Ospravedlňujem sa za šovinisticky podfarbené invektívy prispievateľov vyššie.
Ale inak - ste úplne mimo reality.
Ospravedlňujem sa za šovinisticky podfarbené invektívy prispievateľov vyššie.
Ale inak - ste úplne mimo reality.
Nebuďte trápny. Každý Slovák češtine rozumie. Ja mám ten jazyk rád (ale to aj maďarčinu...) a Česi pre mňa vždy boli, sú a budú „naši“.
Ale výroky tohto pána sú spravidla čisté zúfalstvo...
Špecifické „právo národa mať vlastný štát“ nejestvuje. Právo na vlastný štát alebo na pričlenenie k inému štátu má každá dedina, len sa to nerešpektuje. Keby sa to rešpektovalo, po pár týždňoch cerenia zubov od tých, čo si myslia, že majú sväté právo aj na územia, kde si väčšina praje niečo iné ako oni, by zavládol pokoj
Kosovo:
Srbi nemajú právo na Kosovo len preto, lebo im historicky dlho patrilo a naopak, srbská časť
Kosova má právo na spätné pričlenenie k Srbsku.
Slovensko:
Nie „Česi rešpektovali právo Slovákov mať vlastný štát“, ale gangstri prišli na to, že na samostatnom Slovensku sa im bude lepšie lúpiť ako v Československu. Tí menej chápaví naskočili na šovinistickú propagandu a väčšina mlčala. A aj gangstri aj tí menej chápaví urobili všetko preto, aby na Slovensku nebolo o odtrhnutí sa od Československa referendum, pretože bolo jasné, že väčšina jeho obyvateľstva si to nepraje. Tak sa to rôznymi trikmi a unavením Čechov vyriešilo „parlamentnou cestou“ čiže nečestne.
Vážený pán hovorca slovenského národa,
čo si počnete s faktom, že množstvo popredných politikov, funkcionárov, generálov a pod. Sovietskeho zväzu bolo ukrajinskej národnosti alebo pochádzalo z územia vtedajšej či dnešnej Ukrajiny? Detto to bolo aj medzi „ruskými okupantmi“ z Vášho nicku.
A ako vidno už takmer 30 rokov na obrázku, Slovensko si na svoje ničenie v pohode vystačí z vlastných zdrojov... Aj keď nie že by neprispievali aj cudzie, samozrejme.
A to „zničenie Ruska“, o ktoré tak stojíte, je možné len za veľmi solídnej hrôzy pre celú Európu. Takže ja by som brzdil.
Treba zastaviť to šialenstvo a prijať rozumný kompromis. To je aj Orbánov postoj a s týmto v ním súhlasím (inak v máločom).
Kľud. Chvíľu zhlboka dýchať.
„Felvidék“ je normálne stáročné geografické označenie, nič viac. V preklade znamená „horný kraj“.
Rovnako ako sa na Slovensku už niekoľko storočí územiu dnešného Maďarska a Vojvodine (Vajdaságu) hovorí „Dolná zem“ - a nezdá sa, že by to Maďarov alebo Srbov nejako zvlášť tankovalo alebo, že by si mysleli, že to znamená, že si na toto územie Slováci robia nárok.
Orbán úr je populista, demagóg a trochu aj šovinista a najmä veľmi škodí Európe ako celku . Pravidelne počúvam maďarský štátny rozhlas, viem, o čom hovorím. Ale zas jeho postoj k tomu nešťastnému konfliktu tu vedľa je rozumný a dne ma v tom, čo európskemu vedeniu vyčíta, veľa pravdy.
Predstavu, že celé Slovensko by malo patriť k Maďarsku, nemá v Maďarsku ani on ani nikto iný, komu nešibe.
Ale je holou pravdou, že aj po 100 rokoch po tom, čomu ja Slovák hovorím krádež územia, by väčšina obyvateľov v takmer súvislom páse patriacom k Slovensku ležiacom pozdĺž maďarských hraníc radšej patrila k Maďarsku.
No - keď si odmyslíme hystériu na oboch stranách a predstavíme si situáciu pred týmto nešťastným konfliktom, tak vtedajšiemu priemernému obyvateľovi Ukrajiny:
- o niečo vyššiu životnú úroveň,
- o niečo lepšie sociálne zabezpečenie,
- o niečo menej korupcie,
- o dosť pokojnejší život.
