"Suma hodín, počas ktorých sa elektrická energia predáva za zápornú cenu (čiže odberateľ musí platiť dodávateľovi energie za to, že prebytočnú elektrinu pošle do siete) dramaticky rastie. Kým v roku 2021 sa elektrina v šiestich vyspelých štátoch EÚ (Nemecko, Francúzsko, Holandsko, Španielsko, Fínsko, Švédsko) predávala za záporné ceny počas 175 hodín, v minulom roku to už bolo počas 342 a počas prvých šiestich mesiacov tohto roka už 983 hodín."
https://dennikn.sk/blog/4314424/v-tomto-roku…
Teda priemerne skoro 5.4 hodiny denne bola zaporna cena elektriny. Prevadzkovatelia nabijaciek by mali motivovat nizsimi cenami za nabijanie v case ked je cena elektriny zaporna.
" nehovoriac o Tesle, ktorá 800 V architektúru nepoužíva a ani ju neavizuje,"
Tesla's Cybertruck začína využívať svoju 800V architektúru zavedením modernizovaného nabíjania 325 kW na vybraných miestach V4 Supercharger v Spojených štátoch.
https://evmagz.com/tesla-cybertruck-gains-fa…
800V architekturu maju napr.:
Porsche Taycan
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Genesis GV60
Zeekr 007
Skutocne si si isty, ze zavada "Tlak v pneumatikách nie je na správnej hodnote: 2 619 prípadov" je vinou vyrobcu? Alebo "Nedostatočný dezén pneumatiky: 2 787 prípadov"? Mozno tych 5% vozidiel najazdila cez 100 000 km za 4 roky a o hlbku dezenu sa nestarali, aj to je chyba vyrobcu?
Zle nastavené stretávacie svetlo: 7 588 prípadov. Stretavacie svetla si zrejme zdvihli nastavenim cez dotykovy display, aby "lepsie" svietili a aspon pred technickou kontrolou si mali dat do poriadku, ked uz kaslu na to ako oslepuju inych.
Zarucene mas auto, ktore aj po styroch rokoch ma spravny tlak v pneumatikach bez akejkolvek udrzby a nemozes zdvihnut stretavacie svetla, podla zatazenia vozidla.
"V súčasnosti ich je na nemeckých cestách približne 1,2 milióna, takže predstavujú približne 2,3 percenta celého autoparku."
"total of 1.65 million BEVs were registered in the country by 1 January 2025"
"Fully electric cars now make up 3.3 percent of the country’s entire fleet of more than 49 million passenger cars."
A este k Andrejcakovym nezmyslom: "Tento problém je známy dlhodobo, a tak prekvapuje, prečo naň výrobcovia stále nezareagovali. "
BYD
Väčšina nových modelov, ako Seal, Dolphin, Atto 3, Han EV – používa LiFePO₄ 12V batérie.
NIO
Modely ako ET7, ES7, ET5 používajú Li-ion 12V batérie.
XPeng
Modely P7, G9 prešli na LiFePO₄ 12V batérie.
Modely Zeekr 001 a Zeekr X používajú Li-ion 12V batérie.
Model AITO M5 EV používa Li-ion 12V batériu namiesto olovenej.
Tesla Model S od roku 2021 – prechod z olovenej na Li-ion 12V batériu.
Tesla Model X od roku 2021 – prechod z olovenej na Li-ion 12V batériu.
Tesla Model 3 od 2022 – prechod na Li-ion 12V batériu.
Tesla Model Y od 2022 – používa Li-ion 12V batériu
Hyundai Ioniq 5 – už používa Li-ion 12V batériu.
Hyundai Ioniq 6 – už používa Li-ion 12V batériu.
Kia EV6 – prechod na Li-ion 12V batériu.
Lucid Air – používa Li-ion 12V batériu.
A co takto pan Andrejcak uviest, ze z 3.633.154 privolani zltych anjelov ADAC vlani bolo volani k elektromobilom 43.678. Pritom bola polovica porúch elektrických vozidiel spôsobená chybnou "štartovacou batériou", teda 12V bateriou.
V roku 2020 mali v Nemecku zaregistrovanych skoro 600 000 elektrickych aut, teda maju stovky tisic elekrickych aut, ktore su starsie ako 5 rokov a tie mozu mat s 12V olovenou bateroiu postupne problem. Niektore EV uz pouzivaju ine nez olovene 12V baterie a ich zivotnost je omnoho vyssia a ich sa teda tento problem zatial az tak netyka. V sucasnosti uz vela novych modelov EV nepouziva olovenu 12V bateriu.
Spalovacie auta potrebuju pri starte motora stovky amperov z 12V baterie, EV potrebuju pre zapnutie len desiatky amperov z 12V baterie.
Ako obvykle Domcek si musi kopnut do elektromobility.
To ze v Europe je 42 fabrik na baterie a dalsie sa stavaju ale nespomenie lebo sa mu to nehodi do kapusty.
