Dotovat cudzie vyrobky, ak si ich dokazeme vyrobit urcite netreba. Clo az do vysky 45% na cinske EV vsak zabetonovalo vysoke ceny EV v EU, znizilo motivaciu zefektivnit a rozvijat vyrobu EV v EU a vyrazne podporilo predaj spalovacich aut.
Dotovat cudzie vyrobky, ak si ich dokazeme vyrobit urcite netreba. Clo az do vysky 45% na cinske EV vsak zabetonovalo vysoke ceny EV v EU, znizilo motivaciu zefektivnit a rozvijat vyrobu EV v EU a vyrazne podporilo predaj spalovacich aut.
A nejaky vyhladac poznas? Napr. google? Alebo trieskat nezmysly je jednoduchsie ako pohladat aspon niektore fakty?
Vidim ze na odpoved podporenu faktami sa nezmozes. Vies iba urazat a fakty o vplyve baterkarne na spodne vody Ta vlastne ani nezaujimaju.
A co sa tyka tohoto: "plánovanej baterkárne vrátane zabratia 500 hektárov najbonitnejšej slovenskej pôdy"
To je presne na urovni cloveka, ktoreho fakty nezaujimaju a len trieska nezmysly. Baterkaren ma zabrat 100 hektarov.
" som sa snazil s. s narodakom vzorne reprezentovat nasu krajinu"
To je ten isty Ján Lašák, co v roku 2008 odmietol reprezentovat Slovensko na hokejovych MS 2008 v Kanade?
Akym sposobom baterkaren znecistuje spodnu vodu?
aby boli jednotky spravne, ma byt " sa bateria doplni o 40kWh"
Este v suvislosti s poctom, CSPH mame na Slovensku asi 923, počet verejnych nabíjacích lokalít 967 s 2424 nabijacimi bodmi k 31.12.2024
Treba si to ticho bez vibracii, plynule zrychlenie vyskusat. Je na to mnozstvo prilezitosti napr. na Salone elektromobilov, ktore su kazdorocne vo viacerych mestach na Slovensku.
Kto ma moznost nabijat doma a nejazdi velmi dlhe trasy casto, dokaze velku cast spotreby nabijat doma.
Neviem si prilis predstavit, ze kto vie "Doma nabijat cez noc" tak by mohol nabijat maximalne jedno auto. Pri pripojke len 1x25A, ide o mozny prikon 5750W, teda len od 22h do 6h rano a nabijacke 5kW sa bateria doplni o 40kW, pri priemernej spotrebe vratane nabijacich strat 17 kWh/100km, je to dojazd 235 km a pri nabijani kazdu noc je to za rok je to skoro 86 000 km, a tolko rocne na osobnom aute najazdi malokto.
Verejnych nabijaciek na Slovensku je dost, okolo 2500 nabijacich bodov a mame okolo 15 000 EV, pricom vacsina nabijani sa uskutocnuje na privatnych nabijackach.
V zime sa sice dojazd EV znizuje, ale to plati aj o spalovacich autach. Spotreba v zime aj ked je vyssia, urcite v priemere neklesa dojazd EV na polovicu. Je na to mnozstvo realnych testov. Bezne zimne podmienky u nas su teploty okolo 0 stupnov Celzia (priemerne na severe +1 az -2C, na juhu +2 az +3 C). V teste pri teplotach -2 az -10 stupnov Celzia bol pokles oproti WLTP dojazdu 6-32% teda velke rozdiely medzi modelmi EV. A pre koho je dolezity zimny dojazd, moze si podla toho vyberat auto.
Kazdy sa musi rozhodnut, ci je to pre neho akceptovatelne. Kto casto jazdi dlhe trasy, potrebuje EV s rychlejsim nabijanim a vacsou bateriou. Kto len obcas ide trasu, ktora je dlhsia ako dojazd tohoto EV, nemusi to byt az taky neakceptovatelny problem par hodin v roku stravit na nabijacke, co sa tiez da casto nejako uzitocne vyuzit.
Tak ako niekomu bude stacit EV s dojazdom 300km a niekto bude pozadovat minimalne 600 km a rychle nabijanie z 10 do 80 pod 10 minut.
Vsade sa najde par ludi proti a hlavne sa da na tom robit politika.
Precerpavacie vodne elektrarne sluzia na vyrobu elektriny pocas odberovej spicky. Vykon VE sa neodvija iba od objemu vody ale aj od vyskoveho rozdielu. Aj taka mala nadrz ako je Cierny Vah ma vacsi instalovany vykon (734MW) ako VE Gabcikovo (720MW). V noci vyrabame iba teplo v JE pretoze tu elektrinu nikto nechce a precerpavacie elektrarne tu lacnu elektrinu mimo spicky z JE dokazu efektivne vyuzit.