Málo?
Podľa mňa ani vtedy nebol život priemerného obyvateľa Ruska žiadna sláva, ale pre vtedajšieho priemerného obyvateľa Ukrajiny to bolo o dosť hodnotových bodov viac ako doma (najmä pre tých hovoriacich po rusky).
Ja som za. Od zajtra rána.
Aj tak to rozdelenie nebolo na nič dobré.
Len sa gauneri na oboch stranách nabalili (na tej našej viac). A menej chápaví sa povytešovali, že ako fajne, že si už vládneme sami (... - LOL).
A aj keď pominieme už dávno zabudnuté obrovské vtedajšie jednorazové náklady, tak réžia tých 2 štátov je podstatne väčšia ako dovtedajšia spoločná a tvrdohlavo duplicitne vymýšľaná tá istá alebo veľmi podobná teplá voda na iks frontoch stojí tiež obrovské peniaze.
A o strate sily a vážnosti v európskom meradle aj škoda hovorí - stačí si len napr. všímať, ako sa reaguje na kroky a vyhlásenia Poľska a ako na detto u našich pidištátikov.
Netrepte. Trianon vôbec nebol správny krok. Státisíce Nemcov a Maďarov sa zo dňa na deň stali menšinami v štátoch, do ktorých nechceli patriť a nik sa ich na ich názor nepýtal (okrem Sopronu a okolia). Bolo to nehorázne hulvátstvo a bezočivosť a zásadným spôsobom to prispelo k vzniku II. svetovej vojny so všetkými jej následkami (vrátane odsunov a „výmen obyvateľstva“ po nej). Kto sa od monarchie chcel odtrhnúť, mal na to právo. Ale tie hranice boli určené strašidelne nespravodlivo.
A v hodnotení situácie v Rusku ste tiež dosť vedľa. Stačí si trochu poštudovať históriu po r. 1990 (a hlavne s mapou pred sebou) a mierne použiť hlavu. Hlavný problém nie je v Rusku (aj keď naozaj asi v každom veľkom národe časť tých menej zorientovaných ľudí verí v jeho výnimočnosť).
Ten pán je jednoducho úžasný.
Vravím to rázne, nekompromisne a jasne.
Stálo by to za to urobiť zostrih jeho podobných výrokov a podfarbiť to vhodnou hudbou.
Médium, čo by to vysielalo, by si určite markantne zvýšilo sledovanosť a inzerenti by sa len tak hrnuli...
Len ma mrzí, že nedokážem pomenovať, do akého žánru by sa to dalo zaradiť.
Ani Vy ani ďalší, čo tu hromžia na ÚVO, nemajú pravdu:
1.
Jednou zo súťažných podmienok (tie určuje obstarávateľ - v danom prípade DPMK) bola minimálna šírka uličky medzi sedadlami. Uchádzač PESA to nesplnil.
Obstarávateľ si to opakovane spočítal zle a vyšlo mu, že to splnil ešte aj s veľkou rezervou.
2.
Medzi ponúkanými cenami oboch uchádzačov bol dosť veľký rozdiel.
V tom prípade je obstarávateľ povinný skontrolovať, či nízka cena nie je neprimerane nízka.
Sú na to presné postupy. Obstarávateľ to neurobil.
3.
Obstarávateľ po (prvom) vyhodnotení ponúk nezverejnil, ako úspešný uchádzač naplnil konkrétne technické podmienky a kritériá. Neúspešný uchádzač požiadal, aby mu toto bolo sprístupnené.
Obstarávateľ to odmietol so zdôvodnením, že to úspešný uchádzač označil ako dôvernú informáciu.
To je samozrejme nezmysel, lebo potom neúspešný uchádzač nevidí, v čom vlastne bol horší a teda nevie súťaž namietať.
ÚVO teda nemal šancu konať inak, ako konal. Len to náležite zdôvodnil.
Toto je pripomienka úplne mimo misu.
Za Československa tiež úplne bežne na území dnešného Česka velili vojenským útvarom Slováci. A v tom problém určite nebol - ani tu ani tam.
BTW, Československo nikdy nemalo zaniknúť - a určite nie bez referenda aspoň v 1 jeho časti, kde by za jeho rozdelenie bola aspoň polovica obyvateľov. A bolo jasné, že nadpolovičnú väčšinu také niečo nezíska ani na Slovensku.