Electric vehicle sales in 2024 vs 2023
Global: 17.1 million, +25%
China: 11 million, +40%
EU & EFTA & UK: 3.0 million, -3%
USA & Canada: 1.8 million, +9%
Rest of World: 1.3 million, +27%
Spalovanie fosilnych paliv je skutocne vyborna vec. Obrovske mnozstvo emisii, ktore otravuju ovzdusie, nici zdravie ludi a nici prirodu, ti zjavne neprekaza. Fosilne paliva musime vo velkom dovazat, kym elektrinu z vody, vetra, Slnka si dokazeme lokalne vyrobit s podstatne nizsimu emisiami a to vratane emisii vyplyvajucich z budovania ulozisk energie. Ale iste je jednochuchsie sa spravat ako neandertalec a len spalovat co sa da a vytvarat emisie v obrovskych mnozstvach.
Baterie EV je jeden z druhov ulozisk energie, ktory sa da vyuzit. To, ze je cena elektriny v spicke niekolkonasobkom ceny uplne mimo spicky je fakt a baterie EV mozu pomoct, aby sa nemuseli spustat rozne generatory elektriny na fosilne paliva ako sa to robi teraz a zaroven lokalne zdroje odlahcuju dialkovu prenosovu sustavu.
Ta uspora zo stranky Mercedes-Benz nema byt 97 000 Eur/rok, ale uspora 97 000 Eur za nezname obdobie.
Rocne z toho ich prikladu vyplyva uspora 18 240 Eur pri najazde 120 000 km/rok. Tvrdia ze 10 rokov a 1 200 000 km, to by uz bola uspora 182 400 Eur pre uvedene ceny energii.
Ta uspora zo stranky Mercedes-Benz nema byt 97 000 Eur/rok, ale uspora 97 000 Eur za nezname obdobie.
Rocne z toho ich prikladu vyplyva uspora 18 240 Eur pri najazde 120 000 km/rok. Tvrdia ze 10 rokov a 1 200 000 km, to by uz bola uspora 182 400 Eur pre uvedene ceny energii.
Nove ICE kamiony MAN stoja od 120 000 E vyssie. Tesla Semi s dojazdom 800 km sa predava za 250 000 USD. Rozdiel sa moze vratit prevadzkovatelovi uz za menej ako 2 roky.
Mercedes-Benz tvrdi, ze pri najazde 120 000 km/rok je uspora 97 000 Eur/rok pri porovnani eActros 600 s Actros 1845 LS diesel.
https://www.mercedes-benz-trucks.com/int/en/…
vodici kamionov musia mat po štyri a pol hodinách jazdy prestávku trvajúcu najmenej 45 minút. Pri priemernej 80 km/h je to po 360 km.
eActros 600 ma dojazd 500 km a z 20% do 80% sa nabije za 30 minut, teda na dalsich 300 km.
"Denný čas jazdy Najviac 9 hodín. Môžete presiahnuť 9 hodín, ale nie častejšie ako dvakrát za týždeň, a to najviac na 10 hodín."
Prve nabijanie po 360 km, nabitie prida dojazd 300 km, dalsie nabitie je po 9 hod. co je obvykle zaciatok odpocinku.
Nejake 10% straty su zanedbatelne ked predam niekolkonasobne drahsie ako kupim.
A na vyssie harmonicke su pomerne jednoduche riesenia v podobe roznych druhov filtrov, pre take vykony ako idu z V2G stacia aj LC filtre.
"PREČO by som mal moje auto likvidovať preto, aby bolo dosť elektriny..."
Aby zarabalo ked stoji nevyuzite a zaroven pomoze ostatnym spotrebitelom elektriny. Nove baterie od niektorych vyrobcov maju podstatne dlhsiu zivotnost ako bezne osobne auto a preto uz niektori vyrobcovia davaju zaruku 1 milion km.
Elektromobily, ktore maju V2G a v case spicky sa nevyuzivaju, mozu dodavat elektrinu v case spicky, ked je cena elektriny 3-nasobna oproti elektrine mimo spicky, ked sa tieto EV opat nabiju. Da sa urcit kolko % musi zostat v baterii.
Extremny pripad, ale stava sa to:
"Napríklad používateľ V2G bol upozornený predajcom energie, že ceny energie sa vyšplhali na viac ako 20 dolárov za kilowatthodinu, čo je oveľa viac ako bežné sadzby 25 – 45 centov. Okamžite nastavili svoje auto a domácu batériu, aby predávali energiu späť do siete. Za dve hodiny predali do siete 28 kilowatthodín energie a zarobili viac ako 560 dolárov."
Zatial to nikto nikomu neneriadil, ze musi si kupit EV a dojazd EV sa zvysuje a rychlost nabijania tiez. Kedze sa predavaju aj kamiony s dojazdom 500 km a nabitim z 20% do 80% za 30 minut uz v sucasnosti, kazdy sa moze rozhodnut, ci sa mu to oplati. Mercedes-Benz tvrdi, ze pri najazde 120 000 km/rok je uspora 97 000 Eur/rok pri porovnani eActros 600 s Actros 1845 LS diesel.
Pre vysoke ceny plynu sa vyrazne zvysila spotreba elektriny v domacnostiach v Holandsku a v spicke je rozvodna siet pretazena.
Elektromobily prave pomahaju riesit problem s pretazenou sietou v Holandsku.
Odporúčame