svet je nespravodlivy.
To su uvahy hodne Lubosa Blahu.
Bud mam dom a nabijam za 15 centov alebo dom nemam a nabijam za 29 centov (taka je cena pausalu). Nerozumiem co je na tom take nepochopitelne. Aky zmysel ma tocit o nejakej neexistujucej spotrebnej dani alebo o cene elektriny pre firmy? Firmy maju take ceny ake si dokazu vyjednat.
Tie vrtulky Nemecku zabezpecuju podstatnu cast ich energie takze posmesky niesu namieste. Vzdy sa najde nejaky 'odbornik' ktory si robi posmech z niecoho comu nerozumie. Vojna na Ukrajine ukazala ze centralizovane zdroje su achilovou patou krajiny - specialne atomove elektrarne.
Ak si nabijem auto elektrinou vyrobenou v kogeneracnej jednotke, je to neekologicke? Je to menej efektivne vyuzita energia ako ked spalim v spalovacom motore benzin alebo naftu?
To je prehnana cena za nabijanie. Ak niekto vyuziva len verejne nabijacky tak bude urcite vyuzivat nejaky pausal a ta cena bude asi polovicna. Ak niekto nabija doma, tak ho 1kWh stoji cca 15 centov, co pri danej spotrebe znamena asi 2.5 Eur na 100km. Ak ma majitel navyse fotovoltiku tak moze jazdit aj zadarmo.
Okrem toho dodavatelia energie kazdy rok prichadzaju s nejakymi novinkami ktore elektromobil dokaze vyuzit - napriklad virtualna bateria, alebo moznost vyuzit nespotrebovanu elektrinu z fotovoltiky na dobijanie auta na verejnych nabijackach. Je to z roka na rok zaujimavejsie.
Na kralikarne som zvedavy aj ja. Nie zeby to neslo ale urcite to potrva roky kym sa tam vybuduje nejaka nabijacia infrastruktura. Ono by sa to dalo aj stihnut do toho roku 2035, bohuzial Slovensko nezaostava ale kraca opacnym smerom a to je ten najvacsi problem. EU mozno urobi nejake vynimky pre krajiny ako Slovensko ale vyrobcovia aut nebudu vyrabat nejaky model len pre nas, takze nakoniec nam zostanu nejake jazdenky z dovozu.
Z Humenneho do BA sa to da na aute popisanom v clanku spravit na dve nabijacie zastavku a cisty cas nabijania je 41 minut (https://abetterrouteplanner.com/). Pocas takej cesty si bezny clovek potrebuje odskocit a nieco zajest, takze ten extra zabity cas nieje az taka tragedia.
Na dovolenku k moru autom nechodim takze ti neporadim, vzhladom na to ze je to velmi masova udalost, asi by som sa obaval radov na nabijackach, ale su ludia ktori to skusali a nestazovali sa. Na druhej strane taku vec clovek absolvuje raz za rok, takze sa to da prezit.
Niekam si ten zazitok poriadne zapis aby si mohol rozpravat svojim potomkom preco si si nikdy nekupil elektricke auto. Som si isty ze na teba budu pozerat ako na martana.
Ja si pamatam ako vyzerali prve mobily a ako sme casto museli hladat signal, ale uz roky to nerobim a keby mi dnes niekto rozpraval ze preto zostal pri pevnej linke...
50 litrov benzinu stoji cca 80 eur? Nabitie tohto auta z domacej zasuvky stoji cca 15centov x 60kWh = 9 eur.
Viem ze na jednu bateriu urobi menej ako spalovak na jednu nadrz ale aj tak je to podstatne lacnejsie jazdenie.
Zasunutie a vytiahnutie kabla mi zaberie cca 10 sekund.
Ked raz budu platit myto osobne auta tak jednym z parametrov budu aj emisie ktore produkuju takze kricat nakoniec budu majitelia spalovakov. Vyska myta podla hmotnosti je fer.
Tak si napisal najhorsie odhady Volva. Dolezite bude aj to slovicko 'až'. Emisie pri vyrobe a emisie pri prevadzke su zavisle na tom kde sa auto vyrobi a kde sa prevadzkuje. Na Slovensku je vacsina elektriny produkovana z jadra a vody.
Tvrdenim ze elektromobil nevydrzi 9 rokov iba dokazujes ako si mimo. Ked chces byt aspon trochu presvedcivy tak prestan tvrdit take nezmysly.