Preto sa budúci rabovači v oboch neskorších štátoch dohodli, že žiadne referendum na danú tému nebude. Vykolíkovali si svoje ihriská a pustili sa do práce. Negatívne následky toho cítime v oboch nových štátoch dodnes.
Tiež mám dojem, že v tomto zmysle by malo byť stíhaných viacero popredných predstaviteľov aj iných popredných politikov slovenského štátu - či už teraz za podporu predlžovania vojny na Ukrajine alebo za podporu vojenských akcií cudzích armád na cudzích územiach v nedávnej minulosti (napr. Afganistan, Irak, Južný Jemen, Srbsko, Sýria, ...).
A heslo „Republiku si rozvracať nedáme!“ mi tiež niečo hovorí - akurát že poslednýkrát som ho počul cca pred 40 rokmi...
Aby bolo jasné: Žiadnu vojnu okrem absolútne nevyhnutnej - a to ruský útok na Ukrajinu ani náhodou nebol - nepodporujem. Tento ruský krok naviac považujem za nedomyslený a veľmi vážnu chybu.
Takže vďaka tvorcom filmu za objavenie a podchytenie témy, za zakomponovanie cenných historických materiálov, za prezentované vyjadrenia viacerých protagonistov atď., ale to podstatné tam bolo podľa mňa veľmi potlačené na úkor neúmerne naddimenzovaného „konfliktu s vtedajšou mocou“ a z neho vyplývajúcej „ambivalentnosti“ neskorších vzťahov medzi viacerými protagonistami. Veľmi málo tam bolo toho, o čo sa tí ľudia snažili a čo robili vtedy (môj pevný názor je, že kombinácia umeleckej hodnoty, autenticity, intelektu a pozitívneho morálno-filozofického náhľadu v mnohom z toho bola veľmi solídna) a mnohí aj dnes (zrejme - o väčšine nemám info) robia, ako ideovo aj prakticky fungujú v dnešnej (neodpustím si: „krásnej a slobodnej“) spoločnosti a čo si o nej myslia. Z toho tam boli len náznaky - no ale protagonisti zväčša odpovedali len na to, na čo boli dotazovaní... Takže škoda, že z parádnej témy nakoniec podľa mňa v podstate vyšla len miliónta protikomunistická častuška...
Kuzma Karol
Včera (11.12.2020) som sa zúčastnil predpremiéry filmu. Moje pocity sú rozpačité a mierne prevažujú negatívne. Pána Strýka, ľudí okolo neho a vôbec fenomén „Nace“ som vnímal vtedy a vnímam aj dnes značne odlišne od toho, ako vo filme vyznievajú. Je pravdou, že ja som ich len tak „sledoval z povzdálí“, nemám teda žiadne zvláštne právo sa k tomu nejako zásadne vyjadrovať. Ale predsa: prísun množstva vtedy neoficiálnych až zakázaných kníh a materiálov, ktoré som vďaka nim mal - a to vo veku, keď sa môj pohľad na zásadné otázky ešte doformovával - bol pre mňa neoceniteľne pozitívnou skutočnosťou a prínosom. Takže predsa len uvediem aspoň tú najpodstatnejšiu výhradu: Konania a postoje týchto ľudí neboli podľa mňa v prvom rade PROTI niečomu, ale ZA niečo. A to „ZA“ nebolo v rozpore len so „socialistickou kultúrou a životným štýlom“, ale aj a predovšetkým s tým, čo bolo bežné vtedy a v ďaleko obludnejšej forme je všeobecne prítomné aj dnes. My sme to vtedy volali „malomeštiactvom“.
Zločinec je silné slovo, ale je veľmi-veľmi škodlivý, lebo vie vynikajúco zavádzať a na 70-80% hlása aj presadzuje totálne bludy.
Som „starý“ Košičan, maďarsky rozumiem dobre a čiastočne aj hovorím, Maďarsko a Maďari sú mi veľmi blízki a mám aj veľké pochopenie pre ich trianonskú krivdu (aj keď samozrejme v objektívnejšej miere, ako sa to momentálne mainstreamovo v Maďarsku prezentuje) - ale to, čo sa tam momentálne deje (denne počúvam Kosuth rádió, publicisticky je stále perfektné, nič také v bývalom Československu nepoznám), je totálne nenormálne - jednostrannosť, nulová objektivita, nafukovanie dôležitosti národa a štátu do nebies, znevažovanie všetkého skutočne európskeho, zosmiešňovanie a všestranné vytláčanie opozície z verejného priestoru, vymýšľanie ďalších a ďalších „bičov“ na neposlušných a nesúhlasiacich atď.