Hyundai Ioniq 5 je tiez 800V a da sa kupit od 40 490E
https://dmassets.hyundai.com/is/content/hyun…
A kto potrebuje vela nabijat na verejnych nabijackach tak si kupi napr. pausal od ZSE za 89E, kde ho moze vyjst UFC nabijanie 0.22E/kWh a po vycerpani pausalu 0.29E/kWh. To je "super drahý prúd"?
"Boli to Ficove vlády za ktorých sa na tisíckach hektárov inštalovali FTV elektrárne."
A kde su umiestnene na Slovensku tie tisicky hektarov fotovoltaickych elektrarni?
Ci tarat je omnoho jednoduchsie ako sa drzat faktov?
Toyota group v roku 2024 pokles predajov 3.7 percenta oproti roku 2023.
BYD predal v roku 2024 4.27 milliona aut globalne, co je 41.3 percenta viac ako v roku 2023. BYD vyraba iba nabijatelne auta (EV, PHEV)
https://english.kyodonews.net/news/2025/01/8…
Keby EU zrusila ochrannu podporu spalovacim autam, tym ze by zrusila cla na elektromobily, tak by aj vysledky Toyoty v EU vyzerali omnoho horsie.
Elektricke autobusy sa daju nakupit za sialene peniaze o tom nepochybujem.
BYD vyraba v Komarome v Madarsku 12 metrove autobusy, Cena bez DPH je udajne 284.990 €. https://autoline.de/-/Verkauf/Elektrobusse/B…
https://bydeurope.com/byd-ebus-k9ud
google ukazuje podobnu cenu aj tu:
eurotrade.hu
https://eurotrade.hu › ... › Autobus
BYD – K9UB-DW elektromos busz (M3/1) ; Celková hmotnosť: 19000kg ; Prevádzková hmotnosť: 13694kg ; Farba: Biela ; Stav km: 435 km ; Pohohon: ...
€289,000.00
"V rámci celej EÚ však podiel elektromobilov na celkovom ročnom predaji áut mierne klesol – zo 7,7 percenta v roku 2023 na 7,1 percenta v uplynulom roku."
Tuto blbost vymyslel Andrejacak alebo Domcek?
V skutocnosti:"As a result, the total market share for battery-electric cars stood at 13.6% for 2024."
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-c…
A ked uz vymyslaju pojem elektrifikovane auta: "elektrifikované autá, teda o mild- a full-hybridy, ktorý sa medziročne zvýšil z 25,8 na 30,9 percenta. "
Tak potom sa da vytvorit aj skupina aut, ktore maju nejaky elektromotor a bateriu, ktora pohana elektromotor, teda HEV, PHEV a EV a tie maju podiel na novych registraciach za rok 2024 v EU spolu: 51.6%
V roku 2024 bolo na Slovensku registrovanych 521 nových elektromobilov značky Tesla v zložení:
Tesla Model Y – 290 kusov
Tesla Model 3 – 215 kusov
Tesla Model S – 11 kusov
Tesla Model X – 5 kusov
A co si mam predstavit pod tym, ze "hlavne infraštruktúra tu NIE JE."?
Nasa siet nabijaciek je vysoko predimenzovana na pcet EV registrovanych na Slovensku. Kym v Norsku pripada na jeden verejny nabijaci bod 25 EV, na Slovensku je to 5-6 EV.
Ceny EV su v EU premrstene a cla az 45% na cinske EV pomahaju tento nepriaznivy stav udrzat.
Na zaciatok by stacilo, keby neboli cla na cinske EV az do vysky 45%. To zasadne znevyhodnuje EV oproti spalovacim autam a EU sa snazi zabetonovat premrstene ceny EV na europskom trhu.
Dotacie uz velmi dlho su a urcite velmi dlho budu na vsetko mozne. Ak chceme nejakemu odvetviu alebo technologii pomoct, a mame na to racionalne zdovodnenie, tak sa dotacie mozu pouzit. Vzdy tie dotacie zaplatia prevazne bohati a nie je dovod riesit otazku ci je to spravedlnitelne.
V pripade EV namiesto dotacii aut, mali byt v EU dotacie na vyskum, vyvoj a rozbeh vyroby baterii a elektromotorov. Vyskum v tejto oblasti v Cine je uz teraz niekolko rokov pred Europou.
Odporúčame