8 rocne spalovacie auto nieje zanovne. Jeho hodnota je dana cenou ktoru su zan ochotni ludia zaplati a ta nedosahuje ani polovicu z ceny noveho auta. Elektromobily su na tom s prepadom cien podobne aj ked priznavam ze o nieco horsie, ale jednym z dovodov je ten ze nove elektromobily maju vyrazne lepsie vlastnosti ako tie stare.
Bateria sa da opravit podobne ako motor, v krajinach kde je elektromobilita rozvinuta sa baterie opravuju. V krajinach ako je Slovensko je s tym urcite vacsi problem a v najhorsom pripade majitelovi nezostane nic ine ako predat pokazene auto niekam kde ho vedia vyuzit, ale to neznamena ze to auto nema ziadnu hodnotu.
Aj pri spalovakoch sa stava ze ho nema zmysel opravovat a radsej ho predam niekomu kto ho vyuzije na nahradne diely.
Baterie sa v elektromobiloch nemenia ale opravuju, preto nerozumiem tym reciam o kupe novej baterie. Vymena baterie je nezmysel podobne ako vymena motora, preto som pouzil taky priklad.
Aj u nas sme si zvolili Fica ktory mal byt tou volbou 'zdraveho rozumu'. Teda aspon podla tych jeho volicov ktori su zaroven odporcovia elektromobility. A co ide robit? Chvali sa ze podpisal memorandum s Cinanmi na stavbu baterkarne. To nejako nezapada do toho konca elektromobilov.
A vobec ma to neprekvapi ked dotacie na elektromobily zavedie prave tato vlada.
Kazdu chvilu tu uverejnuju clanky o tom ze prisla na trh nejaka nova technologia ktora zlepsi parametre a znizi cenu baterii ale v dalsom clanku napisu ze sa pokles cien baterii neocakava. Pripada mi to ako keby tie clanky pisal ten pan zo Slovenskej narodnej strany co tak strasne splieta dve na tri a vsetkym je na smiech. Ceny baterii stale klesaju aj ked sa obcas moze zdat ze to tak nieje pretoze mame vysoku inflaciu.
Neviem si predstavit ze by som dal 17000 za bateriu do 8 rocneho auta. Radsej by som hladal niekoho kto mi tu moju bateriu opravi, alebo to predal niekam kde si s tym vedia poradit. Ci je to 17000 alebo 21000, je to nonsens.
Keby som mal drahy spalovak na ktorom by sa mi rozsypal 8 valcovy motor, asi by som tiez nesiel kupovat novy motor, ale by som hladal nieco ojazdene.
Z vlastnej skusenosti mozem povedat ze kapacita baterie je po 3-4 rokoch zhruba rovnaka ako ked je auto nove. Moje auto bolo vyrobene v roku 2016 a dojazd ma rovnaky ako ked bolo nove. Bateria ma rezervovany urcity buffer ktory nevyuziva a pokles kapacity 'ukrajuje' z tohto buffra. Vyuzitelna kapacita mojej baterie bola pri poslednej servisnej prehliadke taka ista ako ked bolo auto nove.
Ja netvrdim ze bateria nedegraduje, ale to co tu pisete je krcmovy nezmysel a dezinformacia. Alebo si naozaj myslite ze su tie miliony ludi ktori si kupili elektromobily taki naivni, ze by si kupili auto ktore je po 4 rokoch vhodne na odpis? Niekedy sa staci zamysliet nad tym co pisete a musi vam dojst ze to asi nebude pravda.
Hovorte si co chcete ale predajne cisla hovoria nieco ine. Dokonca ani ten clanok nehovori o prepadoch ale o spomaleni rastu. Ludia cakaju na lacnejsie modely a Europske znacky im ich nevedia ponuknut, ale sancu vyuziva Cina. Ked sa tak pozeram na tie ceny, vratane tych clankov o cenach baterii, tak sa mi zda ze su nase automobilky nenazrane. Bateria vraj stoji 8000 ale elektricky model je drahsi oproti spalovaku o 15 tisic.
Je jasne ze cena jazdenych elektromobilov bude klesat rychlejsie ako pri spalovakoch pretoze kazda nova generacia elektromobilov ma lepsie vlastnosti ako ta predosla, ale zaroven to znamena ze ten kto ma peniaze na rozhadzovanie ma dovod ist si kupit novy model a ti co na to nemaju, zase mozu nakupit z druhej ruky.
Uz sa neviem dockat tych nizkych zostatkovych hodnot, vysokej ponuky a nizkeho dopytu, par rokov uz na to cakam ale zatial to neprichadza. To je dokaz toho ze aj o jazdenky je zaujem.
Odporúčame