Bohužiaľ, momentálne mu stále väčšina Maďarov verí.
A ešte viac bohužiaľ - aj mnohí zvonku, ktorí nemajú možnosť dostatočne nazrieť do jeho demagogickej praxe.
6.
Bezplatná hromadná doprava vyvoláva zbytočné cesty a dostáva do VHD cestujúcich, ktorí by tam byť nemali (napríklad preto, lebo nevoňajú).
Treba pre cestujúceho výrazne zlacniť VHD (najmä tú na malé a stredné vzdialenosti) a súčasne zdražiť používanie áut, ale bezplatná VHD určite nie je riešením.
4.
Cestujúci (najmä ten nový či nepravidelný) musí systém pochopiť - či už za pomoci počítača či smartfónu alebo bez neho. Musí byť jednoduchý a prehľadný - a to nielen linkové vedenie, ale aj prepravné podmienky a tarifa.
Integrované dopravné systémy s bezdôvodnými desiatkami či až stovkami tarifných zón (aj tam, kde jasne vysoko prevažujú radiálne vzťahy do mesta v centre oblasti) naozaj nie sú riešením, ktoré cestujúceho (toho váhajúceho, čo má aj alternatívu auto) pritiahne.
5.
Cestujúci (najmä ten danej oblasti aj VHD neznalý) musí byť informáciami jasne zorientovaný - a to aj plošne.
8-smerové superschematické schémy siete (čiary len po 45 °-och) s neproporcionálnymi medzizastávkovými úsekmi mu neznázornia, ktorým smerom a ako ďaleko je cieľ, kam chce docestovať a či nemá nejakú časť cesty radšej prejsť peši.
3.
Na strane „cukru“ je potrebné dať cestujúcemu maximálnu kvalitu (samozrejme v rámci finančných možností). Okrem iného je to minimalizácia prestupovosti na únosnú mieru. Isteže, nemožno dať každému priamy spoj verejnej dopravy od zdroja k cieľu - to by vznikla neprehľadná a ťažko dirigovateľná pavučina skupiniek a jednotlivých spojov, ktorú by takmer nikto nepoužíval.
Takže prestupy musia byť - či už vnútri verejnej hromadnej dopravy (železnica, regionálny autobus, MHD - vnútri aj medzi nimi) alebo inak (vlastné auto, požičané auto, vlastný bicykel, požičaný bicykel).
Ale ak máme dosť ľudí v autobuse a ich cieľ je tam, kde jazdí aj vlak alebo električka, treba obetovať ten mnohými tak nenávidený „súbeh“ a dôjsť s tým autobusom až do cieľa aj popri trati! Ak to urobíme, cestujúcich bude viac. Ak nie, tak ich jednoznačne bude o dosť menej.
Robím v tejto oblasti celý pracovný život (od r. 1984), zaujímam sa o ňu už od r. 1979.
Na 90 % s článkom súhlasím, ale pár vecí v tom chýba (a zrejme idem proti prúdu):
1.
Na strane „biča“ je potrebné, aby bola verejná správa čo najprísnejšia - nielen spoplatňovanie parkovania, ale aj zákazy vstupu do cenných či prehustených oblastí a vyššie dane na pohonné hmoty a všetko ostatné s automobilizmom súvisiace.
Nereálne - ľud to nechce, ustupuje až vtedy, keď je autosituácia už neúnosná (totálne zápchy). Dovtedy je jeho právo na jazdenie autom hocikam a za hocijakým účelom a parkovanie hocikde a zadarmo sväté. A na to politici počúvajú a tak aj verejnú správu dirigujú.
2.
Je treba dôsledne brániť záujmy verejnej dopravy v oblasti územného plánovania a povoľovania stavieb.
Dejú sa tam často hrozné veci („priepustnosť a plynulosť pre autodopravu sú prvoradé“ + záujmy väčších investorov spravidla valcujú verejný záujem).
Politici sú pritom spravidla motoristi a priatelia investorov...
Odporúčame